Ei ole mikään "pakko" viedä vähäinenkin turva kaikkein sairaimmalta, vammautuneelta, mielenterveysongelmaiselta, syöpäpotilaaksi joutuneelta
Ei vaikka miten oikeisto yrittää vääntää.
Vaihtoehtoja hallituksen valitsemille leikkauskohteille jopa 10 miljardin edestä:
- Yritystukien karsiminen (ekonomistien arvioiden mukaan n. 4 miljardia euroa valinnanvaraa)
- Ministerien omien veroalennusten peruminen (2,5 miljardia, kun huomioidaan koko hallituskauden velka-alennukset kaikkein hyvätuloisimmille)
- Kalliin ja tehottoman yhteisöveroalennuksen peruminen (2 miljardia)
- Turun tunnin juna (n. 3 mrd)
- Oluen veroale (n. 30 miljoonaa)
- Turkistarhauksen tuet (40 miljoonaa)
- Listaamattomien yhtiöiden osinkoverohuojennus (n. 800 miljoonaa)
- Yksityisten lääkärifirmojen kelakorvaukset julkisella rahalla (n. 650 miljoonaa, asiantuntijoiden mukaan pääasiassa Mehiläisten katteisiin ja toimistomaksuihin valunutta velkarahaa)
- Eduskunnan joululahjarahat (n. 50 miljoonaa)
- Kansanedustajien sopeutumisraha (n. 5 miljoonaa)
- Ampumaratojen valtiontuet (n. 3 miljoonaa)
Ihmisten sosiaaliturva kannattaisi ekonomistienkin (Mm Korkman, Maliranta) mukaan jättää edes hetkeksi rauhaan, koska siihen sijoittamalla säästämme lopulta enemmän kustannuksissa, kuin siitä leikkaamalla. Ihmisille elintärkeiden peruspalvelujen kohtuullinen turvaaminen pitää kansakunnan terveenä ja hyvinvoivana, jolloin työkykyistä työvoimaa on myös enemmän tarjolla yrityksille ja valtiolle.
Jos nämä eivät ole konkreettisia vaihtoehtoja, mielelläni kuulisin oikeistolta, mitkä sitten ovat?
Ei niin. Oikeistolla näyttää olevan vain valikoiva kuulo. Tai sitten ovat vaihtoehtovaatimuksissaan niin nirsoja, etteivät kelpuuta muuta kuin omia toimimattomiksi todettuja leikkauksiaan.