Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on Elisan nettiyhteys kotona. Enkö enää näe Ava-kanavaa ja muita MTV3:n kanavia??

Vierailija
12.05.2026 |

MTV:n kanavat pimenevät pian monessa kodissa

Elisa ja MTV ovat tiedottaneet, että keskiviikosta alkaen MTV:n ilmaiskanavat eivät enää näy Elisan kaapeli-tv:ssä.

Tällaisia kanavia ovat MTV3, MTV Sub ja MTV Ava.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/222deeef-8c17-415a-b5c4-1a55cfb1…

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, minkä operaattorin kautta taloyhtiösi kaapeli-TV tulee. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä nettilittymäsi kanssa. Toki, jos teillä on talohtiönetti, se yleensä (aina??) tulee samalta operaattorilta kuin kaapeli-TV.

Meillä on myös taloyhtiönetti, mutta en kai käytä sitä enkä tiedä mistä se on. En ymmärrä näistä mitään.

Olen siis itse sopinut oman nettiyhteyden Elisalta, koska taloyhtiönetti on hidas.

No jos ymmärrys on tuota luokkaa niin ei tee yhtään pahitteeksi jos roska-TV lakkaa näkymästä. Voit sitten käyttää senkin ajan jatkossa itsesi sivistämiseen. 

Vierailija
102/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka enään ns. suoraa tv-kuvaa katselee? Itse yleensä tvstä tulee katsottua joskus harvoin 20.30 uutisia, france24 voi olla silloin tällöin illalla päällä taustalla ja muuten netflix, areena ja youtube on käytössä. Suomalaisia viihdeohjelmia ei tule katsottua ollenkaan.

Ei kukaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka enään ns. suoraa tv-kuvaa katselee? Itse yleensä tvstä tulee katsottua joskus harvoin 20.30 uutisia, france24 voi olla silloin tällöin illalla päällä taustalla ja muuten netflix, areena ja youtube on käytössä. Suomalaisia viihdeohjelmia ei tule katsottua ollenkaan.

No kaikki eivät tee niinkuin sinä teet ehkäpä. Ihmisillä tuppaa olemaan erilaiset harrastukset ja kiinnostuksen kohteet ja tiedän paljon väkeä jotka katsoo vielä suoraa teeveetä.

No nyt ei puhuttu siitä teidän vanhainkodin porukasta. 

Vierailija
104/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On harvinaisen sekava soppa nyt. Eihän tästä ole mitään ollut, nyt pamauttivat että huomenna pimenee joillakin eikä mistään näe varmuudella että onko vai eikö.

Millä tekniikalla toimiva nettilittymä sulla on? Eli kun sulla on se nettipäätelaite, niin mihin se johto kytketään kiinni? Siis se toinen johto kuin sähkötöpseliin kytketty virtajohto. Vai onko sulla joku Elisan data-SIM-kortti (mobiililaajakaista)? Vai tuliko jo liian vaikeita kysymyksiä...?

Tää lähinnä vaan, että pystyy edes arvailemaan, onko sun taloyhtiössä mahdollisesti Elisan tarjoama kaapeli-tv vai ei.

Toki tää asia selviäisi hetkessä, jos soittaisit isännöitsijälle, ja kysyisit, minkä operaattorin kautta se kaapeli-tv tulee.

En tiedä näistä mitään, kun poika asensi. Eli meillä on joku reititin tässä olohuoneessa, musta mötikkä, jossa vihreät valot ja se menee seinään. Sitten eteisen sähkökaapissa on joku musta mötikkä, joka menee siihen sähkökaapin seinään kiinni. Sen joutuu repimään välillä irti hetkeksi, jos netti pätkii.

Sitten maksan kuukaudessa itse Elisalle jostain nettiyhteydestä kotiin.

Tämän lisäksi meillä on tässä kerrostalossa joku ilmainen taloyhtiönetti, joka oli hidas ja paska.

Meillä ei ole mitään Elisa Viihdettä eikä mitään muitakaan bokseja. Meillä on vain 10 v vanha simppeli Samsungin älytelkkari

Tämä on hyvä, aito ja rehti kuvaus siitä, että kaikki eivät osaa/ ehdi/ jaksa/ viitsi perehtyä nykyteknologiaan. Toivon, että ihmiset lukevat tämän ajatuksella, ja miettivät onko tarpeeellista ja hyväksi viedä kaikki palvelut digiaikaan. Ihmiset eivät ole siihen valmiita. Älkääkä sanoko, että "pitäisi opetella", koska kuten kommentista näkee, asioita osaamattomat ihmiset eivät tiedä, mitä opetella, ja mistä aloittaa. Gigitaalisesten palvelujen käyttö ja hallinta edellyttää aihealueen kumulatiivista osaamista. Voisi verrata siihen, että fysiikkaa ei voi oppia, jos matematiikan perusasiat ei ole hallinnassa.

Enkä todellakaan halua arvostella kyseisen kommentin kirjoittajaa, päinvastoin. Minulla on läheisiä jotka ovat niin pihalla perusasioista ettei heille voi enää niitä (esim.alkavan muistisairauden vuoksi) opettaa. 

Homman tulisi toimia näin:

1. Piuha siihen antennipistokkeeseen

2. Viritö kanavat

Ja ei tarvitse tietää, onko se kaapeli vai antenni ja keneltä tulee lähetys. Tämä tieto on tarpeen vain, mikäli haluaa esim. maksukanavia. Ja sen voi kysyä silloin. 

Vierailija
105/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on vain Elisan kautta hommattu nettiyhteys kotiin. Mulla ei ole mitään Elisaviihdettä.

Telkkari on yli 10 vuotta vanha.

Näenkö noi kanavat siis keskiviikosta lähtien? Olen näiden kanavien suurkuluttaja

Sun netillä ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä taloyhtiön kaapeli-TV:n kanssa.

Se telkkarin antennipiuha on kytköksissä kaapelitv-järjestelmään, ei sun nettiin.

Siis hetkinen. Oma tv voi siis kuulua kaapeliverkkoon vaikka olisi antennipiuha?? Olen aina olettanut että mun tv kuuluu antenniverkkoon koska mulla on antennipiuha joka menee televisiosta antennipistokkeeseen.

Vierailija
106/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mulla on vain Elisan kautta hommattu nettiyhteys kotiin. Mulla ei ole mitään Elisaviihdettä.

Näenkö noi kanavat siis keskiviikosta lähtien? Olen näiden kanavien suurkuluttaja

Sun netillä ei ole (välttämättä) mitään yhteyttä taloyhtiön kaapeli-TV:n kanssa.

Se telkkarin antennipiuha on kytköksissä kaapelitv-järjestelmään, ei sun nettiin.

Siis hetkinen. Oma tv voi siis kuulua kaapeliverkkoon vaikka olisi antennipiuha?? Olen aina olettanut että mun tv kuuluu antenniverkkoon koska mulla on antennipiuha joka menee televisiosta antennipistokkeeseen.

Se pistoke on saman näköinen. Tietääkseni. 

Vierailija
107/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä, minkä operaattorin kautta taloyhtiösi kaapeli-TV tulee. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä nettilittymäsi kanssa. Toki, jos teillä on talohtiönetti, se yleensä (aina??) tulee samalta operaattorilta kuin kaapeli-TV.

Meillä on myös taloyhtiönetti, mutta en kai käytä sitä enkä tiedä mistä se on. En ymmärrä näistä mitään.

Olen siis itse sopinut oman nettiyhteyden Elisalta, koska taloyhtiönetti on hidas.

Ohje tarkistamiseen katkeaako vai ei on kommentissa #1.

No ei minulla ainakaan edes ole sellaista kanavaa kuin 380

Vierailija
108/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuollaiseen riitaan on päädytty ja miksi asiakkaita ei tiedotettu aikaisemmin? Onko tämä joku kiristys vai mikä kun yhtäkkiä ilmoitetaan huomenna kanavat pimeänä. Onko se edes laillista?

Vierailija
109/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne niitä kanavia joilta tulee joka päivä sinkkutreffit? 

Vierailija
110/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollaiseen riitaan on päädytty ja miksi asiakkaita ei tiedotettu aikaisemmin? Onko tämä joku kiristys vai mikä kun yhtäkkiä ilmoitetaan huomenna kanavat pimeänä. Onko se edes laillista?

Onhan tästä kerrottu useampaan kertaan jo kuukausia sitten. En vaan itse voinut uskoa siihen. Kai se on nyt sitten pakko ellei ihmettä tapahdu muutamassa tunnissa.

Vierailija
111/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiössä elisan kaapeliteevee ja nyt siis häipyy kanavia? Onko parempi virittää kanavat antennin kautta jo tässä vaiheessa jos sieltä näkyy enemmän.

No eipä se auta ITSE viritellä "antennin kautta" jos taloyhtiössä EI OLE antenniverkkoa. Tai sitten virittelet itse sen antenninkin, jonka kytket televisioon. 

Ainakin itselläni pk-seudulla kun asunto ei ole aivan betontalon kellarissa, näkyivät antenniverkon SD-kanavat kymmensenttisellä tietokoneen usb-tv-mokkulan piiskalla jos vain ikkunat sattuvat olemaan Espoon lähettimen suuntaan.  Tosin en tiedä kuinka herkkiä nykyisten televisioiden antennivirittimet ovat ja millä taajuuksilla ne niput ovat, vai vaativatko kunnon oikein mitoitetun yagidipoliantennin toimiakseen.

Mites sulla siellä sd-kanavia näkyy kun käsittääkseni on siirrytty hd-aikakauteen jo.

Siinä virkkeessä verbi oli kyllä imperfektimuodossa. Tiedätkö mitä se tarkoittaa? 

Miksi puhut toisen maailmansodan aikaisista laitteista, mitä hyötyä se tuo keskusteluun.

Suht samankaltaista radiotekniikkaahan nyt käytetään kuin silloinkin. HD-lähetykset vaativat toki hieman suuremman signaalinvoimakkuuden toimiakseen häiriöttä ja DVB-T2-tekniikka on herkempi signaalin laadun vaihteluille. Kuitenkin TV-lähetyksille varatut taajuusalueetkin ovat pysyneet käytännössä samoina kuten siis vastaanottoantennitkin. SD-lähetysten vastaanotto ei yleensä tarvinnut kymmensenttistä piiskaa kummempaa antennia ja HD- vastaanoton vaatima 45–50 dBV:n signaalinvoimakkuus ei liene mikään ongelma paitsi jos lähetysaseman ja vastaanottoantennin välillä on pitkä etäisyys ja vuoria tai isoja kivirakennuksia. Ainakin omat älytelevisioni ovat huomattavasti herkempiä vastaanottanaan heikkoa signaalia kuin SD-ajan digiboksit olivat.

Vierailija
112/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole hd tv:tä eikä hd digiboksia, niin ei näy mikään tv kanava! Vain netin kautta yle areenalta näkyy yle tietysti ja varmaan muidenkin kanavien nettisivuilla saattaisi jotain näkyä, jos kiinnostaisi niin paljoa.

DNA kaapeli itsellä, joten varmaan se maikkari näkyisi, mutta eipä kiinnosta niin paljoa.

Vierailija
113/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sen sijaan satelliittiviritinten antenniliitin on erilainen ja se lähes poikkeuksetta on ulkokierteillä varustettu, ja siihen tulevan antennijohtimen liittimessä on niihin kierteisiin sopiva lukitusmutteri.  Monet etenkin vähän paremman luokan televisiot on varustettu siis vastaanottimilla joilla on mahdollisuus sekä antenni-, kaapeli- että satelliittivastaanottoon riippuen siitä mitä käyttäjä haluaa laitteellaan katsella. 

Vierailija
114/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä luulet? Vihje: Miksköhän F1-kisat tai Englanninliigan jalkapallo-ottelut eivät näy enää Ylen kanavilla ilmaiseksi kuten joskus 70-luvulla? 

Vierailija
115/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka HELVETIN pihalla voi ihmiset olla. Kaapeli-tv on ollut ihan arkea 80-luvulta asti ja AINA kytketty televisio IHAN SAMALLA TAVALLA ja IHAN SAMALLA JOHDOLLA, oli kyse kaapeli- tai antennitaloudesta. 

Vierailija
116/116 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Sen sijaan satelliittiviritinten antenniliitin on erilainen ja se lähes poikkeuksetta on ulkokierteillä varustettu, ja siihen tulevan antennijohtimen liittimessä on niihin kierteisiin sopiva lukitusmutteri.  Monet etenkin vähän paremman luokan televisiot on varustettu siis vastaanottimilla joilla on mahdollisuus sekä antenni-, kaapeli- että satelliittivastaanottoon riippuen siitä mitä käyttäjä haluaa laitteellaan katsella. 

Edes kuvaputkitelkkarien aikakaudella töllöni ei välittänyt siitä tuleeko kuvasignaali ok-talon kattoantennista vai vuokrarivarin kaapelin kautta, kuva näkyi joka tapauksessa kunhan se ns. antennijohto oli kytketty seinän ja telkkarin väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan