Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmasluokkalaisen englannin sanakokeet!

Vierailija
29.09.2008 |

16 sanaa opeteltavana. Eilen luki kaksi tuntia, ellei vähän enemmänkin, tänään on lukenut nyt 1,5 tuntia. Kyselin äsken sanat, kun lapsi tuli sanomaan, että nyt hän ne osaa. Tuloksena 5 sanaa 16:sta oikein. Vielä lukee tänään ja huomenna sanoja.



Mites muilla, onko yhtä paljon, enemmän vai vähemmän käytetty aikaa englannin sanojen ulkoa opetteluun?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummityttöni (nyt kasilla) on tapellut englannin kanssa koko kouluaikansa. Kaikki sanakokeet on tehty kahteen tai kolmeen kertaan ennen kuin on päästy läpi, vaikka niihin on luettu tuntikausia. Isoista kokeista aina 5-6, kuin myös enkun numero todistuksessa. Kaikenlaista keinoa ja motivaattoria on yritetty, mutta ei vieläkään kyllä voi puhua kielitaidosta... Opettajat sentään tietävät, että kyse ei ole yrityksen puutteesta!



Lohtuna on edes se, että ruotsi ei ole läheskään yhtä vaikeaa!

Vierailija
2/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka jankkasin ja pänttäsin, niin ne eivät vaan menneet jakeluun :( Mulla olikin enkku vaan 5. Mutta tuo johtui siitä, että mulla oli liimakorva ja mulla oli putket ykstoista vuotiaaksi, joten mulla oli huono kuulo.



Lukioon mennessä enkun taito rupesi paranemaan kohisten ja sainkin kokeista 6-7 ja kirjoitin ylppäreistä B:n. Olisin saanut tuosta C:n, jos olisin saanut yhden pisteen lisää.



Ja ruotsi mulla oli aina 4-5 (lukiossa, yläasteella se oli 6-7). Ihan vaan siitä syystä, että mä VIHASIN sitä maikkaa ja se vihas mua + mua ei voinut vähempää kiinnostaa ruotsi (eikä kiinnosta vieläkään :D Olen unohtanut seitsemässä vuodessa ruotsin kokonaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on että olemme kaikki eriaiisia.

Vierailija
4/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetella sanalistoja ennemmin kokonaisuuksia: lauseita, joissa ko. sanoja on. Jos jäisivät siten paremmin mieleen (kokonaisuuksina). Harjoittelun ohessa jäisivät itse yksittäiset sanatkin ehkä helpommin päähän, kuin tankkaamalla.



hakekaa yhdessä yhteyksiä, samankaltaisuuksia tai muistisääntöjä suomen kielestä.



yhdistäkää sanoihin lauluja, loruja jne.



ottakaa päivittäin vain 3-5 uutta sanaa työn alle...



Tässä keinoja omalta alakouluajaltani 25 vuotta sitten.

Vierailija
5/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi kirjoittaminen paremmin kuin vain lukeminen mihin oli vaikea keskittyä. Siis sanoja vaan kirjoitettiin, kolmesta viiteen kertaan joka vieraskielinen sana. Askartelinen myös 'sanalappuja' johon toiselle puolelle kirjoitin sanan englanniksi ja toiselle suomeksi. Kuljettelin niitä sitten mukanani ja välillä äiti kuulusteli, välillä isoveli, joskus kyselimme sanoja toisiltamme kaverin kanssa.



Tärkeintä on että kirjoittaa ja pänttää sanoja joka kappaleen jälkeen. Ei odota että on paljon uusia sanoja ja aloita vasta ennen koetta.



t. lukihäirikkö 70-luvulta.

Vierailija
6/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitatte enkun sanat englanniksi paperille siten, että 4 sanaa aina peräkkäin ja väliä ja taas 4 peräkkäin ja monistatte näitä lappusia 5 kpl. ja toisin päin suomeksi ja niitäki 5 kpl. Lapsi kirjoittaa näistä jokaisesta lapusta ainakin kolmesta kaikki kumminki päin kyselettä välillä. Näin oppii samalla kirjoittamaan oikein. Meidän tyttö on näin tehnyt ja ei todellakaan ole luokan parhaimmasta päästä ja on kaikki sanakokeet läpäissyt eka kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiltaa aiemman ehdottamia erilaisia oppimistyylejä. Sitä, että sanoja käytetään oikeissa lauseissa. Minulle itselleni paras tapa oppia sanoja on lukea esim. kirjan tekstiä. Kannattaa kokeilla sitäkin! Entä sanojen kirjoittaminen, erilaisten sanarimpsujen tekeminen, värien käyttäminen koodeina esim substantiivit yhdellä värillä jne. Sanaristikot, pelit jne itse tehtyinä ja sitten vaikka koko perheen voimin pelattuna.



Toki kielellistä lahjakkuutta on erilaista ja toiset vain oppivat niitä helpommin kuin toiset. Minä kuitenkin kärsin edelleen siitä, ettei kukaan osannut lapsena ohjata minua opiskelemaan englantia (ja sanoja) toisella tavalla. Tuntuu kuin olisin lyönyt vuosikausia päätä seinään ja oppinut vain yhden asian: minä en opi englantia. Vasta viime vuosina olen löytänyt oman väyläni kieltenoppimiseen.

Vierailija
8/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kummitytölläsi yksilöllistetty englanti? Tuolla tavalla kyllä syödään lapsen motivaatio englannin opiskeluun, kun vain lyö päätä seinään eli opiskeleee mutta tulokset eivät näy missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen luki pistareihin viisi minuuttia ja kuulustelin. Tuloksena oli kaikki oikein. Tänään oli kuulemma kokeet menneet hyvin. Kaikki oli oikein.

Tuo määrä minkä lapsesi käyttää pistareiden lukuun kuulostaa äkkiseltään hurjalta! Mut varmaan on tarpeeseen.

Vierailija
10/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teette kortit sanoista ja pyydät tavaamaan ääneen.



Kerro lyhyistä ja pitkistä äänteistä. Leikkikää sanoilla. Kerro muita saman tyyppisiä sanoja. Hanki kivoja lastenkirjoja enkuksi.



Enkku voi olla kivaa, vaikka vaikeata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyttö on opetellut niistä lapuista eka ne 4 ensimmäistä, kun olen välillä kysellyt ja sitte vasta siirtynyt neljään seuraavaan, kun on oppinut ne neljä. Ollut tosi hyvä homma meillä.

Vierailija
12/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajalta 16 sanan opetteluun.



Onko lapsella ongelmia muissa aineissa? Voisiko olla jotain lukihäiriötä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa, monesti vain vilkaisin sanat välitunnilla ennen sanakoetta ja silti sain kymppejä ja ysejä. Vaikeampiin sanastoihin käytin ehkä puoli tuntia ja silloin hyvä tekniikka oli kirjoittaa vaikeat sanat ylös ja lausua niitä ääneen.

Vierailija
14/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan enkkua joutunut "lukemaan", kaikki on mennyt päähän kerta kuulemalta ja aina enkku on ollut 10 (ja kirjoitin ällän tekemättä mitään enkun eteen). Pojallani on enkussa Wow -sarjan kirjat eikä heillä ole ollut ainuttakaan sanakoetta. Ennen syyslomaa on ensimmäinen koe, jossa onkin osattava kaikki tänä syksynä opittu. Olen kyllä laittanut pojan opettelemaan sanat ikään kuin joka kappaleesta olisi sanakoe - ja kyllä se tuottaa töitä. Tunteja ja tunteja. Nyt vihdoin enkku alkaa sujua helpommin, kiitos Wow-sarjaan kuuluvan CD-rompun, jonka tilasin Otavalta. Siinä on joka kappaleeseen hyvin sanastoa kertaavia harjoituksia! Suosittelen ko. romppua, jos sanojen opettelu on tuskaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta sitten kirjoittamaan ne. Meillä lapsi (ei tosin vielä koulussa, ikää 5) oppii sanoja valtavaa vauhtia kuulemansa perusteella, ja ne pysyvät mielessä kun toistetaan paljon. Katsellaan kuvia ja hän sanoo englanniksi jne. Vanhemmat aktiivisesti mukaan :)

Vierailija
16/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyssanat, persoonapronominit, olla-verbi yms. ovat vaikeampia useimmille lapsista!

Vierailija
17/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllissä olikin Otavan kirjat ja tehtiin Otavan harjoituksia.

Vierailija
18/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli paljon olemme tehneet töitä muissakin aineissa. Sanakokeet tulevat eri aiheisista sanoista, viimeksi kehon osat, nyt koulutarvikkeet. Niitä ei siis ole kirjan kappaleissa käsitelty, joten sanoja ei ole yhdistetty mihinkään lauseisiin. Lapsi harjoittelee sanoja neljän sanan osissa, kirjoittaa niitä paperille. Välillä koulussa menee ihan hyvin, kun mutta aina välillä tulee vaikeita asioita, joiden kanssa kamppaillaan tuntikausia.

T:ap

ajalta 16 sanan opetteluun.

Onko lapsella ongelmia muissa aineissa? Voisiko olla jotain lukihäiriötä?

Vierailija
19/35 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin opettelisi puhelinluetteloa ulkoa.



Keksikää yhdessä "tarinoita" tai loruja opeteltavista sanoista. Siten hommaan tulee jokin järki, ja samalla muistaminen helpottuu.



Esimerkiksi kehon osista voi laulaa: *pää, olka, polvi, varpaat..." -laulu toimii myös englanniksi: "*head, shoulders, knees and toes, knees and toes,* two eyes, two ears, one mouth and a nose, head, shoulders, knees and toes, knees and toes". Siinä tuli kehon osia, ja on varmasti helpompi oppia laulamalla kuin tankkaamalla sanoja yksitellen.

Vierailija
20/35 |
25.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti opetella 80 sanaa, joista 60 kysytiin kokeessa.



Poika opetteli sanoja 30min, tosin teemme AINA läksyt huolellisesti yhdessä eli suuri osa oli jo muistissa.



Tulos kokeessa: 58/60, 10-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi