Miehen kanssa ei pysty puhumaan mistään
Huoh. Olen ihan loppu. Mies on komea, mukava, hoitaa työnsä, maksaa oman osansa laskuista, tekee kotitöitä. Hänen kanssaan kaikki on näennäisen hyvin. Mutta anna olla, kun tulisi jokin oikea asia, joka pitäisi selvittää. Huolia, suruja, murheita, stressiä, haasteita. Mies joko vetäytyy monen päivän mykkäkouluun tai huutaa, (siis oikeasti suuttuu ja huutaa), että "antaa olla!!" "ei sitten tehdä mitään!!" "ole sinäkin hiljaa!!"
Hän ei kestä minkäänlaista palautetta, eikä aio ilmeisesti muuttaa käytöstään. Juu, olen uskonut tähän nyt pari vuotta. Ärsyttää, kun meillä olisi muuten asiat ihan ok, mutta kaikki aito henkinen yhteys puuttuu. Tuntuu, että minulle ei riitä vain se, että hoidamme yhdessä kotia ja sitten pitäisi harrastaa vielä seksiäkin joka toinen ilta. Ei minua kiinnosta, kun tuntuu, että en saa tuolta mieheltä mitään.
Oletteko te eronneet vastaavista syistä? Tuntuu vaikealta lähteä, mutta jos jään, niin pelkään, että muutun samanlaiseksi äksyilijäksi kuin mies
Kommentit (131)
Jos nyt vaan pyytäisit siltä anteeksi? Tai sitten mietit että tätäkään ongelmaa ei olisi ollut kiltin ja kunnollisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot ettet pysty puhumaan mistään miehesi kanssa. Näin sivullisena mietin että mahdatkohan nalkuttaa paljonkin. Mitä jos kokeilisit vaikka edes viikon verran puhua ystävällisesti neutraaleista aiheista. Jotta voisit todeta että voitte puhua edes jostain ilman hermojen menettämistä. Siitä voi sitten jatkaa.
Olen tässä pyrkinyt tuomaan esille esimerkkejä, että yritän aina tilaisuuden tullen pitää keskusteluilmapiirin positiivisena, annan miehelle positiivista palautetta, ja hyvinä päivinä pystymme puhumaan esim uutisista ihan ongelmitta. En oikeastaan nalkuta, koska pidän jatkuvaa nalkuttamistakin henkisen väkivallan muotona. Sen sijaan olen avoimesti, rauhallisesti ja selväsanaisesti yrittänyt kertoa miehelleni mitä haluan (esim tänä aamuna, että ei huutaisi minulle, kun laitan pyykkiä). Mies ei vain suostu ottamaan minkäänlaista palautetta vastaan omasta käytöksestään, ja suorastaan tyrannisoi jo kotimme tunneilmapiiriä (en enää ota läheskään kaikkia aiheita puheeksi, kun en jaksa riitaa)
Psykologia John Delynon mukaan tuota käytöstä kuvataan "radioaktiivinen ydinpommi rinnassa". Muut aistivat sen ja yrittävät elää munankuorilla, ettei se ydinpommi räjähdä. Se on yksi henkisesti epävakaan ihmisen merkki, kun myrkyttää ilmapiiriä omalla ydinsäteilyllään ja se voidaan laskea suoraan henkisen väkivallan muodoksi (koska puoliso ei uskalla olla aito oma itsensä pelätessään ydinpommin räjähdystä väärästä sanasta/liikkeestä/teosta/mielipiteestä).
Äitini on tuollainen. Vanhemmiten vain pahenee, nyt yli 70 v.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä olet päätynyy kimppaan ihmisen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteyttä? Ulkoiset tekijät ja materia?
Se tulee esiin pilkuhiljaa. Kun molemmat ovat ihastuksen alkuhuumassa niin silloin ei ole ongelmia joita pitäisi selvittää. Toinen kuuntelee ja juttelee, haluaa yhteyttä. eihän kukaan oikeasti oleta että on menty tuppisuun kanssa alunperin yhteen?
Kieltämättä jokaisen pitäisi kokeille neuvotella sellaisen kanssa, joka on näennäisesti normaali mutta saattaa räjähtää, jos aihe ei miellytä, esität lisäkysymyksiä. eikä sulle kelpaa vastaus mikä ei voi olla se vastaus kysymykseesi.
Se on sitten vaan: Test your luck keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä jokaisen pitäisi kokeille neuvotella sellaisen kanssa, joka on näennäisesti normaali mutta saattaa räjähtää, jos aihe ei miellytä, esität lisäkysymyksiä. eikä sulle kelpaa vastaus mikä ei voi olla se vastaus kysymykseesi.
Se on sitten vaan: Test your luck keskustelu.
Se on oikeestaan vallankäyttöä, ei keskustelua enää.
Tässä kuullaan nyt vain toinen puoli mutta kyllähän se mies selvästi onneton on. Kyllästynyt kuuntelemaan jatkuvaa "rakentavaa palautettasi"? Veikkaan että jätät jotain aika olennaista kertomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä jokaisen pitäisi kokeille neuvotella sellaisen kanssa, joka on näennäisesti normaali mutta saattaa räjähtää, jos aihe ei miellytä, esität lisäkysymyksiä. eikä sulle kelpaa vastaus mikä ei voi olla se vastaus kysymykseesi.
Se on sitten vaan: Test your luck keskustelu.Se on oikeestaan vallankäyttöä, ei keskustelua enää.
Jokaisella, myös miehellä, on valta päättää millaiseen keskusteluun haluaa osallistua. Jokaisella on yhtäläinen valta päättää vaikkapa millaiseen seksiin haluaa osallistua.
Ehkä hänellä ei ole tunnetaitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä olet päätynyy kimppaan ihmisen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteyttä? Ulkoiset tekijät ja materia?
Se tulee esiin pilkuhiljaa. Kun molemmat ovat ihastuksen alkuhuumassa niin silloin ei ole ongelmia joita pitäisi selvittää. Toinen kuuntelee ja juttelee, haluaa yhteyttä. eihän kukaan oikeasti oleta että on menty tuppisuun kanssa alunperin yhteen?
Mistä päättelet että kyse on tuppisuusta eikä perinteisestä nalkuttavasta hölösuunaisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä ei ole tunnetaitoja.
Ehkä AP on mielisairas ja "rakentava palaute" on jatkuvaa ja koskee vaikkapa miehen pukeutumista?
Olisi kiva tietää mitä tuo "palaute" mahtaa olla...epäilen että taas kerran nainen kertomassa oman versionsa parhain päin.
Perusohjenuora siihen "palautteen" antamiseen on että kerro puolisolle miltä sinusta tuntuu. Älä soittele puolison vikoja hänelle, kaikissa meissä niitä on. Jotenkin tulee sellainen kuva että sinä ehkä annat sitä "palautetta" tavalla joka jo lähtökohtaisesti triggeröi miehen puolustuskannalle. Kierre on valmis.
ehkä se kaikki muu mielesi mukaan eläminen vie hänen jaksamisestaan enimmät, niin ei enää jaksa lisää "keskustella" eli oikeasti kuunnella jatkuvaa länkytystä.
Mitä hiton huolia, suruja, murheita, stressiä, haasteita sulla sitten on? Ja onko niitä useitakin? Varsinkin naiset kunnostautuu ihan turhissakin asioissa. Sitä omassa päässä soivaa levyä olisi ihan hyvä tarkastella ensin vähän itsekin, eikä odottaa että toinen täyttää ne kaikki sinun narsistiset tarpeet marista.
Hän ei kestä minkäänlaista palautetta?! Mitä v*ttua?! Sekö on sinusta keskustelua, että listaat miehelle kaikki missä hän on epäonnistunut?
Kyllä kai nämä ihmistyypit ovat niin yleisiä, että voisi puhua jo neuroepäedullisista. Ovat turvattomia eikä asia meinaa muuttua ilman terapiassa oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille miehelle suoraan, että hän on kyvytön puhumisasioissa ja että sille pitää tapahtua jotain. Ja muista myös mainita, että muuten kaikki on hänessä ok.
Ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole, että meille sen kerrot, mitä puutteita hänessä on.
Eikös ap juuri kertonut että kun hän antaa miehelle vastaavaa palautetta vaikka miten nätisti sanottuna, mies raivostuu tai aloittaa mykkäkoulun? Hänhän tässä juuri kertoo siitä, että mies ei suostu käsittelemään ja keskustelemaan mistään. Ja sinä sitten ehdotat että menepäs kertomaan tämä palaute suoraan miehellesi. Ap voi toki kertoa, jos haluaa taas mykkäkoulua tai huutoa.
Sellaisia silkkihansikkaita ei olekaan että tämä ihmistyyppi oppisi olemaan lähisuhteessa.
Niitä omia vuorovaikutustaitojakin voisi vähän tarkastella. Parisuhde on kahden kauppa. Tästä syystä tulisikin tarkastella yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisikohan kummassakin vikaa.
Miksi sinun pitäisi muuttaa asioita itsessäsi miehen takia jos mies ei muuta itsessään asioita sinun takia? Saan sellaisen kuvan että miehesi on kuin pikku lapsi..ansaitset parempaa, muista se