Kun ei vaan ole enää mitään työtä mitä hakea
Haen töitä noin 60 km säteeltä kuuden eri kunnan alueelta. Panostan hakemuksiin kunnolla ja yritän kohdentaa ne niin hyvin kuin osaan. Haen käytännössä kaikkea, missä voisin edes teoriassa oppia työn tekemään. Viimeisin työ oli parin viikon tiskarikeikka. Lisäksi teen kausitöitä, sijaisuuksia ja muita satunnaisia hommia aina kun niitä löytyy.
Seuraan avoimia työpaikkoja monta kertaa päivässä. Joskus paikka löytyy yrityksen somesta, joskus Duunitorista tai muualta. Lähetän erittäin paljon avoimia hakemuksia suoraan yrityksiin ja olen tarjoutunut jopa oppisopimuksella harjoittelijan palkalla töihin, mutta vakituista työtä ei vaan tunnu saavan.
Haastatteluihin pääsen noin kerran kuussa, joten uskon että hakemukset on ihan ok. Ongelma taitaa enemmänkin olla se, että hakijoita on valtavasti tai yrityksellä ei vaan ole budjettia ottaa ketään. Kunnan palkkatukirahatkin oli käytetty jo helmikuussa loppuun. Erääseen siivoojan osa-aikahommaan oli yli 60 hakijaa. Lisäksi on tullut vastaan tilanteita, joissa rekry keskeytetään kesken prosessin alkavien muutosneuvottelujen takia.
Alkaa tuntua siltä, että mitään haettavaa ei enää ole. Olen käynyt läpi käytännössä kaikki alueen yritykset, kuntien paikat ja valtion työt. Yhteenkin paikkaan hain jo kolme kertaa (sama paikka tulee jatkuvasti uudelleen hakuun, koska siellä ei ilmeisesti viihdy kukaan), mutta en tiedä jaksanko enää hakea neljättä kertaa vai vieläkö yritän. Erästä toista paikkaa hain kahdesti. Haastattelussa ilmeni että työn luonne oli hieman eri, mutta suositteli hakemaan syksyllä toista auki tulevaa paikkaa.
Kommentit (77)
Kummallista kyllä. Mun poika 20v haki noin kymmeneen työpaikkaan. Hänelle tarjottiin kahta niistä. Minä 53v olen hakenut kaikkeen mahdolliseen mitä löytyy Helsingistä Sodankylään. NOLLA haastattelua.
Luulisi, että nyt on pitkään hyvät markkinat vanhusten kotihoitopalvelulle.
Jos pääset työhaastatteluun satsaa paukut siihen. Harjoittele haastattelua esim chatgbt:llä. Muista haastatteluun loppuun tehdä kysymys liittyen haastattelijaan, toimialaan liittyen. Esim. Miten haastattelija päätyi yritykseen tai mitkä on yrityksen kilpailijoita tms. Ja vakuuta haastattelija(t) miksi juuri sinä. Parin päivän päästä haastattelusta sähköposti, jossa kiität haastattelusta ja osoita edelleen mielenkiintosi vastaamalla kysymykseen miksi haluan juuri tuon työn.
Työnhaku on peliä ja taktikointia ja työhakemus ja haastattelu on vasta se alkusoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta isommalle talousalueelle.
Nämä neuvot tulee aina ihmisiltä, joilla ei ole puolisoa, lapsia ja/tai omistusasuntoa sidoksina. Suomessa työmarkkinat ei tällä hetkellä ole sellaisia, että muutto automaattisesti ratkaisisi ongelman. Tottakai Helsinki, Tampere tai Turku tarjoavat enemmän työpaikkoja määrällisesti, mutta samalla hakijoita voi olla satoja tai jopa lähemmäs tuhat per paikka myös ihan perusduuneihin.
Lapsi ja puoliso voi jäädä omistusasuntoon asumaan, kun toinen menee muualle töihin ja muuttaa vuokra-asuntoon.
Tämä. Esim. Pidentämällä työvuoroa voi tehdä viikon työt neljään päivään ja sitten kolmen päivän vapaa perheen kanssa. Ja tämähän ei tarkoita etteikö voisi parin vuoden päästä saada lähempää työn tai pystyä tekemään osittain etänä.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kyllä. Mun poika 20v haki noin kymmeneen työpaikkaan. Hänelle tarjottiin kahta niistä. Minä 53v olen hakenut kaikkeen mahdolliseen mitä löytyy Helsingistä Sodankylään. NOLLA haastattelua.
Annapa poikasi tarkistaa työhakemuksesi ja palkkatoiveesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo totta on niin todella tehokasta työnhakua. Tällä palstalla vaan on semmoista porukkaa, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa eivätkä ottaa tuommoisia töitä vastaan. Kun nääs paikan pitää olla vakituinen ja palkan pitää alkaa vähintään kolmosella.
Noh, jopa te-toimistosta sanottiin, että olen liian tehokas, heh. Mutta eipä sekään näytä auttavan. Kun edelliskerran olin työttömänä 2009, niin jopa puhelinmyyjäksi pääsi tuosta noin vain ilman haastatteluja ja sillä elätti nuori likka itsensä helposti. On todellakin ihan toista maata nyt työllistymismahdolisuudet.
ap
Te-toimiston kommentteja ei kannata kuunnella, he eivät ymmärrä työnhausta juuri mitään, antavat empatiaa lähinnä.
Itse hain yli 70 työpaikkaa, 8 kk, työhakualue 130 km, 10 haastattelua ja yksi työ. Työhakemus yksilöity jokaiseen paikkaan, soitto kaikkiin paikkoihin, joihin todella halusin haastatteluun, vastasin myös "ei kiitos"-sähköposteihin, jos niissä oli eritelty missä jäi kiinni. Ja vastauksessa kerroin miksi olin kiinnostunut juuri tästä paikasta. Ikä 54 v.
Miksi ihmeessä et ole hakennut hallituksen lupaamia "laskennallisia" uusia työpaikkoja? Tai sitten pitää laittaa palatetta Persuille, ettälaskevat uudestaan.
Mikä paikkakunta? Voimme koittaa löytää yhdessä niitä piilopaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Mikä paikkakunta? Voimme koittaa löytää yhdessä niitä piilopaikkoja.
Ap tuuttaa avoimia hakemuksia joka firmaan niin luulis että ois jo piilopaikka löytynyt. Ja olihan aplla jo jotain töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo totta on niin todella tehokasta työnhakua. Tällä palstalla vaan on semmoista porukkaa, jotka eivät viitsi nähdä vaivaa eivätkä ottaa tuommoisia töitä vastaan. Kun nääs paikan pitää olla vakituinen ja palkan pitää alkaa vähintään kolmosella.
Noh, jopa te-toimistosta sanottiin, että olen liian tehokas, heh. Mutta eipä sekään näytä auttavan. Kun edelliskerran olin työttömänä 2009, niin jopa puhelinmyyjäksi pääsi tuosta noin vain ilman haastatteluja ja sillä elätti nuori likka itsensä helposti. On todellakin ihan toista maata nyt työllistymismahdolisuudet.
ap
Te-toimiston kommentteja ei kannata kuunnella, he eivät ymmärrä työnhausta juuri mitään, antavat empatiaa lähinnä.
Itse hain yli 70 työpaikkaa, 8 kk, työhakualue 130 km, 10 haastattelua ja yksi työ. Työhakemus yksilöity jokaiseen paikkaan, soitto kaikkiin paikkoihin, joihin todella halusin haastatteluun, vastasin myös "ei kiitos"-sähköposteihin, jos niissä oli eritelty missä jäi kiinni. Ja vastauksessa kerroin miksi olin kiinnostunut juuri tästä paikasta. Ikä 54 v.
Jopa ekonomistit sanovat, että työpaikan saanti on lähinnä tuurista ja ajoituksesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei todellakaan voi kaikkialle soittaa oman hakemuksensa perään! Nykyään yhteystietoja ei aina edes ole, korkeintaan sähköposti tai sitten hakemussivu, jota kautta voit lähettää vain hakemuksen. Ja vuokravälitysfirmat ei tiedä mistään mitään vaikka soittaisi.
Facebookissa on myös työpaikkkoja. Esim hakukenttään jos kirjoittaa avoimet työpaikat, löytyy useampi ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on, että etsit aluksi määräaikaista työtä.
Sinun on päätettävä tietystä ammatista, opiskella ja vain sitten sinun on tarjottava itseäsi työnantajalle.
Aikuisopiskelu on tehty lähes mahdottomaksi, jos ei saa lainaa tai ole puolisoa maksamassa opintoja. Idioottimaisin hallituksen leikkaus.
Ap on työtön, joten aikuiskoulutustuen poistaminen ei vaikuta hänen elämäänsä mitenkään.
Mutta vaatii työkkärin luvan, että pystyy opiskelemaan tai menettää esim ansiosidonnaisen, jos aloittaan omin päin opinnot. Lisäksi porrastus astuu voimaan opiskellessakin. Ja taas ollaan siinä pisteessä mitä sanoin; aikuisopiskelu on tehty lähes mahdottomaksi, ellei saa lainaa tai ole puolisoa maksamassa opintoja (eli ottamassa päävastuun yhteystalouden kuluista, koska sillä päivärahalla ei paljoa maksella asunnon ja perheen kuluja, varsinkin kun olet palkattomissa työharjoitteluissa 75% ansiosidonnaisella).
Vierailija kirjoitti:
Facebookissa on myös työpaikkkoja. Esim hakukenttään jos kirjoittaa avoimet työpaikat, löytyy useampi ryhmä.
Joo, 99% verkostointimarkkinointia josta ei saa pennin jeesusta.
https://www.norden.org/fi/info-norden/tyonhaku-norjassa