Pääseekö 50 vuotta täyttänyt töihin?
Jos haluaisi vaihtaa työpaikkaa siis. Fyysinen kunto erittäin hyvä, ei mitään sairauksia tai vaivoja. Mutta onko ikä ongelma jo?
Kommentit (29)
Ei pääse. Jäin ict-alalta työttömäksi 50-vuotiaana ja olen siitä saakka hakenut työtä. Yhteen rekryfirman haastatteluun pääsin kerran.
Jotain töitä kyllä löytyy, kun ei liikaa nirsoile. Pienipalkkaista osa-aikaista siivoustyötä teen. Ei koulutusta alalle.
Edelleenkin oman alan hommia haen, kahdelta eri alalta, joihin koulutus. Eipä ole tärpännyt ja kohta eläkeikä koittaa
Työnantajat haluavat yli 55v, jos taidot, motivaatio ja terveys kunnossa. Just palkattiin 60v. Ei monella työpaikalla ole varaa saati halua ottaa nuoria jotka vasta opettelevat ja etsivät itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa mulle duunikaveriksi, t sairaalahuoltaja. Juuri vakinaistettiin kuusikymppinen vastavalmistunut. Opso 12 kk.
Ethän sä mitään oppisopimus-soppareita voi tehdä muille henkilöille. Ei sulla oo valtuuksia siihen.
En mä ole tekemässä. Meillä vaan on karmea pula työntekijöistä eläköitymisten myötä. Tuo on vakinaistamisen vaatimus. Sijaiseksi pääsee jo pelkällä B2-kielitaidolla.
Arvaatko kertoa paikkakuntaa? Oma ala ei työllistä ikääntynyttä ja olen tosissani alkanut harkita tuota tai välinehuoltajan töitä. Eläkeikään (alimpaan) ei montaa vuotta ole mutta terveyden puolesta olen kykenevä ja valmis jatkamaan työelämässä pitempään.
Kiinnostaa myös mitä työpäivään kuuluu ja mikä on palkka. Oppisopimus olisi ihan lottovoitto, sen aikana kun saa palkkaa.
Pienipalkkaista osapäivätyötä voi löytyä, jos on hyvä asenne ja terve kroppa. Itse löysin töitä henkilökohtaisena avustajana. Harmi, ettei itseltäni jää siitä käteen kuin puolet, kun olen osapäivätyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa mulle duunikaveriksi, t sairaalahuoltaja. Juuri vakinaistettiin kuusikymppinen vastavalmistunut. Opso 12 kk.
Ethän sä mitään oppisopimus-soppareita voi tehdä muille henkilöille. Ei sulla oo valtuuksia siihen.
En mä ole tekemässä. Meillä vaan on karmea pula työntekijöistä eläköitymisten myötä. Tuo on vakinaistamisen vaatimus. Sijaiseksi pääsee jo pelkällä B2-kielitaidolla.
Arvaatko kertoa paikkakuntaa? Oma ala ei työllistä ikääntynyttä ja olen tosissani alkanut harkita tuota tai välinehuoltajan töitä. Eläkeikään (alimpaan) ei montaa vuotta ole mutta terveyden puolesta olen kykenevä ja valmis jatkamaan työelämässä pitempään.
Kiinnostaa myös mitä työpäivään kuuluu ja mikä on palkka. Oppisopimus olisi ihan lottovoitto, sen aikana kun saa palkkaa.
Arvaan. Tampere. Laita hakemus kuntarekryn kautta, on jatkuva haku. Mä teen töitä erikoissairaanhoidossa akuuttivuodeosastoilla. Ruokaitaan jengi, pelataan lähtevien sängyt puhtaaksi, siivotaan minkä ehditään eli ei paljoa. 2-vuorotyö, pieni peruspalkka (2321) mutta sotesopimuksen hyvät lisät. Myös paikalliset.
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Jäin ict-alalta työttömäksi 50-vuotiaana ja olen siitä saakka hakenut työtä. Yhteen rekryfirman haastatteluun pääsin kerran.
Jotain töitä kyllä löytyy, kun ei liikaa nirsoile. Pienipalkkaista osa-aikaista siivoustyötä teen. Ei koulutusta alalle.
Edelleenkin oman alan hommia haen, kahdelta eri alalta, joihin koulutus. Eipä ole tärpännyt ja kohta eläkeikä koittaa
Meitä on paljon samassa tilanteessa olevia ja moni on juurikin it-alalla työuran tehneitä. Itse olen tuotannon hommissa ja odotan vain eläkettä viiden vuoden päästä. En pysty tätä työtä siihen asti tekemään, sen verran raskasta käsille. Teen lyhyttä pätkää mikä tarkoittaa että kun suhdanteet heikkenee multa loppuu työt välittömästi, muutamassa viikossa.
Ruotsissa olisi kysyntää työvoimalle autotehtaalla, tosin epäilen ottaako ne tämän ikäistä enää.
Itse vaihdoin työpaikkaa pari vuotta sitten yli viisikymppisenä ilman mitään ongelmia. Yksi kaveri taas lopetti yrityksensä ja siirtyi palkkatöihin liki 60-vuotiaana.
Olen 56-v. filosofian maisteri (kulttuurihistoria, taidehistoria ym.) sekä tieteen- ja erityisalojen kirjastovirkailija. Lisäksi olen opiskellut ja opettanut mm. luovaa kirjoittamista sekä lukenut kirjallisuustiedettä tuohon päälle. Juuri hain Muhoksen kirjastoon (Koivu & Tähti) projektityöntekijäksi kirjastoon. Työtä olisi kestänyt arviolta vuoden päivät. Haastattelussa minulta myös kysyttiin palkasta; he kun pelkäsivät, että minulla on liikaa työkokemusta (8,5 vuotta) ja annoin luvan vähentää työkokemuksesta sen 7,5 vuotta (erityisalojen kirjastosta), jotta saisivat minut palkattua, mutta valitsivat työsuhteeseen kauppatieteiden maisterin. Toivotan valitulle onnea, sillä uskon, että hän on minua pätevämpi sekä koulutuksensa että työkokemuksensa puolesta.
Se riippuu niin monesta tekijästä ettei asiaan ole yhtä oikeaa vastausta. Koulutus, työkokemus, ala, verkostot, sukupuoli (miehet kokee vähemmän ikäsyrjintää) jne .
Kokeilemalla selviää.
Kerron omasta kokemuksesta työnhausta ikääntyneenä. Sain noin 59-60v ikäsenä vuokrafirman kautta määräaikaisen työn. Tosin olin tehnyt saman firman kautta yhden pätkän aiemmin joten tiesivät minut ja "uskalsivat" tarjota asiakkaalle. Ilman tuota aiemmin tehtyä pätkää en takuulla olisi päässyt töihin iän takia . Ns. oman alan hakemuksiin ei tule edes vastausta. Toki olen vanhempi kuin ap joten todennäköisesti ap on paremmassa asemassa. Työ on raskasta vuorotyötä huonolla palkalla eli tulijoita ei välttämättä ole, lisäksi vuokratyöntekijänä työskentely karsii hakijoita. Nyt reilusti 60v ylitettyäni olen valmis siirtymään eläkkeelle. Mulla on tusinan verran projekteja odottamassa tekijää ja varmaan sata muuta suunnitteilla. Lisäksi olen tekemässä portfoliota erilaisia mahdollisuuksia ajatellen päämääränä saada lisätuloja eläkkeen päälle.