Miksi täällä ollaan kateellisia, jos joku saa omasta palkastaan edes vähän rahaa säästöön?
Tullut monessa ketjussa vastaan, että alkaa uhriutuminen miten ei saa mitään säästöön kun on kolme lasta, valtava asuntolaina ja kokopäivätyössä nettopalkka alle 2000 euroa ja kaikki rahat menee elämiseen ja laskuihin.
Tai sitten valitetaan pientä eläkettä eikä saanut mitään säästöön vuosikymmenten kokopäiväisen työuran aikana.
Jossain vaiheessa lapsetkin on kuitenkin aikuisia, eikä asuntolainaa makseta koko työuran ajan, silloinkaan ei jää silti mitään säästöön, vaikka kulujen pitäisi pienentyä.
Mikä tämän ilmiön oikeasti selittää?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Olen tänä vuonna kasvattanut nettovarallisuuttani 20 000 €;lla, ja kun tämän tuo esille niin heti kauheena urputusta.
Silti tämäkin olisi suurimmalle osalle mahdollista kun olisi edes vähän pitkäjänteisyyttä ja malttaisi sijoittaa.Miksi kerrot varallisuudestasi?
Miksi ahdistut jos joku puhuu rahasta?
Ihmettelen vaan. Mulla on säästöjä ja sijoituksia, mutta en niistä mitään kerro tutuille.
Siis eihän netissä kertominen ole mitään tutuille kertomista? Nimenomaan netti on sellainen paikka jossa rahasta voi puhua anonyymisti, ei missään mainittu että tämä kertoisi varallisuudestaan tuttavilleen.
Vierailija kirjoitti:
Viisainta on olla puhumatta säästöistään sille, joka ei samasta tai edes paremmasta palkasta saa mitään laitettua sivuun.
Jos kertoisin, että säästöjä on kertynyt vuosien varrella, alkaisi spekulointi perinnöistä tai jostain velunkipelistä.
Juu, näin se on. Itse oon ihan ok-palkkaisella alalla ja monet kollegat valittaa kun rahat tiukilla. No suurimman osan näistä valittajista kokee tarvetta larpata jotakin statusta ja menestystä, asuvat kantakaupungissa ja kalliit autot tietty myös, vaatteissa pitää aina olla logoa. Mulla jää vähintään puoltoista tonnia kuussa säästöön samoista töistä, mutta en omistakaan autoa ja olen se outolintu joka asuu "spurgulähiössä" (ihan lintukoto tää on mutta hinnat 1/3 kantakaupungista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen minäkin. Olen tänä vuonna kasvattanut nettovarallisuuttani 20 000 €;lla, ja kun tämän tuo esille niin heti kauheena urputusta.
Silti tämäkin olisi suurimmalle osalle mahdollista kun olisi edes vähän pitkäjänteisyyttä ja malttaisi sijoittaa.Miksi kerrot varallisuudestasi?
Miksi ahdistut jos joku puhuu rahasta?
Ihmettelen vaan. Mulla on säästöjä ja sijoituksia, mutta en niistä mitään kerro tutuille.
Siis eihän netissä kertominen ole mitään tutuille kertomista? Nimenomaan netti on sellainen paikka jossa rahasta voi puhua anonyymisti, ei missään mainittu että tämä kertoisi varallisuudestaan tuttavilleen.
No kuka tuollaisesta urputtaisi netissä? Netissä voi valehdella mitä vaan.
Onneksi en oo ikinä ottanut lainaa tai maksanut luotolla, tajusin tuo aina jo aika nuorena, ettei ole järkevää. Kaikki maksetaan suoraan heti ja jos ei ole niin sitten ei osteta.
Itse huomasin, kun olin pitkää työtön, niin sitten kun sai työpaikan, niin halusi jatkuvasti shoppailla ja ostella enemmän. Ja ei edes viitsinyt tehdä itse ruokaa, kun voi vain tilata kun oli rahaa. Niin tavallaan tuon ymmärrän. Ja sitten kun saa työpaikan, haluaa myös hienomman asunnon, isompi asunto->enemmän tavaraa->rahaa menee. Mutta jos elääkin vähävaraisen tavoin myös silloin kun on töissä, niin helposti saa säästöön, jos ei tietystyi ole mitään sairaus/lääkekuluja.
Olen kateellinen niille, jotka saa säästöön rahaa. Minulla menee kaikki ja usein viikko ennen palkkapäivää rahat on loppu. Minulla on pienet tulot ( nettona 1600 euroa) ja kaikki rahat menee laskuihin, polttoaineisiin, auton korjauksiin ja ruokaan. Asun etäällä työpaikasta, ei ole julkisia, eli pakko olla auto. Yksi lapsi on, mutta hänkin on vähään tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en oo ikinä ottanut lainaa tai maksanut luotolla, tajusin tuo aina jo aika nuorena, ettei ole järkevää. Kaikki maksetaan suoraan heti ja jos ei ole niin sitten ei osteta.
Olen tosi tyytyväinen, että otin asuntolainan aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vaan pakko ostaa luotolla/osamaksulla. Itse ostin viime vuonna pyykinpesukoneen ja läppärin. Ostamatta jättäminen ei olisi ollut vaihtoehto, koska pyykkiä on pakko pestä ja opintoja varten tarvitsin tietokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus on vaan pakko ostaa luotolla/osamaksulla. Itse ostin viime vuonna pyykinpesukoneen ja läppärin. Ostamatta jättäminen ei olisi ollut vaihtoehto, koska pyykkiä on pakko pestä ja opintoja varten tarvitsin tietokoneen.
Nykyäänhän ainakin puhelimia, kodinkoneita ja läppäreitä saa täysin korottomalla osamaksulla puhelinkaupoista, voi olla jopa järkevämpää ottaa osamaksu, jossa ei oikeasti kerry mitään ylimääräisiä kuluja kuin että maksaisi sen ison summan kerralla ja se on pois jostain muusta. Toki tarkkana kannattaa aina lainoissa/osamaksuissa olla, mutta kyllä nämä korotkin on ihan selvästi nähtävillä esim. nettikaupoissa eikä mitään yllätyksiä pitäisi tulla jos osaa lukea.