Polkupyörävarkaus ratkaistu. Millainen korvausvaatimus kannattaa esittää?
10 vuotta sitten ostettu polkupyörä, joka maksoi uutena 540 euroa, semmoinen tavallinen Helkama, naisten malli. Käytetty vuosien varrella kaksi kertaa huollossa, ja pidetty hyvää huolta. Tuo polkupyörä varastettiin vuosi sitten (kahdella lukolla taloyhtiön kellarivarastosta), ja nyt tuli poliisilta viesti, että tuo varkaus on selvitetty. Poliisi kysyy korvausvaatimustani tuohon tapaukseen liittyen. Kannattaako minun esittää korvausvaatimus, ja millainen korvausvaatimus?
Kysyin ChatGPT:ltä ja antoi tällaisen vastauksen:
Hyvä käytännöllinen ratkaisu olisi:
vaatia pyörän käypää arvoa varkaushetkellä, esimerkiksi 150 €
lisäksi mahdolliset muut todelliset kulut, jos niitä syntyi (esim. uusi lukko, välttämätön matkakulu tms.)
Omalla kohdallani tuosta olisi muina todellisina kuluina vain kaksi lukkoa. Millaista korvausvaatimusta te muut ehdotatte? Mahdollista rangaistusta en pyörävarkautta ilmoittaessani vaatinut tekijälle.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Saitko pyörän ehjänä takaisin? Minulle ainakin se riittäisi.
En tiedä vielä. Minullekin riittäisi jos saisin pyörän ehjänä takaisin. Poliisin viestissä sanotaan vain, että tapaus on selvitetty, ja että tarvitsee vielä korvausvaatimukseni tapaukseeni liittyen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä vielä. Minullekin riittäisi jos saisin pyörän ehjänä takaisin. Poliisin viestissä sanotaan vain, että tapaus on selvitetty, ja että tarvitsee vielä korvausvaatimukseni tapaukseeni liittyen.
AP
No sä varmaan soitat sinne tutkijalle ja kysyt.
Se poliisi kysyy että vaaditko korvauksia vai et. ei summaa. voit myöhemmin esittää mitä tarkalleen haluat
Vierailija kirjoitti:
Se poliisi kysyy että vaaditko korvauksia vai et. ei summaa. voit myöhemmin esittää mitä tarkalleen haluat
Ok. Mitähän sitten kannattaa vastata, jos/kun kysyvät summaa?
AP
Onko muille käynyt koskaan niin, että varastetun pyörän tapaus on selvitetty?
AP
Nähdäkseni voit vaatia uuden vastaavan pyörän hintaa jos et saa entistä takaisin. Miksei voisi? Oikeus muuttaa summaa jos se ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mitähän sitten kannattaa vastata, jos/kun kysyvät summaa?
AP
Luuletko ikinä saavasi joltain narkilta yhtään mitään?
"Minulla on korvausvaatimuksia ja tulen esittämään ne myöhemmin." Ja sitten voit vaikka pyytää miljoonan. Oikeus katsoo mikä on oikea määrä
Vierailija kirjoitti:
Nähdäkseni voit vaatia uuden vastaavan pyörän hintaa jos et saa entistä takaisin. Miksei voisi? Oikeus muuttaa summaa jos se ei kelpaa.
Minkä ihmeeen uuden? Pyörä on kymmenen vuotta vanha naisten perusmankeli.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on korvausvaatimuksia ja tulen esittämään ne myöhemmin." Ja sitten voit vaikka pyytää miljoonan. Oikeus katsoo mikä on oikea määrä
Miljoona on juuri oikea korvaus. Vähempää ei kannata koskaan pyytää.
Et vaatinut rangaistusta? Mitä vittua? Olet rikoksen uhri, ja et halua, että rikollista rangaistaan?
Kaltaistesi munattomien niljakkeiden takia näitä rikoksia koskaan saada loppumaan tai edes vähentymään, kun rosvot voivat luottaa siihen, että mitään seuraamuksia ei tule.
Olet ihan yhtä syyllinen sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Et vaatinut rangaistusta? Mitä vittua? Olet rikoksen uhri, ja et halua, että rikollista rangaistaan?
Kaltaistesi munattomien niljakkeiden takia näitä rikoksia koskaan saada loppumaan tai edes vähentymään, kun rosvot voivat luottaa siihen, että mitään seuraamuksia ei tule.
Ajattelin vaan, että haluan sen pyörän takaisin. Ei minulla riitä voimavaroja muuhun, kun huonosti palkatussa osa-aikatyössä kauempana käyn.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vaan, että haluan sen pyörän takaisin. Ei minulla riitä voimavaroja muuhun, kun huonosti palkatussa osa-aikatyössä kauempana käyn.
AP
No eihän se nyt hyvä ihminen tarkoita, että jos vaadit rangaistusta, että sun pitäisi itse henkilökohtaisesti sitä rikollista rangaista! Kyllä yhteiskunta sen hoitaa. Ei sun tarvitse mitään voimavaroja siihen käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No eihän se nyt hyvä ihminen tarkoita, että jos vaadit rangaistusta, että sun pitäisi itse henkilökohtaisesti sitä rikollista rangaista! Kyllä yhteiskunta sen hoitaa. Ei sun tarvitse mitään voimavaroja siihen käyttää.
Pitääkö mennä oikeuteen? Pitääkö varautua siihen, että pyörävaras kostaa?
AP
Miksi et vaadi rangaistutsta tuolla pyöräsi varastaneelle ihmissaastalle?
Jos et rikosilmoituksessa ole vaatinut tekijälle rangaistusta, ainakaan vakuutusyhtiö ei korvaa mitään. Tosin kotivakuutusta sulla ei varmaan ollut.