Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harrastaako lapsesi ratsastusta? Miksi annat? Tässäkö syy?

Vierailija
29.09.2008 |

Olen aina ihmetellyt, miksi kukaan päästää lapsensa rastastamaan. Tajuttoman kallista ja ei edes kovin turvallista. Ja jos hienostella haluaa, niin eikö pianon soitto, tennis ja baletti ajaisi saman asian?

Fletch tuolla toisessa ketjussa selitti eläinharrastusten hyvyyttä näin:

[quote]

"Oikeastaan juuri tämän ajattelutavan oppiminen on kasvattavinta eläinten parissa toimiessa ja siksi suosittelisin eläinharrastuksia lapsille. Eläinten kanssa joutuu konkreettisesti kohtaamaan sen, että jos jokin menee pieleen, on pakko etsiä syytä itsestä ja vaikka sitä ei löytyisikään, hyväksymään sen, että itse on ainoa muuttuja tilanteessa, jota pystyy muuttamaan. Vaikka se koni olisi oikeastikin kuinka pälli tahansa, sen kertominen konille ei auta mitään. Joudut muuttamaan omaa toimintaasi saadaksesi sen pällin toimimaan haluamallasi tavalla tai välttyäksesi konin pälliyden ikäviltä seurauksilta."

[/quote]

Tuo on ensimmäinen jollain tavoin järjellinen syy, jonka olen kuullut lapsen päästämiselle ratsastamaan, mutta toimiiko tuo?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin huilun tai balettitossut. Sen takia omat lapseni harrastavat ratsastusta.

Itse taas mietin niitä, jotka antavat lastensa harrastaa vaikkapa motocrossia, joka on miljoona kertaa vaarallisempaa.

Vierailija
2/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin harrastanut sitä puolet elämästäni ja kaipaan kaviouralle edelleen, olisipa enemmän aikaa. Hienostelu on siitä kyllä aika kaukana ;) Harmi vaan kun poikia ei kiinnosta tippaakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset syyttää aina hevosta, eikä näe itsessään vikaa. Tosin näistä ei tule ikinä hyviä ratsastajia ja jossain vaiheessa heidänkin on nöyryttävä, jos kykenevät siihen.

Onhan niitä muitakin eläimiä. Meidän poika harrastaa koiransa kanssa agilitya. Koiralle asioita opettaessa saa koko ajan niitä onnistumisen elämyksiä, kun koira oppii uuden asian tai parantaa suoritustaan.

Tosin aikuisen on oltava mukana koulutuksessa ja seurattava ettei lapsi suuttuessaan vaikka satuta koiraa.

Koiran kanssa voi tehdä muutakin kivaa esim. lekkiä piilosta.

Vierailija
4/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä pk-seudun talleista (varsinkaan "paremmista" ts. jonkun kilparatsastajan tms. pitämistä) en paljoa tiedä, mutta kyllä muualla suurin osa ratsastajista on hyvin taviksia, ei lainkaan hienostelevia ihmisiä. Muualla ratsastaminen ei maksakaan niin helvetisti kuin pk-seudulla, mikä ehkä antaa heppailulle alueellisesti hienostelevan kuvan.

Tallilla haisee hevosen kakka ja kesäisin kärpäset pörräävät. Ei kovin hienostelevaa minusta viihtyä sellaisissa olosuhteissa!

Mutta asiaan; ratsastus on upea laji ja itse harrastin sitä aktiivisesti nuorena, ennen allergioita. Eläimen kanssa touhuaminen on AINA opettavaa, ja antaa ihmiselle sellaisia elämyksiä, joita ei varmasti mistään muusta saa.

Olen omille pienille lapsilleni luvannut että saavat alkaa ratsastamaan kun ikää on tarpeeksi. Maksan kyllä viulut.

Eikä minusta balettikaan ole erityisen hienostelevaa. Toivoisin, että omat lapseni innostuisivat siitäkin! Oppisivat ainakin liikkumaan kauniisti.

Vierailija
5/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin meidän puolestamme saa harrastaa. Tärkeintä lienee se, että lapsella on itseään kiinnostava ja innostava harrastus, jossa tapaa kavereita ja on tekemistä. Mieluummin näin kuin tiekkarilla kököttäminen tai keskustassa norkoilu. Vanhemmat maksavat sitten viulut. Ja huom. kouluammuskelijoilla ei tainnut olla kummoisia harrastuksia...

Vierailija
6/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratsastusta ja siinä on hyviä puolia:

- fyysistä ja ulkoilmaan liittyvää toimintaa

- oppii käsittelemään eläintä ja hyväksymään sen, että se ei ole kone, eikä automaattisesti toimi oikein, kun ihminen "toimii oikein". Eli ei se aina ole sen ratsastajan vika, jos koni on luonnevikainen/väsynyt/aiempien ratsastajien pilaama... mutta siinä Fletch on oikeassa, että hevosta on hidas uudelleenkouluttaa, ratsastajan on syytä oppia kuhunkin tepsivät konstit

MUTTA en aio kannustaa lapsiani ratsastamaan, koska:

- talleilla on vastenmielinen tyttö-hierarkia ja nokkimisjärjestys

- harrastus on yliarvostettua eli tarjontaa on kysyntään nähden liian vähän täällä pk-seudulla - hinta ei siis vastaa mitenkään harrastuksen tasoa

- harrastaa voi lukuisia muitakin, turvallisempia liikuntamuotoja.

Vierailija
7/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perheen harrastus eli meillä on suomenhevonen ja shetlanninponi. On totta että hevosenpito ei ole halpaa mutta joku toinen saattaa laittaa rahansa esim. moottoripyörään tai kolmen viikon Thaimaan matkaan ym.

Se onko ratsastus turvallista tai vähemmän turvallista riippuu myös siitä onko hevoset koulutettu oikein ratsuksi.

Ratsastuksen mainetta huonontaa tosi paljon nämä onnettomuudet jossa ymmärtämättömät vanhemmat ovat ostaneet lapselle ensihepaksi teurashinnalla kouluttamattoman ex-ravurin joka lähtee ryöstämään maastossa kiitoravia. Tai pannaan julkkikset kuuman ja herkän kilpahevosen selkään opettelemaan muutamassa kuukaudessa asiat joihin on ainakin minulta mennyt n.10 vuotta.

Vierailija
8/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tuo lapselle onnistumisen kokemuksia, vahvistaa itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja eikä vahingoita lapsen tervettä kehitystä on paikkansa ansainnut. Itse harrastin hevosin kahdeksan vuotta, parhaimmillaan 5krt/vko tallilla, ja täytyy sanoa, että hevosharrastus kumosi sen kielteisen viestin, jonka olisin muuten varmasti omaksunut itsestäni luokkatovereiltani (=kiusaajilta).

Tallilla kaikki oli toisin, siellä oli hyvä kaveripiiri ja mikään ei ole niin eheyttävää kuin onnistunut yhteistyö niin ison eläimen kanssa, varsinkin kun oma hoitohevoseni oli sellainen, joka alkuun oli heittänyt selästä ja potkinut mustelmille.

Kiitos isälle, joka antoi jatkaa ratsastusta, vaikka näki minkälaista rodeota ja villieläinten hoitamista harrastin. Se pelasti minut.

Vierailija
9/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ratsastuksen takana on oppia kyky toimia eläimen kanssa. Hevonen ei ole tyhmä vaan se tekee kaiken, minkä ihminen käskee. Jos et osaa antaa oikeita ohjeita, niin joudut menemään itseesi ja miettiä, mitä minun pitää tehdä toisin.

Ei auta syytellä hevosta ja toisaalta inhimillisyyttä ei kai ole koskaan liikaa.

Vierailija
10/10 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehittää keskittymiskykyä ja onhan se turvallisempien harrastusten joukossa, esim jääkiekko on tapaturma-altiimpaa kuin ratsastus. Itse olen ikäni ratsastanut ja olen hevosalan ammattilainen ja haluan myös että lapseni ratsastavat.