Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Törkein asia, mitä vanhempasi on sinulle sanonut?

Vierailija
09.05.2026 |

?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko törkeintä (ehkä on...), mutta sanoi 15-vuotiaalle minulle, ettei minusta koskaan tule yhtä osaavaa kuin hänestä.

Vierailija
82/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko törkeintä (ehkä on...), mutta sanoi 15-vuotiaalle minulle, ettei minusta koskaan tule yhtä osaavaa kuin hänestä.

Siis äiti sanoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielestäni sanoneet mitään törkeää. Asiaa on aina ollut. 

Vierailija
84/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi niin: "sinä päivänä kun isäsi vetelee sut niin sä lähdet täältä". Kivaa vastuunsiirtämistä siinä sitten lapselle..en ikinä unohda. Oli toki muitakin juttuja.

Vierailija
85/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te naiset oikeasti pääse ylitse vuosikymmeniä sitten tapahtuneista asioista😂😂

Vierailija
86/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuliko vai ei?

Vierailija
87/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan näitä. 

- Olin ehkä 9-vuotias enkä äidin mukaan auttanut tarpeeksi reippaasti ja oma-aloitteisesti kotitöissä, joten äiti karjui, että soittaa lastenkotiin ja kysyy minulle paikkaa. Juoksi puhelimen luo ja tosissani lapsen ymmärryksellä pelkäsin, että minut sijoitetaan.

Samoin uhkaili usein koulukodilla. Olin ujo, rauhallinen ja tunnollinen oppilas, en ehkä koulukotien kohderyhmää. 

- Olin 11-vuotias ja äiti karjui, että minun pitää lopettaa syöminen, koska syön ällöttävällä tyylillä ja olen tarpeeksi lihava. Olin normaalipainoinen enkä vieläkään tiedä, miksi söin ällöttävällä tavalla.

- Samassa iässä äidin mukaan minun pitää välttää muita ihmisiä, koska huudan heille ja etsin heistä vikoja. Edellisiin kohtiin viitaten en ihan tajunnut, miksi minusta sitten etsittiin koko ajan virheitä. Olen elämässä joutunut enemmän työstämään omien rajojen vetämistä edes alkeellisella tasolla kuin niinkään sitä, että huutaisin ihmisille.

- Olen myös lapsena ollut äidin mukaan huono uskovainen, kun olisin halunnut katsoa telkkaria enkä mennä seurakuntaan. 

Vierailija
88/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haukkui hüöraksi, kun laitoin meikkiä. Ei tulisi kyllä itselle mieleen sanoa omalle tyttärelle tuollaista.

Minua isäni nimitteli samalla tavoin kun tulin myöhään kotiin. Minulla ei ollut ollut koskaan edes poikaystävää. Meni nimitys ihan väärälle henkilölle. En ole voinut asiaa unohtaa, mutta ajattelen isäni käyneen ylikierroksilla ja olleen huolestunut. Hänellä ei ollut keinoja ilmaista tuntemuksiaan muulla tavalla. Meillä ei koskaan puhuttu tunteista ja kaikenlainen hellyyden osoittaminen oli aivan tuntematonta. Kova kuri oli aina päällä eikä lasten kanssa neuvoteltu asioista. Loukkaannuin, mutta en jäänyt kantamaan kaunaa. 

Vierailija
89/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta ei tule koskaan mitään, et tee mitään niinku muut, se voi sinunki tarina tässä maailmassa loppua murhenäytelmään millon vaan.

Vierailija
90/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä hakkasi minut kun 16v myöhästyin 5min kotiintuloajasta. 35v myöhemmin äitini kysyy yhtäkkiä naureskellen ruokapöydässä, että muistatko kun tulit myöhässä kerran kotiin..? En voinut kuin niellä järkytykseni perheeni keskellä ja vaihtaa puheenaihetta. Isällä on nyt alzheimer eikä taida äidilläkään olla enää kaikki kynät penaalissa. Ei ihan hirveästi kiinnostaa heidän omaishoitajuus kun kohtelu on tällaista.

Olisit kysynyt: tarkoitatko sitä kun isä pahoinpiteli minut? 

Ei kukaan halua sanoa lastensa aikana ruokapöydässä tuollaista.

Puheenaiheen vaihtaminen oli viisas ratkaisu.

Mutta jotkut vanhemmat eivät todellakaan ole ansainneet lapsiaan.

No ei tuossa puhuttu lapsista mitään. Toisaalta jos on jo isommat lapset niin haittaisiko silloinkaan? Miksi pahoinpitelijää pitää suojella? 

Vierailija
91/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lapsi niin: "sinä päivänä kun isäsi vetelee sut niin sä lähdet täältä". Kivaa vastuunsiirtämistä siinä sitten lapselle..en ikinä unohda. Oli toki muitakin juttuja.

Mitä toi edes tarkoittaa? Mikä vastuun siirto?

Vierailija
92/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä hakkasi minut kun 16v myöhästyin 5min kotiintuloajasta. 35v myöhemmin äitini kysyy yhtäkkiä naureskellen ruokapöydässä, että muistatko kun tulit myöhässä kerran kotiin..? En voinut kuin niellä järkytykseni perheeni keskellä ja vaihtaa puheenaihetta. Isällä on nyt alzheimer eikä taida äidilläkään olla enää kaikki kynät penaalissa. Ei ihan hirveästi kiinnostaa heidän omaishoitajuus kun kohtelu on tällaista.

Olisit kysynyt: tarkoitatko sitä kun isä pahoinpiteli minut? 

Ei kukaan halua sanoa lastensa aikana ruokapöydässä tuollaista.

Puheenaiheen vaihtaminen oli viisas ratkaisu.

Mutta jotkut vanhemmat eivät todellakaan ole ansainneet lapsiaan.

No ei tuossa puhuttu lapsista mitään. Toisaalta jos on jo isommat lapset niin haittaisiko silloinkaan? Miksi pahoinpitelijää pitää suojella? 

Ajattelin tilannetta.

Itse en ainakaan haluaisi enkä sallisi kenenkään haukkuvan minua ruokapöydässä (mahdollisesti juhlavampi tilaisuus kysymyksessä, kun kaikki koolla) aikuisten lasteni läsnäollessa. Meillä siinä pöydässä istuu jo lasten puolisot ja lapsenlapsetkin.

Ei ole tarkoitus, että siitä pöydästä noustaan pahoilla mielin.

Aikuisten lasten kanssa voi keskustella asiasta muuna aikana, jos on tarvis. Meillä puolison äiti on ollut sellainen suorasuu (sekä omien lastensa että lastenlasten arvojärjestyksestä), että kyllä on lapsetkin tiedostaneet ja keskenämme sitä kommentoitu.

Vierailija
93/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa ette olisi syntyneet.

Tästä tuli mieleen, kun olin n 5 v ja meillä oli äidin kavereita kylässä. Äitini sanoi kavereilleen, että en olisi tuota lasta enää halunnut, mutta mies tahtoi lisää lapsia.

Outoa, että muistan tarkaan jopa ne vieraat eukot, jotka silloin olivat paikalla. Olen nyt kohta 80 v.

Jotenkin ajattelin, että nuo eukot minut nähdessään ajattelevat, että tuota flikkaa ei pitäisi olla olemassakaan.

Taidan olla pitkävihainen🤔

Vierailija
94/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä: "Kuka mies tommosta huolii, jolla on levee perse, rupinen naama ja silmälasit".

No. saitko muna

Mistä maasta olet kotoisin, kun et osaa parin sanan kysymyslausetta oikein kirjoittaa?

Vierailija
95/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä haukkui "jokamiehen jalkarätiksi" kun aloin viattomasti kiinnostua pojista ja joku ihastus uskaltautui soittaa meidän lankapuhelimeen.  Äidiltä on niin paljon törkeetä tekstiä, että pitää oikein valita: alle kouluikäiselle tosissaan maalaili ajatusta, että olen synnärillä vaihtunut huonetoverin vauvaan! Kuvaili usein tätä äitiä ja korosti, ettei meissä kahdessa ole mitään yhteistä. Muistutin luonteeltanikin tätä toista ihmistä.  Hyvinpä oli ehtinyt tutustua tähän! Joskus lapsuuden vaikeina päivinä toivoin, että tää mun "oikea äitini" tulis mut pelastamaan!

Vierailija
96/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä haukkui "jokamiehen jalkarätiksi" kun aloin viattomasti kiinnostua pojista ja joku ihastus uskaltautui soittaa meidän lankapuhelimeen.  Äidiltä on niin paljon törkeetä tekstiä, että pitää oikein valita: alle kouluikäiselle tosissaan maalaili ajatusta, että olen synnärillä vaihtunut huonetoverin vauvaan! Kuvaili usein tätä äitiä ja korosti, ettei meissä kahdessa ole mitään yhteistä. Muistutin luonteeltanikin tätä toista ihmistä.  Hyvinpä oli ehtinyt tutustua tähän! Joskus lapsuuden vaikeina päivinä toivoin, että tää mun "oikea äitini" tulis mut pelastamaan!

:D

Vierailija
97/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te naiset oikeasti pääse ylitse vuosikymmeniä sitten tapahtuneista asioista😂😂

Jokaisella on se yksi elämä. Joten olisihan se ollut kiva jos vanhemmat olisi tukeneet, hyväksyneet ja kannustaneet. 

Vierailija
98/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on se yksi elämä. Joten olisihan se ollut kiva jos vanhemmat olisi tukeneet, hyväksyneet ja kannustaneet. 

Vai onko liikaa vaadittu? 

Vierailija
99/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin näin vielä aikuisena painajaisia äidistäni. Unessa äitini raivoaa mutten näe hänen kasvojaan.  

Äitini oli täysin empatiakyvytön ihminen. 

Vierailija
100/105 |
10.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opettajiltakin kuuli vaikka mitä. Ja yleensä opettajat oli naisia.

Itselle lukion matikanope (nainen) sanoi että mun kannattaisi hakeutua maanviljelijän vaimoksi kun olen niin huono matikassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi