Yle: kuluttajien pelot haihtuivat - suomalaiset kukuttavat nyt hulluina rahaa
OP Pohjolan ja Nordean tuore maksukorttidata kertoo yksityisen kulutuksen selvästä piristymisestä ja kasvaneen, eniten nousua (korttimaksujen kasvua ensimmäisellä vuosineljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna) on ollut vaateostoksissa, junalipuissa ja autoilussa, sekä matkailuissa, lentolipuissa ja majoittumisessa. Kulutuksen muutos ja kasvu kertoo siitä että Suomen talous on lähtenyt elpymään eikä kukuttajien ole enää tarvetta pelätä pärjäämisensä ja toimeentulonsa puolesta. Lisäksi myös liikuntaa, urheilukauppoihin, kulttuuriin sekä julkisen liikenteen palveluihin käytetään nyt enemmän rahaa kuin aikaisemmin.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Tokihan autoiluun nyt rahaa kuluu sattuneesta syystä. Kiitokset voi esittää Trumpille ja Netanjahulle.
Ja mökkeilykausi on jo alkanut. Harva kävellen tai fillarilla mökilleen menee.
Ei se ole kuin nousua inflaation takia kun enemmän menee ostoksiin. Siinä syy.!
Vierailija kirjoitti:
Ai löytyikö ne 100 000 työpaikkaa äkkiä jostain lipaston laatikosta?
12t avointa työpaikkaa työvoimatoimistolla ja 370 000 työtöntä + 130 000 pitkäaikaistyötöntä.
Sitä se jatkuva hintojen nostelu tarkoittaa ihmiset on intoutuneet kuluttamaan. Niin. Jääkiekko! Euroviisut!
Olen palstalle vain muutama viikko sitten kirjoittanut, ettei av vastaa todellista elämää.
kirjoitin:Av säästää, tinkii asunnonostossa 30 %, ei kuluta. IRL ihmiset elävät kuten ennenkin.
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen palstalle vain muutama viikko sitten kirjoittanut, ettei av vastaa todellista elämää.
kirjoitin:Av säästää, tinkii asunnonostossa 30 %, ei kuluta. IRL ihmiset elävät kuten ennenkin.
Tai sitten ne ekonomistit olivat väärässä, jotka väittivät, että suomalaiset ei enää kuluta ja suomalaisten tileillä makaa enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.Tai sitten ne ekonomistit olivat väärässä, jotka väittivät, että suomalaiset ei enää kuluta ja suomalaisten tileillä makaa enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin.
Sekin on varmaan totta. Tilitiedot näyttävät, että tileillä makaa rahaa ja pankkikorttitiedot näyttävät, että rahaa kulutetaan.
lienee eri ihmissyhmä?
On epätoivoista kirjoittelua jopa Yleltä. Vähän samaa kuin kiinteistönvälittäjältä, että jo ensi kuussa alkaa se nousu...
Vierailija kirjoitti:
Sain miljoona alapeukkua. Nyt huomaatte, että olitte väärässä.Tai sitten ne ekonomistit olivat väärässä, jotka väittivät, että suomalaiset ei enää kuluta ja suomalaisten tileillä makaa enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin.
Oliko joku todiste että makaa rahaa suomalaisten tileillä vai ei esim yritysten, yhdistysten tai venäläisten rahaa.
Sopivasti tämäkin "uutinen" ennen ylioppilasjuhlia. Aika vastuutonta kun moni perhe on tiukilla.
En muista, että ikinä olisi saanut niin ristiriitaista tietoa taloudesta. Joka toinen media kertoo, miten nousua on tulossa, joka toinen miten synkkää on ja synkempää tulossa.
Mutta on pankkien etu, että raha liikkuu, joten on vaikea ottaa tätäkään tietoa kovin vakavasti. Eiköhän tämäkin ole taas yritys saada ihmiset kuluttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten rahaa kukutetaan?
Mulle tulee mieleen vain mimi ja kuku. Ne lasten satuhahmot?
😆
Joo ja lehmät lentää. Hyvä jos ruokakaupassa uskaltaa enää käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai löytyikö ne 100 000 työpaikkaa äkkiä jostain lipaston laatikosta?
12t avointa työpaikkaa työvoimatoimistolla ja 370 000 työtöntä + 130 000 pitkäaikaistyötöntä.
Oikeistolle työttömyys on ongelma vain sen takia, että joillakin on mahdollisuus nukkua pitempään. Ikään kuin tukien pienentäminen tai poistaminen antaisi työttömille työpaikat.
Koko vuosi olen säästänyt ja ostanut lähinnä ruokaa, jotta mulla on nyt toukokuussa varaa lomailla. Toiset meistä joutuu/saa lomailla jo toukokuussa. Syksyllä menee taas kukkaron nyörit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko joku todiste että makaa rahaa suomalaisten tileillä vai ei esim yritysten, yhdistysten tai venäläisten rahaa.
Ei ainakaan julkisuuteen kerrottu mitään todisteita. Että saattoihan olla taas joku uusi kehotus, että ihmiset nyt vaan alkaisivat kuluttaa rahansa kaikkeen turhaan. Mä tunnen kuitenkin ihmisiä, jotka ovat alkaneet säästää enemmän pahan päivän varalle. Osalle se paha päivä olisi työttömäksi jääminen ja osalle - kuten mulle itselleni - ikääntyminen. Pakko olla rahaa, jolla ostaa palveluita, kun sote-palveluita heikennetään koko ajan. Muistan vuosituhannen alusta, kun yksi jo vähän iäkkäämpi työkaverini sanoi, että säästössä pitää olla vähintään pallolaajennuksen verran rahaa. Jotta pääsee lääkäriin ja saa tarvitsemansa hoidon.
Miksi te alapeukutatte? Eikö tämä koskekaan teitä? Onko tukiasi leikattu, ettekö saakaan enää yhtä paljon ilmaista rahaa kuin ennen?
Vierailija kirjoitti:
Koko vuosi olen säästänyt ja ostanut lähinnä ruokaa, jotta mulla on nyt toukokuussa varaa lomailla. Toiset meistä joutuu/saa lomailla jo toukokuussa. Syksyllä menee taas kukkaron nyörit kiinni.
Voi raukkaa, taputitko itseäsi päälakeen?
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sanoa millaisessa taloudellisessa asemassa nämä sinun paljon kuluttavat tuttavasi ovat?
Itse olen terveydenhuolllossa ja puolisoni vientiteollisuudessa ja meidän nettotulot eivät ole juurikaan nousseet vuodesta 2022. Moni paljon käyttämämme tuote tai palvelu saattanut nousta kuitenkin jopa 50 prosenttia. Nyt myös taas lainakorot nousussa. Lisäksi omassa työssäni jatkuvat yt:t päällä.
Kulutuksemme on vähentynyt huomattavasti ja saamme siitä huolimatta vähemmän säästöön kuin ennen.
Tokihan autoiluun nyt rahaa kuluu sattuneesta syystä. Kiitokset voi esittää Trumpille ja Netanjahulle.