Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut työkyvyttömyyseläkeläiset jaksatte elää?

Vierailija
13.05.2026 |

Mä oon niin köyhä, ei varaa matkustaa tms. Kotona vaan, ei ystäviä

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tallinnaan pääsee parillakympillä

Mitä siellä teet ilman rahaa?

Kävelet kaduilla monta tuntia?

Voi ryypätä ja nussia

Vierailija
22/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna, kun arvaan: Samassa tilanteessa oleva ei kelpaa kaveriksi.. Vaikka se just olis hyvä asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna, kun arvaan: Samassa tilanteessa oleva ei kelpaa kaveriksi.. Vaikka se just olis hyvä asia.

Kelpaisi. En vain kelpaa itse kellekään ystäväksi

Ap

Vierailija
24/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sinne missä ne Tallinnan köyhät ovat. Toreille katsomaan ja ehkä ostamaan mitä mummot myyvät, on varmasti halvemmat hinnat kuin keskustassa. Julkinen liikenne taitaa olla Tallinnan kaupunkialueella ilmaista? Ostaisin varmaan bussilipun ja tekisin pieniä päiväretkiä Tallinnan lähikuntiin.

Jos tt-tukea on käytössä 500 euroa kuussa niin  tekee kuukaudessa yhden vironretken jos saa edullisen matkan ja ottaa omia eväitä mukaan.

Vierailija
25/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko käyttää kirjastoa? Sitten joissakin uimahalleissa on työttömille (myös työkyvyttömille) uintivuorot ilmaiset. Palvelut ovat ilmaisia. Jos seuraat tapahtumia, siellä on usein taidenäyttelyitäkin. Lukeminen. Etsi vaikka joku sarja. Ala kirjoittaa itse? Sitten se liikunta, mihin pystyt (pyörätuolitanssi?) - ota kalenteriin jos mahdollista. Kerta viikossa jo tuo ryhtiä kalenteriin. Ja merkitse muutkin harrastukset siihen. Et ole sairas omaa syytäsi. Nauti elämästä - eikä sun tarvitse joka ohikulkijalle tilittää tilannetta kerrot vaikka kirjoittavasi kirjaa/ olevasi työtön. Ei munkaan elämäni sen kummempaa ole kuin pihan haravointi ja mainosten kyttäys, että selviän. T. työtön

Vierailija
26/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ei sitä pidemmän päälle jaksa. Kokemusta on. Mielialaongelmat tulleet tutuiksi.

Vierailija
27/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin niin saat rahaa eläkkeen päälle

Sinulle työkyvyttömyys on vähän vieras konsepti?

Vierailija
28/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaisin paremmin, jos pääsisin edes eläkkeelle. Nyt roikun työkkärin asiakkaana vaikka en selviä joka päivä edes perusasioista, saati sitten täydestä työviikosta.

Sama täällä. Nyt vaan työnhaun stressi syö vähäistäkin toimintakykyä joka päivä. Pelko virheestä että vievät koko tuen. Millä sitten syö ja ostaa lääkkeitä.

Vierailija
29/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ryypätä ja nussia

Edelleen sama kysymys:

Mitä teet ilman rahaa?

Et ryyppää etkä nussi.

Mitä teet Tallinnassa ilman rahaa?

Paatti tuo paatti vie. Mitään et voi tehdä.

Vierailija
30/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tk-eläkkeellä ja mulla kyllä olisi varaa matkustaa, mutten kykene. On ollut vaikeaa myöntää todellinen tilanne. Kotona ja lähiympäristössä vaan mätänen loppuelämän. En kyllä jaksaisi pahemmin edes elää enää, mutta en ole vielä kokonaan luovuttamassa.

Minulla sama tilanne. Tainsiis ei. Enää ei ole varaa matkustaa, koska kaikki raha pitää varata kuntoutumiseen ja sairaudenhoitoon ja loppuelämän turvaksi. Mutta pari vuotta sitten vielä kuvittelin olevan rahaa matkustaa.

Kun nyt pääsisi edes ravintolaan illalliselle, ystävän luo kylään, ajamaan autoa, puutarhaliikkeeseen ostamaan kesäkukat - tai edes labraan ! -, siinä olisi jo matkoja kerrakseen.

Vierailija
31/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin niin saat rahaa eläkkeen päälle

Menisin muttei kukaan huoli.

Vierailija
32/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän itku, se on sulosointuja korviini. Minulla on Audi ja kansitakki. 

Vierailija
33/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole iloinen että sait eläkkeen.

Meitä muita työkyvyttömiä on paljon.

Vierailija
34/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Ei (ainakaan useimmat?) työkyvyttömyyseläkeläiset saa toimeentulotukea! Ei ainakaan minun mies, eikä kukaan tuntemani. Jos ei ole juuri työhistoriaa niin saa sen pienimmän kelan eläkkeen, mitähän oli 700-900, en muista, maksetaan 7pv, sitten takuueläkkeen ja hoitotuen, jotka maksetaan 22 pv. Jos on pelkistä mielenterveyssyistä, niin saa pienimmän hoitotuen eli nämä yhteensä noin 200e. Jos on muutenkin vammainen, niin saa varmaan isompaa hoitotukea, mutta silloinhan vammasta aiheutuvat menotkin on isommat. Kaikkein pienin eläke on sen kokoinen, että normaalisti ei saa toimeentulotukea eläkkeen lisäksi, kuten työttömät saavat työmarkkinatuen (joka nyt muuttuu yleistueksi) lisäksi. 4.pv. maksetaan eläkkeensaajan asumistuki, joka on minun käsittääkseni vähän parempi kuin yleinen asumistuki

Olen lähes yhtä sairas kuin mieheni, ellen sairaampi, mutta olen tyytyväisenä työmarkkinatuella, koska saan laittaa terveydenhoitomaksut perustoimeentulotukeen ja maksusitoumuksen lääkärin määräämiin lääkkeisiin. Tässä on se paradoksi, että jos on kovin sairas, kannattaa tällähetkellä olla työmarkkinatuella, kun saa toimeentulotukena sairaalalaskut yms, mutta jos on aikalailla terve ja ei ole lääkäri yms. kuluja niin silloin on leppoisampi olla eläkkeellä ;D

Mitä ruikutat, eläkeläisellä on rutkasti paremmat mahdollisuudet harrastaa, matkustaa (eläkeläisalennus huom!) ja elää kivaa elämää kuin työttömällä, ellei ole niin sairas, että itse sairaus estää matkustamisen.

Vierailija
35/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tätä ketjua, en ihmettele, että krooninen väsymysoireyhtymä moninkertaistaa itsemurhan riskin ja koetaan tutkimusten mukaan syöpääkin raskaampana. Juuri mitään ehdotetuista asioista ei voi tehdä.

Ystävälläni on aivosyöpä ja jopa hän pääsee liikkeelle yhteiskunnan taksilla. Minä olen ollut kotona kohta vuoden.

Vierailija
36/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Ei (ainakaan useimmat?) työkyvyttömyyseläkeläiset saa toimeentulotukea! Ei ainakaan minun mies, eikä kukaan tuntemani. Jos ei ole juuri työhistoriaa niin saa sen pienimmän kelan eläkkeen, mitähän oli 700-900, en muista, maksetaan 7pv, sitten takuueläkkeen ja hoitotuen, jotka maksetaan 22 pv. Jos on pelkistä mielenterveyssyistä, niin saa pienimmän hoitotuen eli nämä yhteensä noin 200e. Jos on muutenkin vammainen, niin saa varmaan isompaa hoitotukea, mutta silloinhan vammasta aiheutuvat menotkin on isommat. Kaikkein pienin eläke on sen kokoinen, että normaalisti ei saa toimeentulotukea eläkkeen lisäksi, kuten työttömät saavat työmarkkinatuen (joka nyt muuttuu yleistueksi) lisäksi. 4.pv. maksetaan eläkkeensaajan asumistuki, joka on minun käsittääkseni vähän parempi kuin yleinen asumistuki

Olen lähes yhtä sairas kuin mieheni, ellen sairaampi, mutta olen tyytyväisenä työmarkkinatuella, koska saan laittaa terveydenhoitomaksut perustoimeentulotukeen ja maksusitoumuksen lääkärin määräämiin lääkkeisiin. Tässä on se paradoksi, että jos on kovin sairas, kannattaa tällähetkellä olla työmarkkinatuella, kun saa toimeentulotukena sairaalalaskut yms, mutta jos on aikalailla terve ja ei ole lääkäri yms. kuluja niin silloin on leppoisampi olla eläkkeellä ;D

Mitä ruikutat, eläkeläisellä on rutkasti paremmat mahdollisuudet harrastaa, matkustaa (eläkeläisalennus huom!) ja elää kivaa elämää kuin työttömällä, ellei ole niin sairas, että itse sairaus estää matkustamisen.

Jestas sentään. Eläkeläinen harvoin saa toimeentulotukea, koska hänen tuloillaan pystyy maksamaan niitä terveydenhuollon kulujakin. Hänen ei siis tarvitse hakea toimeentulotukea pärjätäkseen.

Vierailija
37/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan sukulaisten koiria ja kissoja. Nytkin on koira mun luona viikon kaverinani. Tulee ulkoiltua enemmän. 

Jos käsitöitä tykkää tehdä niin sekin olis hyvää ajankulua. Ruuanlaitto edes kerran pari viikossa parantaa oloa. Tulee syötyä monipuolisemmin. Pelkillä eineksillä eteenpäin meno on hiljaista itsemurhaa. 

Lukeminen, ilmaiset suoratoistokanavat sarjoineen, vuosilippu uimahalliin ja ihmisten tapaaminen, edes jossain muodossa aina välillä, pitää pinnalla. 

Kämpän jonkinlaisessa kuosissa pitäminen, ettei ihan pommin jäljiltä olisi ja tietää, mitä omistaa ja mistä löytyy niin sekin helpottaa elämää, tuo seesteisyyden ja hallinnan tunnetta. 

Eipä mulla muuta. 

Kiitollinen olen työkyvyttömyyseläkkeestäni, vaikka surettaa, kuinka erilaista elämäni olisi voinut olla terveenä ja töissä. 

Vierailija
38/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sillä kyvyllä juurikaan tekemistä asian kanssa? Moni ei jaksa, ylipäätään

Töissä tai ei.

Vierailija
39/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liityyy matkustamiseen?

Itselläni on ystäviä sekä työkyvyttömiä että hyvinkin vaativissa töissä olevia, en arvota heitä sen mukaan.

Vierailija
40/47 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla näkövamma ja istun pyörätuolissa, saan vain pienimmän hoitotyön. Kela on sitä mieltä ettei minulla sairaanhoito kuluja vaikka maksukatto täyttyi jo maaliskuussa. Jepjep

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme