Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomi ei ole hyvinvointivaltio niille joilla on hoitoa vaativia sairauksia

Vierailija
17.05.2026 |

Huvudstadsbladetissa kirjoitus, netissä kaikkien luettavissa, vertailee suomalaisen julkisen terveydenhoidon asiakasmaksuja Pohjoismaisten naapurivaltioiden systeemeihin. Lopputulema: Suomi ei ole hyvinvointivaltio.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, mistä tulee sana ”hyvinvointivaltio”. Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan ”hyvinvointivaltioksi”?

Se on vähän samankaltainen ilmaistu kuin kansan demokraattinen tasavalta Kinasta tai antifasistinen suojamuuri Berliinin muurista.

Vierailija
22/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointivaltio tuottaa oman tuhonsa siemenet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintapasairaat ja toivottamat vaikeasti monisairaat pitäisi vain jättää kuolemaan, jos ei ole varaa maksaa omasta pussista. Täysin järjetöntä romuttaa terveydenhuolto kaikilta yksittäistapauksien ja itsekkäiden takia. Onneksi hallitus on tähän alkanut puuttumaan. Hyvästä terveydestä pitää palkita.

Näinhän täällä tehdäänkin.

- tuo MS-potilas

Vierailija
24/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt, mistä tulee sana ”hyvinvointivaltio”. Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan ”hyvinvointivaltioksi”?

Se on terminä nerokasta vasemmistopropagandaa. Se vetoaa tehokkaasti kansaan, joka on tunnetusti tyhmää. Siihen liittyy ajatus ”ilmaisista palveluksista” ja tulonsiirroista rikkailta köyhille. Eikö olekin ihan oikein, että rikkaat rahoittavat vähäväkisten välttämättömät tarpeet! Vaikka köyhyyttä on yritetty vimmatusti poistaa entistä suuremmilla tulonsiirroilla ja ankarammalla verotuksella, tulos on ollut nolla tai jopa väärän suuntainen. Uusia köyhiä on tullut koko ajan lisää, köyhiä lapsiperheitä, työtä karttelevia hyvinvointivaltion ”elättejä”, viisikymppisenä eläkkeelle hamuavia ja yhteiskuntaan huonosti integroituneitamaahanmuuttajia. Olin tohtinut epäillä, että yksikään poliitikko uskaltaisi sanoa, että meidän suurin ongelmamme on juuri hyvinvointivaltio, liian suuret menot, liian suuret eläkkeet, liian suuret tuet, liian suuret ”ilmaiset palvelukset”. Koomista, että maassa, jonka julkinen sektori on ehkä maailman suurin ja joka vain kasvaa, hoetaan kilpaa, että ”nyt riittävät leikkaukset”.

Vierailija
25/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 90-luvulla enkä ole koskaan kutsunut Suomea hyvinvointivaltioksi, se on aina ollut minulle ihan vain valtio. Luulen, että tämä hyvinvointivaltio on vanhemman saapumiserän hokema termi. Sotien jälkeinen hyvinvointiyhteiskuntaprojektihan nojasi siihen että elättejä on erittäin vähän elättäjiin nähden ja yhteiskunta oli vielä 1990-luvulle asti edullista ylläpitää, mutta demografisen muutoksen jälkeen ongelmaksi tuli moraalinen muutos, elätiksi jäämisestä tuli hyväksyttävää ja joissain piireissä jopa ihailtavaa. Viimeisin piirre murroksessa on se, että elättejä suorastaan aktiivisesti hankitaan ulkomaita myöten. Suurien ikäluokkien lapsille hyvitettiin se oma paska lapsuus ja tämä valmiiseen pöytään tullut sukupolvi alkoi sotkemaan kaikkea, kun ei ollut muutakaan tekemistä ja nyt he kiukuttelee kuin pikkulapset, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. 

Vierailija
26/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintapasairaat ja toivottamat vaikeasti monisairaat pitäisi vain jättää kuolemaan, jos ei ole varaa maksaa omasta pussista. Täysin järjetöntä romuttaa terveydenhuolto kaikilta yksittäistapauksien ja itsekkäiden takia. Onneksi hallitus on tähän alkanut puuttumaan. Hyvästä terveydestä pitää palkita.

Samaa mieltä. Jokaiselle ihmisellä pitäisi olla sama määrä euroja varattuna terveydenhoitoon elämänsä aikana. Kun tämä raja on saavutettu, kustannuksista huolehditaan omalla rahalla. 

Vierailija
27/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muillakaan mittareilla. 

Vierailija
28/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs päävikaiset psykopaattiset ihmiset kuten sinä?

Vierailija
29/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta fysioterapeutille saa aina ajan!

Julkinen fyssari vain tulostaa ohjeet, 9€.

Vierailija
30/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 90-luvulla enkä ole koskaan kutsunut Suomea hyvinvointivaltioksi, se on aina ollut minulle ihan vain valtio. Luulen, että tämä hyvinvointivaltio on vanhemman saapumiserän hokema termi. Sotien jälkeinen hyvinvointiyhteiskuntaprojektihan nojasi siihen että elättejä on erittäin vähän elättäjiin nähden ja yhteiskunta oli vielä 1990-luvulle asti edullista ylläpitää, mutta demografisen muutoksen jälkeen ongelmaksi tuli moraalinen muutos, elätiksi jäämisestä tuli hyväksyttävää ja joissain piireissä jopa ihailtavaa. Viimeisin piirre murroksessa on se, että elättejä suorastaan aktiivisesti hankitaan ulkomaita myöten. Suurien ikäluokkien lapsille hyvitettiin se oma paska lapsuus ja tämä valmiiseen pöytään tullut sukupolvi alkoi sotkemaan kaikkea, kun ei ollut muutakaan tekemistä ja nyt he kiukuttelee kuin pikkulapset, joilta on viety kaikki lelut ja karkit. 

Suurien ikäluokkien kermapersekakarat eivät tehneet tarpeeksi niitä lapsia ja ongelmaan keksittiin ratkaisu. Tuodaan ulkomailta työvoimaa, joka maksaa meidän veromme ja hoitaa meidän vanhuksemme. Ulkoistetaan hyvinvointivaltion rahoitus ulkomaalaisille. Julkiset menot jatkavat kasvuaan vääjäämättä, koska ilmaishyödykkeiden kysyntä on ääretöntä. Ääretöntä se on ollut jo  muutenkin, mutta poliitikot vain luvanneet lisää ja lisää, vaikka tietävät, että menoja ei kyetä rahoittamaan verovaroin. Poliitikko joka lupaa lisää uutta hyvää voittaa aina, vaikka kansalaiset tietäisivät, ettei lupaus voi pitää paikkaansa. Seuraavinen vaaliten tulos kertoo minulle siitä että suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit tulevaisuudessa, ikiliikkuja on luotu.

Vierailija
31/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs päävikaiset psykopaattiset ihmiset kuten sinä?

heko heko ku olet hauska

Vierailija
32/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikot ja lihavat kuluttavat resurssit.

Taitaa ne luulosairaat olla ne pahimmat resurssin kuluttajat.

Vierailija
33/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidettavia on tuotu tänne niin paljon ympäri maailmaa, että resurssit eivät enää riitä hoitamaan kantasuomalaisia köyhiä, tätä on tilattu ja sitä on saatu.

ps ja tilanne menee joka päivä heikompaa suuntaan,  ei parempaan, jos joku miettii

Ja köyhät ovat itse niitä tänne halunneet ja puolustavat näitä vielä tänä päivänä vaikka nähty mihin se johtaa. Ei sitä suomalaisia turhaan sanota hölmöläisiksi.

34/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa näistä taudeista on itse aiheutettu.

Esimerkiksi sydän ja verisuonitaudit.

Suomalaiset ovat muutenkin lihavuus tilastoissa Euroopan kärkeä.

Vingutaan että ei saa hoitoa vaikka suurin osa on itse ne aiheuttanut elämällä huonoilla elintavoilla ja mättäämällä ruokaa suuhunsa.

Mitä jos diabetes 2 lääkkeet eivät olisi kela korvattavia kuinka moni muuttaisi tapojaan?

Vierailija
35/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös 90-luvulla syntynyt on huvittuneet surullinen siitä miten aikuisista on tullut kuin pikkulapsia, jotka tarvitsevat tukea ikävien tunteiden kestämiseen ja valtiota kantamaan vastuuta. Kriisitietoisuus, kipeät leikkaukset ja epämääräisen uhkan tunnelma pesiytyivät ilmeisen pysyvästi yhteiseen tajuntaamme. Vaikka talous kasvaisi, päättäjien puheet vilisevät rakennesopeutuksia, niukkuutta, velkoja ja vajeita. Aina. Silloin tällöin jossain pienessä piirissä koetaan äkillisen samppanjahumalan kaltainen nousukausi, mutta julkisen puolen työpaikkoihin samppanjakaudet eivät yllä koskaan. Suomi ja suomalaiset ovat taantuneet jo pitkään, jopa aiemmin fiksut ihmiset ovat lähteneet mukaan tähän vihervasemmiston kulttuurinsuojelupelleilyyn, lähtevät mukaan kaikkeen nyhtökauravillitykseen ja sähköautoiluun vaikkei heillä ole näihin edes varaa. Työssäkäynti ei kiinnosta, oman lapsen tai puolison hyvinvointi ei kiinnosta, oma agenda ja ideologia on se joka määrää elämän suunnan, sitä mietitään yöt unessa ja päivät valveilla. En tiedä johtuuko tuo nyt aivopesusta ja pitkästä väsytystaistelusta että ihminen muuttuu vai vaan mielen heikkoudesta ja muista päänvioista. Ja nämä kaikki selittyy tällä hallituskaudella tehdyt leikkaukset johonkin veronmaksajan kustantamaan palveluun tai etuuteen. En minä ainakaan tiedä muusta. Ehkä se on minun muisti joka pätkii.

Vierailija
36/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabeetikot ja lihavat kuluttavat resurssit.

Taitaa ne luulosairaat olla ne pahimmat resurssin kuluttajat.

Kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat. Ja paino tutkitusti vaikuttaa siihen mielenterveyteen. Ja Suomeen syntyy myös koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia, johtuen synnyttäjien ylipainosta. 

Vierailija
37/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Böhöhö :D jenkeissä asuvalla kaverillani on vieläkin velkaa synnytyksestä ja lapsi on kohta aikuinen.

Niin? Siellä ei makseta veroissa terveydenhoitoa, meillä maksetaan, ja silti saadaan vain sutta ja sekundaa.

Se on tämä SOTE, joka on Sutta ja Sekundaa.

Kiitos sannukka ja koko edellinen hallitus.

Vierailija
38/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku katto kyllä pitäisi saada kroonisesti sairaiden hyysäämiseen. Ei ole oikein, että vuodesta toiseen he saavat hoidot ja lääkkeet pilkkahintaan.

Vierailija
39/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta fysioterapeutille saa aina ajan!

Julkinen fyssari vain tulostaa ohjeet, 9€.

Olen kyllä saanut kunnallisella (Jyväskylä) fyssarilla paljon paremmin tietoa fyysisen rajoitteeni perussyistä, ja esim. tutkinut huolellisesti. On ohjeistettu ködestä pitäen kiirreettömästi tekemään liikkeet oikein. Lisäksi toki ne tulosteet mukaan.

Lääkärit tutkivat hätäisesti, eikä asiaa selitetä maalaisjärjellä ymmärrettävästi, esim. miksi ei pääse leikkaukseen, ja mitä joku diagnoosi/ oire oikeasti tarkoittaa.

Jyväskylässä on vaikea saada fyssarille aikoja ellei pysty menemään ihan toiselle puolelle kaupunkia. Minkään TULES-vaivan vuoksi ei pääse enää lääkäriin ellei ole sananmukaisesti jo halvaantunut ja eritteet housuissa. 

Vierailija
40/71 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Perskokkare