Naiset, miten painavilla painoilla treenaatte?
Jaksan tällä hetkellä kolmen kuukauden pätkittäisen treenin jälkeen tehdä 3x15 sarjaa penkki-ja pystypunnertuksia sekä hauiskääntöä 6,5 kilon painoilla, soutua 11 kilon painolla, kyykkyjä 20 kilon lisäpainolla. Treenaan 2 kertaa viikossa ja muina päivinä peruskuntolenkkejä (kävellen, kun polvi ei kestä juoksua ), yksi hiit-treeni ja yksi lepopäivä.
Ongelma on, että olen melkein koko ajan nuhassa, parin-kolmen viikon välein ja treeniin tulee ärsyttäviä taukoja. Teenkö siis kuntoon nähden liian kovaa treeniä, vai missä on vika? Mitä ehdottaisit, pienennänkö painoja vai lopetanko puntin kokonaan? En käy salilla, vaan treenaan kotona. D-vitamiinia syön joka päivä 100 mikrogrammaa, proteiinia kolmella aterialla 25 grammaa/ateria.
N52
Kommentit (38)
Olen saman ikäinen ja treenaan kerran pari viikossa ulkokuntosalilla laitteilla sen verran, mikä tuntuu hyvältä.
Teen 8 toiston sarjoja, 2 tai 3 sarjaa per laite. Ulkokuntosali sijaitsee lenkkipolkuni varrella ja varsinainen liikunta on se lenkki, tämä on vain pikku lisä, joka tasapainottaa liikuntaa.
Penkkipunnerrukset teen 25, 30 ja joskus 35 kg painolla. Ensimmäisen sarjan pienemmällä painolla ja nostan suurempiin painoihin, jos tuntuu menevän hyvin.
Pystypunnerrus 20 kg, 25 kg, usein kolmaskin sarja 25 kg, koska siinä 30 on jo paljon.
Kyykyssä aloitan 45 kg, sitten 50, ehkä 55
Kulmasoutu 32, 37, joskus 42
Ylätalja 35, 40, joskus 45.
Minulla ei ole oikeastaan millään lailla nousujohteinen tuo treeniohjelma, koska tuota suuremmilla painoilla alkaa tuntua nivelissä. Olen myös sillä lailla raatorehellinen ihminen, että tjuan hyvin viisikymppisenä treenaamisen olenåvan pohjimmiltan jo jotain ihan muuta kuin nousujohteista hommaa.
Jos on ollut taukoa, aloitan pykälää pienemmistä painoista ja palaan sitten pikku hiljaa tuohon normaaliin. Isoimmilla painoilla viimeisessä sarjassa ei tarvitse jaksaa kahdeksaa toistoa. Lopetan ennen kuin tekniikka hajoaa.
En oikeastaan pidä taukoja, mutta teen vuorotellen ojentajia, koukistajia ja kyykkyjä, jolloin tietysti edelliset lihakset saavat lepoa. Treenin on tarkoitus olla vain nopea piipahdus, enkä aina tee kaikkia liikkeitä. Toisaalta saatan sitten piipahtaa tekemässä jotain useammankin kerran viikossa. Homman pitää olla kivaa, jotta sitä viitsii tehdä säännöllisesti.
Nenän tukkoisuus voi liittyä ikääntyvän miehen hormonimuutoksiin, joita kutsutaan andropausiksi eli miesten vaihdevuosiksi.
Ei se treeni sun nenää saa tukkoon.
Sulla on ikää sen verran, että kroppa alkaa reagoimaan eritavalla.
Hauiskäännöt 15 kg per käsi, penkki 40 kg, jalat 120 kg. Ei näy minkäänlaista lihasta missään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä että omat sairastelut väheni kun aloin syödä joka päivä marjoja.
Olen koko elämäni syönyt joka päivä marjoja ja puoli kiloa kasviksia päälle. :) Olen tähän asti ollut terve kuin pukki, siksi mietin, onko tämä punttitreeni kropalle sittenkin liikaa, vaikka painot ei isot olekaan, kun nuhaa pukkaa yhtenään.
Taidan kuitenkin vielä jatkaa samoilla painoilla vähän aikaa. Jospa tämä tästä. :)
En ole mies, mutta mulla oli vaihdevuosien alussa noin vuosi, että nenä oli tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinin saanti kuulostaa tosi vähäisestä, syötkö tarpeeksi kaloreita? Ei lihakset voi kehittyä jos niillä ei ole mitään mistä ottaa energiaa kehittymiseen.
Tämä.
Ei pidä alkaa vetämään proteiinia överiksi ja hörppimään taikka mupeltamaan sitä kaikissa tuotemuodoissa, mutta hieman enemmän saisi kyllä mennä, että lihaksilla on millä kasvaa.
Painoihin en osaa sanoa mitään kun itse olen aloittanutkin isommilla, mutta aloitin nostelun kolmekymppisenä ja taustalla oli raskasta fyysistä työtä missä nostellaan kaikkea painavaa yms niin se on ihan eri lähtökohta.
Mutta juuri alussa kehitystä kyllä pitäisi tulla melko nopeasti, kunhan on ne kasvun rakennuspalikat eli tarpeeksi energiaa, proteiinia, hyvälaatuista unta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koko elämäni syönyt joka päivä marjoja ja puoli kiloa kasviksia päälle. :) Olen tähän asti ollut terve kuin pukki, siksi mietin, onko tämä punttitreeni kropalle sittenkin liikaa, vaikka painot ei isot olekaan, kun nuhaa pukkaa yhtenään.
Taidan kuitenkin vielä jatkaa samoilla painoilla vähän aikaa. Jospa tämä tästä. :)
Ei se sun treeni liity siihen sinun nuhaan.
Minulla ei ole oikeastaan millään lailla nousujohteinen tuo treeniohjelma, koska tuota suuremmilla painoilla alkaa tuntua nivelissä. Olen myös sillä lailla raatorehellinen ihminen, että tjuan hyvin viisikymppisenä treenaamisen olenåvan pohjimmiltan jo jotain ihan muuta kuin nousujohteista hommaa.
Mulla on sama vaiva ja sama ajatus, tavoitteena on vain säilyttää tämä nykyinen lihasmassa, eikä rehkiä liikaa. Voimaa saisi tulla kyllä lisää, se ei olisi pahitteeksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se sun treeni liity siihen sinun nuhaan.
Niin minäkin toivon, sen verran mukavaa hommaa se on.
Ap
Nuha? Mitä tuo tarkoittaa.
Olen nainen ja mulle ei oikein sano tuo nuha mitään. Kuumeessa ei tietenkään kannata treenata.
Toki nenä on tukossa välillä esim keväisin.
Treenaan silti ympäri vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Nuha? Mitä tuo tarkoittaa.
Olen nainen ja mulle ei oikein sano tuo nuha mitään. Kuumeessa ei tietenkään kannata treenata.
Toki nenä on tukossa välillä esim keväisin.
Treenaan silti ympäri vuoden.
Nuha tarkoittaa vuotavaa nenää, jota pitää pyyhkiä koko ajan, kestää noin viikon. En ole elämässäni juurikaan sairastellut mitään ennen tän punttaamisen alkua, siksi ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54
En hikoile enempää kuin ennenkään. Oiskin vaihtarit, olisi yksi vaiva vähemmän.
Miten mies voisi vastata minulle paremmin, kun olen nainen?
Ap
Jos sulla on huono kunto oikeasti, siis kestävyyskunto? Käy kuntotestissä!
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on huono kunto oikeasti, siis kestävyyskunto? Käy kuntotestissä!
Voihan sekin olla mahdollista, mutta olen kyllä lenkkeillyt säännöllisesti koko ikäni, sekä tehnyt hiit-treeniä väliin. Älykello väittää että hapenottokykyni on erinomainen.
Nyt kun on kevät, niin kannattaa kokeilla, josko allergialääke poistaisi sen nuhan.
Mitä tarkoitat nuhalla? Tuossa iässä kun treenaa, niin tottakai eritteet lähtee liikkeelle ja hikikin virtaa eri tahtiin kuin nuorena.
Hikoiletko myös mielestäsi enemmän kuin aiemmin?
Minulla nuo molemmat oireet liittyivät vaihdevuosiin. Toki joku mies varmasti osaisi vastata sulle paremmin.
Toki kannattaa imuroida myös se koti ja pestä käsiä.
N54