Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näkyykö esim. munasarjasyöpä aina munasarjojen & kohdun ultrassa?

Vierailija
12.05.2026 |

Jos on käynyt gynellä, joka on ultrannut alakautta munasarjat ja kohdun, niin pitäisikö siinä näkyä esim. mahdolliset munasarjasyöpä tai kohtusyöpä? 

Jos ei mitään erikoista siinä näkynyt, niin voi olla huoleti? Tosin gyne ei heti meinannut löytää toista munasarjaa millään.

Erilaisia kipuja on ja vatsanympärys kasvanut mystisesti. Vatsa myös pullottaa toispuolisesti navan kohdalta, vaikka ei olisi syönyt vielä mitään ja on käynyt kakallakin. Kumartuessa tuntuu kuin joku patti painaisi siellä vatsassa. Pissaa ei myös aina tule kunnolla, vaikka olisi kunnon hätä. Ei ole tulehdusta, vaan tuntuu kuin joku blokkaisi virtsantulon.

Pitäisikö kuitenkin päästä johonkin kattavampaan tutkimukseen?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä näy. Mä kävin meilahdessa kuvauksessa. 

Vierailija
2/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiinko sulta verikokeita? Muistaakseni joku merkkiaine on myös koholla, mutta se voi olla myös endometrioosissa.  Esim itselläni oli koholla ja mulla on endometrioosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö siellä gynekologilla noiden oireiden vuoksi vai jostain muusta syystä jo aiemmin?

Vierailija
4/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulis et gyne ois nähnyt jos munasarjoissa jotain poikkeavuuksia? 

Vierailija
5/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla voi olla munasarjakysta, minulla on ollut sellainen ja toinen munasarja on poistettu. Mene lääkäriin, älä mieti itse asioita. Kaikki selviää kun menet lääkäriin. Suosittelen, että varaat ajan heti. Huoli poistuu. 

Vierailija
6/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä käsityksessä ettei aina näe, mikä kuulostaa erikoiselta. Lääkäri minulle asian vahvisti. 

Vierailija
7/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ahdistuneet mietimme aina etukäteen kaikista pahinta. Tuttu tunne.

Vierailija
8/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla munasarjakysta, minulla on ollut sellainen ja toinen munasarja on poistettu. Mene lääkäriin, älä mieti itse asioita. Kaikki selviää kun menet lääkäriin. Suosittelen, että varaat ajan heti. Huoli poistuu. 

Hän ilmeisesti kävi just

Vierailija
9/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävitkö siellä gynekologilla noiden oireiden vuoksi vai jostain muusta syystä jo aiemmin?

Oli monta syytä, mutta tää outo vyötärönympäryksen kasvu (pari vuotta sitten, nyt vika vuoden onneksi ollut vakaana) ja eri kivut oli yksi pääsyy. Pyysin perustarkastusta + näistä ongelmistani samalla kysyin.

Ei oikein osannut sanoa niihin sit mitään ja lopuksi ehdotti vain ozempicia. :( Jota en kyllä siis missään nimessä haluaisi ja kun ennen aina olen ollut normaalipainoinen, paitsi en nyt enää.

Verikokeita ei nyt määrännyt. Joskus viitisen  vuotta sitten otatin itse varuiksi yksityisellä jonkin merkkiaineen, mut se oli silloin ok. Toki aikaa kulunut.

Vierailija
10/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli monta syytä, mutta tää outo vyötärönympäryksen kasvu (pari vuotta sitten, nyt vika vuoden onneksi ollut vakaana) ja eri kivut oli yksi pääsyy. Pyysin perustarkastusta + näistä ongelmistani samalla kysyin.

Ei oikein osannut sanoa niihin sit mitään ja lopuksi ehdotti vain ozempicia. :( Jota en kyllä siis missään nimessä haluaisi ja kun ennen aina olen ollut normaalipainoinen, paitsi en nyt enää.

Verikokeita ei nyt määrännyt. Joskus viitisen  vuotta sitten otatin itse varuiksi yksityisellä jonkin merkkiaineen, mut se oli silloin ok. Toki aikaa kulunut.

eiköhän ne ois lähettänyt jatkotutkintaan jos epäilisivät jotakin. 

Vierailija
11/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän ilmeisesti kävi just

Joo, kolme kuukautta sit kävin just. Tuntuu vain niin hassulta mennä uudestaan, mut jäi jotenkin epävarma olo ja jotenkin gynekin oli tosi epävarman oloinen ultratessaan. Ensin etsi ja etsi ja ei millään löytänyt. Ihmetteli ja kysyikin, että ei ole vasenta munasarjaa. Sanoin, että no on se ainakin ennen ollut siellä. Sitten pitkän tovin kuluttua sanoi löytäneensä.

Vierailija
12/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyit, sulkeeko tutkimus munasarja- ja kohtusyövän pois, ja vastaus oli myönteinen, voinee olla rauhassa. Tuo Ozempicin ehdottaminen gynekologin vastaanotolla kyllä vaikuttaa hiukan oudolta.

Vierailija
13/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä näy verikokeissa eikä ultrassa. Itsellä syöpään altistava geenivirhe, minkä vuoksi on ennaltaehkäisevät leikkaukset edessä. 

Vierailija
14/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan sä käydä ottaan sen verikokeen? En muista mikä se oli mut googleta

Vierailija
15/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munasarja Voi olla jonkun takana siten, että ei näy. Mulle gynekologi sanoi noin. 

Sitten hän sanoi, ettet ei siellä ainakaan silloin mitään suurta kasvainta ole. 

Vierailija
16/16 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vatsa kasvamaan kovaa vauhtia ja sisäultrassa näkyi iso kasvain.Sitten otettiinkin tt-kuvat,verikokeissa syöpämarkkerit oli koholla.Iso yli 4h avoleikkaus,kaikki poistettiin.

Luojankiitos oli borderline.Kannattaa mennä uudelleen oman mielenrauhan vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan