Tuttava pyysi rahaa lainaksi ruokaan. Tarjouduin käyttämään kaupassa ja suuttui
Kommentit (61)
En ymmärrä teidän ongelmaanne. MINÄ olin MYÖS menossa kauppaan joten tämä tuttu olisi autottomana päässyt SAMALLA KYYDILLÄ ja olisin maksanut molempien ostokset, ajattelin että jos hänellä on tyyliä muovipussillinen ruokaa ja talouspaperipakkaus kainalossa niin mukavampi ja helpompi kulkea autolla!
No,ensi kerralla en vaivaudu vaan saa kiskoa ostoksiaan vaikka kaatosateessa..
A.P
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan tykkäisi ostaa valvovan silmän alla mitään. MInullekin on köyhänä aikana vanhemmat sanoneet, että osta mitä tarvit, niin he maksavat. Siis todella noloa olisi niin tehdä, ei siinä osaisi valita mitään hyllystä. Heiltä tulisi varmasti jotain ilmettä tai sanomista joka tuotteesta.
Jos olisin niin pahassa rahapulassa ettei ole ruokaan rahaa, niin ei haittaa, jos toinen näkee ostokset hihnalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teidän ongelmaanne. MINÄ olin MYÖS menossa kauppaan joten tämä tuttu olisi autottomana päässyt SAMALLA KYYDILLÄ ja olisin maksanut molempien ostokset, ajattelin että jos hänellä on tyyliä muovipussillinen ruokaa ja talouspaperipakkaus kainalossa niin mukavampi ja helpompi kulkea autolla!
A.P
Anteex besu, mennää sittenkin pliide 🙏🏻
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi päinvastoin,pistin frendille kympin kun sillä oli tiukkaa niin alkoi narista kyytiä kun lumisade ja kauppa kaukana (joo kolmen kilsan päässä peräti).
Et ole vissiin koskaan kantanut painavaa kauppakassia kävellen tuota matkaa? Ajattelin, vaan kun puhut siitä kilometrimäärästä niin kuin sellaiset, jotka on aina hoitaneet kauppareissunsa jollain kulkupelillä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei pyytänyt sinun valvontaasi ja kontrolliasi, vaan rahaa. Köyhälläkin on oikeus pitää ostoksensa omana tietonaan, silloinkin, kun hän pyytää ostoksiinsa rahaa lainaksi. Ei kai se mikään ihme ole, jos köyhäkin haluaa myös muuta kuin pelkkää ruokaa sieltä kaupasta. Kaikki tarvitsevat myös jotain extraa, mikä helpottaa edes hetkeksi kurjaa oloa tai elämäntilannetta. Ei kukaan ainoastaan välttämättömyyksiä kaupasta osta. Kun minä annan rahaa pyytävälle omaiselleni rahaa, tiedän, että hän tupakoijana varmasti myös ostaa sillä rahalla tupakkaa ja ehkä jonkun alkoholijuomankin sen välttämättömän ruoan lisäksi.
Toisaalta ei ole oikeutta määrätä miten auttaja haluaa rahansa käytettävän. Auttaja ei halua auttaa epärehellisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
A.P
Aloituksessa lukee mitä pohjimmiltaan tarkoitit.
Vierailija kirjoitti:
Nämä joilla koira,kissa ja lapsi kuolevat nälkään eivät ikinä huoli avustuskassia jossa vaikkapa leipää, makaronia,kahvia,muroja,kissanruokaa jne (toki allergiat tiedusteltuina). Heille pitää antaa käteistä tai sitten tilille. Luulen,että ostavat päihteitä.
Olen toisinaan aktiivinen auttaja somepalstoilla joissa pyydetään apua. Olen ihmetellyt tätä, että aina halutaan rahaa johonkin kalliisiin koiran märkäruokiin (jätän itse kokonaan syömättä, mulle tärkeintä on eläimet yhyy) mutta ei suostuta kertomaan minkä merkkinen ruoka kävisi? Raha käy.
T. Avun antaja
Olisin tehnyt samoin. Tarjoan kyydin kauppaan ja maksan ostokset. En tietenkään hänen perässään kaupassa kulje, kun omia ostoksia teen. Ei tartte edes peräkkäin olla kassalla. Toinen menee edellä ja käyn vain vilauttamassa pankkikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei pyytänyt sinun valvontaasi ja kontrolliasi, vaan rahaa. Köyhälläkin on oikeus pitää ostoksensa omana tietonaan, silloinkin, kun hän pyytää ostoksiinsa rahaa lainaksi. Ei kai se mikään ihme ole, jos köyhäkin haluaa myös muuta kuin pelkkää ruokaa sieltä kaupasta. Kaikki tarvitsevat myös jotain extraa, mikä helpottaa edes hetkeksi kurjaa oloa tai elämäntilannetta. Ei kukaan ainoastaan välttämättömyyksiä kaupasta osta. Kun minä annan rahaa pyytävälle omaiselleni rahaa, tiedän, että hän tupakoijana varmasti myös ostaa sillä rahalla tupakkaa ja ehkä jonkun alkoholijuomankin sen välttämättömän ruoan lisäksi.
Toisaalta ei ole oikeutta määrätä miten auttaja haluaa rahansa käytettävän. Auttaja ei halua auttaa epärehellisyyttä.
Ei saaja semmoista edes voisi määrätä. Antajan kannattaa lakata leikkimästä äititeresaa, jos antaja haluaa omin silmin nähdä, mihin annettu raha menee.
Mä olen viimeksi 24-vuotiaana
pyytänyt vanhemmiltani
ruokavippiä. Ei nääs ole
euroakaan sidu/olut/rööki/
nuuska-ostoksiin mennyt minun
kuukausibudjetistani.
Joitakin kertoja olen
pitkäaikaisille luottoihmisilleni
tilisiirtona lainannut, jos heillä
esimerkiksi perjantaina ei
palkkansa ollut tullutkaan tai
muu puskista
ilmaantunut äkillinen kulu.
He ovat aina maksaneet
takaisin. Nuoruudessani (alle 25..)
> miespuolinen on joskus
useamman pyytämänsä vipin
maksamatta jättänyt. x
Vierailija kirjoitti:
Olisin tehnyt samoin. Tarjoan kyydin kauppaan ja maksan ostokset. En tietenkään hänen perässään kaupassa kulje, kun omia ostoksia teen. Ei tartte edes peräkkäin olla kassalla. Toinen menee edellä ja käyn vain vilauttamassa pankkikorttia.
Monelle olisi varmaan aika noloa, jos kaksin menään kauppaan ja toinen heistä kuittaa kassajonossa ne kummankin ostokset. 😂 Vain jos ostokset olisi ostettu ja maksettu könttänä ja vasta kaupasta poistumisen jälkeen ne kaverin ostokset siitä kasasta eritelty, niin asia olisi ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saaja semmoista edes voisi määrätä. Antajan kannattaa lakata leikkimästä äititeresaa, jos antaja haluaa omin silmin nähdä, mihin annettu raha menee.
Toinen tarjoaa kyydin, kun itsekin käy kaupassa. Jos kyyti ja ostosten maksaminen ei kelpaa, niin tuskin on iso hätä eikä tarvitse apua. Eri
Millekään naapuruston
morjens-Jonnelle
en vippaile. Hgissä on
monta kertaa rando
nàrkkikin kerjännyt
handu ojossa. x
Vierailija kirjoitti:
Rahattomat työttömät on kalja juoppoja ja röökiin mennee 100 euroa kk.
Yksi työtön kaverini polttaa tupakkaa ison askin päivässä. 13€x30=390€/kk savuna ilmaan. Mitä turhuutta.
Kävin sukulaiseläkeläisen luona kylässä pitkästä aikaa. Ensimmäisenä lähdettiin kauppaan ja hän sai ostaa ruokavaraston täyteen. Hänellä on pieni eläke ja elää vaatimattomasti. Arvostaa tällaista apua.
Rölliähän tämä on mutta onhan se nyt nöyryyttävää olla kaupassa joku maksaja mukana vs haet itse normaalisti mitä nyt oletkaan sitten ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Rölliähän tämä on mutta onhan se nyt nöyryyttävää olla kaupassa joku maksaja mukana vs haet itse normaalisti mitä nyt oletkaan sitten ostamassa.
Siis mitä nöyryyttävää. En edes kiinnitä mitään huomiota kuka maksaa kenenkin ostokset. Ja mitä väliä muista asiakkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vie ruokakassi suoraan ovelle. Jos vielä on vihainen tai edes avaa ovea, poista tuttavistasi pysyvästi. T. Useita päihdeongelmaisia nuoruudessa tuntenut
Minäkin veisin ruokakassin ovelle ja ostaisin paljon myös kuivatuotteita, jotka säilyy pitkään.
Vippaa mulle vitonen on ystävyyden yli aste.