Mitä jos Raisa Räisänen nousikin siihen kaveriporukan autoon?
Räisänen oli viettänyt iltaa samanikäisen naispuolisen ystävänsä kanssa Hämeenkatu 18:ssa sijaitsevassa ravintola Casablancassa noin kello 21.30–22.00. Hieman ennen kello 23.00 Räisäsen ystävä lähti Hämeenkadulta autokyydillä Huittisten Seurahuoneelle, mutta Räisänen ei mahtunut mukaan.
Ystävä näki Räisäsen kävelevän Hämeenkadun yli takaisin Casablancan puolelle, mikä on viimeinen varma havainto hänestä. Sen jälkeen Räisäsestä ei ole yhtään luotettavaa silminnäkijähavaintoa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Raisa_R%C3%A4is%C3%A4sen_katoamistapaus
Kommentit (7338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Raisa lähtee ystävänsä kanssa juhlimaan, kuvioon ei kuulu se, että ystävä jossakin hetkessä hylkää Raisan kokonaan. Eikä suunnitelmaan kuulu matka Huittisiin, se on tarina jota voi vain ihmetellä.
Teinien illankulkuhan voi oikeasti muuttua sata kertaa illan aikana, mikään ei ole koskaan lukkoon lyötyä ja ex temporee lennosta tehdään kaikkea mahdollista, jopa lähdetään Huittisiin. Se, onko Huittisiin oikeasti lähdetty, vai onko se vain peitetarina jollekin synkemmälle tapahtuneelle, on vain poliisin selvitettävä. Esim. just puhelinten paikantamisella. Vaikka puhelimia ei pystynyt paikantamaan kaupunkiolosuhteissa kuin noin 100 - 300 metrin säteelle, niin kyllä sekin jo antaa suuntaa. Ja varsinkin kertoo sen, oltiinko totanoinniin Huittisissa vai eikö sitä oltu.
Teinit oli ja on kyllä tosi riippuvaisia siitä, kellä on auto ja ajokortti, ja ketä on ajokunnossa, ja ketä suostuu kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
" Virpi Buttillahan oli ihan oikeasti motiivit niiden miesten paloittelumurhiin, ainakin toinen oli hänen entinen poikaystävänsä. "
Ai, on siis oikeasti motiivi paloitella, jos on oikein entinen poikaystävä :D
Anteeksi, oli pakko heittää tämä vitsi. :D
No jos heillä on ollut jotain tosi isoja rahariitoja/petoksia, tartutettuja vakavia parantumattomia sp-tauteja, vakavia riitoja missä on vammautettu toist fyysisesti, pakkoabortteja jne. Parisuhteissa tapahtuu hurjia asioita. Ja joillekin psykopaateille voi jäädä ihan järjetön tarve kostaa omatkin epäonnistumisensa ex-puolisolle.
Vierailija kirjoitti:
"Vai oliko porukka sekalainen, oli kantasuomalaista ja muunmaalaista ja jollain suomalaisella oli se jenkkiauto."
Yksi autoporukoista oli ulkomaalainen ja heillä oli yhteyksiä Raisaan, he olivat jo kerran aikaisemmin, eli heinäkuussa, napanneet Raisan autoonsa ja pitäneet yön jossakin Tampereen lähiössä.
Hyi.
Vierailija kirjoitti:
"Vai oliko porukka sekalainen, oli kantasuomalaista ja muunmaalaista ja jollain suomalaisella oli se jenkkiauto."
Yksi autoporukoista oli ulkomaalainen ja heillä oli yhteyksiä Raisaan, he olivat jo kerran aikaisemmin, eli heinäkuussa, napanneet Raisan autoonsa ja pitäneet yön jossakin Tampereen lähiössä.
Siis se porukka, joka Raisan houkutteli jenkkiautoon, oli 7 miehen porukka kesällä 1999.
Se, mitä olen infon rippeitä tästä ketjusta hajanaisesti koonnut, on tässä:
- tämä oli nimenomaan jenkkiauto, jonka kyytiin Raisa meni kesällä 1999 ja he menivät länsi-Tampereelle yhden asuntoon koko yöksi
- yksi näistä seitsemästä miehestä oli se Raisan varsinainen (kännykätön) ihastus, jonka perään Raisa niin kovin oli näköjään kesästä 1999 aina katoamiseensa asti eli lokakuuhun 1999. Tämä oli se kundi, jonka menemisiä ja olemisia Raisa uteli tiheästi välikäsimieheltä.
- eli johtopäätös: myös välikäsimies tunsi nämä miehet (eli 7 hengen jenkkiautoporukka), vähintään tiesi ne ja yhden niistä tunsi kunnolla, oman kännykättömän kaverinsa, jota Raisa aina tavoitteli hänen kauttaan
- Raisalla ja kännykättömällä ihastuksella oli jotain säätöä tai tapailusuhdetta kenties ja jotain tapahtui tuona kesäyönä 1999, kun Raisa meni sinne kämpille koko yöksi. Tai siitä kai lähti se, että Raisa ihastui siihen kundiin. Välikäsimies väitti, ettei tämä kundi ollut Raisasta kiinnostunut (tämä info podcastista)
- poliisi epäili hyväksikäyttöä tuona yönä, mutta Raisa ei puhunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoporukkoihin kohdistuneet tutkimukset ovat tuoneet esille useita mahdollisia tekijöitä.
"Tutkinnanjohtajan mukaan myös tämä mies oli ollut osa seitsemän miehen seuruetta, joka oli heinäkuussa 1999 houkutellut Raisan Keskustorilta autoon ja ajanut asunnolle Länsi-Tampereella.
Tutkinnanjohtajan pakkokeinovaatimuksessa kertoman mukaan mies oli aiemmin ollut jonkinlaisessa intiimissä suhteessa Raisan kanssa. Pankkitiedoista selvisi, että mies oli lisäksi liikkunut katoamisiltana Tampereen keskustassa.
Myös tämän miehen tuntomerkit täsmäsivät pääosin todistajan kuvailemaan mieheen, jollainen oli todistajan mukaan noussut Raisan katoamisiltana ulos 1950-luvun limusiinimallisesta autosta Hämeenkadulla."
Tämä on jo lähellä mitä haetaan. Oli jotenkin tuttu ja oli auto. Jos vielä havaittu samalla kadulla samaan aikaan, niin onhan siinä jo 3 kohtaa, jotka täsmää.
On ollut auto ja mahdollisuus liikkua syrjäiseen paikkaan, mutta motiivi puuttuu. Onko sitten syntynyt ankara riita Raisan kanssa tai joku muu vaikea välikohtaus.
Sitten voi ihmetellä, että miksi Raisa olisi mennyt sellaiseen kyytiin mihin ei halunnut. Tiesi tyypin omituiseksi tai vaikeaksi, niin miksi.
Ilta oli kesken, ei mitenkään aamuyötä menty, joten voisi kuvitella Raisan halunneen sitä vielä jotenkin jatkaa. Toisekseen tarjous poistua yökerhomaailmasta on täytynyt olla houkuttavampi kuin pysyä siellä.
Yleensä, jos nuori nainen tapetaan yllättäen, teon takana on mustasukkaisuus tai ihan pelkkä seksuaalirikos. Eli ensin r*skataan ja sen jälkeen tapetaan. Ensin on yritetty siis saada sitä seksiä, kun tyttö on torjunut, tulee rai*skaus ja siihen päälle tappo. Tapahtunut maailman sivu näitä ja tulee tapahtumaan. Jos Raisalla on ollut jo aiemmin joku juttu (seksiä), niin jätkä on yrittänyt uudelleen sitä autossa, tullut torjutuksi. Ei yhtään kaukaa haettua. Näitä tarinoita on Youtuben True Crime ohjelmat pullollaan. Eli lähentely-yritys, torjunta, raiskaus ja tappo.
Helinä Häkkäsen aineistossa ei itseasiassa yksikään Raisan ikäluokan eli teini-ikäisten tyttöjen surma liity seksuaaliseen tekoon. Ennestään persoonallisuushäiriöstä tai psykoottisesta sairaudesta kärsivä on menettänyt malttinsa ja tappanut tytön. Tämän jälkeen vienyt uhrin pois jätesäkkiin tai mattoon piilotettuna tutulle maastoalueelle.
No, ulkomailla tapahtuu myös teini-ikäisille sitä, että ensin raiskataan ja sitten tapetaan.
Eihän tekijä itse välttämättä ollut alaikäinen teini, ties vaikka oli 18-25-vuotias.
Vaikka Häkkäsen kirjassa tällaista ei ole, niin mistä kukaan tietää, mitä Raisalle on tapahtunut ja minkä ikäinen on teon takana. Se on varmaa, että Raisa piilotettiin teon jälkeen.
Minä sulkisin ala-ikäisen teinin pois. Tässä tulee vastaan ruumiin piilotus. Ajokortillinen vähintään 18 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Raisa lähtee ystävänsä kanssa juhlimaan, kuvioon ei kuulu se, että ystävä jossakin hetkessä hylkää Raisan kokonaan. Eikä suunnitelmaan kuulu matka Huittisiin, se on tarina jota voi vain ihmetellä.
Teinien illankulkuhan voi oikeasti muuttua sata kertaa illan aikana, mikään ei ole koskaan lukkoon lyötyä ja ex temporee lennosta tehdään kaikkea mahdollista, jopa lähdetään Huittisiin. Se, onko Huittisiin oikeasti lähdetty, vai onko se vain peitetarina jollekin synkemmälle tapahtuneelle, on vain poliisin selvitettävä. Esim. just puhelinten paikantamisella. Vaikka puhelimia ei pystynyt paikantamaan kaupunkiolosuhteissa kuin noin 100 - 300 metrin säteelle, niin kyllä sekin jo antaa suuntaa. Ja varsinkin kertoo sen, oltiinko totanoinniin Huittisissa vai eikö sitä oltu.
Teinit oli ja on kyllä tosi riippuvaisia siitä, kellä on auto ja ajokortti, ja ketä on ajokunnossa, ja ketä suostuu kuskiksi.
Ei kyllä ole kaupungin keskustassa liikuttaessa tätä ongelmaa, ehkä jossain maalaistuppukylässä, jossa bussi menee kaks kertaa päivässä ja muu aika ollaankin auton varassa jossain keskellä korpea.
Raisa olisi päässyt aivan hyvin joka paikkaan myös bussilla, niin Pirkkalan kotibileisiin kuin takaisin kotiinsa. Yöbussit kulkivat aamun tunneille asti ja aamulla alkoi taas normaalit bussivuorot.
Nyt kuitenkin puhutaan Tampereen keskustasta, joka ei nyt mikään ihan pieni tuppukylä ole ja Raisan kotikin oli vain noin 7 km päässä bussimatkan päässä.
Toki auto helpottaa sitä kulkemista siten, että pääsee nopeammin, ei tarvitse kävellä pysäkille ja odotella eikä tarvitse kävellä loppupäässäkään, jos esim. Pirkkalan kotibiletalo sijaitsi kaukana pysäkistä. Autolla pääsee niinkun oven edestä oven eteen ja on käytännöllinen ja mukava tapa mennä.
"Siis se porukka, joka Raisan houkutteli jenkkiautoon, oli 7 miehen porukka kesällä 1999."
Tämän porukan autoksi on sanottu Dodge Aspen:ia.
Kahta 7 miehen autoporukan miestä epäiltiin Raisan murhasta ja heidän puhelimiaan kuunneltiin.
1-mies: "Esitutkinnassa oli selvinnyt, että mies kuului seitsemän miehen porukkaan, joka oli tutkinnanjohtajan mukaan heinäkuussa 1999 ”houkutellut” Raisan Tampereen Keskustorilla autoon. Seurue oli suunnannut Länsi-Tampereelle."
2-mies: "Tutkinnanjohtajan pakkokeinovaatimuksessa kertoman mukaan mies oli aiemmin ollut jonkinlaisessa intiimissä suhteessa Raisan kanssa. Pankkitiedoista selvisi, että mies oli lisäksi liikkunut katoamisiltana Tampereen keskustassa."
Raisalla ei tainnut olla rahaa koska kaverinsa sanoi antaneensa hänelle 20 bussia varten. Ei sillä rahalla kauaa baarissa istunut jos sinne meni. tai sitten joku tarjosi. Bussiin ilmeisesti ei mennyt. Sekin kyllä ihmetyttää että Raisalla ei olisi ollut rahaa edes bussiin vaan rahat meni pariin drinkkiin. Noin vähällä rahalla ei juuri kannata baariin mennä.
Miten tuli yleiseen tietoon se yö 7 miehen kanssa jos Raisa ei siitä puhunut? Tekivätkö jotain rikoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoporukkoihin kohdistuneet tutkimukset ovat tuoneet esille useita mahdollisia tekijöitä.
"Tutkinnanjohtajan mukaan myös tämä mies oli ollut osa seitsemän miehen seuruetta, joka oli heinäkuussa 1999 houkutellut Raisan Keskustorilta autoon ja ajanut asunnolle Länsi-Tampereella.
Tutkinnanjohtajan pakkokeinovaatimuksessa kertoman mukaan mies oli aiemmin ollut jonkinlaisessa intiimissä suhteessa Raisan kanssa. Pankkitiedoista selvisi, että mies oli lisäksi liikkunut katoamisiltana Tampereen keskustassa.
Myös tämän miehen tuntomerkit täsmäsivät pääosin todistajan kuvailemaan mieheen, jollainen oli todistajan mukaan noussut Raisan katoamisiltana ulos 1950-luvun limusiinimallisesta autosta Hämeenkadulla."
Tämä on jo lähellä mitä haetaan. Oli jotenkin tuttu ja oli auto. Jos vielä havaittu samalla kadulla samaan aikaan, niin onhan siinä jo 3 kohtaa, jotka täsmää.
On ollut auto ja mahdollisuus liikkua syrjäiseen paikkaan, mutta motiivi puuttuu. Onko sitten syntynyt ankara riita Raisan kanssa tai joku muu vaikea välikohtaus.
Sitten voi ihmetellä, että miksi Raisa olisi mennyt sellaiseen kyytiin mihin ei halunnut. Tiesi tyypin omituiseksi tai vaikeaksi, niin miksi.
Ilta oli kesken, ei mitenkään aamuyötä menty, joten voisi kuvitella Raisan halunneen sitä vielä jotenkin jatkaa. Toisekseen tarjous poistua yökerhomaailmasta on täytynyt olla houkuttavampi kuin pysyä siellä.
Yleensä, jos nuori nainen tapetaan yllättäen, teon takana on mustasukkaisuus tai ihan pelkkä seksuaalirikos. Eli ensin r*skataan ja sen jälkeen tapetaan. Ensin on yritetty siis saada sitä seksiä, kun tyttö on torjunut, tulee rai*skaus ja siihen päälle tappo. Tapahtunut maailman sivu näitä ja tulee tapahtumaan. Jos Raisalla on ollut jo aiemmin joku juttu (seksiä), niin jätkä on yrittänyt uudelleen sitä autossa, tullut torjutuksi. Ei yhtään kaukaa haettua. Näitä tarinoita on Youtuben True Crime ohjelmat pullollaan. Eli lähentely-yritys, torjunta, raiskaus ja tappo.
Helinä Häkkäsen aineistossa ei itseasiassa yksikään Raisan ikäluokan eli teini-ikäisten tyttöjen surma liity seksuaaliseen tekoon. Ennestään persoonallisuushäiriöstä tai psykoottisesta sairaudesta kärsivä on menettänyt malttinsa ja tappanut tytön. Tämän jälkeen vienyt uhrin pois jätesäkkiin tai mattoon piilotettuna tutulle maastoalueelle.
No, ulkomailla tapahtuu myös teini-ikäisille sitä, että ensin raiskataan ja sitten tapetaan.
Eihän tekijä itse välttämättä ollut alaikäinen teini, ties vaikka oli 18-25-vuotias.
Vaikka Häkkäsen kirjassa tällaista ei ole, niin mistä kukaan tietää, mitä Raisalle on tapahtunut ja minkä ikäinen on teon takana. Se on varmaa, että Raisa piilotettiin teon jälkeen.
Minä sulkisin ala-ikäisen teinin pois. Tässä tulee vastaan ruumiin piilotus. Ajokortillinen vähintään 18 v.
Voihan tekijä olla alaikäinen ja kuskina on toiminut täysi-ikäinen.
Kaikki on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuli yleiseen tietoon se yö 7 miehen kanssa jos Raisa ei siitä puhunut? Tekivätkö jotain rikoksia?
"Miten tuli yleiseen tietoon se yö 7 miehen kanssa jos Raisa ei siitä puhunut? Tekivätkö jotain rikoksia?"
https://www.aamulehti.fi/rikos/art-2000007556843.html
Uutta tietoa tutkinnasta: Raisa Räisänen houkuteltiin jo ennen katoamistaan autoon Keskustorilla – miesseurueen jäseniä epäiltiin myöhemmin taposta
Raisa Räisänen oli kesällä 1999 noussut autoon Keskustorilla ja lähtenyt seitsemän miehen mukaan. Myöhemmin poliisi yhdisteli havaintoja ja sai selville seurueen jäsenten nimiä. Heidät kutsuttiin kuulusteluihin ja samalla puhelimia salakuunneltiin.
Tilaajille
Vuonna 2005 julkistettu limusiinihavainto seka poliisin aiemmin saamat tiedot Räisäsen liikkumisesta seitsemän miehen seurueessa johtivat vuonna 2008 puhelinkuunteluoperaatioon. Kuva: Poliisi
Tuomas Rimpiläinen
7.11.2019 16:24 | Päivitetty 8.11.2019 9:19
Aamulehti
Poliisilla on vuosien varrella ollut lukuisia epäiltyjä Raisa Räisäsen henkirikostutkinnassa. Aamulehden saamista pakkokeinoasiakirjoista ilmenee, että poliisi on vuosien varrella kuunnellut ainakin seitsemän epäillyn puheluita salaa.
Räisänen katosi Tampereen keskustasta 16. lokakuuta 1999.
Lue lisää kirjoittajalta
Tuomas Rimpiläinen
Vierailija kirjoitti:
Miten tuli yleiseen tietoon se yö 7 miehen kanssa jos Raisa ei siitä puhunut? Tekivätkö jotain rikoksia?
En tiedä. Podcastissa Viimeinen Johtolanka näistä seitsemästä miehestä puhuttiin, en nyt kyllä yhtään muista, miten poliisi pääsi näiden jäljille. Poliisi ihan kuulustelikin heitä. Ja varsinkin epäiltiin siis seksuaalista hyväksikäyttöä silloin kesällä 1999, mutta kaikki miehet kielsivät mitään tapahtuneen ja Raisakin oli hiljaa. Kun Raisa oli kadonnut, niin myöhemmin jotain näistä miehistä epäiltiin jopa taposta (luin tästä ketjusta, en tiedä, onko totta).
Olisiko Raisa kertonut jotain kamuille tai siskolle
Tai miehet kertoi kavereilleen
Yleensä miehet kertoo kaverilta kaverille ja tyttökaverille tai joku näki. Että Raisa lähti mukaan
Ei kuulosta kyllä hyvältä,että 7 miehen porukassa on ihastus, välikäsimies ja mahdollisesti jokin kolmiodraama. Miten näiden asuntoja ei sitten tutkittu tarkemmin?
"Poliisilla on vuosien varrella ollut lukuisia epäiltyjä Raisa Räisäsen henkirikostutkinnassa. Aamulehden saamista pakkokeinoasiakirjoista ilmenee, että poliisi on vuosien varrella kuunnellut ainakin seitsemän epäillyn puheluita salaa"
Poliisi on oikeilla raiteilla setviessään miehiä, jotka tiesivät tai tunsivat Raisan. Syyllinen löytyy sieltä. Oli se sitten autonrassaajakundi, kotibilekundi, autoporukkakundi, seitsemän miehen porukasta joku, korispiireistä joku, koulusta joku, ihan kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kyllä hyvältä,että 7 miehen porukassa on ihastus, välikäsimies ja mahdollisesti jokin kolmiodraama. Miten näiden asuntoja ei sitten tutkittu tarkemmin?
Ruumiskoirat vaan nyt kaikkien koteihin. Siis niihin asuntoihin, jotka olivat silloin 1999. Koirat haistaa, jos siellä on ollut ruumis. Se haju ei poistu ikinä. Ja silloiset autotkin voisi syynätä koirien kanssa. Kesämökitkin. Itsellä täysluotto koiriin, ne oikeasti haistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä tulee autokyydistä poisjättämiseen, niin miksi se oli juuri Raisa joka jätettiin ulos? Eikä sopinut, kyse yhdestä henkilöstä. Miksi ulos ei heitetty jotain muuta? Millä ihmeen ostoskärryllä olivat liikkeellä, että 1 ylimääräinen ei olisi sopinut?"
Käsittääkseni autoporukka oli ns. oma porukkansa. Tulivat paikasta x, olivat jo valmiiksi yhdessä. Tulivat hakemaan pääasiallisesti autossa olevan kundin tyttökaverin kyytiin, joka oli Raisan kaveri.
Tyttökaveri oli viides, eli auto tuli täyteen siinä kohtaa. Raisa ei siis kuulunut tuohon porukkaan, eikä ollut viettänyt iltaa heidän kanssaan eikä aikonutkaan viettää iltaa heidän kanssaan, hänhän oli menossa Pirkkalan kotibileisiin ja kysyi tältä porukalta vain autokyytiä sinne. Pirkkala on matkan varrella, jos on totta se, että porukka meni totanoinniin Huittisiin.
Siis Raisa oli viettänyt vain sen tytön kanssa iltaa siihen mennessä. Ja Casablancassa oli joku porukka, jotka juhlistivat hyvin mennyttä korismatsia.
Autossa olijat olivat jotain ihan muita tyyppejä.
Periaatteessa on aivan sama mitä nämä autossa jo valmiiksi töröttäneet ovat olleet. Heidän päätöksellä Raisa ei kyytiä saanut matkan varrella olevaan paikkaan, vaikka itse porukka olisi lähtenyt maakuntalenkkiä suorittamaan. Siis yksi ylimääräinen ei kyytiin sopinut. Pidän tätä hieman erikoisena ja varsinkin jos ainut nainen kyydissä olikin Raisan kaveri ja muut miehiä.
Butt tuntuu jotenkin kaukaahaetulta. Miten olisi juuri osunut tuonne samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoporukkoihin kohdistuneet tutkimukset ovat tuoneet esille useita mahdollisia tekijöitä.
"Tutkinnanjohtajan mukaan myös tämä mies oli ollut osa seitsemän miehen seuruetta, joka oli heinäkuussa 1999 houkutellut Raisan Keskustorilta autoon ja ajanut asunnolle Länsi-Tampereella.
Tutkinnanjohtajan pakkokeinovaatimuksessa kertoman mukaan mies oli aiemmin ollut jonkinlaisessa intiimissä suhteessa Raisan kanssa. Pankkitiedoista selvisi, että mies oli lisäksi liikkunut katoamisiltana Tampereen keskustassa.
Myös tämän miehen tuntomerkit täsmäsivät pääosin todistajan kuvailemaan mieheen, jollainen oli todistajan mukaan noussut Raisan katoamisiltana ulos 1950-luvun limusiinimallisesta autosta Hämeenkadulla."
Tämä on jo lähellä mitä haetaan. Oli jotenkin tuttu ja oli auto. Jos vielä havaittu samalla kadulla samaan aikaan, niin onhan siinä jo 3 kohtaa, jotka täsmää.
On ollut auto ja mahdollisuus liikkua syrjäiseen paikkaan, mutta motiivi puuttuu. Onko sitten syntynyt ankara riita Raisan kanssa tai joku muu vaikea välikohtaus.
Sitten voi ihmetellä, että miksi Raisa olisi mennyt sellaiseen kyytiin mihin ei halunnut. Tiesi tyypin omituiseksi tai vaikeaksi, niin miksi.
Ilta oli kesken, ei mitenkään aamuyötä menty, joten voisi kuvitella Raisan halunneen sitä vielä jotenkin jatkaa. Toisekseen tarjous poistua yökerhomaailmasta on täytynyt olla houkuttavampi kuin pysyä siellä.
Yleensä, jos nuori nainen tapetaan yllättäen, teon takana on mustasukkaisuus tai ihan pelkkä seksuaalirikos. Eli ensin r*skataan ja sen jälkeen tapetaan. Ensin on yritetty siis saada sitä seksiä, kun tyttö on torjunut, tulee rai*skaus ja siihen päälle tappo. Tapahtunut maailman sivu näitä ja tulee tapahtumaan. Jos Raisalla on ollut jo aiemmin joku juttu (seksiä), niin jätkä on yrittänyt uudelleen sitä autossa, tullut torjutuksi. Ei yhtään kaukaa haettua. Näitä tarinoita on Youtuben True Crime ohjelmat pullollaan. Eli lähentely-yritys, torjunta, raiskaus ja tappo.
Helinä Häkkäsen aineistossa ei itseasiassa yksikään Raisan ikäluokan eli teini-ikäisten tyttöjen surma liity seksuaaliseen tekoon. Ennestään persoonallisuushäiriöstä tai psykoottisesta sairaudesta kärsivä on menettänyt malttinsa ja tappanut tytön. Tämän jälkeen vienyt uhrin pois jätesäkkiin tai mattoon piilotettuna tutulle maastoalueelle.
No, ulkomailla tapahtuu myös teini-ikäisille sitä, että ensin raiskataan ja sitten tapetaan.
Eihän tekijä itse välttämättä ollut alaikäinen teini, ties vaikka oli 18-25-vuotias.
Vaikka Häkkäsen kirjassa tällaista ei ole, niin mistä kukaan tietää, mitä Raisalle on tapahtunut ja minkä ikäinen on teon takana. Se on varmaa, että Raisa piilotettiin teon jälkeen.
Ei kukaan tiedäkään. Ja se liittyykö tekoon seksuaalirikos ei merkitse lopulta esim. löytymisen mahdollisuuksia. Toki, tekijä jäisi helpommin kiinni jos Raisa löytyy, jos hän on jättänyt DNA:ta uhriin.
Ohessa lainaus Helinä Häkkäsen kirjasta Suomalaisen henkirikoksen anatomia:
Arvioidessani Raisa Räisäsen katoamiseen liittyviä silminnäkijähavaintoja en voi välttyä ajattelemasta, että ne muistuttavat median ja viihdeteollisuuden kuvaamia malleja siitä, mitä elokuvissa kidnapatulle ja sittemmin surmatulle nuorelle naiselle tapahtuu. Käsikirjoitus etenee usein siten, että tuntemattomat henkilöt pakottavat naisen autoon, surmaavat tämän raa’asti siten, että ympäristössä kuuluu kova kiljaisu, ja kuljettavat sitten ruumiin maastoon kätkettäväksi.
Entä seksuaalihenkirikoksen mahdollisuus? Tutkin kollegoideni kanssa seksuaalihenkirikoksia, ja julkaisimme aiheesta artikkelin ulkomaisessa oikeuspsykiatrian alan tiedelehdessä vuonna 2009. Tutkimusaineistossani oli kaksitoista naiseen kohdistunutta seksuaalihenkirikosta. Kahdessa tapauksessa kolmesta uhri löytyi asunnosta. Uhrien ikä vaihteli kahdeksan ja seitsemänkymmenenviiden vuoden välillä. Seksuaalihenkirikoksen uhreista kukaan ei ollut 9–19-vuotias. Tämän ikäiset nuoret naiset eivät Suomessa tyypillisesti joudu seksuaalihenkirikosten uhreiksi. Televisiosarjat yhdysvaltalaisista sarjamurhaajista voivat johtaa meidät ajattelemaan, että nuori nainen olisi erittäin todennäköinen seksuaalisarjamurhaajan uhri. Näin ei kuitenkaan ollut tuon aikakauden Suomessa. Seksuaalihenkirikokset eivät noudata tavallista evoluutiopsykologista logiikkaa miehen lisääntymistarpeesta, koska uhri on myös surmattu.
" Virpi Buttillahan oli ihan oikeasti motiivit niiden miesten paloittelumurhiin, ainakin toinen oli hänen entinen poikaystävänsä. "
Ai, on siis oikeasti motiivi paloitella, jos on oikein entinen poikaystävä :D
Anteeksi, oli pakko heittää tämä vitsi. :D