Olin taas joutumassa auton jyräämäksi pyörätien jatkeella
Autoilija kääntyi risteyksessä ja minä tulin vastaan. Pyörätie on kaksisuuntainen ja meillä molemmilla oli vihreät valot mutta autoilija kääntyi oikealle ja oli siis väistämisvelvollinen. Oletin että hän noudattaa liikennesääntöjä mutta vältettiin törmäys ihan mäihällä.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa asettua autoilijan asemaan. Ei autoilija oleta, että sieltä kävelytieltä tulee joku ajoneuvo 25-40 km/h siihen suojatielle. Oli se virallisesti miten paljon pyörätie tai pyörätien jatke tahansa. Kun autoilija hidastaa kääntyäkseen suojatien yli ei pyöräilijää näy vielä missään, mutta jo paria sekuntia myöhemmin kun hän on jo kääntymässä onkin pyöräilijä yhtäkkiä siinä kohdalla.
Sille on hyvä syy miksi ennen vanhaan suojateillä pyöräily oli kielletty ja miksi kävelytiet olivat todellakin pelkkiä kävelyteitä eivätkä pyöräteitä.
Jos autoilija ei vain oleta jotain olevan jossain, niin tämä on yksiselitteisesti vaarallinen kuski. Risteystä ja kääntyessään on oltava aina tarkkaavainen.
Rajansa kaikella. Voi talon porttikongistakin tulla yhtäkkiä joku täyttä vauhtia ulos kadulle, mutta liikenteestä tulisi mahdotonta jos koko ajan pitäisi varautua siihen.
Bingo. Pyöräilykään ei ole sujuvaa, jos pitää olettaa ettei autoilija noudata ilmiselvää väistämisvelvollisuuttaan. Kaikkeen ei voi pyöräilijäkään varautua. Ja olen siis itsekin autoilija.
Ei pyöräily tietenkään ole sujuvaa surkeasti suunnitelluilla jalkakäytävän kaltaisilla pyöräteillä. Jalkakäytävä ei muutu sujuvaksi pyöräilypaikaksi vaikka sen päähän asennettaisiin pyörätien kyltti.
Ei todellakaan. Mielestäni polkupyörät kuuluvat selkeästi ajoradalle, jolloin väistämisvelvollisuudet ja havainnointi on selkeää. Ajan poikkeuksetta ajoradalla, jos nopeusrajoitus on 30km/h. Ajan itse tätä nopeutta, joten millä logiikalla ajamiseni voisi siis autoilijoita edes häiritä. Jos ajaisin tätä nopeutta jalkakäytävän kaltaisella virityksellä, se olisi vaarallista kaikille osapuolille. Jopa 15-20km/h on liian paljon tielle, jossa kulkee jalankulkijat, koiranulkoiluttajat ja pikkulapset. Sen sijaan jos ajoradalle menee, niin on syytä pitää huoli siitä että autoilija pääsee ohittamaan pyöräilijän sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa asettua autoilijan asemaan. Ei autoilija oleta, että sieltä kävelytieltä tulee joku ajoneuvo 25-40 km/h siihen suojatielle. Oli se virallisesti miten paljon pyörätie tai pyörätien jatke tahansa. Kun autoilija hidastaa kääntyäkseen suojatien yli ei pyöräilijää näy vielä missään, mutta jo paria sekuntia myöhemmin kun hän on jo kääntymässä onkin pyöräilijä yhtäkkiä siinä kohdalla.
Sille on hyvä syy miksi ennen vanhaan suojateillä pyöräily oli kielletty ja miksi kävelytiet olivat todellakin pelkkiä kävelyteitä eivätkä pyöräteitä.
Se on suojatie! Vaikka siihen tulisi traktori sinun olisi pitänyt huomata se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli suora näköyhteys minun tulosuuntaan.
Näköyhteys voi olla, mutta auton kyydissä istuessa näkemäala on rajattu johtuen auton rakenteista ja sitä paitsi ei voi joka sekunti katsoa joka suuntaan.
Auton rakenteet eivät ole tekosyy ajaa päälle. Jos esim. A-pilari estää näkyvyyttä, kuljettajan tulee muuttaa asentoaan niin, että näkee.
Niin totta. Meidän auton pilarin taakse sopii kokonainen rekka kun se lähestyy sopivalla vauhdilla. Ymmärsin asian kun se meni siitä nenän edestä kaasu auki. Siis olokaapa varovaisia....
Voi sieltä jalkakäytävältä tulla vaikka moottoripyörä 200 km/h. Mutta ei ennakointivelvollisuus tarkoita sitä että siihen pitäisi varautua.
Helsingin kameliaivoiset pitsajarikset eivät välitä edes kolmioista. Ne eivät välitä. Ne eivät näe.
Vierailija kirjoitti:
Oliko Spandexit päällä ap?
Farkut, tuulitakki ja huomioliivi.
Jos olen pyörällä tai kävellen liikkeellä, varon aina autoja ylittäessäni suojatietä tai risteyksiä tai kääntyessäni risteyksessä. Annan autojen mennä ekaksi vaikka olisin kuinka oikeassa liikennesääntöjen mukaan. Ei kannata tapattaa itseään olemalla " oikeassa."
Vierailija kirjoitti:
Jos olen pyörällä tai kävellen liikkeellä, varon aina autoja ylittäessäni suojatietä tai risteyksiä tai kääntyessäni risteyksessä. Annan autojen mennä ekaksi vaikka olisin kuinka oikeassa liikennesääntöjen mukaan. Ei kannata tapattaa itseään olemalla " oikeassa."
Samaan aikaan se autoilija saattaa olla sitä mieltä, että aina päästetään pyöräilijä tai kävelijä menemään ekaksi. Jolloin homma menee ihan arpomiseksi ja liikenne seisoo kun kumpikin miettii, että mitä toinen aikoo. Helpompi olisi vaan noudattaa sääntöjä.
Muistelen lämmöllä kun kerran lähestyin suojatietä ja auto änkesi melkein jaloille. Huitaisin kepillä kattoon aika hyvän kolon. Ihme kyllä ei pysähtynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan aikaan se autoilija saattaa olla sitä mieltä, että aina päästetään pyöräilijä tai kävelijä menemään ekaksi. Jolloin homma menee ihan arpomiseksi ja liikenne seisoo kun kumpikin miettii, että mitä toinen aikoo. Helpompi olisi vaan noudattaa sääntöjä.
Osa autoilijoista väistää jopa vaikka pyöräilijä olisi ihan kyltillä määrätty väistämisvelvolliseksi.
Jostain syystä muuten vasemmalle kääntyvän ajoneuvon pitää ryhmittäytyä vasemmalle ja oikealle kääntyvän oikealle. Loogisesti ajatteleva arvelee tämän liittyvän siihen, ettei kääntymistä tarvitse suorittaa takaa tulevien suoraan menevien muiden ajoneuvojen (kuten polkupyörien) ajolinjan yli.