Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut työkyvyttömyyseläkeläiset jaksatte elää?

Vierailija
13.05.2026 |

Mä oon niin köyhä, ei varaa matkustaa tms. Kotona vaan, ei ystäviä

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on semmoinen idis, että jos köyhät vois tehdä sellaista asunnon vaihtoa. Asun itse Helsingissä yksiössä, aika vaatimaton mielestäni, mutta siis rakastaisin päästä viikoksi jonnekin muualle asumaan ja puolestaan se toinen voisi tulla minun boksiini viikoksi. Mutta miten voi luottaa tuntemattomiin? 

Vierailija
42/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä jaksa ja vaikka jotain jaksaisi niin se on aina pois jostain muusta kun voimavarat alle puolet siitä mitä terveenä oli. Nyt lyhyessä työsuhteessa pakon sanelemana kun tarvitsee rahaa kun eläke ei riitä ja vaikka töissä ehkä just ja just jaksaa on päivän jälkeen niin väsynyt fyysisesti ja psyykkisesti ettei omia juttuja tai kotitöitä jaksa tehdä yhtään. Jatkuva stressi ja työ pahentaa sitä ja muisti huono sekä ongelmanratkaisukyvyt ym. et kokoajan virheitä ja kaikkea.

Mieli on täysin köyhä kun ei ole ihmisiä elämässä tosin eipä jaksaisikaan paljoa kun autisti ja mt-ongelmia niin kaikenlaiset sosiaaliset tilanteet kuormittaa enemmän kuin kuin mikään fyysinen rasitus.

Et joo ei jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin niin saat rahaa eläkkeen päälle

Mitä kohtaa yhdyssanasta "työkyvytön" et ole ymmärtänyt?

Vierailija
44/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjojen suurkuluttaja. Kiitos kirjastot! 

Vierailija
45/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei (ainakaan useimmat?) työkyvyttömyyseläkeläiset saa toimeentulotukea! Ei ainakaan minun mies, eikä kukaan tuntemani. Jos ei ole juuri työhistoriaa niin saa sen pienimmän kelan eläkkeen, mitähän oli 700-900, en muista, maksetaan 7pv, sitten takuueläkkeen ja hoitotuen, jotka maksetaan 22 pv. Jos on pelkistä mielenterveyssyistä, niin saa pienimmän hoitotuen eli nämä yhteensä noin 200e. Jos on muutenkin vammainen, niin saa varmaan isompaa hoitotukea, mutta silloinhan vammasta aiheutuvat menotkin on isommat. Kaikkein pienin eläke on sen kokoinen, että normaalisti ei saa toimeentulotukea eläkkeen lisäksi, kuten työttömät saavat työmarkkinatuen (joka nyt muuttuu yleistueksi) lisäksi. 4.pv. maksetaan eläkkeensaajan asumistuki, joka on minun käsittääkseni vähän parempi kuin yleinen asumistuki

Olen lähes yhtä sairas kuin mieheni, ellen sairaampi, mutta olen tyytyväisenä työmarkkinatuella, koska saan laittaa terveydenhoitomaksut perustoimeentulotukeen ja maksusitoumuksen lääkärin määräämiin lääkkeisiin. Tässä on se paradoksi, että jos on kovin sairas, kannattaa tällähetkellä olla työmarkkinatuella, kun saa toimeentulotukena sairaalalaskut yms, mutta jos on aikalailla terve ja ei ole lääkäri yms. kuluja niin silloin on leppoisampi olla eläkkeellä ;D

Mitä ruikutat, eläkeläisellä on rutkasti paremmat mahdollisuudet harrastaa, matkustaa (eläkeläisalennus huom!) ja elää kivaa elämää kuin työttömällä, ellei ole niin sairas, että itse sairaus estää matkustamisen.

Jestas sentään. Eläkeläinen harvoin saa toimeentulotukea, koska hänen tuloillaan pystyy maksamaan niitä terveydenhuollon kulujakin. Hänen ei siis tarvitse hakea toimeentulotukea pärjätäkseen.

Hän kirjoitti takuueläkkeestä.

Ja kyllä näin isompaakin eläkettä saavalla rahat loppuu kesken, kun tarvitsee paljon palveluja, lääkkeitä ja lääkäreitä.

Vierailija
46/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä korotukset vie kyllä elämä haluja. Välillä kovissa kolotuksissa miettii onko tässä elämässä mitään järkeä. 

Olisit tyytyväinen että sait eläkkeen.

Vierailija
47/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei (ainakaan useimmat?) työkyvyttömyyseläkeläiset saa toimeentulotukea! Ei ainakaan minun mies, eikä kukaan tuntemani. Jos ei ole juuri työhistoriaa niin saa sen pienimmän kelan eläkkeen, mitähän oli 700-900, en muista, maksetaan 7pv, sitten takuueläkkeen ja hoitotuen, jotka maksetaan 22 pv. Jos on pelkistä mielenterveyssyistä, niin saa pienimmän hoitotuen eli nämä yhteensä noin 200e. Jos on muutenkin vammainen, niin saa varmaan isompaa hoitotukea, mutta silloinhan vammasta aiheutuvat menotkin on isommat. Kaikkein pienin eläke on sen kokoinen, että normaalisti ei saa toimeentulotukea eläkkeen lisäksi, kuten työttömät saavat työmarkkinatuen (joka nyt muuttuu yleistueksi) lisäksi. 4.pv. maksetaan eläkkeensaajan asumistuki, joka on minun käsittääkseni vähän parempi kuin yleinen asumistuki

Olen lähes yhtä sairas kuin mieheni, ellen sairaampi, mutta olen tyytyväisenä työmarkkinatuella, koska saan laittaa terveydenhoitomaksut perustoimeentulotukeen ja maksusitoumuksen lääkärin määräämiin lääkkeisiin. Tässä on se paradoksi, että jos on kovin sairas, kannattaa tällähetkellä olla työmarkkinatuella, kun saa toimeentulotukena sairaalalaskut yms, mutta jos on aikalailla terve ja ei ole lääkäri yms. kuluja niin silloin on leppoisampi olla eläkkeellä ;D

Mitä ruikutat, eläkeläisellä on rutkasti paremmat mahdollisuudet harrastaa, matkustaa (eläkeläisalennus huom!) ja elää kivaa elämää kuin työttömällä, ellei ole niin sairas, että itse sairaus estää matkustamisen.

Jestas sentään. Eläkeläinen harvoin saa toimeentulotukea, koska hänen tuloillaan pystyy maksamaan niitä terveydenhuollon kulujakin. Hänen ei siis tarvitse hakea toimeentulotukea pärjätäkseen.

Hän kirjoitti takuueläkkeestä.

Ja kyllä näin isompaakin eläkettä saavalla rahat loppuu kesken, kun tarvitsee paljon palveluja, lääkkeitä ja lääkäreitä.

Ja unohti mainita asumistuen. Noilla jää jo niin paljon plussalle, ettei toimeentulotuelle ole tarvetta vaikka sairauskuluja olisi jopa parilla sadalla per kuukausi. Ja jos niitä on reilusti enemmän, niin tottakai silloin on mahdollisuus saada toimeentulotukea eikä eläkkeen saaminen sitä millään tavalla estä. Ihan samanlaisen laskelman perusteella tuki määritellään kaikille, oli eläkkeellä tai ei. Jos ei saa toimeentulotukea, niin se tarkoittaa sitä, että asiakkaan rahat riittävät pakollisiin menoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi