Köyhä jolla ei ole lähiomaisia tuskin pääsee omaan hautaan
Luin juuri että on sellainen paikka kuin muistolehto. Se on hautausmaalla oleva yhteinen alue, joka on tarkoitettu tuhkatuille vainajille.
Muistolehtoon hautaaminen on usein edullisin hautausmuoto, joten se on todennäköisesti se mihin kunta tai kaupunki tulee köyhän hautaamaan. Eli joukkohautaan.
Tuhka voidaan haudata ilman, että nimeä kirjataan mihinkään muistomerkkiin.
Tuollainen odottaa köyhiä mikäli ei ole omaisia. Eipä sillä että siitä kuolleena välittäisi.
Kommentit (34)
Minulla on varallisuutta, mutta viimeisessä tahdossa lukee tuhkaus ilman muistomerkkiä.
Onhan se nyt jumankauta ihan älytöntä käyttä rahaa raadon maaduttamiseksi. En halua myöskään lapsille haudan ylläpidon pakkoriesaa. Muistella voi jokainen tahollaan, ei siihen mitään kivipaasia tai kylttiä tolpassa tarvita. Jos tarvitsee, naulatkoon kotipihalleen omaan puuhunsa ihan itse.
Ainakin enoni pääsi omaan hautaan.
Nytkö vasta luit muistolehdosta? Sukulaisiani on päätynyt omasta viime tahdostaan sellaiseen jo vuosia sitten vaikkeivät ole olleet edes köyhiä.
Että ensin elellään muiden rahoilla/tuilla ja yhteisen kassan kuppaaminen jatkuisi vielä kuoleman jälkeenkin? :D
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varallisuutta, mutta viimeisessä tahdossa lukee tuhkaus ilman muistomerkkiä.
Onhan se nyt jumankauta ihan älytöntä käyttä rahaa raadon maaduttamiseksi. En halua myöskään lapsille haudan ylläpidon pakkoriesaa. Muistella voi jokainen tahollaan, ei siihen mitään kivipaasia tai kylttiä tolpassa tarvita. Jos tarvitsee, naulatkoon kotipihalleen omaan puuhunsa ihan itse.
Minusta taas on ihan tirhaa uhota tällaisella asialla. Jotkut nyt vaan haluaa asiat tietyllä tavalla.
mitä sitten, en ole yksinäinen, mutta minut saa haudata polton jälkeen ihan mihin mielii joku
Vanhempani haluavat myös muistolehtoon, ei omaa hautapaikkaa. Nimi kiveen, jossa on muidenkin vainajien nimiä. Siinä on sekin hyvä puoli, että aina jonkun omainen tuo kukkia tai kynttilöitä kun taas monien ihmisten hadoilla ei käy ketään varsinkin, jos sukulaiset ja tuttavat kuolleet tai asuvat kaukana.
Mozart haudattiin myös noin. Ei ole huonoa seuraa.
Mitä väliä? Sä oot kuollut ja sillä siisti.
Itse toivon että tuhkani sirotellaan kansallispuistoon.
Ei mihinkään matkalaukkupuistoon tuollaisten pikkusieluisten niuhottajien sekaan 😂
Mutta itsehän en ole sitä päättämässä enkä tietämässä.
Se tuhkien hataaminenkin voi olla yllättävän kallista sinne muistolehtoonkin. Oikeasti köyhien tuhkia ei haudata, vaan ne sirotellaan joko sinne muistolehdon sirottelupaikalle tai jonnekin muualle. Se sirottelupaikalle sirottelukin maksaa.
t. pari kuukautta sitten hautauksen järjestänyt
Ap. Mitä Jeesus sanoi niistä, jotka ylentävät itsensä?
Vierailija kirjoitti:
SuomiFinland=PohjoisKorea.
Mites teillä Venäjällä, kun rintamalla kaatuneet jätetään sinne tai poltetaan liikuteltavissa krematorioissa ja sitten omaisia rahastetaan typerillä AI-muistovideoilla?
Kuolleet venäläissotilaat ilmestyivät AI-videoille
Tekoälyvideot kaatuneista venäläissotilaista kaupallistavat surun ja tukevat Kremlin sankarikuvastoa.
Venäjällä on yleistynyt ilmiö, jossa tilataan tekoälyllä luotuja videoita Ukrainassa kuolleiden sotilaiden muistoksi.
Videot voivat olla omaisille keino käsitellä surua. Samalla ne ovat liiketoimintaa, joka hyödyntää valtion propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on ihan tirhaa uhota tällaisella asialla. Jotkut nyt vaan haluaa asiat tietyllä tavalla.
Miksi, jos ei edes ole niitä läheisiä, jotka haluaisivat käydä haudalla muistelemassa?
Kyllä pääsee. Sosiaalitoimi kustantaa halvimman arkun ja hautapaikan. Muistolehdoissa on lähinnä omasta tai sukulaisten valinnasta sinne haudattuja
Kuoltua kaikki ovat samanarvoisia. Näkyy olevan kova pala ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Se tuhkien hataaminenkin voi olla yllättävän kallista sinne muistolehtoonkin. Oikeasti köyhien tuhkia ei haudata, vaan ne sirotellaan joko sinne muistolehdon sirottelupaikalle tai jonnekin muualle. Se sirottelupaikalle sirottelukin maksaa.
t. pari kuukautta sitten hautauksen järjestänyt
Varsinkin kun hintoja nostyetaan nyt aika reippaasti eri seurakunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä haluta vaikka kultaisen mausoleumin - kunhan maksaa sen itse.
Turha se on uhriutua, jos ei rahat riitä kuoleman(kaan) jälkeen omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnioita siis hänen omaa toivettaan äläkä uhoa..
Ehkä lakia pitää muuttaa sitten. Ettei kaikki ole samassa.