Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävitkö sinä koulun liikuntatuntien jälkeen suihkussa? IS

Vierailija
08.05.2026 |

https://www.is.fi/urheilu/art-2000011990905.html

Siis tämän opettajan mielestä suomalainen saunakulttuuri uhkaa kadota jos teinit eivät halua olla alasti luokkakavereiden edessä. Ja tilanne on muuttunut parissakymmenessä vuodessa.

Olen aivan eri mieltä. Kävin peruskoulun 80-90-luvuilla eikä silloinkaan kukaan tytöistä halunnut suihkuun. Se oli jatkuvaa tappelua kyyläävän opettajan kanssa, joka väkisin yritti pakottaa. 

Muistan kuinka jo neljännellä luokalla äkkiä vaatteet pois, jokainen kipaisi suihkun alla oikeasti sen kaksi sekuntia, pyyhkeitä ei edes tarvittu koska talouspaperin pala riitti kuivaamaan. Yläasteella sitten vaan käveltiin opettajan ohi ja käskettiin itse painumaan sinne suihkun alle. Joo, oltiin teinejä.

Typerintä kaikessa oli se, etten muista yhtäkään kertaa (en liioittele), jolloin liikuntatunnilla olisi tullut hiki. Liian usein vain seisottiin jonossa odottamassa jotain taitoluistelupiruetin opettelua tai sisäjumppapskaa. Tai jos pelattiinkin jotain pallopeliä, oli oma peliaika niin lyhyt, että hyvä kun ehti hengästymään. 

Minusta on naurettavaa pakottaa lapsia kesken päivän aivan turhan takia suihkuun.

Ja se, etten halunnut olla alasti luokkakavereideni kanssa ei ole vaikuttanut millään tapaa esimerkiksi uimahallissa käyntiin (olen tykännyt uimisesta aina), saati sitten saunomiseen, vaikka tuon opettajan mielestä "näitä asioita pitäisi opetella koulussa". Jaa alasti oloa? Ja vielä teini-iässä kun oma keho on muutenkin herkkä paikka.

Mielipiteitä?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kyllä suihkussa ja sitten muut luokkalaiset alkoi levittää juttua että minulla on iso kalu. Olikin ja seiska kasi luokalla tytöt kiinnostui minusta sen takia. Aloin saamaan suosiota ja poikuus meni kasi luokalla luokkaretkellä saman luokan tytön kanssa. Panin  varmaan 8 eri tytön kanssa jotka oli samassa koulussa ja kaikki oli neitsyitä. Joku maine tuli isokaluisena ja se oli uskomatonta miten tytöt teki aloitteita. Ammattikoulussakin sama juttu ja sain paljon seksiä.

Ei tytöt piittaa sellaisesta kuin vehkeen koko!

Yksi ihmiskunnan suurimmista valheista. Kyllä piittaa, mutta ei lepotilassa. Ei yhtäkään naista kiinnosta se löysä kikkeli jossain saunassa.

Aikuiset naiset piittaavat, osa heistä, mutta ei teinitytöt. Aikuisiakin poikkeuksellisen iso kiinnostaa lähinnä kokeilukohteena, parisuhteessa kikkelin jatkeena olevalla miehellä on huomattavasti enemmän merkitystä.

Vierailija
102/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kävin, koska opettaja pakotti. Ylä-asteella suihku oli pakollista vain uinnin yhteydessä, Pyysin äitiäni kirjoittamaan lapun, että minulla on klooriallergia, joten en osallistunut uintiin lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotettuna kyllä. 80-luvulla kylmässä kellarissa kaasukammiomaisessa suihkussa kylmää vettä niskaan ja opettaja tuijotti vieressä alastomia lapsia. Ylä-asteella 90-luvulla yksi ehti vessaan pesemään kainaloita, toiset juoksivat suihkun alta läpi, osa skippasi koko touhun ja valehteli opettajalle. Itse kuuluin jälkimmäiseen ryhmään. Enemmän tuosta on traumoja tullut kuin positiivisia kokemuksia.

Vierailija
104/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Eikä kukaan kytännyt ala-asteella eikä yläasteella, 80-luvun loppu ja 90-luvun alku. Outoa meininkiä ollut teidän kouluissa.

Minä kävin peruskouluni neljässä eri koulussa, kahdessa eri kaupungissa ja ihan jokaikisessä oli tuo pakkosuihku-meininki. Olen siis kateellinen sulle, oikeasti. Ala-asteella varsinkaan en ymmärtänyt tuota. Kuinka paljon joku 9-vuotias lapsi muka hikoilee leikittyään tunnin jumppaa tai piirileikkejä? Enemmänhän välitunneilla tuli liikuttua kuin liikuntatunneilla ikinä. Ja tämä koskee sekä ala- että yläastetta.

Ap

Vierailija
105/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin mutta en varmaan enää kävisi. Silloin ei ollut näitä kamerapuhelimia.

Vierailija
106/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella en aina. Ei tullut aina osallistuttua edes sille tunnille. Koululiikunta oli kamalaa. Opettajalla oli omat suosikit ja muut oli ilmaa. Jännä miten liikunnallinen sitä on ollut silti vapaa-ajalla. Harrastuksia oli paljon ja edelleen liikun. Salitreeniä ja lenkkeilyä. Nykyään on nämä kamerat puhelimissa. En menisi nykyään suihkuun.

Vierailija
107/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun 1992. Ala-asteella oli pakko käydä suihkussa. Opettaja vahti vieressä. Jos ei ollut pyyhettä mukana, piti kuivata käsipaperiin. Pojat tirkistelivät tyttöjä ja tytöt poikia. 

Yläasteella ei pakotettu, enkä todellakaan käynyt. Ei siellä edes tullut hiki, kun tunnit olivat eninmäkseen oman vuoron odottelua. 

Vierailija
108/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kyllä suihkussa liikunnan jälkeen, tietenkin. Saunassa en ole käynyt vuosikymmeniin.

Vierailija
109/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät pakotettiin suihkuun. Opettajalla uhkasi ruoskalla tai pampulla, jos ei mennyt. Suihkuista ei tullut edes vettä vaan jotain kaasua. Osa pyörtyi ja osa pääsi pakenemaan, ope oli nimittäin unohtanut lukita oven.  Pääsin vaatteet mukanani ulos... ja sitten heräsin 😱

Joopajoo. Tosiasiassa koululiikunta oli yhtä tyhjän kanssa, kuten aloituksessakin mainittiin. Ei tosiaankaan tullut hiki!

Vierailija
110/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt koulussa suihkussa liikuntatuntien jälkeen koskaan. Olin peruskoulussa vuosina 1983-1992. liikuntatunnit oli yleensä viimeisillä tunneilla, niin peseydyin kotona. Opettaja ei pakottanut suihkuun.

Vierailija
111/124 |
08.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri käynyt, mutta eri syistä kuin useimmat. Ei ollut kehohäpeää tai kiusaamisen pelkoa, vaan olin todella hidas pukeutumaan ja peseytymään. Jos kävin suihkussa, olin hädin tuskin ehtinyt aloittaa kuivaamisen siinä vaiheessa kun muut jo lähtivät. Jos taas en käynyt suihkussa, sain riisumisen ja pukemisen hoidettua siinä ajassa kun muut tekivät nämä plus kävivät suihkussa, ja pääsin välkälle samaan aikaan kuin muutkin.

Vierailija
112/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin peruskoulussa 2000-2009, eikä koskaan kukaan oppilaista käynyt suihkussa liikuntatuntien jälkeen. 

Vierailija
113/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun 80-90-luvuilla ja suihkussa käynnistä kapinoitiin todellakin jo silloin! Eipä kukaan ainakaan yläasteella käynyt oikeasti suihkussa, jalat käytiin huuhtomassa. 

Vierailija
114/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella ei edes ollut suihkuja. Yläasteella ja lukiossa oli, en käynyt koskaan. Yleensä ei tullut edes hiki, jos tuli, niin pesin kainalot lavuaarissa. N. 60 v.

Vierailija
115/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kouluni vuosina 1966-75 ja suihku oli tuntematon käsite.

Kyllä mun käsittääkseni silloin oli jo suihkut keksitty?

Meillä käytiin saunassa ja peseydyttiin ämpärillä

Sama juttu. Saunan kraanaan laitettiin kyllä käsisuihku jossain vaiheessa, mutta ei tehnyt mieli suihkutella kylmässä saunassa.

Koulussa ala-asteella joskus käytiin suihkussa, koska se oli uusi juuri rakennettu koululle. Yläaste oli vanhempaa lajia enkä muista siellä itseäni kastelleeni. Ehkä jotain kainaloita vähän pesaistiin.

Vierailija
116/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että ongelma on juuri teini-ikä. Ei pienempi lapsi osaa vielä hävetä tai kyseenalaistaa. Teininä toiset myös kehittyvät nopeammin, ja hitaasti kehittyvillä voi olla siitä arka paikka (esim. tyttöjen rinnat)

Olisinkin ollut hitaasti kehittyvä. Itse olin se ensimmäinen, jolla rinmat kasvoivat ja tuli karvoitusta. Vaikka meillä oli suihkussa väliseinät, niin jokainen vuorollaan kävi muka lainaamassa minulta shampoota ja toljotti kroppaani ja supina kävi selän takana. En mennyt enää sen kerran jälkeen koskaan suihkuun porukassa. En käy edelleenkään uimahalleissa tai kenenkään kanssa saunassa. Traumaattinen kokemus. 

Eikä oman kehon hyväksymistä auttanut se, että pojille olin ruma ja läski, huutelut olivat arkipäivää ja oli vaatteetkin päällä. 

Hyi helvetti, tulipa paska maku suuhun peruskoulua muistellessa. Liikuntatunnit olivat pahinta syöpää.

Vierailija
117/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella oli alemmilla luokilla pakko, mutta en muista, pitikö viitosella tai kuutosella. Yli-asteella sitten tuskin käytiin. suihkussa kuin uimahallissa.

Vierailija
118/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää suomalainen sauna/alastomuuskulttuuri on muutenkin ihan outo. Ei sitä ennen ajatellut edes. Mutta miksi ihmeessä pitäisi olla alastomana edes samaa sukupuolta olevien edessä? 

Se vapauttaa ja antaa perspektiiviä asioihin. Enemminkin esim. amerikkalaismiehet ovat outoja, kun ovat ihan kauhuissaan jos pitäisi olla alasti muiden miesten seurassa. Ainoan poikkeuksen siellä tekevät urheilijat, jotka ovat tottuneet locker room -menoon. Muille se ihan hirveä tabu. Aikuisena monen jenkkimiehen on nähnyt alasti vain heidän vaimonsa. 

No mikä meriitti se on, että joku muukin on nähnyt kullinsa ja alastoman kehonsa? Jokainen päättää itse.

Vierailija
119/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni harvat kävi koulussa suihkussa, varsinkaan yläasteella (90-luku).  Mietin, onko suihkuun juuri edes aikaa siirtymien välillä yläkoulussa..silloin aiemmin ja nytkään?

Vierailija
120/124 |
09.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-asteen 70-luvulla ja yläasteen 70-80-luvulla ja mielikuva on, että ala-asteella käytiin suihkussa hyvin satunnaisesti sisäliikunnan jälkeen. Yläasteella muistaakseni ei käyty, vaikka teininä alkaa jo tuoksahdella.

Ymmärrän hyvin, että nykyaikana ei haluta suihkuun, koska esim. kuvaaminen ja kuvien levittäminen on jopa todennäköistä. Samoin r odulliset seikat ovat tulleet kuvioihin.

Ja niin tytöillä kuin pojillakin kehitysvaiheet ovat hyvinkin eri tahdissa, joten oma keho on arka asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan