Saitteko te jonkun vaaratiedotteen siis ihan puhelimeen vai miten tuo meni (minä en)?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
En saanut tiedotetta. Olenko kakkosluokan kansalainen?
En ole koskaan saanut mitään tiedotetta. Nim. työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te mitä sovelluksia teidän puhelimissa on?
Tietty.
Kaikki ei ilmeisesti tiedä onko niillä vaaratiedotesovellusta vai ei. Sitten joutuu ihmettelemään eikö se toimi vai mikä siinä on vikana kun se ei ole herättänyt yöllä suojautumaan.
Tämänkertaisessa suojautusmiohjeet olivat siirtyä sisätiloihin ja olla siellä. Kun joku on jo valmiiksi sisätiloissa nukkumassa, niin hän on juuri siellä missä viranomaiset hänenkin toivoo olevan: sisätiloissa. Ei siis ole menettänyt mitään, kun ei herännyt yöllä lukemaan itselleen turhaa tiedotetta, että mene sisätiloihin, ilmatilassa lentää drooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä ne joilla ei ole nettiä puhelimessa? Joillakin ei ole edes älypuhelinta.
Ootko ikinä kuullut radiosta tai televisiosta?
Oliko sinulla radio ja telkkari yöllä koko ajan päällä vai miten heräsit 03:54 annettuun vaaratiedotteeseen?
Ei sellaiseen vaaratiedotteeseen tarvitse herätä, jossa kehotetaan olemaan sisätiloissa, koska olen useimmiten klo 3:54 sisätiloissa nukkumassa! Jos olen kodin ulkopuolella, niin puhelin on mukana, se on päällä ja sinne tulee uutisista ilmoitukset, sellaisist,a jotka olen itse tägännyt, että haluan ilmoituksia. Tai sitten siitä 112 sovelluksta. Jos vaar a on vakavampi kuin joku drone, nin sitten soitetaan yleistä hälytysmerkkiä ja siihen kyllä herää.
ja ne ihmiset, jotka ovat heittäneet radionsa roskiin, niin saavat sitten syyttää itseään. Viranomaisohjeissakin nimenomaan lukee, että hätävarassa kannattaisi pitää myös radiota ja siihen paristoja, koska radioon tulee sitten hätätiedotteet.
Entäs kuurot ja huonokuuloiset?? Kysynpähän vaan. Heidätkö jätetään heitteille?
Mä en ole kuullut sitä yleistä hälytysmerkkiääntä enää vuosiin sillä se on sillä äänitaajuudella mitä en kuule. En myöskään kuule ovikelloa, enkä palovaroitinta. Olisi ihan kiva jos tässä maassa joskus huomioitaisiin nekin ihmiset, joilla on rajoitteita terveyden suhteen. Miksi se tekstari on huono idea? Sen minäkin näkisin kun katson puhelinta kuitenkin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa hienoa tiedotusta. Ei kaikilla ole mitään appeja ladattuna koska moni ei yksinkertaisesti tiedä sellaisen olemassaolosta. Seuraava tilanne voi olla oikeasti vakava mutta mikään ei tule muuttumaan. Me ollaan kuulemma Euroopan varustautuneimpia sotaan🤣🤣🤣
Kyllä 112 olemassaolosta on tiedotettu. Viimeksi Kymenlaakson droonien aikaan ja muutenkin
Kädestäpitäenkö viranomaisten pitää tulla neuvomaan.
Monella ei edes ole älypuhelinta, johon se äppi ladattaisiin. Moni on luopunut telkkaristaankin.
Sähkölaitoksen katkopalvelu hoidetaan vanhanaikaisesti tekstiviesteillä. Niin tarttisi muutkin tärkeät tiedotteet hoitaa. Ja keksiä, miten ne saavat tiedon, joilla ei ole edes vanhanaikaista kännykkää tai telkkaria.
Radio on edelleen luotettavin väline mitä tulee viranomaistiedotuksiin. Se toimii silloinkin kun muut välineet ovat pois pelistä.
Huonokuuloiset ja kuurot ei kuule sitä.
Kuuroilla on omat tapansa seurata uutisia
Niin silmät. Jos ei tule mitään tekstiviestejä puhelimeen, niin ei niitä varoituksia saa.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turhaa vouhkaamista ja massahysteriaa tämäkin "droonisekasotku". Kun pääasiassa juuri ne ihmiset valittaa, jotka ovat olleet kotona nukkumassa, "miksi ei tullut ilmoitusta tuollainen on vakava vaara". No... mitä väliä, kun on kuitenin ollut jos sisätiloissa = ei ole menettänyt mitään. Olisiko ihmiset oikeasti halunneet herätä kesken unien lukemaan vaaratiedotetta ja toteamaan sen jälkeen ettei koskekaan minua, koska olen jo sisätiloissa.
Mä en ajattele tätä niin, että kyse oli vain tämänkertaisesta "droonisotkusta" . Nythän kehotettiin ihmisiä vain pysymään sisätiloissa. Mutta entä, jos alueella olisikin sattunut joku iso kemikaalivahinko tai merkittävä tulipalo ja tuon sisällä pysymisen lisäksi olisi kehotettu ihmisiä sulkemaan ikkunat ja mahdollisesti ilmanvaihtokin? Ja tuossa 112-sovelluksessa ollut nyt kuitenkin jokin tekninen vikakin, joka todettiin tänään. Osalla toki ei ollut asetukset oikein, mutta osa niistäkin, joilla ne oli oikein, eivät saaneet mitään ilmoitusta.
Eikö sinulle jo kerran vastattu? Sitä varten on yleinen vaaramerkki.
Kuulet yleisen vaaramerkin - toimi näin
1. Siirry sisälle.
2. Sulje ovet, ikkunat, tuuletusaukot ja ilmanvaihto.
3. Avaa radio ja odota rauhallisesti ohjeita.
4. Vältä puhelimen käyttöä (myös soittoa numeroon 112), etteivät linjat ruuhkaudu.
5. Pysy sisällä.
6. Älä poistu alueelta, ettet joudu matkalla vaaraan.
Juurikin noin. vakavissa tapauksissa soitetaan yleinen hälytysmerkki. Droonit eivät ole nin vakavia vaaroja, että pitäisi sellaista tehdä ja häiritä nukkuvia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinulla radio ja telkkari yöllä koko ajan päällä vai miten heräsit 03:54 annettuun vaaratiedotteeseen?
Ei sellaiseen vaaratiedotteeseen tarvitse herätä, jossa kehotetaan olemaan sisätiloissa, koska olen useimmiten klo 3:54 sisätiloissa nukkumassa! Jos olen kodin ulkopuolella, niin puhelin on mukana, se on päällä ja sinne tulee uutisista ilmoitukset, sellaisist,a jotka olen itse tägännyt, että haluan ilmoituksia. Tai sitten siitä 112 sovelluksta. Jos vaar a on vakavampi kuin joku drone, nin sitten soitetaan yleistä hälytysmerkkiä ja siihen kyllä herää.
ja ne ihmiset, jotka ovat heittäneet radionsa roskiin, niin saavat sitten syyttää itseään. Viranomaisohjeissakin nimenomaan lukee, että hätävarassa kannattaisi pitää myös radiota ja siihen paristoja, koska radioon tulee sitten hätätiedotteet.
Entäs kuurot ja huonokuuloiset?? Kysynpähän vaan. Heidätkö jätetään heitteille?
Mä en ole kuullut sitä yleistä hälytysmerkkiääntä enää vuosiin sillä se on sillä äänitaajuudella mitä en kuule. En myöskään kuule ovikelloa, enkä palovaroitinta. Olisi ihan kiva jos tässä maassa joskus huomioitaisiin nekin ihmiset, joilla on rajoitteita terveyden suhteen. Miksi se tekstari on huono idea? Sen minäkin näkisin kun katson puhelinta kuitenkin silloin tällöin.
https://www.kuuloavain.fi/info/kuulon-kuntoutus/apuvalineet/halytysaant…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
turhaa vouhkaamista ja massahysteriaa tämäkin "droonisekasotku". Kun pääasiassa juuri ne ihmiset valittaa, jotka ovat olleet kotona nukkumassa, "miksi ei tullut ilmoitusta tuollainen on vakava vaara". No... mitä väliä, kun on kuitenin ollut jos sisätiloissa = ei ole menettänyt mitään. Olisiko ihmiset oikeasti halunneet herätä kesken unien lukemaan vaaratiedotetta ja toteamaan sen jälkeen ettei koskekaan minua, koska olen jo sisätiloissa.
Eiköhän se päivä koita sinullekin, että joudut suojautumaan, kannattaa ladata ja päivittää 112 sovellus puhelimeen. Tämä ei ollut mitään massahysteriaa. Tilanne oli todellinen. Etkö katsonut tiedotustilaisuutta mediasta klo 11.30. Siinä mm. pelastusjohtaja sanoi, että jokaisen on noudatettava annettuja ohjeita, ei sooloilua.
vitsi miten tampiovastaus. Minähän nimenomaan noudatin annettuja ohjeita, kun olin tuohon aikaan sisätioissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun olisi pitänyt herätä kotona kello 03:54 annettuun tiedotteeseen ja saada tietää, että pitää pysyä sisätiloissa?
Entä jos pitää siirtyä väestösuojiin?
Silloin soitetaan yleinen hätävaroitusmerkki, hitto, ettekö te osaa edes perusasioita hätätilanteiden varalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinun olisi pitänyt herätä kotona kello 03:54 annettuun tiedotteeseen ja saada tietää, että pitää pysyä sisätiloissa?
Entä jos pitää siirtyä väestösuojiin?
Tiedätkö muka, missä se v:n suoja on? Itse tiedän, kun asun sitä vastapäätä.
En tiedä. Koska ei ole kerrottu. Suomi varautumisen edellä kävijä.
Tämäkin kuuluu kansalaisen perustaitoihin, joissa pitää itse olla aktiivinen ja ottaa selvää. Jos asut kerrostalossa, teillä on jossain pelastussuunnitelma, jossa kerrotaan miten eri hätätilanteissa toimitaan ja missä on teidän väestönsuja. Jos olet ok-taloasukas (Esim.), niin itse huolehdit siitä, että tiedät missä on väestönsuojasi. Kunnallasi joko on sinullekin sellainen varattuna, tai sitten sinun pitää itse sellainen johonkin tehdä.
Meillä on sekä kaupunkiasunto, että asunto maalla. kaupunkiasunnossamme on väestönsuoja kellarikerroksessa, maalla meillä ei ole virallista väestönsuojaa, mutta on maanalaisia tiloja, joihin voidaan suojautua (kellari siis).
Vierailija kirjoitti:
Miten pelkkän näppäinpuhelimen pmistajat saavat 112- sovelluksen?
he ovat itse tehneet valinnan etteivät älypuhelinta hanki tai omista ja silloin he myös ymmrätävät, että he saavat vaaratiedotteet radiosta.
Viro laittoi tiedotteet kansalaisille viestinä kännyköihin, mutta Suomi ei ole vielä pystynyt…
mutta minäpä kirjoitin nimenomaan tämänaamuisesta droonimölinästä.