Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko laina oikeesti lyhentyä näin hitaasti?

Vierailija
14.05.2026 |

Mä en ny kaipaa mitään jeesustelua siitä että joo, oon ollu joskus ihan idiootti raha asioissa. Tiedän kyllä itekki,, mut nyt kiinnostas vaan tajuta et onko tää homma oikeesti näin. Otin siis joskus loppuvuodesta 2019 kulutusluoton resurs bankilta, summa oli 7 800e. Kuukausierä on ollu 149e ja oon maksanu sen joka kuukausi pois, ei oo jääny välistä eikä oo tullu mitään perintä juttuja tms. Kävin äsken kattomassa sitä lainan saldoo ja meinas kyllä kahvit mennä väärään kurkkuun. Jäljellä näky olevan vielä joku 6 650e. Siis mitä ihmettä,, oon maksanu tätä jo vuosia ja se on lyhentyny vaan reilu tonnin? Maksuaikaa näytti olevan vielä melkeen 7 vuotta jäljellä. Korko on 16,90% ja siihen päälle joku tilinhoito maksu joka kuukausi. En oo mikään matikka ihminen enkä oikein ymmärrä näitä korko hommia, mut voiko tää oikeesti mennä näin? Jos maksan tota samaa summaa loppuun asti niin maksan varmaan jotain 16 000e takas, lainasta joka oli alle 8 tonnia.

Kommentit (312)

Vierailija
261/312 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun siinä on niitä kaikenmaailman korkoja ja lainanhoitomaksuja ym., jotka huolehtii siitä, ettei velka lyhene käytännössä mihinkään, vaikka kuinka maksaa ja maksaa. 

Sehän on ihan bisnestä nuo lainamarkkinat. Ihan syystä palkat ovat huonot suhteessa elinkustannuksiin, jotta ihmiset joutuvat ottamaan lainaa, kun muuten jää autot sun muut hankkimatta. Velan ottajat sitten elättävät heitä, jotka ovat valinneet lainamarkkinat elinkeinokseen. Tienaavat sillä, kun ihmiset tarvitsevat lainaa. 

Pitäiskö iteki lähteä? Aloittaisi pienestä ja antaisi jollekulle 50€ lainaan. Kun hän sen 50€ tulee maksamaan, niin hän on vielä 150€ velkaa, vaikkei ole 200 euroa lainannutkaan. Mutta kun korot ja takaisinmaksun odottelutaksa. Tällä kun pääsee alkuun, niin voi vähitellen siirtyä isompiin summiin. Mitä enemmän teet töitä, sen enemmän olet velkaa.

Vierailija
262/312 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli 1998, kun eräs kaveri oli ostanut 9800 markan maantiepyörän ihan kokonaan velkarahalla. Se maksoi siitä yhen erän ja loppuja ei jaksanut. Pyöräkauppias odotteli ensin kolme kuukautta ja kun rahoja ei alkanut vielä silloinkaan näkymään ja kuulumaan missään, niin meni käymään tuon jampan kämpillä. Sanoi: "Se on nyt semmonen juttu, että mä otan tämän fillarin, jos ei osamaksujen maksaminen ala kiinnostelee. Laitan sen uudelleen myyntiin. Tämähän on nyt jo käytettynä semmonen tonnin pyörä." Tähän kohtaan kaveri kiekaisi: "Mi-TÄÄÄ! Siis onks mul tonnin pyörästä 9600 velkaa?!"

Siinäpä se onkin osamaksuilla ostamisen "nerokkuuden" ydin. Siksi se olisi fiksuinta ostaessa maksaa kerralla koko paska pois, niin ei jää mikään kummittelemaan. Kun kerralla maksaa kokonaan, niin se on heti oma ja ei tule mitään ongelmia maksuerien kanssa, kun ei ole maksueriä. Moni ostaa luotolla kämpän täyteen tavaraa ja sitten homma menee siihen, että kämppä on täynnä vanhaa romua, joista on isot velat pystyssä. Omistamisen onnea ja autuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/312 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo isovanhemmat tähän edes liittyvät?

Vierailija
264/312 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Commodorelle c-kasetilta

Vierailija
265/312 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse säästän ensin ja ostan vasta kun rahat kasassa.

Vierailija
266/312 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% ketjusta on tunteikasta olkiukkoilua ja projisointia

Vierailija
267/312 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ois uskonut

Vierailija
268/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä me taas ollaan.

Vierailija
269/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kertomuksesta tulee mieleen joskus kotiin tulleet lainatarjoukset. Esimerkit oli tyyliin 2000 euroa lainaksi, tosi pienellä kuukausierällä. Toki laina-aika oli 10 vuotta. Vuosikorko ja kuukausierä oli saatu näyttämään todella pieneltä, joten varmasti noihin joku tarttui. 

Vierailija
270/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joidenkin mielestä matematiikan opiskelu koulussa on turhaa…

Vierailija
271/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuoden laina ei enää lyhene käytännössä ollenkaan. Siinä on ajatuksenakin, että seuraava maksaa, itse olet jo kuollut.

Vierailija
272/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja itseasiassa hoksasin vasta, että on varmaan ollut ainakin parinsadan avausmaksukin. 

Se oli itselleni yllätys, kun otin asuntolainaa. Olin aika hyvin selvillä monista asioista, mutta siitä maksusta kuulin vasta pankissa, kun papereita täytettiin ja osakekirjat vaihtoivat omistajaa.

itseasiassa aika paskasti olit selvillä. 

Luotonavausmaksu tms (nimi vaihtuu pankeittain ja lainatyypeittäin) on aina ollut mukana. tai siis aina kun minä olen käyttänyt lainoja (90-luvulta alkaen). 

Vierailija
273/312 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei herätä säälin tunteita? 

Ottaa liian ison lainan + ei ymmärrä matematiikkaa = joutuu vaikeuksiin. 

Ihan oma syy.

Mä en ymmärrä matematiikkaa, en saanut vanhemmilta koskaan mitään apua lapsena. Kukaan ei katsonut teenkö läksyjä ja jouduin ottamaan liikaa vastuuta aikuisista. 90-luvulla ei sossut tajunneet ottaa huostaankaan, vaikka perheessä oli myös alkoholismia. Saatiin koko ajan häätöjä. Koulussakaan ei kukaan auttanut, olin vain se uusi oppilas joka on levoton. En rupea kaikkea kertomaan, mutta sen verran että kaikki mikä voi mennä perseelleen meni. 

Aika epäempaattista että jos joku ei ymmärrä jotain niin todetaan kylmästi että oma vika. 

T: Eri

No kenen vika, jos ei oma vika? 
Opettajien tietysti.

Joo. Jos ei ymmärrä matematiikkaa, niin silloin pitää ymmärtää edes olla ottamatta sokkona lainaa. Onhan pikavipeistä varoiteltu niin kauan kuin niitä on ollut.

Pikavipeistä on puhuttu vain harvoin viime vuosina. Monilta on varmaan unohtunut, mitä riskejä niihin liittyy. Niitä alettin rajoittaa Suomessa. Inhottaa vieläkin ajatella, että jotkut poliitikot olivat osallisina pikavippifirmoihin ja rikastuivat köyhien kustannuksella. 

kyllä siinä on rikastuttu vain tyhmien, ei köyhien kustannuksella. Läheskään kaikki köyhät eivät noita pikavippejä edes katselleet. 

Vierailija
274/312 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muuta?

Vierailija
275/312 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuoden laina ei enää lyhene käytännössä ollenkaan. Siinä on ajatuksenakin, että seuraava maksaa, itse olet jo kuollut.

Mitä väliä sillä on jos korko on pienempi kuin omien sijoitusten korko?

Vierailija
276/312 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo edes tarkoittaa? :D

Vierailija
277/312 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä mistä saisit lainaa halvemmalla korolla ja maksa sillä lainalla tuo velka pois. 

Vierailija
278/312 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan saman asian!

Vierailija
279/312 |
28.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole maailmanloppu.

Vierailija
280/312 |