Tyttöni 4v sanoi tänään liikennepuistossa kehitysvammaiselle tytölle
Olimme aamulla lasten kanssa liikennepuistossa ajelemassa ja sinne tuli ryhmä kehitysvammaisia lapsia (arviolta 7-15v). Tyttöni ajoi keskittyneesti polkuautollaan " parkkipaikalle" , missä seisoi pieni down-tyttö. Tyttöni otti tuota tyttöä kädestä kiinni ja sanoi, " sulla on erikoiset silmät, mä tykkään niistä" ja hymyili päälle. Sitten omani kysyi mennäänkö ajelemaan. Tyttö sanoi, ettei osaa. Omani sanoi " tuu mun kyytiin, mä osaan vähän" .
Mulla nousi niin tippa silmään. Olivat ihanan luonnollinen ja hyvä pari.
Kommentit (25)
Odotas kunne siitä kasvaa teini ja aikuinen..alkaa huutelu ja irvailu..
Ihana tyttö!
Tokalle vastaan, että kaikille yhteiselo ei suju noin luonnollisesti muiden kanssa. Tämä koskee niin lapsia kuin aikuisiakin.
Kun olin itse eskarissa 80-luvun alussa, meillä oli ryhmässä lievästi kehitysvammainen poika. Meille lapsille puhuttiin syksyn alussa siitä, miksi tämä yksi poika ei osaa kaikkea mitä me muut osataan ja mitkä asiat ovat hänelle vaikeampia kuin muille ja miksi näin on. Oli myös selvää, että hän ei tule jatkamaan meidän kanssa tavalliseen kouluun. En muista että häntä olisi lainkaan kiusattu. Päinvastoin, muistan, että kaikki ottivat hänet erityiseen suojelukseensa ja kaikki halusivat olla hänelle mukavia ja huolehdittiin, että tämä poika ei koskaan jäänyt pihalla yksin jne. Muistan sellaisenkin yksittäisen tapauksen, kun ruokapöydissä oli nimetyt paikat jokaiselle ja sitten eräänä päivänä vaihdettiin istumajärjestystä. Seuraavana päivänä kaikki olettivat, että tämä kehitysvammainen ei muista uutta paikkaansa, mutta hän muistikin ja kaikki olivat tosi iloisia hänen osaamisestaan ja onnistumisestaan.
Miksi eivät olisi luonnollinen pari?? Haloo!!