Tekisitkö maisterina töitä reilun 4000 euron bruttopalkalla, jos pitäisi olla illat, viikonloput ja pyhät töissä tuolla summalla?
Elina painaa töissä tänäänkin, kun muut ovat vapaalla – Paljastaa palkkansa
Täälläkin joku on nurissut, miten papit saavat kovaa palkkaa. Siinä voi miettiä, kuinka moni maisteri lähtisi työhön, jossa pitää olla illat, viikonloput ja pyhät töissä ilman lisiä.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Harva tekisi, kun tajuaisi, miten sitovaa tuo työ on. Alkaa tuntua, kun menisi illat, juhlat ja viikonloput töissä. 1 viikonloppuvapaa kuukaudessa on todella vähän. Tiedän papin, jonka puoliso on muulla alalla. Pariskunnalla on kerran kuukaudessa (!!) kaksi yhteistä vapaapäivää. Muuten ovat eri päivinä töissä ja vapaalla. Itse en tuota jaksaisi.
Tiedätkö, kuinka usein kolmivuorotyötä tekevillä hoitajilla on 2 päivän viikonloppuvapaa?
En tekisi. En ole edes maisteri mutta saan pelkästään päivätyöstä hiukan yli 5000 €/kk. Mulle pitäis maksaa toiset 5000 lisää, jotta suostuisin epäsäännölliseen vuorotyöhön.
En tee työtä, jossa ei ole sijaa vapaa-ajalle- Olen aiemmin polttanut itseni loppuun, en enää suostu.
Vierailija kirjoitti:
Pappina voin kommentoida: kaikilla papeilla ei ole noin hyvä palkka. Tuohon palkkaluokkaan pääsee, kun on ollut pitkään töissä tai on korkeammassa asemassa. Itse tein vuosikausia töitä 2700 e nettopalkalla. Nykyisin on onneksi parempi palkkaa, kun saa jo kokemuslisääkin.
Ei tätä työtä palkan takia tehdä, vaan kutsumuksesta. Työ on mukavaa, mutta vaativaa. Töitä on paljon. Juhlapyhät ovat mukavimpia työpäiviä, kun ihmiset ovat kirkossa hyvällä tuulella ja työpäivä ei veny pitkäksi. Viikonlopputöihin olen tottunut ja pidän niistä paljon. Sosiaalisen elämän viikonlopputyö näivettää melko hyvin, sillä äärimmäisen harvoin pääsen viikonloppuna jonnekin.
Eikö 4000e brutto ole aika lähellä tuota 2700e nettoa, varsinkin kun pappi varmaan sen kirkollisveronkin maksaa?
Miten papin työajat poikkeaa esim. esiintyvän taiteilijan työajoista?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat, kaupan alan ihmiset, siivoojat jne tekee selvästi pienemmällä palkalla illat, viikonloput ja juhapyhät töitä. Ja siinä palkassa on lisät mukana.
Heiltä ei edellytetä maisterin tutkintoa, kuten papeilta.
Miksipä ei. Olen tehnyt puolta pienemmällä palkalla varastohommia monessa vuorossa aiemmin, joten viikonloput ja illat ei ole ongelma. Yötöitä ei taida papit tehdä?
Nykyään kyllä koodaushommissa viikonlopputöitä tulee tehtyä vain satunnaisesti. Pari vuotta kun tein töitä kalifornialaisfirmalle niin työajat oli 18-02 aikaeron takia, mistä ei tietenkään mitään lisiä saanut, mutta ei sekään ongelma ollut.
Työaikojen sijaan tuossa ne ongelmat olisi lähinnä se että en varmaan pitäisi itse työstä, en ole tippaakaan uskonnollinen joten tuntuisi aika falskilta tehän papin hommia, ja lisäksi tulot tippuisivat tosi paljon. Mutta jos vaihtoehtona olisi tehdä vaikka näitä samoja hommia noilla työajoilla ja tuolla palkalla, tai sitten olla työtön niin ilman muuta tekisin.
Vierailija kirjoitti:
Pappina voin kommentoida: kaikilla papeilla ei ole noin hyvä palkka. Tuohon palkkaluokkaan pääsee, kun on ollut pitkään töissä tai on korkeammassa asemassa. Itse tein vuosikausia töitä 2700 e nettopalkalla. Nykyisin on onneksi parempi palkkaa, kun saa jo kokemuslisääkin.
Ei tätä työtä palkan takia tehdä, vaan kutsumuksesta. Työ on mukavaa, mutta vaativaa. Töitä on paljon. Juhlapyhät ovat mukavimpia työpäiviä, kun ihmiset ovat kirkossa hyvällä tuulella ja työpäivä ei veny pitkäksi. Viikonlopputöihin olen tottunut ja pidän niistä paljon. Sosiaalisen elämän viikonlopputyö näivettää melko hyvin, sillä äärimmäisen harvoin pääsen viikonloppuna jonnekin.
2700 € nettopalkka on tuo 4000 € bruttona.. Kyllähän tuolla palkalla papin töitä tekisi. Jos on pyhinä töitä niin viikolla sitten vapaampaa. En usko heidän nääntyvän työtaakkansa alle.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sellainen maisterin työ, jossa tehdään työtä iltaisin ja viikonloppuisin?
Ammatinvalintakysymys. Onkohan muilla kuin papeilla pääsääntöisesti töitä viikonloppuisin ja juhlapyhinä,? Sosiaalipäivystäjillä?
Lukion lehtori täällä arvostelee opiskelijoiden töitä 🙋🏻
Lähes joka ilta ja joka vklp töitä kotona opetuksen jälkeen.
niin ja aina ne itkee liian pientä liksaansa, tuostakin jää käteen reilu 3000 euroa. sillä eläisin puoli vuotta mutta sairaanhoitaja itkee ettei elä. No painoa on monella sen verran, että on elänyt.
Vierailija kirjoitti:
Maistereita ovat lääkäritkin, jotka voivat olla töissä pyhinä. Tosin palkka voi olla parempi kuin papilla.
Milloin se on muuttunut? Ennen lääkärit olivat enimmäkseen lisensiaatteja.
Kutsumusammatti. Palkkaa voitaisiin pudottaa reilusti ja silti löytyisi halukkaita papin hommiin.
Miksi papeille maksetaan 4000 € jos se on kutsumusammatti, eikö usko korvaa?
Siis joillekin maksetaan neljä tonnia palturin puhumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Miksi papeille maksetaan 4000 € jos se on kutsumusammatti, eikö usko korvaa?
Koulutetuille maksetaan siitä että ovat opiskelleet maisterin tutkinnon. Kestää 5 vuotta.
Kaikki ammatit ovat kutsumusammatteja.
Pappien työaika voi olla joko toimistotyöaikaa, kokonaistyöaikaa tai muuta virastotyöaikaa, riippuen tehtävänkuvasta.
Täysi säännöllinen työaika on yleensä 38 tuntia 15 minuuttia viikossa.
Osalla papeista on käytössä niin sanottu kokonaistyöaika, jolloin työaikaa ei ole tarkasti rajoitettu kellonaikoihin, mutta työmäärän on vastattava säännöllistä työaikaa.
Viikonloppuisin ja iltaisin tehty työ korvataan yleensä vapaa-aikana, ja sunnuntaina työskentelystä maksetaan usein korotettua korvausta (esim. toimituspalkkiot).
Seurakunnissa on usein käytössä työaikapankki, johon työntekijä voi säästää vapaata tai rahaa.
Sopimukset pyrkivät tasapainottamaan papin työnkuormitusta ja joustamaan erityisesti viikonloppuisin ja iltaisin tapahtuvassa työssä.
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut kahden maisteritutkinnon tehneenä historian aj teologian maisterina pitkäaikaistyöttömänä ja ruokajonon vakiasiakkaana vuosikymmenet. miksi en saa 4000 e palkkaa?
Andy
koska vihreä siirtymä on vienyt suomesta työpaikat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut kahden maisteritutkinnon tehneenä historian aj teologian maisterina pitkäaikaistyöttömänä ja ruokajonon vakiasiakkaana vuosikymmenet. miksi en saa 4000 e palkkaa?
Andy
koska vihreä siirtymä on vienyt suomesta työpaikat
Tuollaiset pösilöt kuin sinä on vieneet suomesta työpaikat.
Jos raha on se syy, miksi töitä tekee, niin ei kai silloin kannata papiksi lukea?! Kannattaa lukea vaikka lääkäriksi. Tuttavan poika just valmistui DI:ksi ja sai ekan työpaikan. 23 vuotta ikää ja kuukausipalkka 4000€. Lääkärinä toki olisi vielä paljon parempi, mutta ei olisi vielä valmistunut.
Jos sulla on ainut motivaatio duunin tekemiseen raha, niin kannattaa miettiä sitä mitä opiskelee ja miten sillä alalla työllistyy. Eikä jälkikäteen valittaa, kuinka omalla alalla on huono liksa.
Tunnen itse parikin pappia, jotka ovat kouluttautuneet ja vaihtaneet IT-alalle.
Harva tekisi, kun tajuaisi, miten sitovaa tuo työ on. Alkaa tuntua, kun menisi illat, juhlat ja viikonloput töissä. 1 viikonloppuvapaa kuukaudessa on todella vähän. Tiedän papin, jonka puoliso on muulla alalla. Pariskunnalla on kerran kuukaudessa (!!) kaksi yhteistä vapaapäivää. Muuten ovat eri päivinä töissä ja vapaalla. Itse en tuota jaksaisi.