Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäis tehdä pihaan aita, ja se pitää olla joku kasvi. Neuvoja?

Vierailija
09.05.2026 |

Rakennetaan taloa ja nyt loppusuoralla. Kaava velvoittaa että pitää istuttaa aita.

En tie kasveista mitään.

Mikä on helppo ja halpa?

Ja mistä kannattaa ostaa?

Nettiä kun sellaa nin aika sekalaista on tarjonta

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö korallikanukka ole vieraslaji, jota ei saa päästää ympäristöön?

Korallikanukka ei ole vieraslajilistalla. Kaksi muuta kanukkaa on, kuten idänkanukka, toista en muista.

Vieraslajeiksi luokiteltuja ei saa myöskään myydä, joten niitä ei voi puutarhakaupan välityksellä pihaan tulla.

Äskettäin vieraslajiluetteloon tulleita pihakasveja on muun muassa viitapihlaja-angervo, joka villiintyy rajusti ja on aivan järkyttävän vaikea hävittää. Taistoa on käyty nyt kaksi kesää ensin katkomalla kasvustot pois ja sitten myrkyttämällä kannot. Vielä tänä keväänäkin jostakin kohtaa yrittää nousta.

Korallikanukka on kova leviämään.

Vierailija
122/139 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusi tai tuija-aita, niin se antaa talvellakin suojaa 

Kuusi on helpompi. 

Kerro tuo mun miehelle, joka sitä aitaa leikkaa joka kevät hiki päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuhkapensasaita. Tosi helppo ollut. Tasotetaan kerran vuodessa, naapuri leikkaa omansa juhannukseksi ja syksyllä. Muutaman vuoden välein voi karsia vanhoja oksia alhaalta pois, jotta tulee tilaa uusille. Omalla tavallaan kaunis ja peittävä myös lehdettömänä kautena, mikäli on saanut kasvaa paksuksi ja haaroutuneeksi. Ulkonäöltään ja vaatimuksiltaan melko vaatimaton.

Tuhkapensas näyttää usein samanlaiselta kuin marja-aronia. Kesällä tummanvihreät kiiltävät lehdet ja kaunis syysväri. Suurin ero on, että marja-aroniaan tulee syksyllä ne marjatkin. 

Kiiltotuhkapensaan marja on myrkyllinen.

Vierailija
124/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamppu kasvaa nopeasti.

Vierailija
125/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laittaisin syreenia. Siihen tulee lehdet aikaisin verrattuna esimerkiksi orapihlajaan. Lisäksi se on mielestäni kaunis ja tekee upeat kukat. Tosin muotoon leikattuna ei kuki. 

 

Purppuraheisiangervo on myös ihana. 

 

Mutta paljon vaikuttaa se, että mitä kaava sanoo. Piikikkäät pensaat pitävät eläimet poissa pihalta.

Syreenin kukinta-aika on niin lyhyt että on ilahduttajana ihan hyödytön, sama koristeomena- ja -kirsikkapuun kanssa. Suurimman osan kesästä kaikissa pelkät lehdet.

Vaan on silti niin kauniita, että laittaisin silti! 

Syreeni kukkii toisen vuoden versoista, joten leikattavana aitana se ei ehdi kukkia. Suosittelisin itse kiiltotuhkapensasta tai aroniaa.

Vierailija
126/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi pieni piha, tekisin lauta-aidan. Tarpeeksi vankasta puutavarasta, ei mistään rimoista. Aitajalat hakata maahan, siihen 90x90 mm tolppa (vähintään) ja vaakalaudoitus.


Kerralla näkösuojaa ja jos on joku 140-150 cm korkea, ei siitä helpolla puliukot kiipeile yli. Aiemmassa paikassa missä asuttiin, oli pitkä ja kapea kulmatontti, siitä kulmasta oli ollut ihmisillä tapana oikaista, mutta aitaamalla loppui. Ei niitä jotkut pensaan taimet olis pidätelleet

Lauta-aita on aina ruma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isolla tontilla tää olis näyttävä

Terijoensalava on suurikokoinen puumainen pensas. Pitkät ja kapeat lehdet ovat tummanvihreät ja alta hieman sinertävät. Luonnostaan pyöreäkasvuinen pensas kestää hyvin leikkaamista, mutta ei säännöllisen ja kauniin kasvutapansa vuoksi sitä juuri tarvitse. Pensas on nopeakasvuinen ja helppohoitoinen. Terijoensalava sopii esimerkiksi suureen pihaan suojapensaaksi.
Terijoensalava viihtyy parhaiten kosteassa ja ravinteikkaassa maassa, aurinkoisella tai puolivarjoisella paikalla.

Astiataimi on myyntiruukussaan kasvanut ja siitä läpijuurtunut taimi. Juuripaakku pysyy koossa, kun astia poistetaan ja taimi istutetaan.
Astiataimia voi istuttaa läpi kasvukauden, keväästä syksyyn.
 

Noin minäkin luulin, kun sellaisen ostin, mutta siitä kasvoi suuri puu. Nyt sen joutuu hamlaamaan joka kevät, ettei se kasva liian suureksi.

Vierailija
128/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumipallopensas, jos haluat kauniin kesäajan aidan, mutta jos haluat suojaa ympäri vuoden, niin tuija tai kuusi. 

Jos kasvupaikka on epäsopiva, niin lumipalloon tulee ötöjä, jotka syövät kaikki lehdet. Meillä kävi niin, ja jouduin hävittämään sen. Mikään myrkky ei auttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusia saa ilmaiseksi ojanpohjilta jos pyytää joltain maanomistajalta luvan. Ne kasvavat hitaasti ja pitää leikata, mutta peittävät sitten talvellakin. 

Tuijaa syö peurat.

Vierailija
130/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laitan tuijaa, mistä ne kannattaa ostaa? Netissä on monta myyjää

Tilaa nettikaupasta kotiin toimitettuna, mullat mukana.

Tuija on siitä ikävä, että se ruskistuu helposti, jos se ei saa riittävästi vettä. Alkuvuodet varsinkin ovat hankalia, kun aita pitää peittää auringolta joka kevät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orapihlaja ihan vihoviimeinen. Kasvaa nopeasti ja hyvä näkösuoja mutta helvetillinen pitää siistinä. 

Kerran vuodessa leikkaaminen riittää.

Kyllä siitä selviää, vaikka ei nyt varsinaisesti mitään nautintoa ole.

Vierailija
132/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuusia saa ilmaiseksi ojanpohjilta jos pyytää joltain maanomistajalta luvan. Ne kasvavat hitaasti ja pitää leikata, mutta peittävät sitten talvellakin. 

Tuijaa syö peurat.

Nuo komeat hoidetut ja tiheät kuusiaidat ovat kyllä upeita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laittaisin syreenia. Siihen tulee lehdet aikaisin verrattuna esimerkiksi orapihlajaan. Lisäksi se on mielestäni kaunis ja tekee upeat kukat. Tosin muotoon leikattuna ei kuki. 

 

Purppuraheisiangervo on myös ihana. 

 

Mutta paljon vaikuttaa se, että mitä kaava sanoo. Piikikkäät pensaat pitävät eläimet poissa pihalta.

Syreenin kukinta-aika on niin lyhyt että on ilahduttajana ihan hyödytön, sama koristeomena- ja -kirsikkapuun kanssa. Suurimman osan kesästä kaikissa pelkät lehdet.

Vaan on silti niin kauniita, että laittaisin silti! 

Syreeni kukkii toisen vuoden versoista, joten leikattavana aitana se ei ehdi kukkia. Suosittelisin itse kiiltotuhkapensasta tai aroniaa.

Aronia on kyllä vaikea saada näyttävästi kuosiin. Tahtovat olla sellaisia joka suuntaan harottavia raaskuja.

Hyvät marjat kyllä.

Vierailija
134/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orapihlaja ihan vihoviimeinen. Kasvaa nopeasti ja hyvä näkösuoja mutta helvetillinen pitää siistinä. 

Kerran vuodessa leikkaaminen riittää.

Kyllä siitä selviää, vaikka ei nyt varsinaisesti mitään nautintoa ole.

Meillä leikataan orapihlaja-aita kaksi kertaa vuodessa. Ensimmäinen kerta ennen juhannusta ja toinen kerta syksyllä. Leikkaaminen ei ole suurikaan vaiva, jos on kunnon leikkuri. Tosin meillä ei ole orapihlaja-aitaa kuin 40 metriä, ja se pidetään niin matalana, ettei teleskooppivartista leikkuria tarvita. Lisäksi on muutama metri syreeniaitaa. Orapihlaja on kauniinpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan laittaisin syreenia. Siihen tulee lehdet aikaisin verrattuna esimerkiksi orapihlajaan. Lisäksi se on mielestäni kaunis ja tekee upeat kukat. Tosin muotoon leikattuna ei kuki. 

 

Purppuraheisiangervo on myös ihana. 

 

Mutta paljon vaikuttaa se, että mitä kaava sanoo. Piikikkäät pensaat pitävät eläimet poissa pihalta.

Syreenin kukinta-aika on niin lyhyt että on ilahduttajana ihan hyödytön, sama koristeomena- ja -kirsikkapuun kanssa. Suurimman osan kesästä kaikissa pelkät lehdet.

Vaan on silti niin kauniita, että laittaisin silti! 

Syreeni kukkii toisen vuoden versoista, joten leikattavana aitana se ei ehdi kukkia. Suosittelisin itse kiiltotuhkapensasta tai aroniaa.

Aronia on kyllä vaikea saada näyttävästi kuosiin. Tahtovat olla sellaisia joka suuntaan harottavia raaskuja.

Hyvät marjat kyllä.

Naapurissa on aroniaa vapaasti kasvavana aidanteena, ja se on ihan nätti.

Vierailija
136/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikukka. 

:-D Tää oli hyvä.

On kyllä halpa. Ja helppo. Näkösuojan kanssa on vähän niin ja näin.

Vierailija
137/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijasta saa hyvän näkösuojan. Aroniasta saa marjoja, joista voi tehdä hilloa omenan kanssa. Kaikki angervot keräävät härmää ja leviävät liikaa, en suosittele. Orapihlaja on kamala piikkeineen, jotka voivat leikkauksen jälkeen mennä auton ja pyörän kumeihin.

Vierailija
138/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan kuulleet sellaisesta ammattiryhmästä kuin puutarhurit ja hortonomit? Tässä asiassa voit siis ottaa yhteyttä alueesi pihasuunnittelijaan - hän voi käydä pihaneuvontakäynnillä, katsoa teidän kanssa aidan paikan, neuvoa oikean istutusajankohdan, neuvoa istutuspaikan valmisteluissa, istuttamisessa ja jatkohoidossa, ja suositella sitä teille sopivaa aitakasvia ja laskea taimien määrän. Koska ei se oikein riitä, että ostatte vaan (kalliit) taimet ja iskette ne jotenkin maahan, ellette halua heittää rahojanne hukkaan... 

 

Toinen vaihtoehto on mennä asiantuntevaan puutarhamyymälään/taimistolle, joka pystyy myös toimittamaan teille ne aitataimet. Näissä on ammattipuutarhuteita töissä, eli unohtakaa Tokmannit-Hankkijat-Rustat, joita pyörittää kesätyöntekijänuoret vailla alan koulutusta. 

 

Isommat määrät aitaa kannattaisi istuttaa avojuurisina taimina (hinta!), mutta niiden istutusajankohta alkaa olla ohi, kuten myös saatavuus tälle keväälle. Astiataimia voi istuttaa nyt, mutta kuten jo joku toinen sanoi, ei kannata, koska maa on jo valmiiksi rutikuivaa ja kesästä voi myös tulla kuiva ja kuuma. Taimien istuttaminen kannattaa jättää nyt syksyyn.

Tähän on kyllä pakko kommentoida asian vierestä entisenä hankkijalaisena, että jokaisella meidän toimipaikassa oli puutarhurin koulutus ja useimmilla työuraa takana 10-20 vuotta. Samoin muita paikallisia puutarhamyymälöitä pyörittävät puutarhurin koulutuksen saaneet. En tiedä, millä paikkakunnalla ei näihin hommiin riittäisi alan ammattilaisia.

Vierailija
139/139 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan kuulleet sellaisesta ammattiryhmästä kuin puutarhurit ja hortonomit? Tässä asiassa voit siis ottaa yhteyttä alueesi pihasuunnittelijaan - hän voi käydä pihaneuvontakäynnillä, katsoa teidän kanssa aidan paikan, neuvoa oikean istutusajankohdan, neuvoa istutuspaikan valmisteluissa, istuttamisessa ja jatkohoidossa, ja suositella sitä teille sopivaa aitakasvia ja laskea taimien määrän. Koska ei se oikein riitä, että ostatte vaan (kalliit) taimet ja iskette ne jotenkin maahan, ellette halua heittää rahojanne hukkaan... 

 

Toinen vaihtoehto on mennä asiantuntevaan puutarhamyymälään/taimistolle, joka pystyy myös toimittamaan teille ne aitataimet. Näissä on ammattipuutarhuteita töissä, eli unohtakaa Tokmannit-Hankkijat-Rustat, joita pyörittää kesätyöntekijänuoret vailla alan koulutusta. 

 

Isommat määrät aitaa kannattaisi istuttaa avojuurisina taimina (hinta!), mutta niiden istutusajankohta alkaa olla ohi, kuten myös saatavuus tälle keväälle. Astiataimia voi istuttaa nyt, mutta kuten jo joku toinen sanoi, ei kannata, koska maa on jo valmiiksi rutikuivaa ja kesästä voi myös tulla kuiva ja kuuma. Taimien istuttaminen kannattaa jättää nyt syksyyn.

Tähän on kyllä pakko kommentoida asian vierestä entisenä hankkijalaisena, että jokaisella meidän toimipaikassa oli puutarhurin koulutus ja useimmilla työuraa takana 10-20 vuotta. Samoin muita paikallisia puutarhamyymälöitä pyörittävät puutarhurin koulutuksen saaneet. En tiedä, millä paikkakunnalla ei näihin hommiin riittäisi alan ammattilaisia.

Tämä. Ja kaverini on Rustassa puutarhapuolella, samalla koulutuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi