Yle: kuluttajien pelot haihtuivat - suomalaiset kukuttavat nyt hulluina rahaa
OP Pohjolan ja Nordean tuore maksukorttidata kertoo yksityisen kulutuksen selvästä piristymisestä ja kasvaneen, eniten nousua (korttimaksujen kasvua ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna) on ollut vaateostoksissa, junalipuissa ja autoilussa, sekä matkailuissa, lentolipuissa ja majoittumisessa. Kulutuksen muutos ja kasvu kertoo siitä että Suomen talous on lähtenyt elpymään eikä kukuttajien ole enää tarvetta pelätä pärjäämisensä ja toimeentulonsa puolesta. Lisäksi myös liikuntaa, urheilukauppoihin, kulttuuriin sekä julkisen liikenteen palveluihin käytetään nyt enemmän rahaa kuin aikaisemmin.
Kommentit (100)
No, itse ainakin ostin 10 000 euron sisärempan suomalaisilta tekijöiltä ja materiaalit ovat suomalaisia. Eli pitää paikkansa.
Kokoomus taas ostanut palstatilaa kukujutuilleen, ei tässä muusta ole kyse. Saisivat hävetä kun puolet suomalaisista näkee suorastaan nälkää.
Kukuttakaanpas nyt oikein innolla niihin asuntoihin niin me raksalaisetkin saamme muutakin kuin satunnaisia pätkätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä en osta vaatteita kuin erityisen tarpeeseen. Nyt olen poikkeuksellisesti ostanut vaatteita Tokmannilta, Lidlistä, Prismasta ja Citymarketista. Tosin palautin osan, kun olivat väärää kokoa.
Kysy partiokaupasta oisko siellä telttoja tai armeijan ylijäämävarastolta.
Nordean tuplaveloitukset näkyvät nyt tuplakulutuksena :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai löytyikö ne 100 000 työpaikkaa äkkiä jostain lipaston laatikosta?
12t avointa työpaikkaa työvoimatoimistolla ja 370 000 työtöntä + 130 000 pitkäaikaistyötöntä.
Sieltäkö te työttömät raukat edelleen niitä avoimia työpaikkoja katselette? Eivät ne siellä ole.
Vierailija kirjoitti:
No onko yllätys että alkanut kesälomakausi vaikuttaa kysyntään just esim. matkailun osalta. Ihan nollatason uutinen taas 🥱
Ai sinulle TAMMI-MAALISkuu on KESÄlomakausi ja juuri TÄNÄ VUONNA kun nousu on SAMAAN AJANKOHTAAN VIIME VUONNA VERRATTUNA....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12t avointa työpaikkaa työvoimatoimistolla ja 370 000 työtöntä + 130 000 pitkäaikaistyötöntä.
Sieltäkö te työttömät raukat edelleen niitä avoimia työpaikkoja katselette? Eivät ne siellä ole.
Ehdotatteko, että työttömät viedään torille nähtäväksi, että pomot voivat valita parhaat päältä, vai minkälainen systeemi teille kävisi työpaikkojen etsimiseen, jos työvoimatoimistot ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palstalle vain muutama viikko sitten kirjoittanut, ettei av vastaa todellista elämää.
kirjoitin:Av säästää, tinkii asunnonostossa 30 %, ei kuluta. IRL ihmiset elävät kuten ennenkin.
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.Tai sitten ne ekonomistit olivat väärässä, jotka väittivät, että suomalaiset ei enää kuluta ja suomalaisten tileillä makaa enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin.
Sekin on varmaan totta. Tilitiedot näyttävät, että tileillä makaa rahaa ja pankkikorttitiedot näyttävät, että rahaa kulutetaan.
lienee eri ihmissyhmä?
Paljon mahdollista, että eri ihmisryhmiä. Joidenkin kulutus on varmasti pakostakin noussut, kun hinnat ovat nousseet. Siis jos katsotaan pankkikortilla maksettuja ostoksia. Ja noin muutenkin tuli nyt mieleen, että miten mun tilitiedoissani näkyy, mitä mä olen kaupasta ostanut? Toki, jos teen ostokseni jostain vaatekaupasta tai K-Raudasta, niin oletettavasti en ole ostanut sieltä kahvia ja näkkileipää. Ja kävinpä äsken ihan mielenkiinnosta verkkopankissa ja siellä esimerkiksi tilitiedoissani näkyy kyllä vain Wolt ja summa. Ei lainkaan sitä, että summasta Wolt sai vain osan ja suurin osa meni Kivistön apteekille, josta ostin lääkkeitä. Aika moni myös ostaa isoista marketeista niin vaatteet, elektroniikan kuin ne kahvit ja näkkileivätkin. Ei kai pankkien pitäisi asiakkaan tilitiedoista nähdä, kuinka suurella summalla sieltä Prismasta on ostettu vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen palstalle vain muutama viikko sitten kirjoittanut, ettei av vastaa todellista elämää.
kirjoitin:Av säästää, tinkii asunnonostossa 30 %, ei kuluta. IRL ihmiset elävät kuten ennenkin.
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.Osaatko sanoa millaisessa taloudellisessa asemassa nämä sinun paljon kuluttavat tuttavasi ovat?
Itse olen terveydenhuolllossa ja puolisoni vientiteollisuudessa ja meidän nettotulot eivät ole juurikaan nousseet vuodesta 2022. Moni paljon käyttämämme tuote tai palvelu saattanut nousta kuitenkin jopa 50 prosenttia. Nyt myös taas lainakorot nousussa. Lisäksi omassa työssäni jatkuvat yt:t päällä.
Kulutuksemme on vähentynyt huomattavasti ja saamme siitä huolimatta vähemmän säästöön kuin ennen.
Miksi säästät enemmän vaikka on lainaa josta harmittaa korkojen maksu eli on lainaa, mikset lyhennä enemmän? Huomaa millä osaamisella on vientiteollisuuden työntekijät.
Vierailija kirjoitti:
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.
Juuri näin.
Palstalaisia auttaisi eniten kun laittaiivat sen läppärin/kännykän pois hetkeksi ja lähtisivät ulos kävelylle
Vierailija kirjoitti:
Huippusuositun Marininkin aikaan oli työttömiä vähimmillään 193 tuhatta,miksi,kun meni niin hyvin ja kaikilla oli töitä,siksi Marinin hallitus teki lain joka toi kymmeniä tuhansia työttömäksi EU,n ulkopuolista huippuosaajaa kulut v-25 27miljoonaa,-26 arvio 30miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko yllätys että alkanut kesälomakausi vaikuttaa kysyntään just esim. matkailun osalta. Ihan nollatason uutinen taas 🥱
Ai sinulle TAMMI-MAALISkuu on KESÄlomakausi ja juuri TÄNÄ VUONNA kun nousu on SAMAAN AJANKOHTAAN VIIME VUONNA VERRATTUNA....
Tammi-maaliskuussa ostetaan ne kesän lomareissut. Ehkä viime vuonna ei ostettu, kun säästettiin sitä varten, että tänä vuonna päästäisiin reissuun siitäkin huolimatta, että pitää jäädä säästöön vähän muihinkin mahdollisiin tarpeisiin ?
Hulluna joutunut kuluttamaan joo: olen mm.hulluna lämmittänyt taloani (lämmitysöljyn hinta nousi 72%= +2000€/v!), ja kulkenut autolla töihin (bensan hinta nousi 30%),
olen syönyt ruokaa (ruuan hinta noussut 40%),
ihan tulee huono omatunto tällaisesta kulutusjuhlasta🙄!
Olisko hetkellinen kulutus johtunut vapusta.
Vierailija kirjoitti:
No, itse ainakin ostin 10 000 euron sisärempan suomalaisilta tekijöiltä ja materiaalit ovat suomalaisia. Eli pitää paikkansa.
Eli pitää paikkansa sinun kohdallasi.
Mitään muuta et voi omista tekemisistä tai havainnoista päätellä.
Kai ymmärrät tämän.
Vierailija kirjoitti:
Olisko hetkellinen kulutus johtunut vapusta.
Ja viime vuonna EI OLLUT vappua?
ai tällainen yritys huijata ihmiset tuhlaamaan. meillä ei rahaa käytetä mihinkään tilpehööriin ja rihkamaan. vaatteet käytetään loppuun eli niin kauan, kun ei enää saa korjattua. viimeksi ollaan käyty vaatteita ostamassa noin kymmenen vuotta sitten. sitä kun ei ihminen tarvitse elääkseen kuin sen verran tavaraa, että ne mahtuvat reppuun. tuo länsimainen roinan keräily ja ihannointihan on maailman suurinta saastutusta. tästähän ei vihreät puhu mitään kun lännen arvoyhteisön talous riippuu siitä ihmisten tuhlaamisesta.
Varsinkin teidän palstalaisten keskuudessa.