Naiset, miten painavilla painoilla treenaatte?
Jaksan tällä hetkellä kolmen kuukauden pätkittäisen treenin jälkeen tehdä 3x15 sarjaa penkki-ja pystypunnertuksia sekä hauiskääntöä 6,5 kilon painoilla, soutua 11 kilon painolla, kyykkyjä 20 kilon lisäpainolla. Treenaan 2 kertaa viikossa ja muina päivinä peruskuntolenkkejä (kävellen, kun polvi ei kestä juoksua ), yksi hiit-treeni ja yksi lepopäivä.
Ongelma on, että olen melkein koko ajan nuhassa, parin-kolmen viikon välein ja treeniin tulee ärsyttäviä taukoja. Teenkö siis kuntoon nähden liian kovaa treeniä, vai missä on vika? Mitä ehdottaisit, pienennänkö painoja vai lopetanko puntin kokonaan? En käy salilla, vaan treenaan kotona. D-vitamiinia syön joka päivä 100 mikrogrammaa, proteiinia kolmella aterialla 25 grammaa/ateria.
N52
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54
Totta. Nenä alkoi vuotamaan jo siitä kun kävi marjassa. Treenatessa nenä vuosi kuin hana. Illalla kun meni nukkumaan niin sieraimet oli tukossa. Piti kääntää kylkeä, että pystyi vapauttamaan ylempänä olevan sieraimen.
Minun vastaukset ovat olleet järjettömiä. Pyydän anteeksi. Luin tämän miehen viestinä.
Litran painoinen on tuo pahvipunkku jääkaapissa, noin tunnin välein käyn testaamassa....tosin se paino siitä kyllä hupenee pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Hauiskäännöt 15 kg per käsi, penkki 40 kg, jalat 120 kg. Ei näy minkäänlaista lihasta missään.
Ziisos on vahvat hauikset. Ja jalat(jos toi on kyykky) Itse teen hauiksia 15-20kg painoilla ja penkki 140kg. Kyykky 160 x 5. T M55
Vaikka nuo painot eivät ole sinulle liikaa, niin voi olla, että harjoittelun kokonaiskuormitus on nykykuntoosi nähden liikaa. Jos sinulla ennen punttitreenin aloittamista oli kolme lepopäivää viikossa, niin hyppäys yhteen lepopäivään voi olla liian iso. Kokeile pitää kaksi lepopäivää viikossa. Ainakin olen itse huomannut, että 50 ikävuoden jälkeen elimistö tarvitsee enemmän palautumisaikaa kuin aikaisemmin.
N60
60-110 kg. Sen painoisia potilaat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin saanti kuulostaa tosi vähäisestä, syötkö tarpeeksi kaloreita? Ei lihakset voi kehittyä jos niillä ei ole mitään mistä ottaa energiaa kehittymiseen.
75 grammaa ei ole vähäinen määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54
En hikoile enempää kuin ennenkään. Oiskin vaihtarit, olisi yksi vaiva vähemmän.
Miten mies voisi vastata minulle paremmin, kun olen nainen?
Ap
Olet 52. Totta kai sinulla on vaihdevuodet. Hormonitoiminta muuttuu jo kauan ennen kuin menkat loppuvat. Ja valitettavasti tämä tuo noin sata uutta vaivaa, joita useimmat naiset eivät edes tunnista vaihdevuosiin liittyviksi.
😂😂😂
Mitä naurat? Tuohan on totta.
N51
Tuo on varmaan tosi yksilöllistä millaiset painot sopii. Itse teen vaan pienillä painoilla ja se sopii mulle parhaiten. Vartalon painolla ja kuminauhalla lähinnä. Silti lihaskunto paranee koko ajan. Jos teen liian rankan treenin, se aiheuttaa jäätävää väsymystä, joten olen oppinut säätelemään. Myös venyttely tärkeää.
N51
Vierailija kirjoitti:
Tuo on varmaan tosi yksilöllistä millaiset painot sopii. Itse teen vaan pienillä painoilla ja se sopii mulle parhaiten. Vartalon painolla ja kuminauhalla lähinnä. Silti lihaskunto paranee koko ajan. Jos teen liian rankan treenin, se aiheuttaa jäätävää väsymystä, joten olen oppinut säätelemään. Myös venyttely tärkeää.
N51
Niin ja treeni liian isoilla painoilla laukaisee migreenin, joten ei käy mulle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole oikeastaan millään lailla nousujohteinen tuo treeniohjelma, koska tuota suuremmilla painoilla alkaa tuntua nivelissä. Olen myös sillä lailla raatorehellinen ihminen, että tjuan hyvin viisikymppisenä treenaamisen olenåvan pohjimmiltan jo jotain ihan muuta kuin nousujohteista hommaa.
Mulla on sama vaiva ja sama ajatus, tavoitteena on vain säilyttää tämä nykyinen lihasmassa, eikä rehkiä liikaa. Voimaa saisi tulla kyllä lisää, se ei olisi pahitteeksi.
ap
Tuo tavoite onnistuu kyllä pienemmilläkin painoilla oman kokemukseni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54
En hikoile enempää kuin ennenkään. Oiskin vaihtarit, olisi yksi vaiva vähemmän.
Miten mies voisi vastata minulle paremmin, kun olen nainen?
Ap
Olet 52. Totta kai sinulla on vaihdevuodet. Hormonitoiminta muuttuu jo kauan ennen kuin menkat loppuvat. Ja valitettavasti tämä tuo noin sata uutta vaivaa, joita useimmat naiset eivät edes tunnista vaihdevuosiin liittyviksi.
😂😂😂
Mitä naurat? Tuohan on totta.
N51
Kaksi termiä on nyt mennyt sekaisin, esivaihdevuodet ja sitten ne varsinaiset vaihdevuodet. Esivaihtarit varmaan jo onkin, mutta varsinaiset vaihdevuodet (menopaussi) lasketaan alkaneeksi vasta sitten, kun menkat on loppuneet. Koska tilanne ei mulla ole jälkimmäinen, mulla ei harmillista kyllä vielä ole vaihdevuosia. Mutta tosiaan, jos toistuva nuha on esivaihdevuosioire, niin olen oppinut taas uutta tänään. 😄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaikka nuo painot eivät ole sinulle liikaa, niin voi olla, että harjoittelun kokonaiskuormitus on nykykuntoosi nähden liikaa. Jos sinulla ennen punttitreenin aloittamista oli kolme lepopäivää viikossa, niin hyppäys yhteen lepopäivään voi olla liian iso. Kokeile pitää kaksi lepopäivää viikossa. Ainakin olen itse huomannut, että 50 ikävuoden jälkeen elimistö tarvitsee enemmän palautumisaikaa kuin aikaisemmin.
N60
Ei mulla ollut lepopäiviä, mutta liikunta oli ennen vähän yksipuolisesti vain mieluisaa lenkkeilyä ja ulkohommia pihalla.
Tuo kahden päivän lepo voi olla hyvä idea. Ehkä joku lempeä jooga palauttaisi kehoa myös.
Ap
En tiedä miten mun sarjapainot auttaa sua, mutta tämmöisillä teen 3x10:
Penkkipunnerrus tangolla 30kg / käsipainoilla 24 kg
Etutalja 37,5 kg
Yläselkä 37,5kg
Askelkyykky maahan asti 8kg
Staattinen pito + lantionnostot 8kg
Vatsat ilman painoja
Ikää 38v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54
En hikoile enempää kuin ennenkään. Oiskin vaihtarit, olisi yksi vaiva vähemmän.
Miten mies voisi vastata minulle paremmin, kun olen nainen?
Ap
Olet 52. Totta kai sinulla on vaihdevuodet. Hormonitoiminta muuttuu jo kauan ennen kuin menkat loppuvat. Ja valitettavasti tämä tuo noin sata uutta vaivaa, joita useimmat naiset eivät edes tunnista vaihdevuosiin liittyviksi.
😂😂😂
Mitä naurat? Tuohan on totta.
N51
Kaksi termiä on nyt mennyt sekaisin, esivaihdevuodet ja sitten ne varsinaiset vaihdevuodet. Esivaihtarit varmaan jo onkin, mutta varsinaiset vaihdevuodet (menopaussi) lasketaan alkaneeksi vasta sitten, kun menkat on loppuneet. Koska tilanne ei mulla ole jälkimmäinen, mulla ei harmillista kyllä vielä ole vaihdevuosia. Mutta tosiaan, jos toistuva nuha on esivaihdevuosioire, niin olen oppinut taas uutta tänään. 😄
Ap
Tässä oikea määritelmä:
"Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu."
Itselläsi on termit sekaisin. Menopaussi merkitsee viimeisiä kuukautisia. Vaihdevuodet taas tarkoittavat pidempää ajanjaksoa ennen ja jälkeen menopaussin.
Sinulla ei tasan tarkkaan enää ole ovulaatioita ja hormonitoiminta on jo muuttunut, mikä vaikuttaa kehoon monella tavalla. Olet vaihdevuosissa.
Mä mietin kans, että mitä se auttaa vertailla sarjapainoja toisten kanssa, kun joku, joka on vuosia käynyt salilla ja käy siellä monta kertaa viikossa nostaa varmasti enemmän kuin toinen, joka on vasta aloittanut käymään pari kertaa viikossa. Myös sarjapituudet vaikuttaa painoihin.
Mutta siis viimeisimmäksi itsellä
2x17 kg käsipainot bulgarialaisessa kyykyssä
77,5 kg sumomaastavedossa
67,5 RDL
125 kg jalkaprässissä
45 kg penkkipunnerrus / 2x 14 kg käsipainot
9 kg käsipainot arnod press
9 kg yhden käden pystypunnerrus
50 kg ylätalja v-kahvalla
45 kg alatalja suoralla kahvalla vastaotteella
35 kg kulmasoutu tangolla (voisi ehkä laittaa enemmänkin, etsin vasta sopivia sarjapainoja)
olen käynyt salilla alle 3 v, olen 50, välillä selkävaivainen, joten jalkaliikkeissä on rajoitettava vähän painoja, jotta pysyy asento kasassa (jalat jaksais enemmänkin).
Olen treenannut salilla nyt kolmisen kuukautta. Pystypunnerrukset ja hauiskäännöt menee tällä hetkellä 9kg painoilla 3x12 sarjoina, tiukkaa kyllä usein tekee viimeiset toistot ja joskus viimeinen toisto jää puoliväliin kun ei vain pysty. Tavoittelen 10kg painoja kesään menessä - saa nähdä onnistuuko. On myös usein pientä flunssaa (lapsiperhe), mutta olen kyllä nostellut silti painoja. Mielestäni se sopii paremmin pienestä nuhasta huolimatta tehtäväksi kuin lenkkeily. Toki jos oikein lämpöä ja kunnon flunssa olisi niin pitäisin tauon treeneistä. Olen juuri kokenut tärkeäksi sen, ettei hyvä treeniputki katkea, koska uudelleen aloittaminen voi olla vaikeaa. Siksi olen käynyt vähän painoja nostelemassa vaikka vointi ei ole ollut 100%.
Painot riippuu ihan liikkeestä ja siitä, mikä harjoituskausi on menossa. En siis junnaa koko vuotta samalla 3x10 bodausohjelmalla, vaan välillä vedetään pitkää kestovoimasarjaa, välillä maksimeita.
😂😂😂