Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävitkö sinä koulun liikuntatuntien jälkeen suihkussa? IS

Vierailija
08.05.2026 |

https://www.is.fi/urheilu/art-2000011990905.html

Siis tämän opettajan mielestä suomalainen saunakulttuuri uhkaa kadota jos teinit eivät halua olla alasti luokkakavereiden edessä. Ja tilanne on muuttunut parissakymmenessä vuodessa.

Olen aivan eri mieltä. Kävin peruskoulun 80-90-luvuilla eikä silloinkaan kukaan tytöistä halunnut suihkuun. Se oli jatkuvaa tappelua kyyläävän opettajan kanssa, joka väkisin yritti pakottaa. 

Muistan kuinka jo neljännellä luokalla äkkiä vaatteet pois, jokainen kipaisi suihkun alla oikeasti sen kaksi sekuntia, pyyhkeitä ei edes tarvittu koska talouspaperin pala riitti kuivaamaan. Yläasteella sitten vaan käveltiin opettajan ohi ja käskettiin itse painumaan sinne suihkun alle. Joo, oltiin teinejä.

Typerintä kaikessa oli se, etten muista yhtäkään kertaa (en liioittele), jolloin liikuntatunnilla olisi tullut hiki. Liian usein vain seisottiin jonossa odottamassa jotain taitoluistelupiruetin opettelua tai sisäjumppapskaa. Tai jos pelattiinkin jotain pallopeliä, oli oma peliaika niin lyhyt, että hyvä kun ehti hengästymään. 

Minusta on naurettavaa pakottaa lapsia kesken päivän aivan turhan takia suihkuun.

Ja se, etten halunnut olla alasti luokkakavereideni kanssa ei ole vaikuttanut millään tapaa esimerkiksi uimahallissa käyntiin (olen tykännyt uimisesta aina), saati sitten saunomiseen, vaikka tuon opettajan mielestä "näitä asioita pitäisi opetella koulussa". Jaa alasti oloa? Ja vielä teini-iässä kun oma keho on muutenkin herkkä paikka.

Mielipiteitä?

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina muutto Suomi kun oli 10 vuotta. En haluanut mennä suihku koullussa, en halunnu näyttaa miesjuttu ja karvanen pyly. 

Vierailija
122/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan omanakin kouluaikana on hyvin todennäköisesti vältelty suihkua, ei se mikään uusi ilmiö ole. Mutta ehkä hän sitten oli itse se opettajan persettä nuoleva urheiluharrastaja jonka oli pakko hankkia itselleen kymppi keinolla millä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käynyt voimistelusalin suihkussa. Jos oli ulkoliikuntaa urheilukentällä tai käytiiin lenkillä tai hiihtämässä tai suunnistamassa niin kävin kotona suihkussa, koska asuin niin lähellä koulua että ehdin.

Vierailija
124/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee hiki on mentävä 2 minuutin sisällä suihkuun.

Töissä usein tulee hiki. Menen vasta tuntien päästä kotona suihkuun.

Eli olen hikisenä monta tuntia haisemassa.

Näin meillä rakennusalalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän