Millaisena mörkönä pidätte peth-testausta?
Testaus on merkki siitä että työpaikkasi välittää sinusta. Alkoholilla on runsaasti haittavaikutuksia.
Kommentit (78)
Moni suomalainen työtätekevä ihminen juo vuosikausien ajan, lähes jokaisena perjantai, lauantaina ja sunnuntaina.
Sellainen ihminen menettäisi korttinsa peth-testauksen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään muuta mörköä ole mutta ajokortti lähtee löysin perustein, jos lääkäri ilmoittaa poliisille, että asiakas on rapajuoppo.
Työskentelen itse raskaan liikenteen ammattikuljettajana, ja voin kertoa että moni työkaverini on alkoholisti ja vielä useampi käyttää muuten vain alkoholia reilusti. Tällä alalla testit ovat ihan aiheellisia ja saisi testata useamminkin ja laajemminkin , myös huumeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ, jossa ollaan suoraan vastuussa toisten ihmisten hengestä = hienoa että on pet-h.
Esim. Bussikuskit, Invataksinkuljettajat, rekkakuskit, juna- ja metrokuskit, lääkärit, sairaanhoitajat jne.
Mulle taas ihan sama mitä tekevät vapaa-aikana kunhan töissä ei olla humalassa tai krapulassa.
Moni alkoholin suurkuluttaja on töissä krapulassa. Tai todella väsyneenä, koska ei ole levännyt vapaalla,vaan ryypännyt. Tai perjantaina, ajatukset on vain siinä, milloin pääsee korkkaamaan, ei siinä enää terävimmillään ole.
Kyllä runsas alkoholinkäyttö alkaa vaikuttamaan vuosien saatossa työntekoon, sitä on aivan turha kiistää. Alkoholi vaikuttaa jaksamiseen, vireystilaan, mielialaan ja ylipäätään kokonaisvaltaisesti ihmisen terveyteen sitä heikentävästi. Ja nyt en puhu niistä jotka ottaa sen pari saunakaljaa, vaan niistä jotka oikeasti juo säännöllisesti yli riskirajojen. Jokainen riskikäyttäjä tietää kyllä sydämessään, mistä puhun. Kuulun tähän ryhmään myös itse. Moni voisi kokea myös helpottavana sen, että vihdoin joku huomaa ja puuttuu alkoholinkäyttöön. Itse salaan sen viimeiseen asti, mutta voisin murtua ja lopettaa salailun, jos työpaikallani tehtäisiin testit ja jäisin kiinni. Silloin voisi olla mahdollista saada tähän apua. Naamio on niin tiukassa, että itse en sitä pysty irrottaa.
Jos peth-testaus tehtäisiin joka työpaikalla, kyllä väki vaihtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ, jossa ollaan suoraan vastuussa toisten ihmisten hengestä = hienoa että on pet-h.
Esim. Bussikuskit, Invataksinkuljettajat, rekkakuskit, juna- ja metrokuskit, lääkärit, sairaanhoitajat jne.
Mulle taas ihan sama mitä tekevät vapaa-aikana kunhan töissä ei olla humalassa tai krapulassa.
Moni alkoholin suurkuluttaja on töissä krapulassa. Tai todella väsyneenä, koska ei ole levännyt vapaalla,vaan ryypännyt. Tai perjantaina, ajatukset on vain siinä, milloin pääsee korkkaamaan, ei siinä enää terävimmillään ole.
Samalla logiikalla pitäisi alkaa valvomaan/seuraamaan/testaamaan ylipainoa, nukkumista, tupakointia, epäterveellistä syömistä jne.
Kaikki tuollainen on puuttumista työntekijän vapaa-ajan viettoon ja yksityiselämään.
Alkoholismiin, huonoon nukkumiseen yms. voi toki itse hakea hoitoa, ja usein vieläpä työterveyden kautta. Säännöllinen käyttäminen ja mittaaminen työnantajan puolelta ei kuitenkaan pitäisi olla sallittua mielestäni.
Ei se niin muuten mutta jos tekevät sen kesäloman jälkeen niin mulkkuja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään muuta mörköä ole mutta ajokortti lähtee löysin perustein, jos lääkäri ilmoittaa poliisille, että asiakas on rapajuoppo.
Eikös rattijuopumus täyty vain silloin, jos ajaa autoa humalassa? Vai onko tullut jokin uudistus, joka mennyt minulta täysin ohi?
Minä sain eka mittauksella 0,4. Lääkäri sanoi että yhdestä ylityksestä ei tee ilmoitusta, mutta uusintatestistä pitää päästä läpi. Kuukauden tipaton ja arvo 0,09. Enkä siis ole eläissäni ajanut autoa humalassa tai krapulassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki uniongelmalliset pois työelämästä, pienten lasten vanhemmat ja vaihdevuosi-ikäiset näin ens alkuun?
Vierailija kirjoitti:
En juo alkoholia, joten turhaa rahantuhlausta olisi testata. Mutta testatkoon ihan vapaasti jos haluavat.
Saako testata myös älykkyysosamäärän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ onkin vain riesa millä rahoitetaan ryyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen itse raskaan liikenteen ammattikuljettajana, ja voin kertoa että moni työkaverini on alkoholisti ja vielä useampi käyttää muuten vain alkoholia reilusti. Tällä alalla testit ovat ihan aiheellisia ja saisi testata useamminkin ja laajemminkin , myös huumeista.
Puhallutukset ja huumetestit joo, mutta mitä vapaa-ajan alkoholinkäyttö työnantajalle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät jonkun kollegasi ajavan kännissä tai aineissa, SOITA POLIISI!
Join 1,5l pullon simaa jossa hivenen promilleja, kauankohan tämäkin näkyisi tuossa testissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo alkoholia, joten turhaa rahantuhlausta olisi testata. Mutta testatkoon ihan vapaasti jos haluavat.
Saako testata myös älykkyysosamäärän?
Se on turhaa kun töissä ei tarvita älykkyyttä. Pelkkä totteleminen riittää.
Vierailija kirjoitti:
Join 1,5l pullon simaa jossa hivenen promilleja, kauankohan tämäkin näkyisi tuossa testissa?
Ei mitenkään.
"Ja useat tuhannet joutuisi pois töistään. Tulis niin jäätävä työvoimapula, ettei mikään massa siirto laisuus sitä paikkaa."
Jos olet kuukauden aikana juonut vaikka pari olutta, se näkyy testissä ja jos seuraavassa kuussa tehdään testi, siinäkin voi näkyä sen kuukauden kolme olutta, sitten kortti pois.