Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ollaan kateellisia, jos joku saa omasta palkastaan edes vähän rahaa säästöön?

Vierailija
09.05.2026 |

Tullut monessa ketjussa vastaan, että alkaa uhriutuminen miten ei saa mitään säästöön kun on kolme lasta, valtava asuntolaina ja kokopäivätyössä nettopalkka alle 2000 euroa ja kaikki rahat menee elämiseen ja laskuihin. 

Tai sitten valitetaan pientä eläkettä eikä saanut mitään säästöön vuosikymmenten kokopäiväisen työuran aikana. 

Jossain vaiheessa lapsetkin on kuitenkin aikuisia, eikä asuntolainaa makseta koko työuran ajan, silloinkaan ei jää silti mitään säästöön, vaikka kulujen pitäisi pienentyä.

Mikä tämän ilmiön oikeasti selittää?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kateellinen. Omistusasuntoakaan en ole koskaan pystynyt hankkimaan, joten asumiskulutkaan ei tulevaisuudessa pienene. Toimeentulotuesta ei pysty säästämään senttiäkään.

kannattaisi sitten varmaan tehdä ITSE jotain jotta et enää olisi toimeentulotuen varassa. 

Tämä mun nykytilanne ei ole enää kiinni musta tai mun toiminnasta.

puhut paskaa. Et vain halua ottaa vastuuta aikaisemmista valinnoistasi saati tulevaisuuden valinnoistasi. 

Vierailija
22/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kateellinen. Omistusasuntoakaan en ole koskaan pystynyt hankkimaan, joten asumiskulutkaan ei tulevaisuudessa pienene. Toimeentulotuesta ei pysty säästämään senttiäkään.

kannattaisi sitten varmaan tehdä ITSE jotain jotta et enää olisi toimeentulotuen varassa. 

Tulihan se kommentti sieltä taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta on olla puhumatta säästöistään sille, joka ei samasta tai edes paremmasta palkasta saa mitään laitettua sivuun.

Jos kertoisin, että säästöjä on kertynyt vuosien varrella, alkaisi spekulointi perinnöistä tai jostain velunkipelistä.

Vierailija
24/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se kommentti sieltä taas.

Onhan tämä tilanne täysin eri jos on vaikka työkyvytön, mutta aloituksessa puhuttiin työssäkäyvistä, joilla koko työura on yhtä kädestä suuhun elämistä. Ei näitä voi oikein verrata.

Vierailija
25/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puhut paskaa. Et vain halua ottaa vastuuta aikaisemmista valinnoistasi saati tulevaisuuden valinnoistasi. 

En ole parantaja enkä saa taiottua sairauksiani ja vammojani pois, joten aika vähän on tehtävissä.

Vierailija
26/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja olemme huomanneet kateuden ilmenevän myös palstan ulkopuolella. Jotkut tuntuvat olevan kateellisia siitä, että meillä on varaa käyttää mm. siivouspalvelua ja aikaa matkustella kuukausittain.

Vierailija
27/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs perijöille? Kauhea synti ja vääryys jos jonkun vanhemmille on jotain jäänyt sukanvarteen. 

Tämäkin loppuu kun eduskunta hyväksyy lain että jokaisen vanhuksen on maksettava hoitonsa ja hoivansa laitoksessa itse ja myytävä varallisuutensa. Ei tuu enää perintöjä niin ei tarvii kadehtiakaan. Lapsille lahjoittaminen tai ennakkoperintö ei ole ratkaisu koska ne tullaan huomioimaan ja jos vanhus on yrittänyt näin välttyä lahjoittamisesta niin ei tule saamaan hoivapaikkaa enää ollenkaan. Siinäpä hoitelette dementiamummonne omissa nurkissanne sitten!

Vierailija
28/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Si nä  et  voi  tie tää  ke nen kään  vie raan  ih mi sen  e lä män ti lan net ta  jo ten  pi dä  mö lyt  ma has sa si. -eri

Vierailija
29/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen minäkin. Olen tänä vuonna kasvattanut nettovarallisuuttani 20 000 €;lla, ja kun tämän tuo esille niin heti kauheena urputusta. 
Silti tämäkin olisi suurimmalle osalle mahdollista kun olisi edes vähän pitkäjänteisyyttä ja malttaisi sijoittaa.

Vierailija
30/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neljä lasta ja sillä kohtaa kun kolmas muutti pois, alkoi jäädä rahaa säästöön. Ne voisi tuhlata hetkessä remonttiin tai uuteen autoon. Nyt niitä pitää pahanpäivän varalla. 

Vierailija
31/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on lähinnä merkki, että progressiivinen verotus ei ole tarpeeksi tehokasta, jos tuloista jää jotain yli. Raha järkevämpää siirtää sinne, missä suurin tarve on. Suomalaisilla jäätävä määrä pankkiitalletuksia. Samalla julkiset palvelut kriisissä ja köyhyys kasvaa. Joku vetää välistä, kun voitaisiin kasvattaa yhteistä pottia.

Vierailija
32/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelen minäkin. Olen tänä vuonna kasvattanut nettovarallisuuttani 20 000 €;lla, ja kun tämän tuo esille niin heti kauheena urputusta. 
Silti tämäkin olisi suurimmalle osalle mahdollista kun olisi edes vähän pitkäjänteisyyttä ja malttaisi sijoittaa.

Suurimmalle osalle? Sulla on elämän realiteetit pahasti hukassa.

Vierailija
33/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on vaan kateellista kansaa. Äkkiä pois täältä. 

Vierailija
34/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä se on lähinnä merkki, että progressiivinen verotus ei ole tarpeeksi tehokasta, jos tuloista jää jotain yli. Raha järkevämpää siirtää sinne, missä suurin tarve on. Suomalaisilla jäätävä määrä pankkiitalletuksia. Samalla julkiset palvelut kriisissä ja köyhyys kasvaa. Joku vetää välistä, kun voitaisiin kasvattaa yhteistä pottia.

Työtätekevälle saa siis jäädä vain känsät käteen omasta työstä? Tuon viestin kirjoittaja ei itse kyllä töissä käy ja kasvattele sitä "yhteistä pottia".

Vierailija
35/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16ke nousu itsellä viim. 12kk aikana. Kuulun tuohon "suurimpaan" osaan. Luulin ennen etten pysty säästää, mutta tulot ja menot exceliin niin kyllä sieltä löyty se jyvänen millä aloittaa. 

Vierailija
36/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

16ke nousu itsellä viim. 12kk aikana. Kuulun tuohon "suurimpaan" osaan. Luulin ennen etten pysty säästää, mutta tulot ja menot exceliin niin kyllä sieltä löyty se jyvänen millä aloittaa. 

Tämä, pitäisi koulussa opettaa talouden hallintaa. Tiedän niin monia tapauksia joita oikeastaan kateellisesti katson, että jos oisin tilanteessasi pystyisin säästäämään enemmän mitä itse nyt pystyn jos laittaisivat taloutensa järkevään kuntoon. Tarkoitan näillä näitä itkijöitä jotka sanovat että kaikki menee elämiseen, ei pysty säästäämään. Todellisuudessa rahat menee turhuuksiin, osamaksuihin, luottokorttien lyhennyksiin, yli suuriin asuntovelkoihin. 

Vierailija
37/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät edes ymmärrä, että jotkut osaa säästää. Itse säästin kerran matalapalkasta (jotain 1400e). Jotain 5 tuhatta vuoden aikana. Noi rahat kyl nyt jo käytetty kun meni reissailuun ja sitä varten just säästin. Mutta oli tosi tiukka budjetti, ja lisäksi asuin halvassa yksiössä, ei lapsia, ei lemmikkiä (omia valintojani!). En shoppaillut turhia.

Nauratti kun olin tuon jälkeen vähä aikaa työtön niin mua säälittiin, et miten nyt pärjään työmarkkinarahalla vaik oli nuo säästörahat :DD

Vierailija
38/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot varallisuudestasi? 

Vierailija
39/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot varallisuudestasi? 

Miksi ahdistut jos joku puhuu rahasta?

Vierailija
40/50 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät edes ymmärrä, että jotkut osaa säästää. Itse säästin kerran matalapalkasta (jotain 1400e). Jotain 5 tuhatta vuoden aikana. Noi rahat kyl nyt jo käytetty kun meni reissailuun ja sitä varten just säästin. Mutta oli tosi tiukka budjetti, ja lisäksi asuin halvassa yksiössä, ei lapsia, ei lemmikkiä (omia valintojani!). En shoppaillut turhia.

Nauratti kun olin tuon jälkeen vähä aikaa työtön niin mua säälittiin, et miten nyt pärjään työmarkkinarahalla vaik oli nuo säästörahat :DD

Tämä on kyllä upea suoritus jo! Osa ihmisistä osaa toisiaan säästää jo pienistä tuloista, elintaso pitäisi aina pitää hieman matalampana kuin ne tulot on, niin kummasti sitä rahaa alkaa jäämään säästöön, poikkeuksena toki todella pienet tulot opiskelijana/työttömänä. Palkan noustessa ei saisi myöskään nostaa elintasoa liikaa, jottei kaikki ylimääräinen raha valu vain siihen pelkkään elintason ylläpitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi