suositelkaa minulle ammattia
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, KM. Haluan pois päiväkotityöstä. Mitä kannattaisi opiskella? Millä alalla olisi hyvät mahkut työllistyä?
Mieluiten akateeminen ala.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Nyt kannattaa ajatella myös laatikon ulkopuolelta! Pois pinttyneet käsitykset. Ehkä loistaisit sisustuskirvesmiehenä?
Akateeminen sen takia, että olen hyvä omaksumaan uutta tietoa ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Päiväkotityö ei tuo riittävää älyllistä haastetta.
Niin minäkin olen, mutta jostain syystä kyllästyin silti akateemisessa maailmassa. Tyytyväinen olen nyt putkiasentajana.
Putkiasennus stimuloi riittävästi?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Nyt kannattaa ajatella myös laatikon ulkopuolelta! Pois pinttyneet käsitykset. Ehkä loistaisit sisustuskirvesmiehenä?
Akateeminen sen takia, että olen hyvä omaksumaan uutta tietoa ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Päiväkotityö ei tuo riittävää älyllistä haastetta.
Uusi lähestymistapa työhön, jotta ne älylliset haasteet alkavat löytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Mutta niin paljon älyä ei ole, että olisit tämän tajunnut ennen tarhan tädiksi opiskelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen on yksi asia, mutta jos akateemista alaa mietit, niin valikoi nyt sellainen, mikä kiinnostaa (tai missä saat jotain hyväksiluettua aiemmista opinnoista tms).
Epävarmuutta on tällä hetkellä sen verran paljon, että ehkä lääkäreitä lukuun ottamatta opinnot ei kovin varmaan työpaikkaa tuo.
(Olen itse matemaattis-luonnontieteelliseltä, ja esim. ympäristöasioiden parissa on töitä, mutta jos ei kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla pätkääkään, niin kannattaa miettiä kahdesti).
Ympäristöasiat kyllä kiinnostaa. Niitähän voikin sitten lähestyä monesta tulokulmasta. Minkälaiset tehtävät työllistää parhaiten? Ympäristöoikeus? Tekniikan puoli? Jokin tietty luonnontieteen erikoistumisala?
Akustiikka/melu, uusiutuva energia. kiertotalous, ekologinen kompensaatio ja siihen liittyvät ennallistamistoimet ym. ainakin vetää ja jos strateginen puoli ja vaikka hallinto/juridiikka kiinnostaa, niin EU:n säädöksistä näyttäisi olevan paljon yritysregulaatiota ja raportointia ympäristöasioihin liittyen lähivuosille. Eli aika laajalla skaalalla voi miettiä tuota "ympäristö" -aihetta. STEMin ohella ihan perus inssipuoleltakin on vaihtoehtoja ympäristöalalle. Tai tutkimukseen (tarkoitan tässä nyt lähinnä yksityiselle sektorille jos esim. uusien materiaalien kehitys tai vastaavat yritysten tuotekehitystehtävät kiinnostaa).
Kiitos! Entä kestävä kaupunkisuunnittelu? Tai ympäristötekniikka? Löytyy amk-opintoina... Kokonaan uuden maisterin opiskeleminen epäilyttää tässä iässä. Ja rinnalle ympäristöoikeutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Mutta niin paljon älyä ei ole, että olisit tämän tajunnut ennen tarhan tädiksi opiskelua?
Tarhan tädit on liian fiksuja, että ne provosoituisi tällaisesta.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Uusi lähestymistapa työhön, jotta ne älylliset haasteet alkavat löytyä?
Ei kiinnosta enää, koska palkka ja työolot on niin surkeat.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllistyminen on yksi asia, mutta jos akateemista alaa mietit, niin valikoi nyt sellainen, mikä kiinnostaa (tai missä saat jotain hyväksiluettua aiemmista opinnoista tms).
Epävarmuutta on tällä hetkellä sen verran paljon, että ehkä lääkäreitä lukuun ottamatta opinnot ei kovin varmaan työpaikkaa tuo.
(Olen itse matemaattis-luonnontieteelliseltä, ja esim. ympäristöasioiden parissa on töitä, mutta jos ei kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla pätkääkään, niin kannattaa miettiä kahdesti).
Ympäristöasiat kyllä kiinnostaa. Niitähän voikin sitten lähestyä monesta tulokulmasta. Minkälaiset tehtävät työllistää parhaiten? Ympäristöoikeus? Tekniikan puoli? Jokin tietty luonnontieteen erikoistumisala?
Akustiikka/melu, uusiutuva energia. kiertotalous, ekologinen kompensaatio ja siihen liittyvät ennallistamistoimet ym. ainakin vetää ja jos strateginen puoli ja vaikka hallinto/juridiikka kiinnostaa, niin EU:n säädöksistä näyttäisi olevan paljon yritysregulaatiota ja raportointia ympäristöasioihin liittyen lähivuosille. Eli aika laajalla skaalalla voi miettiä tuota "ympäristö" -aihetta. STEMin ohella ihan perus inssipuoleltakin on vaihtoehtoja ympäristöalalle. Tai tutkimukseen (tarkoitan tässä nyt lähinnä yksityiselle sektorille jos esim. uusien materiaalien kehitys tai vastaavat yritysten tuotekehitystehtävät kiinnostaa).
Kiitos! Entä kestävä kaupunkisuunnittelu? Tai ympäristötekniikka? Löytyy amk-opintoina... Kokonaan uuden maisterin opiskeleminen epäilyttää tässä iässä. Ja rinnalle ympäristöoikeutta?
Kestävän kaupunkisuunnittelun puolella taitaa olla vähän enemmän tarjontaa, koska vetää myös maisema-arkkitehtejä, mutta toki siellä on paljon erilaisia lähtökohtia, joten jos kiinnostaa, niin mikäpä jottei. Ympäristötekniikan puolelta saa vähän teknisemmät lähtökohdat, mutta on ehkä (minusta) kattavampi tausta ja antaa enemmän mahdollisuuksia miettiä niitä itseä kiinnostavia suuntautumisia. Ympäristöoikeus ei ehkä ole pakollinen erillisinä opintoina, mutta ne peruslait kannattaa sisäistää niin helpottaa käytännön töissä myöhemmin.
Opiskele tekniikkaa eli dippainssiksi. DI + pedagogiset on kova yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tekniikan ala työllistää nyt? Onko kestävät yhdyskunnat ok?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Politiikko, tähtäimenä eduskuntavaalit 2027?
Hyvä idea, politiikka kiinnostaa. Ensiksi kai aloitetaan kunnallispolitiikasta. Työllistyminen on tosin aika epävarmaa.
Muita politiikkaan liittyviä tehtäviä?
AP
Politiikon kannattaa olla suhteellisen sosiaalinen ihminen, joka jaksaa rakentaa verkostoja ja luoda itselleen sitä kannatuspohjaa. Lisäksi kannattaa valita riittävän iso itselleen sopiva puolue, jolla on tavallisesti hyvät mahdollisuudet menestyä vaaleissa. Itseään voi sitten markkinoida jonkin alan erikoisosaajana, jotta profiloituu oikealla tavalla muista kilpailevista ehdokkaista. Kampanjoinnissa voi hiukan panostaa oman ulkoasuun, välttää turhia möläytyksiä tai yksityiselämän sekoiluja. Kunnallispolitiikka ja ehkä joku järjestötyö voi auttaa uran alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
Niin minäkin olen, mutta jostain syystä kyllästyin silti akateemisessa maailmassa. Tyytyväinen olen nyt putkiasentajana.
AP
Jep, monipuolisuuttq, vaihtelua, ongelmanratkaisua paljon ja muuta mukavaa, lisäksi sopivan fyysistä. Se että olen HYVÄ jossain, ei välttämättä tarkoita että juuri sellaista haluaisin tehdä. Kaikenlainen jaarittelu mitä akateemisuuteen liittyy, kyllästytti. Vapaa-ajalla tuleekin sitten enemmän harrastettua omaehtoisesti kaikkea "akateemista".
Sanomalehdenjakaja. Tosi hyvä palkka, ja saa liikuntaa samalla. Huippuedut vielä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi akateeminen?
AP
Jep, monipuolisuuttq, vaihtelua, ongelmanratkaisua paljon ja muuta mukavaa, lisäksi sopivan fyysistä. Se että olen HYVÄ jossain, ei välttämättä tarkoita että juuri sellaista haluaisin tehdä. Kaikenlainen jaarittelu mitä akateemisuuteen liittyy, kyllästytti. Vapaa-ajalla tuleekin sitten enemmän harrastettua omaehtoisesti kaikkea "akateemista".
Kiva, että löysit itsellesi mieluisan työn!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kestävät yhdyskunnat on ehkä vähän pehmoinen. Miettisin mieluummin perinteisiä insinööritieteitä kuten kone, sähkö, tietoliikenne jne. Olisit melkoisen hyvässä asemassa, jos sulla olisi em. alojen substanssiosaamista yhdistettynä pedagogiseen osaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehdenjakaja. Tosi hyvä palkka, ja saa liikuntaa samalla. Huippuedut vielä
Kiitos vinkistä, tuttu ala.
AP
Avaruusteknologian insinööri, kvanttifysiikan tutkija, molekyylibiologi
Ala suunnitella turvallisia päiväkotikalusteita, eritoten sänkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kestävät yhdyskunnat on ehkä vähän pehmoinen. Miettisin mieluummin perinteisiä insinööritieteitä kuten kone, sähkö, tietoliikenne jne. Olisit melkoisen hyvässä asemassa, jos sulla olisi em. alojen substanssiosaamista yhdistettynä pedagogiseen osaamiseen.
Aivan! Ehkä ne kaikkein perinteisimmät ei niin kovasti innosta. Mites paikkatieto, geoinformatiikka tai esim. jokin tietoasiantuntijaa kohti menevä?
AP
Tekoäly:
Olen varhaiskasvatuksen opettaja, KM. Haluan pois päiväkotityöstä. Mitä kannattaisi opiskella? Millä alalla olisi hyvät mahkut työllistyä?
Mieluiten akateeminen ala.
Ymmärrän täysin tilanteesi. Varhaiskasvatuksen opettajan työ on vaativaa, ja vaikka pedagoginen osaamisesi on huippuluokkaa, alan kuormittavuus saa monet pohtimaan uusia suuntia. Kasvatustieteen maisterin (KM) tutkinto on kuitenkin todella vahva pohja, joka avaa ovia paljon muuallekin kuin hiekkalaatikon reunalle.
Tässä on koottuna varhaiskasvatuksen opettajalle potentiaalisia urapolkuja ja opintosuuntia, joissa akateeminen taustasi on valttia:
1. Henkilöstöhallinto ja johtaminen (HR)
Tämä on yksi suosituimmista reiteistä KM-taustaisille. Osaat jo ihmistuntemusta, ryhmädynamiikkaa ja lainsäädäntöä.
Mitä opiskella: Henkilöstöjohtamisen sivuaineopinnot (esim. avoin yliopisto), työoikeus tai suoraan KTM-tutkinto (kauppatieteet).
Työllistyminen: HR-koordinaattori, rekrytoija tai henkilöstökehittäjä. Yritykset arvostavat pedagogista ymmärrystä osaamisen kehittämisessä.
2. Erityispedagogiikka (Erityisopettaja)
Jos pidät opetustyöstä, mutta ryhmäkoot ja melutaso ahdistavat, erityisopettajan pätevyys on "varma nakki".
Mitä opiskella: Erityisopettajan erilliset opinnot (60 op).
Työllistyminen: Sairaalakoulut, ammatilliset oppilaitokset tai konsultoiva erityisopettaja. Työllisyystilanne on erinomainen ja palkkaus usein parempi.
3. Oppimismuotoilu ja EdTech (Koulutusteknologia)
Koulutusalan digitalisaatio kasvaa vauhdilla. Yritykset tarvitsevat ihmisiä, jotka ymmärtävät, miten ihminen oppii.
Mitä opiskella: Oppimismuotoilu (Learning Design), digitaalinen pedagogiikka tai tietojenkäsittelytieteen perusteet.
Työllistyminen: Pedagoginen asiantuntija EdTech-yrityksissä, verkkokurssien suunnittelija tai yrityskouluttaja.
4. Hallinto ja tarkastus (Kunta/Valtio)
Akateeminen tutkintosi antaa kelpoisuuden moniin asiantuntijatehtäviin julkisella sektorilla.
Mitä opiskella: Hallintotiede, julkisoikeus tai kunnallistalous.
Työllistyminen: Koulutussuunnittelija, sivistystoimen asiantuntija, tarkastaja (AVI) tai projektipäällikkö kunnallisissa kehityshankkeissa.
5. Sosiaalityö ja hyvinvointialueet
Jos haluat pysyä lasten ja perheiden parissa, mutta eri roolissa.
Mitä opiskella: Sosiaalityön aineopinnot tai maisteriohjelma. (Huom: Sosiaalityöntekijän pätevyys vaatii pääaineopinnot).
Työllistyminen: Lastensuojelu, perhetyön asiantuntijatehtävät tai kuraattorin työ.
Vertailutaulukko: Suosituimmat vaihtoehdot
AlaOpintojen laajuusTyöllistymismahdollisuusPalkkapotentiaali
HR / HenkilöstöhallintoLyhyet täydennysopinnot riittävät alkuunHyvä (erityisesti kasvukeskukset)Korkea
Erityisopettaja1 vuosi (60 op)ErinomainenHyvä
OppimismuotoiluKurssit / SertifikaatitKasvavaKilpailukykyinen
Hallinto / ProjektitUsein riittää nykyinen KMKohtalainenHyvä
Mitä kannattaisi tehdä seuraavaksi?
Hyödynnä nykyinen tutkintosi: KM-paperit oikeuttavat sinut hakemaan monia asiantuntijaviestejä ilman uutta tutkintoa. Katso hakusanoilla "koulutussuunnittelija" tai "asiantuntija, kasvatus".
Avoin yliopisto: Kokeile esimerkiksi hallintotieteen tai HR-johtamisen perusopintoja työn ohessa. Se on riskitön tapa testata uutta alaa.