Saitteko te jonkun vaaratiedotteen siis ihan puhelimeen vai miten tuo meni (minä en)?
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa tiedotusta. Ei kaikilla ole mitään appeja ladattuna koska moni ei yksinkertaisesti tiedä sellaisen olemassaolosta. Seuraava tilanne voi olla oikeasti vakava mutta mikään ei tule muuttumaan. Me ollaan kuulemma Euroopan varustautuneimpia sotaan🤣🤣🤣
112 sovellus on muutenkin hyvä. jos vaikka itselle tapahtuu onnettomuus, mutta ei tiedä tarkkaan missä on, niin voi soittaa sovelluksen kautta: häke näkee siitä suoraan soittajan sijainnin. Sitä eivät voi tehdä automaattisesti, jos soittaa ilman sovellusta
No ei nyt ihan suoraan. Sinne päin ja sitä epämääräisemmin mitä harvemmassa on tukiasemia.
Itse sain tiedon niin, että kun heräsin oli yle-sovelluksesta tullut kolme ilmoitusta. Viimeisin niistä oli vaara ohi, koska heräsin vasta seiskan jälkeen. Mutta jos itse olisin tänään ollut lähdössä töihin, niin olisin ollut tietoinen siitä että ulos ei saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi laittaa tekstaria? Se toimisi kaikissa puhelimissa.
Koska se maksaa.
T. Burra ja Urpo
Taitaa olla vasta suunnitteilla meillä, Virossa jo käytössä. Tämä nykysysteemi eriarvoistaa ihmisiä, mutta senhän päättäjät varmasti tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut tietoa. On sovellus 112 ja kaikki luvat kunnossa. Joku testi-ilmoitus on joskus tullut, joten eiköhän vika ole järjestelmän toimivuus tässä tapauksessa. Ikävä juttu, koska luulin että tämä sovellus sentään toimisi kuten luvattu.
Joten tuon sovelluksen toimivuutta pitäisi testata samalla tavoin kuin niitä häkytyssireenejäkin klo 12 aikoihin.
No mitä turhia, ei koske Suomea. Suomeenhan ei kohdistu mitään sotilaallista uhkaa. Joten hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää.
Ei pitäisi edes olla minkään sovelluksen varassa. (Sovelluksen, joka pitää olla ladattuna, päivitettynä, asetukset oikein..).
Muualla push-ilmoitus saadaan kaikkiin alueella oleviin puhelimiin ihan ilman riippuvuutta mistään sovelluksesta. En käsitä, miten Suomessa ei saada tuollaista lähtemään. Sillä tavoittaisitö todella kaikki, joilla on puhelin, ja voidaan sanoa, että tämä oli varmasti lähelle 100% kotitalouksista. Mutta kun ei… kun meillä on tällainen sovellus… jolla tavoittaa vain pienen osan alueella olevista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa sivistysmaissa lähetetään push-ilmoitus kaikkiin alueella oleviin puhelimiin (ei siis ole tekstiviesti, vaan näkyy notifikaationa näytöllä, vaikka puhelin olisi lukittuna).
Kyllä niitä täälläkin tulee esimerkiksi isoista rakennuspaloista tai haavoittuneesta karhusta. Ilmeisesti meidän puolustusvoimat tuli taas yllätetyksi housut kintuissa 😖
Miksi Ukrainaan syydetään edelleen rahaa, täähän alkaa olla jokapäiväistä? Kerta ehkä voi vielä uskoa vahingoksi, tämä alkaa vaikuttaa hyökkäykseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaratiedote ei tullut vieläkään puhelimiin, vaan varoitus annettiin median kautta.
Tää oli ylen päivittyvässä uutisessa.
Kaikillahan on tosiaan radiot ja töllöt läpi yön auki, huoh.
112-sovellus ei toiminut taaskaan. Ei ole eka kerta kun se ei toimi, vaikka on ajantasainen versio ja kaikki luvat päällä. Viimeksi kun tuli iso häly (viereisellä teollisuusalueella ihmishenkiä vienyt kemikaalionnettomuus ja myrkkypilvi) näin hätätiedotteen telkusta kun katsoin Kuningatar Elisabethin hautajaisia. Etäisyys onnettomuuspaikkaan 400 metriä ja tuuli kävi suoraan sieltä.
Ilmeisesti tuo ei kaikilla toiminut, vaikka oli kaikki asetukset oikein. Mulla ei ollut. Olin varmaan joskus laittanut asetukset toisin, kun paikannus tosiaan kuluttaa akkua.
Nuo kemikaalionnettomuudet ja isommat tulipalot yms on sellaisia, että pitäisi tulla alueen asukkaille ilmoitus ihan tekstarina. Kun eihän kaikilla edes ole älypuhelinta, joihin asentaa mitään sovelluksia. Mietin vanhaa isääni ja sillä ei ole älypuhelinta, mutta tän aamuisessa nyt kehotettiin vaan pysymään sisällä eikä isä muutenkaan ilman apua pääse asunnostaan ulos. Mutta just noissa em onnettomuuksissa usein kehotetaan laittamaan ikkunat kiinni ja vielä sulkemaan ilmastointikin, niin aika huono homma, jos tiedon saa vain sovelluksella, jonka on asentanut älypuhelimeensa. Ja varsinkaan, kun ilmeisesti sekään ei sitten kaikilla kuitenkaan toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muissa sivistysmaissa lähetetään push-ilmoitus kaikkiin alueella oleviin puhelimiin (ei siis ole tekstiviesti, vaan näkyy notifikaationa näytöllä, vaikka puhelin olisi lukittuna).
Kyllä niitä täälläkin tulee esimerkiksi isoista rakennuspaloista tai haavoittuneesta karhusta. Ilmeisesti meidän puolustusvoimat tuli taas yllätetyksi housut kintuissa 😖
Miksi Ukrainaan syydetään edelleen rahaa, täähän alkaa olla jokapäiväistä? Kerta ehkä voi vielä uskoa vahingoksi, tämä alkaa vaikuttaa hyökkäykseltä.
Meillä alueella oli hiljattain iso rakennuspalo, ja oli viranomaiskehotus pysyä sisätiloissa ja sulkea ovet ja ikkunat. Ei tullut ilmoitusta puhelimeen. Ilmeisesti 112-sovellukseen oli tullut jollekin ja itse sain tiedon, kun tästä oli keskustelua eräässä whatsapp-ryhmässä. Ei siis tullut mitään ilmoitusta ilman sovellusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullu puhelimeen. Siitä voi päätellä, että kyseessä oli havainto, jonka vaara-aste oli aika matala. Tätyy muistaa että armeija/ rajavalvonta tietää yleensä paljon enemmän, kuin julkisuuteen kerrotaan. Osaavat kyllä arvioida vaaran tason. Ne tekee sitä työkseen.
Miten niin matala, jos kehotettiin pysymään sisällä???? En saanut minäkään mitään tiedotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullu puhelimeen. Siitä voi päätellä, että kyseessä oli havainto, jonka vaara-aste oli aika matala. Tätyy muistaa että armeija/ rajavalvonta tietää yleensä paljon enemmän, kuin julkisuuteen kerrotaan. Osaavat kyllä arvioida vaaran tason. Ne tekee sitä työkseen.
Miten niin matala, jos kehotettiin pysymään sisällä???? En saanut minäkään mitään tiedotetta.
Oli kehotus pysyä sisätiloissa, joten moni ei lähtenyt töihin, oletettiin, että koulupäivät on peruttu jne. Ei se nyt ihan pienellä mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa tiedotusta. Ei kaikilla ole mitään appeja ladattuna koska moni ei yksinkertaisesti tiedä sellaisen olemassaolosta. Seuraava tilanne voi olla oikeasti vakava mutta mikään ei tule muuttumaan. Me ollaan kuulemma Euroopan varustautuneimpia sotaan🤣🤣🤣
Kyllä 112 olemassaolosta on tiedotettu. Viimeksi Kymenlaakson droonien aikaan ja muutenkin
Kädestäpitäenkö viranomaisten pitää tulla neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
En saanut, ei ole appia, koska en halua antaa sijaintiani.
Sijainnin saa pois päältä, ei sitä tarvitse koko ajan jakaa.
Itse sovelluks ssa on paljon hyviä vinkkejä ja linkkejä mm. kehen ottaa yhteyttä ja milloin jos ei ole varma. Krsän tullen esimerkiksi myrkytyskeskuksen yhteystiedot puhelimessa sovelluksen kautta on ihan ykkönen lapsiperheille ja muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 112 olemassaolosta on tiedotettu. Viimeksi Kymenlaakson droonien aikaan ja muutenkin
Miksi ollaan sovelluksen varassa? Muissa sivistysmaissa ilmoitukset tulee alueella oleviin puhelimiin ihan ilman sovelluksia. Olen itsekin näitä saanut muissa Euroopan maissa ihan ilman mitään sovelluksia.
Sovellus pitää olla ladattuna, päivitettynä ja asetukset oikein. Aika monta ehtoa, kun muualla viestit vain tulee ihan ilman mitään. Aivan naurettavaa, että meillä sössötetään jostain sovelluksesta, eikä osata toimittaa viestiä kaikkiin puhelimiin tuosta noin vain, niin kuin muissa Euroopan maissa.
No ei ole tullut täällä kaakossakaan vielä ikinä mitään varoituksia. Heti kun onkin Helsingissä vastaavaa, se onkin ihan kauheaa ja huudetaan että missä varoitukset ym. No, ei ne minua auttaisi kuitenkaan, en herännyt pari viikkoa sitten edes niiden Hornetien ääniin, vaikka ne lensi tuosta yli monta kertaa. Asun 10km rajasta ja jos sota syttyisi, huomaisin sen varmaan vasta aamulla, kun Igor keittelee kahvia miun keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mistään 112 sovelluksesta tätä ennen kuullutkaan vaikka luen uutisia viikoittain monesta eri kanavasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei soitettu sitä yleistä hälytystä, jota testataan jokaisen kuukauden maanantaina klo 12.00 ainakin Espoossa?
Eipä se paljon olisi kertonut tilanteesta. Itse ainakin olisin luullut, että on ilmahälytys ja suunnilleen ohjus tulossa.
Aamulla laitan n. 6:30 telkkarin päälle, kun aamu-tv alkaa. Sitä ennen minulla ei ole hajuakaan, mitä tapahtuu ja onko Suomen ilmatilassa jotain sinne kuulumatonta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole tullut täällä kaakossakaan vielä ikinä mitään varoituksia. Heti kun onkin Helsingissä vastaavaa, se onkin ihan kauheaa ja huudetaan että missä varoitukset ym. No, ei ne minua auttaisi kuitenkaan, en herännyt pari viikkoa sitten edes niiden Hornetien ääniin, vaikka ne lensi tuosta yli monta kertaa. Asun 10km rajasta ja jos sota syttyisi, huomaisin sen varmaan vasta aamulla, kun Igor keittelee kahvia miun keittiössä.
Et huomaisi. Igor olisi ampunut sinut sänkyysi ja lähettänyt kahvinkeittimesi ja pesukoneesi Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut, ei ole appia, koska en halua antaa sijaintiani.
Sijainnin saa pois päältä, ei sitä tarvitse koko ajan jakaa.
Itse sovelluks ssa on paljon hyviä vinkkejä ja linkkejä mm. kehen ottaa yhteyttä ja milloin jos ei ole varma. Krsän tullen esimerkiksi myrkytyskeskuksen yhteystiedot puhelimessa sovelluksen kautta on ihan ykkönen lapsiperheille ja muillekin.
Mulla oli tossa sovelluksessa asetukset niin, että paikannus on päällä vain silloin, kun mulla on se sovellus auki. Kuulin koko sovelluksesta muutama vuosi sitten tyttäreltäni, joka oli myöhään illalla koiraa ulkoiluttaessa osunut paikalle, missä kolme miestä oli väkisin raahannut itkevää ja rimpuilevaa naista pakettiautoon. Tyttäreni oli välittömästi soittanut sovelluksen kautta 112:een ja siellä siis saivat heti tyttäreni varsin tarkan sijainnin. Ilmeisesti jo tuosta soiton aloittamisesta lähialueella olevat poliisipartiot saa sijainnin tiedon ja lähtevät ajamaan paikalle ennenkuin puhelu on edes loppu. Oli kestänyt vain muutama minuutti, kun poliisit oli paikalla.
Eihän sitä tietoa voinut saada mitenkään aamuyöllä kun vauvapalsta avautuu vasta klo 7 aamulla. Voi voi sentään.