Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö 50 vuotta täyttänyt töihin?

Vierailija
11.05.2026 |

Jos haluaisi vaihtaa työpaikkaa siis. Fyysinen kunto erittäin hyvä, ei mitään sairauksia tai vaivoja. Mutta onko ikä ongelma jo? 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin monesta tekijästä ettei asiaan ole yhtä oikeaa vastausta. Koulutus, työkokemus, ala, verkostot, sukupuoli (miehet kokee vähemmän ikäsyrjintää) jne .

Kokeilemalla selviää.

Kerron omasta kokemuksesta työnhausta ikääntyneenä. Sain noin 59-60v ikäsenä  vuokrafirman kautta määräaikaisen työn. Tosin olin tehnyt saman firman kautta yhden pätkän aiemmin joten tiesivät minut ja "uskalsivat" tarjota asiakkaalle. Ilman tuota aiemmin tehtyä pätkää en takuulla olisi päässyt töihin iän takia . Ns. oman alan hakemuksiin ei tule edes vastausta. Toki olen vanhempi kuin ap joten todennäköisesti ap on paremmassa asemassa. Työ on raskasta vuorotyötä huonolla palkalla eli tulijoita ei välttämättä ole, lisäksi vuokratyöntekijänä työskentely karsii hakijoita. Nyt reilusti 60v ylitettyäni olen valmis siirtymään eläkkeelle. Mulla on tusinan verran projekteja odottamassa tekijää ja varmaan sata muuta suunnitteilla. Lisäksi olen tekemässä portfoliota erilaisia mahdollisuuksia ajatellen päämääränä saada lisätuloja eläkkeen päälle. 

Vierailija
22/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Jäin ict-alalta työttömäksi 50-vuotiaana ja olen siitä saakka hakenut työtä. Yhteen rekryfirman haastatteluun pääsin kerran. 

Jotain töitä kyllä löytyy, kun ei liikaa nirsoile. Pienipalkkaista osa-aikaista siivoustyötä teen. Ei koulutusta alalle.

Edelleenkin oman alan hommia haen, kahdelta eri alalta, joihin koulutus. Eipä ole tärpännyt ja kohta eläkeikä koittaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat haluavat yli 55v, jos taidot, motivaatio ja terveys kunnossa. Just palkattiin 60v.  Ei monella työpaikalla ole varaa saati halua ottaa nuoria jotka vasta opettelevat ja etsivät itseään.

Vierailija
24/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa mulle duunikaveriksi, t sairaalahuoltaja. Juuri vakinaistettiin kuusikymppinen vastavalmistunut. Opso 12 kk.

Ethän sä mitään oppisopimus-soppareita voi tehdä muille henkilöille. Ei sulla oo valtuuksia siihen.

En mä ole tekemässä. Meillä vaan on karmea pula työntekijöistä eläköitymisten myötä. Tuo on vakinaistamisen vaatimus. Sijaiseksi pääsee jo pelkällä B2-kielitaidolla.

Arvaatko kertoa paikkakuntaa? Oma ala ei työllistä ikääntynyttä ja olen tosissani alkanut harkita tuota tai välinehuoltajan töitä. Eläkeikään (alimpaan) ei montaa vuotta ole mutta terveyden puolesta olen kykenevä ja valmis jatkamaan työelämässä pitempään. 

Kiinnostaa myös mitä työpäivään kuuluu ja mikä on palkka. Oppisopimus olisi ihan lottovoitto, sen aikana kun saa palkkaa.

Vierailija
25/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaista osapäivätyötä voi löytyä, jos on hyvä asenne ja terve kroppa. Itse löysin töitä henkilökohtaisena avustajana. Harmi, ettei itseltäni jää siitä käteen kuin puolet, kun olen osapäivätyötön. 

Vierailija
26/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa mulle duunikaveriksi, t sairaalahuoltaja. Juuri vakinaistettiin kuusikymppinen vastavalmistunut. Opso 12 kk.

Ethän sä mitään oppisopimus-soppareita voi tehdä muille henkilöille. Ei sulla oo valtuuksia siihen.

En mä ole tekemässä. Meillä vaan on karmea pula työntekijöistä eläköitymisten myötä. Tuo on vakinaistamisen vaatimus. Sijaiseksi pääsee jo pelkällä B2-kielitaidolla.

Arvaatko kertoa paikkakuntaa? Oma ala ei työllistä ikääntynyttä ja olen tosissani alkanut harkita tuota tai välinehuoltajan töitä. Eläkeikään (alimpaan) ei montaa vuotta ole mutta terveyden puolesta olen kykenevä ja valmis jatkamaan työelämässä pitempään. 

Kiinnostaa myös mitä työpäivään kuuluu ja mikä on palkka. Oppisopimus olisi ihan lottovoitto, sen aikana kun saa palkkaa.

Arvaan. Tampere. Laita hakemus kuntarekryn kautta, on jatkuva haku. Mä teen töitä erikoissairaanhoidossa akuuttivuodeosastoilla. Ruokaitaan jengi, pelataan lähtevien sängyt puhtaaksi, siivotaan minkä ehditään eli ei paljoa. 2-vuorotyö, pieni peruspalkka (2321) mutta sotesopimuksen hyvät lisät. Myös paikalliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Jäin ict-alalta työttömäksi 50-vuotiaana ja olen siitä saakka hakenut työtä. Yhteen rekryfirman haastatteluun pääsin kerran. 

Jotain töitä kyllä löytyy, kun ei liikaa nirsoile. Pienipalkkaista osa-aikaista siivoustyötä teen. Ei koulutusta alalle.

Edelleenkin oman alan hommia haen, kahdelta eri alalta, joihin koulutus. Eipä ole tärpännyt ja kohta eläkeikä koittaa

Meitä on paljon samassa tilanteessa olevia ja moni on juurikin it-alalla työuran tehneitä. Itse olen tuotannon hommissa ja odotan vain eläkettä viiden vuoden päästä. En pysty tätä työtä siihen asti tekemään, sen verran raskasta käsille. Teen lyhyttä pätkää mikä tarkoittaa että kun suhdanteet heikkenee multa loppuu työt välittömästi, muutamassa viikossa.

Ruotsissa olisi kysyntää työvoimalle autotehtaalla, tosin epäilen ottaako ne tämän ikäistä enää.

Vierailija
28/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin työpaikkaa pari vuotta sitten yli viisikymppisenä ilman mitään ongelmia. Yksi kaveri taas lopetti yrityksensä ja siirtyi palkkatöihin liki 60-vuotiaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56-v.  filosofian maisteri (kulttuurihistoria, taidehistoria ym.) sekä tieteen- ja erityisalojen kirjastovirkailija. Lisäksi olen opiskellut ja opettanut  mm. luovaa kirjoittamista sekä lukenut kirjallisuustiedettä tuohon päälle. Juuri hain Muhoksen kirjastoon (Koivu & Tähti) projektityöntekijäksi kirjastoon. Työtä olisi kestänyt arviolta vuoden päivät. Haastattelussa minulta myös kysyttiin palkasta; he kun pelkäsivät, että minulla on liikaa työkokemusta (8,5 vuotta) ja annoin luvan vähentää työkokemuksesta sen 7,5 vuotta (erityisalojen kirjastosta), jotta saisivat minut palkattua, mutta valitsivat työsuhteeseen kauppatieteiden maisterin. Toivotan valitulle onnea, sillä uskon, että hän on minua pätevämpi sekä koulutuksensa että työkokemuksensa puolesta.
 

Vierailija
30/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt sentään, kun minua yli 66 pyydetään töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hain siis yhteen, johon olisin ehdottomasti ollut hyvin pätevä, mutta prosessi katkesi alkuunsa. Syynä oli todennäköisesti ikä. En viihdy työssäni, mutta kaipa on turhaa muusta haaveillakaan, kun ei ikä tästä ainakaan vähene. Ikävä juttu sinänsä, kun en pääse esittämään osaamistani tai esittäytymään millään tavalla, homma kaatuu heti syntymävuoteen.

Tämä riippuu rekrystä.

Monen rekryn hoitaa keinoäly, mihin syötetty haluttu hakijaprofiili. Moni huippu sitten tipahtaa siinä pois.

Kaikki yli 59v osaajat ovat työllistyneet aika pian ihan perinteisen työnantajan tekemän haastattelun tai teams-haastattelun puitteissa.

Niissä osaaminen ja kyvyt  näkyy.

Rekrybotit ovat rajattuja.

Vierailija
32/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee syrjintää työnhaussa ja on jotain kirjallista tai todistetta niin kannattaa tehdä työsuojeluviranomaiselle ilmoitus. Se koskee myös työnvälittäjiä ja rekrytoijia. Tai tutkintapyyntö poliisille.

Itsellä on yksi tapaus ajankohtainen, en tiedä vielä etenenkö. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/40 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 59 kun yt-neuvottelujen myötä jouduin työttömäksi. Parin kuukauden päästä olin uudessa vakitehtävässä.

Vierailija
34/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. ---> Perusta firma tai syrjäydy katualkoholistiksi tai ---> eläkkeelle jos olet sairas ja vaivainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun työhönottajat ovat nuoria niin ei ne ota vanhempiensa ikäisiä työkavereikseen.

Tämä se syöpä on, kun yritykset eivät itse palkkaa ketään. Aina on joku geelikynsi päteviä kysymässä.

Työnhakijat paljastavat karvaat kokemuksensa – "Kun rekrytoija on nimeltään Emmi, Ida, Jere, Oliver..."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010444238.html

Vierailija
36/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilee syrjintää työnhaussa ja on jotain kirjallista tai todistetta niin kannattaa tehdä työsuojeluviranomaiselle ilmoitus. Se koskee myös työnvälittäjiä ja rekrytoijia. Tai tutkintapyyntö poliisille.

Itsellä on yksi tapaus ajankohtainen, en tiedä vielä etenenkö. 

Onko se se sama työsuojeluviranomainen joka katsoo sormien läpi 60% suomalaisten työpaikoilla kokemaa kiusaamista se sama joka ei puutu työlupien jakamiseen vierastyövoimalle.

Vierailija
37/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun työhönottajat ovat nuoria niin ei ne ota vanhempiensa ikäisiä työkavereikseen.

Tämä on niin totta. Ollaan niin avarakatseisia ja kannatetaan diversiteettiä, mutta ainoastaan horisontaalisesti, ei vertikaalisesti.

Vierailija
38/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun työhönottajat ovat nuoria niin ei ne ota vanhempiensa ikäisiä työkavereikseen.

Tämä on niin totta. Ollaan niin avarakatseisia ja kannatetaan diversiteettiä, mutta ainoastaan horisontaalisesti, ei vertikaalisesti.

Aika vähän näkee missään keski-ikäisiä töissä joka paikassa nuoria tai maamuja.

Vierailija
39/40 |
14.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun työhönottajat ovat nuoria niin ei ne ota vanhempiensa ikäisiä työkavereikseen.

Tämä on niin totta. Ollaan niin avarakatseisia ja kannatetaan diversiteettiä, mutta ainoastaan horisontaalisesti, ei vertikaalisesti.

Aika vähän näkee missään keski-ikäisiä töissä joka paikassa nuoria tai maamuja.

Moniin ns. aikuisten työpaikkoihin ei pääse sivulliset katsomaan, ketä siellä on töissä. Yritähän vaan päästä jonkun vakuutusyhtiön tai it-alan yrityksen toimistoon katselemaan, ei onnistu. Toki siinä alakerrassa saattaa olla lounasruokala, jossa voit vakoilla. 

Vierailija
40/40 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt. Eipä haittaa, saan mökkeilla ja kalastaa.