Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä isyystesti ei ole vieläkään pakollinen Suomessa?

Vierailija
12.05.2026 |

Miten ihmeessä vuonna 2026 voidaan edelleen vastustaa pakollista isyystestiä syntymän yhteydessä?

Ihan rehellisesti: jos lapsen syntyessä sairaalassa kirjataan automaattisesti äiti, miksi isän kohdalla mennään edelleen “luotetaan sanaan” -mallilla? DNA-testi on nykyään nopea, halpa ja tarkka. Silti tästä tehdään joku tabu, koska joidenkin mielestä pelkkä ehdotus on muka “naisvihamielinen”.

Miksi?

Jos nainen on täysin varma lapsen isästä, testissä ei ole mitään ongelmaa. Jos mies on oikeasti isä, testi vahvistaa asian ja kaikki voivat jatkaa elämäänsä. Mutta jos mies EI ole isä, miksi hänen pitäisi saada tietää siitä vasta vuosien päästä — tai pahimmillaan maksaa elatusmaksuja lapsesta, joka ei ole biologisesti hänen?

Ja ennen kuin joku huutaa “ajattele lapsia”, niin juuri lapsia tässä ajatellaan. Lapsella on oikeus tietää biologinen taustansa. Lapsella on oikeus oikeisiin terveystietoihin. Lapsella on oikeus siihen, ettei hänen identiteettinsä perustu valheeseen.

Jännästi muuten samat ihmiset, jotka puhuvat jatkuvasti “läpinäkyvyydestä” ja “vastuusta”, vastustavat tätä täysin yksinkertaista ratkaisua. Miksi? Koska järjestelmä suojelee aikuisten tunteita enemmän kuin totuutta.

Ja kyllä, tiedän että joku tulee sanomaan että “ei tämä ole yleinen ongelma”. Ei rikosvakuutustakaan oteta siksi että kaikki ovat rikollisia. Testi olisi neutraali käytäntö kaikille, eikä epäily kohdistuisi kehenkään yksittäiseen ihmiseen.

Jos testi olisi pakollinen kaikille synnytyssairaalassa:
- väärät isyydet vähenisivät
- oikeusriidat vähenisivät
- elatuskiistat vähenisivät
- ihmiset joutuisivat olemaan rehellisempiä

Ainoa argumentti tätä vastaan näyttää olevan se, että totuus voi olla joillekin epämukava.

Miksi biologisen isyyden varmistaminen on joidenkin mielestä niin pelottava ajatus?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Jokaisen isän tai isäoletetun kannattaa siksi EHDOTTOMASTI vaatia isyystesti.

Vierailija
2/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi naisvihaa.

t. feministi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä juttu, kunhan ei verorahoista mene.

Vierailija
4/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi aloittaja. Ota äkkiä talteen tämä aloituksesi koska saattaa poistua kuten suurin osa aloituksista ja kommenteista täältä. Itsekin otan kyllä talteen mutta ottakaa kaikki muutkin.

Vierailija
5/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi aloittaja. Ota äkkiä talteen tämä aloituksesi koska saattaa poistua kuten suurin osa aloituksista ja kommenteista täältä. Itsekin otan kyllä talteen mutta ottakaa kaikki muutkin.

Oletko jo selvittänyt oman isäsi? Entä sisarustesi isät? Kuten vanhempiesi isät? Osuiko oikeaan? 

Vierailija
6/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isyystesti-hullu taas vauhdissa. 

Vierailija
7/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meillä tarvinnut. Poikani ja mieheni olivat vauvakuvissa niin samannäköisiä, etten edes minä äitinä niitä erottanut.

Vierailija
8/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä meillä tarvinnut. Poikani ja mieheni olivat vauvakuvissa niin samannäköisiä, etten edes minä äitinä niitä erottanut.

"Eipä meillä tarvinnut. Poikani ja mieheni olivat vauvakuvissa niin samannäköisiä, etten edes minä äitinä niitä erottanut."

Minä ja sisareni olemme perineet niin paljon isämme ulkonäöstä, ettei asiasta varmasti ole kenelläkään epäselvyyttä. Noin muuten kannatan automaattisia isyystestejä. Ainahan mies voi halutessaan adoptoida lastensa äidin synnyttäneen lapsen, vaikkei oma olisikaan.

Vierailija
9/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen etteivät naiset halua tätä. Siittäjä ja elättäjä kun voivat olla kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
10/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksajien ei pidä maksaa penniäkään mustasukkaisten ukkeleiden sekoilusta. Jos pari maksaa testin itse, homma ok. Se ei ole erityisen halpaa lystiä.

Vierailija
11/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesviha takana tässäkin. Miehet ovat systemaattisen vihan kohteena, heiltä halutaan viedä kaikki inhimillisesti tärkeä. Naiset haluavat elättäjän lapselleen vaikka alullepaneva osapuoli olisi joku kantabaarin jomppe. Pthyi, halveksuttavaa menoa.

Vierailija
12/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen etteivät naiset halua tätä. Siittäjä ja elättäjä kun voivat olla kaksi ihan eri asiaa.

Niinhän se voi. Ainakin jos lapsi on saanut alkunsa lahjasoluilla. 

Vierailija
13/13 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajien ei pidä maksaa penniäkään mustasukkaisten ukkeleiden sekoilusta. Jos pari maksaa testin itse, homma ok. Se ei ole erityisen halpaa lystiä.

No ei se kovin kallistakaan ole. Lapset voi jättää tekemättä ellei testiin löydy rahaa omasta takaa.