Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suositelkaa minulle ammattia

Vierailija
08.05.2026 |

Olen varhaiskasvatuksen opettaja, KM. Haluan pois päiväkotityöstä. Mitä kannattaisi opiskella? Millä alalla olisi hyvät mahkut työllistyä?

Mieluiten akateeminen ala.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä. Kerro mitkä asiat sinua kiinnostaa, missä olet hyvä ja taitava, mitä harrastat ja millaisia odotuksia sinulla on työn suhteen esim. palkkaus, työajat, opiskeluajan pituus jne.

Vierailija
2/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikko, tähtäimenä eduskuntavaalit 2027?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen on yksi asia, mutta jos akateemista alaa mietit, niin valikoi nyt sellainen, mikä kiinnostaa (tai missä saat jotain hyväksiluettua aiemmista opinnoista tms). 

Epävarmuutta on tällä hetkellä sen verran paljon, että ehkä lääkäreitä lukuun ottamatta opinnot ei kovin varmaan työpaikkaa tuo. 

(Olen itse matemaattis-luonnontieteelliseltä, ja esim. ympäristöasioiden parissa on töitä, mutta jos ei kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla pätkääkään, niin kannattaa miettiä kahdesti). 

Vierailija
4/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapatyötön.

Vierailija
5/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opiskella puutarhuriksi.

Vierailija
6/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, politiikka kiinnostaa. Ensiksi kai aloitetaan kunnallispolitiikasta. Työllistyminen on tosin aika epävarmaa.

Muita politiikkaan liittyviä tehtäviä?

AP

Vierailija
7/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa ilman tietoa kiinnostuksista, taipumuksista ja koulumenestyksestä. Varmoja työllistäviä aloja ei ole.

Vierailija
8/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi akateeminen? 

Nyt kannattaa ajatella myös laatikon ulkopuolelta! Pois pinttyneet käsitykset. Ehkä loistaisit sisustuskirvesmiehenä?

Vierailija
9/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyminen on yksi asia, mutta jos akateemista alaa mietit, niin valikoi nyt sellainen, mikä kiinnostaa (tai missä saat jotain hyväksiluettua aiemmista opinnoista tms). 

Epävarmuutta on tällä hetkellä sen verran paljon, että ehkä lääkäreitä lukuun ottamatta opinnot ei kovin varmaan työpaikkaa tuo. 

(Olen itse matemaattis-luonnontieteelliseltä, ja esim. ympäristöasioiden parissa on töitä, mutta jos ei kiinnostaa henkilökohtaisella tasolla pätkääkään, niin kannattaa miettiä kahdesti). 

Ympäristöasiat kyllä kiinnostaa. Niitähän voikin sitten lähestyä monesta tulokulmasta. Minkälaiset tehtävät työllistää parhaiten? Ympäristöoikeus? Tekniikan puoli? Jokin tietty luonnontieteen erikoistumisala?

Vierailija
10/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, politiikka kiinnostaa. Ensiksi kai aloitetaan kunnallispolitiikasta. Työllistyminen on tosin aika epävarmaa.

AP

Eduskunta-avustaja

Vierailija
11/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjä?

Vierailija
12/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astronautti ja marssin kivien tutkija

Vierailija
13/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä?

Tekoäly hoitaa

Vierailija
14/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräopas ja sitten muutat Lappiin vetämään safaria

Vierailija
15/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateeminen? 

Nyt kannattaa ajatella myös laatikon ulkopuolelta! Pois pinttyneet käsitykset. Ehkä loistaisit sisustuskirvesmiehenä?

Akateeminen sen takia, että olen hyvä omaksumaan uutta tietoa ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Päiväkotityö ei tuo riittävää älyllistä haastetta.

Vierailija
16/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eduskunta-avustaja

Kiinnostavaa. Miten niihin hommiin pääsee? Jonkin puolueen kautta? Hallintotieteen opintojen tms. avulla? Suhteilla?

AP

Vierailija
17/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitäjä?

Tekoäly hoitaa

Just näin. Tuskin on tulevaisuuden ala.

AP

Vierailija
18/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi akateeminen? 

Akateeminen sen takia, että olen hyvä omaksumaan uutta tietoa ja hallitsemaan laajoja kokonaisuuksia. Päiväkotityö ei tuo riittävää älyllistä haastetta.

Niin minäkin olen, mutta jostain syystä kyllästyin silti akateemisessa maailmassa. Tyytyväinen olen nyt putkiasentajana. 

Vierailija
19/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräopas ja sitten muutat Lappiin vetämään safaria

Perhe ei muuta mukana. Ei jatkoon.

AP

Vierailija
20/60 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöasiat kyllä kiinnostaa. Niitähän voikin sitten lähestyä monesta tulokulmasta. Minkälaiset tehtävät työllistää parhaiten? Ympäristöoikeus? Tekniikan puoli? Jokin tietty luonnontieteen erikoistumisala?

Akustiikka/melu, uusiutuva energia. kiertotalous, ekologinen kompensaatio ja siihen liittyvät ennallistamistoimet ym. ainakin vetää ja jos strateginen puoli ja vaikka hallinto/juridiikka kiinnostaa, niin EU:n säädöksistä näyttäisi olevan paljon yritysregulaatiota ja raportointia ympäristöasioihin liittyen lähivuosille. Eli aika laajalla skaalalla voi miettiä tuota "ympäristö" -aihetta. STEMin ohella ihan perus inssipuoleltakin on vaihtoehtoja ympäristöalalle. Tai tutkimukseen (tarkoitan tässä nyt lähinnä yksityiselle sektorille jos esim. uusien materiaalien kehitys tai vastaavat yritysten tuotekehitystehtävät kiinnostaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän