Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on Elisan nettiyhteys kotona. Enkö enää näe Ava-kanavaa ja muita MTV3:n kanavia??

Vierailija
12.05.2026 |

MTV:n kanavat pimenevät pian monessa kodissa

 

Elisa ja MTV ovat tiedottaneet, että keskiviikosta alkaen MTV:n ilmaiskanavat eivät enää näy Elisan kaapeli-tv:ssä.

Tällaisia kanavia ovat MTV3, MTV Sub ja MTV Ava.

 

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/222deeef-8c17-415a-b5c4-1a55cfb1…

 

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on vain Elisan kautta hommattu nettiyhteys kotiin. Mulla ei ole mitään Elisaviihdettä.

Telkkari on yli 10 vuotta vanha.

 

Näenkö noi kanavat siis keskiviikosta lähtien? Olen näiden kanavien suurkuluttaja

Sun netillä ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä taloyhtiön kaapeli-TV:n kanssa.

 

Se telkkarin antennipiuha on kytköksissä kaapelitv-järjestelmään, ei sun nettiin.

Siis hetkinen. Oma tv voi siis kuulua kaapeliverkkoon vaikka olisi antennipiuha?? Olen aina olettanut että mun tv kuuluu antenniverkkoon koska mulla on antennipiuha joka menee televisiosta antennipistokkeeseen.

Se pistoke on saman näköinen. Tietääkseni. 

Kyllä. Sen sijaan satelliittiviritinten antenniliitin on erilainen ja se lähes poikkeuksetta on ulkokierteillä varustettu, ja siihen tulevan antennijohtimen liittimessä on niihin kierteisiin sopiva lukitusmutteri.  Monet etenkin vähän paremman luokan televisiot on varustettu siis vastaanottimilla joilla on mahdollisuus sekä antenni-, kaapeli- että satelliittivastaanottoon riippuen siitä mitä käyttäjä haluaa laitteellaan katsella. 

Vierailija
102/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiseen riitaan on päädytty ja miksi asiakkaita ei tiedotettu aikaisemmin? Onko tämä joku kiristys vai mikä kun yhtäkkiä ilmoitetaan huomenna kanavat pimeänä. Onko se edes laillista?

No mitäpä luulet? Vihje: Miksköhän F1-kisat tai Englanninliigan jalkapallo-ottelut eivät näy enää Ylen kanavilla ilmaiseksi kuten joskus 70-luvulla? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on vain Elisan kautta hommattu nettiyhteys kotiin. Mulla ei ole mitään Elisaviihdettä.

Telkkari on yli 10 vuotta vanha.

 

Näenkö noi kanavat siis keskiviikosta lähtien? Olen näiden kanavien suurkuluttaja

Sun netillä ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä taloyhtiön kaapeli-TV:n kanssa.

 

Se telkkarin antennipiuha on kytköksissä kaapelitv-järjestelmään, ei sun nettiin.

Siis hetkinen. Oma tv voi siis kuulua kaapeliverkkoon vaikka olisi antennipiuha?? Olen aina olettanut että mun tv kuuluu antenniverkkoon koska mulla on antennipiuha joka menee televisiosta antennipistokkeeseen.

Kuinka HELVETIN pihalla voi ihmiset olla. Kaapeli-tv on ollut ihan arkea 80-luvulta asti ja AINA kytketty televisio IHAN SAMALLA TAVALLA ja IHAN SAMALLA JOHDOLLA, oli kyse kaapeli- tai antennitaloudesta. 

Vierailija
104/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on vain Elisan kautta hommattu nettiyhteys kotiin. Mulla ei ole mitään Elisaviihdettä.

Telkkari on yli 10 vuotta vanha.

 

Näenkö noi kanavat siis keskiviikosta lähtien? Olen näiden kanavien suurkuluttaja

Sun netillä ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä taloyhtiön kaapeli-TV:n kanssa.

 

Se telkkarin antennipiuha on kytköksissä kaapelitv-järjestelmään, ei sun nettiin.

Siis hetkinen. Oma tv voi siis kuulua kaapeliverkkoon vaikka olisi antennipiuha?? Olen aina olettanut että mun tv kuuluu antenniverkkoon koska mulla on antennipiuha joka menee televisiosta antennipistokkeeseen.

Se pistoke on saman näköinen. Tietääkseni. 

Kyllä. Sen sijaan satelliittiviritinten antenniliitin on erilainen ja se lähes poikkeuksetta on ulkokierteillä varustettu, ja siihen tulevan antennijohtimen liittimessä on niihin kierteisiin sopiva lukitusmutteri.  Monet etenkin vähän paremman luokan televisiot on varustettu siis vastaanottimilla joilla on mahdollisuus sekä antenni-, kaapeli- että satelliittivastaanottoon riippuen siitä mitä käyttäjä haluaa laitteellaan katsella. 

Edes kuvaputkitelkkarien aikakaudella töllöni ei välittänyt siitä tuleeko kuvasignaali ok-talon kattoantennista vai vuokrarivarin kaapelin kautta, kuva näkyi joka tapauksessa kunhan se ns. antennijohto oli kytketty seinän ja telkkarin väliin.

Vierailija
105/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä elisan kaapeliteevee ja nyt siis häipyy kanavia? Onko parempi virittää kanavat antennin kautta jo tässä vaiheessa jos sieltä näkyy enemmän.

No eipä se auta ITSE viritellä "antennin kautta" jos taloyhtiössä EI OLE antenniverkkoa. Tai sitten virittelet itse sen antenninkin, jonka kytket televisioon. 

Ainakin itselläni pk-seudulla kun asunto ei ole aivan betontalon kellarissa, näkyivät antenniverkon SD-kanavat kymmensenttisellä tietokoneen usb-tv-mokkulan piiskalla jos vain ikkunat sattuvat olemaan Espoon lähettimen suuntaan.  Tosin en tiedä kuinka herkkiä nykyisten televisioiden antennivirittimet ovat ja millä taajuuksilla ne niput ovat, vai vaativatko kunnon oikein mitoitetun yagidipoliantennin toimiakseen.

Mites sulla siellä sd-kanavia näkyy kun käsittääkseni on siirrytty hd-aikakauteen jo.

Siinä virkkeessä verbi oli kyllä imperfektimuodossa. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? 

Miksi puhut toisen maailmansodan aikaisista laitteista, mitä hyötyä se tuo keskusteluun.

Minulla on kaksi kpl ennen HD-aikaa, yli 10 vuotta sitten hankittua antennidigitv-mokkulaa, joita käytin läppärin usb-liittimeen kytkettynä, ja pystyin katsomaan niiden avulla läppärillä televisio-ohjelmia ja myös tallentamaan niitä läppärin kovalevylle. 

Ne mokkulathan eivät toimi enää TV-virittiminä kun SD-lähetykset loppuivat, mutta kuitenkin niiden irrotettavat n. 13-14 cm pitkät, lyhyehkön ohuen antennijohdon päässä olevat magneettikiinnitteiset antennin nysät voi suoraan liittää nykyisen television antenniliitäntään, ja niillä näkyy pk-seudulla kerrostalossa kaikki normaalit antennitalouksiin näkyvät kanavat, koska HD-kanavien UHF-taajuusalueet ovat käytännössä ihan samoilla hoodeilla kuin aiemmin oli SD-kanavatkin. Tosin minulla olosuhteet hyvään vastaanottoon ovat suotuisat, koska asuntoni lähellä ei ole massiivisia rakennuksia, tiheää puustoa tai maastoesteitä ja ikkunat lähes oikeaan suuntaan. Mutta siis mitään isoa ulko- tai sisäantennia ei todellakaan välttämättä tarvitse saadakseen antennikanavat näkymään. 

Vierailija
106/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme et Elisa valitti ku netti ei toiminu. Oot varastanu sen netin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin antennijohdon Elisa-kaupasta. Liittyykö tämä jotenkin jääkiekon näkyvyyteen?

Vierailija
108/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Elisan valokuitu, muttei mitään hajua näkyykö telkkarissa joku kanava vai ei. Eikä sillä niin väliä, ehkä kerta vuoteen tulee kyseinen laitos avattua. Eli siinä mielessä en tässä muutoksessa mitään menetä. M43

Mulla taas on telkkari päällä aamusta iltaan.

En edes muista koska olisin viimeksi katsonut televisiota. Viime vuonna taisin joskus katsoa, mutta sekin saattoi olla joku Netflix tai vastaava. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin antennijohdon Elisa-kaupasta. Liittyykö tämä jotenkin jääkiekon näkyvyyteen?

Suodattaa jääkiekon signaalista pois?

Vierailija
110/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tällä palstalla melkoisia neroja. Jonkun sankarin mielestä ns. antennitalouksia ei Suomessa ole enää lainkaan, kun antennilähetykset on lopetettu kokonaan. Joidenkin toisten valopäiden mukaan ilmeisesti kaapeliverkossakaan ei enää lähetetä (tai ei ainakaan ole tarpeen lähettää) teräväpiirtosta digi-tv-signaalia, kun suoria tv-lähetyksiä, kuten MM-jääkiekkoa ilmeisesti voidaan katsoa kyllä älytelevisiolla, mutta internetin kautta, ei television digivastaanottimen vastaanottamaa tv-lähetystä seuraamalla. 

no sori nyt kauheasti jos ei voi ymmärtää noita sun digi juttuja. osaan soittaa kitaraa, pianoa, rumpuja, bassoa ja laulaa .

osaan kuutta eri kieltä ja piirtää ja maalata .

osaan korjata autoja.

mutta nuo digi asiat ei ole koskaan kiinnostanut ei pätkääkään.

hyvä jos osaan edes puhelinta käyttää 

mulla on muutakin elämää kuin opetella digi aakkoset ihan irl elämä.

ja varmasti monella muullakin se kenestäkään tyhmää tee jos ei vaan ymmärrä jotain yhtä asiaa.

 

ethän sinäkään varmasti ymmärrä lääketieteestä yhtään mitään toisinkuin minä, mutta en silti toisten älyä alkaisi kyseenalaistaa sen takia, ettei joku ymmärrä tai ole kiinnostunut jostain osa alueesta.

voi sitäpaitsi selittää miten asiat sitten on.

googlen mukaan digi lähetykset on loppu siitä uutisoi Iltalehti aikoinaan eivät selvittäneet mitä tarkoittaa ja mistään ei näitä tietoja hakemalla löydä.

 

mulle ainakin ihan uusi juttu sekin, että taloyhtiön kaapelin omistaa ylipäätään joku operaattori ajattelin että se nyt vaan on joku anteeni ja johto. ku ei kiinnosta muu ku se, että näkee välillä telkkaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
111/134 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kanavapaikalle 380. Jos siellä lukee jotain Elisasta, se on elisa mutta onko se kaapeli, ilmeisesti kerrostaloissa usein voi olla, ei kyllä aina

Vierailija
112/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin t kanavien katsomiseen mitään Elisaa yms tarvita, asun omakotitalossa, antenni katolla ja näkyy maikkarit ja kaikki, ei maksa muuta kun yleveron joka vuosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
113/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt sen näkee, jos laittaa maikkarin kanavan auki, siellä on vain tieto, että ei nyt näytetä teille ohjelmia.

Vierailija
114/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saas nähdä mitä käy. Meillä pitäisi olla Telian verkko, mutta kanavalla 380 näkyy Elisan infokanava. 

Erota toki toisistaan nettioperaattori ja kaapeli-tv-operaattori.

Elisan kaapeli-tv-verkko on joka kolmannella suomalaisella. Telia ostaa tiedonsiirtokapasiteettia verkon omistajalta, joka on Elisa.

MTV:n omistaa norjalainen Shibsted.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
115/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digita laskuttaa maltaita harava-antenniverkkoon lähettämistään MTV:n ohjelmista. 

Elisa on siirtänyt kaapelissa myös MTV:n ohjelmat ilmaiseksi. Elisa voisi myös laskuttaa helvetin raskaasti siitä, että MTV käyttää sen kaapelia.

Nyt norjalaiset kiristävät Elisaa ja suomalaisia.  Älkää menkö halpaan, tästä on kyse.

Ja samalla MTV:n omistaja Shibsted rikkoo Suomen lakia, joka määrää lähettämään ilmaiseksi tärkeät laissa määritellyt urheilutapahtumat.

Vierailija
116/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän nyt juntit rutkuttaa :D

Lätkää en kaipaa. Ne harvat ohjelmat, joita olen maikkarilta katsonut, voin katsoa jälkeenpäin ilmaiseksi katsomosta.

Mutta persuille tulee ikävä mainoksia, joissa näkyy tummaihoisia ihmisiä :D

Vierailija
117/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun väärän tiedon määrä on kyllä omaa luokkaa :)

Anyways, meidän rivarissa on Elisan kaapeli ja lisäksi olen ostanut Elisalta nettiyhteyden. Televisiosta meni Maikkarin kanavat nyt pois, mutta koska uusi äly-tv, niin sen MTV Katsomo sovelluksen kautta voi tarvittaessa katsoa ainakin osan Maikkarin ohjelmista jos niin haluaa. Itsellä ei kovinkaan paljon kiinnostusta.

MM-kisat saattaisi vähän kiinnostaa, mutta kovin on ristiriitaista tietoa siitä kuinka näkyy Katsomossa. Että siis näkyykö vain ja ainoastaan maksullisen Katsomo+:n kautta vai myös ilmaiseksi mainosten kera.

Mutta koko kuvio on lähtökohtaisesti outo, ja jos ymmärsin oikein, MTV:n koko toimilupa saattaa joutua tässä tarkasteluun.

Vierailija
118/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle voi olla kuitenkin epäselvää, mistä kanavat ohjelmineen tv-laitteeseen ilmestyvät ja onko kotitaloudessa käytössä juuri Elisan kaapeli-tv.

Asia on helppo tarkistaa.

Elisan mukaan tämä tapahtuu menemällä televisiossa kanavapaikalle 380. Jos ruudussa näkyy Elisan Infokanava, käytössä on Elisan kaapeli-tv.

MTV:n kanavat katoavat Elisan kaapeli-tv:stä, koska MTV irtisanoi asiaa koskevan sopimuksen.

Elisan mukaan muutos koskee noin 800 000 suomalaista kotitaloutta. MTV:n tiedotteen mukaan Elisan kotitalouksia, jotka vastaanottavat tv-signaalia vain kaapeliverkosta on vain noin 300 000.

Vain 300000? Melkoinen määrä. Minusta 3000 olisi vain.

Vierailija
119/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisa on vuosikymmeniä antanut maikkarin käyttää itse rakentamiaan ja maksamiaan yhteyksiä. Sekä kaapeleissa, että ihmisten kotiverkoissa.

Kun ei tarpeeksi ole ostettu mainoksia  (vaikka tuntuu, että aika paljon niitä on, jopa kolmannes lähetysajasta), niin maikkari sitten strategisesti harkiten juuri lätkäkisojen aikaan päätti katkaista lähetykset osalta suomalaisia kai kiristystarkoituksessa.

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, minkä verran maikkarin rahavirrasta menee siihen norjalaiseen yhtiöön.

Vierailija
120/134 |
13.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään ohjelman tekeminen ja lähettäminen ole ilmaista. Kyllä Ylellekin jokainen maksaa enemmän tai vähemmän.

 

Aika hauskaa oli kun Ylekin uutisoi pankkietn tiedon, että vihdoin on talous lähtenyt nousuun ja ihmiset raaskivat käyttää rahaa.

400 demaria kiirehti kommentoimaan, että ei ole totta, vaan kaikki suomalaist kuolevat nälkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi