Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsismi kulkee geeneissä

Vierailija
06.05.2026 |

Tässä teille narsisismistä vouhottajat:

Uuden kaksostutkimuksen mukaan narsismi periytyy vanhemmilta lapsille pääosin geenien kautta.

Yli 6 000 kaksosperheisiin kuuluvaa ihmistä kattaneessa tutkimuksessa havaittiin, että narsistiset piirteet selittyvät puoliksi geeneillä.

Kasvatustyyli tai perheen sosioekonominen asema eivät juuri vaikuttaneet narsismin kehittymiseen.

Tutkimus julkaistiin Social Psychological and Personality Science -tiedelehdessä.

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että Purra sai niitä lapsia.

Mikä vielä pahempaa: Kaikkien aikojen narsku ikonilla Sanna Marinaadilla on lapsi!💃

Kyllähän Sanna on kaikkien narsistien äiti. Oikein tyyppiesimerkki sellaisesta henkilöstä. Tekee mitä huvittaa, vaikka bailaa koronan aikaan. Ei piittaa muista ihmisistä. 

Moni vaihtoi puoluetta juuri hänen takiaan.

Vierailija
22/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhojengi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyden häiriöt ovat periytyvää sorttia.

Vierailija
24/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebook, Instagram jne. ovat narsistien avohoitopaikkoja.

Hyvä ja osuva havainto!!!

Totta! Vain emänarsisti kuvaa itseään jatkuvasti ja julkaisee omia kuviaan. Yök!🤢

Ei terveen ihmisen touhuja itsensä kuvaaminen. Mut narsisti ei häpeä mitään, hän on minä minä, katsokaa MINUA !

Kyllä narsisti syvällä sisimmässään häpeää itseään. Hauras minäkuva vain vaatii jatkuvasti huomiota somen kautta,

Erittäin kovaluonteinen ja empatiakyvytön ihmistyyppi on minulle välittynyt narsisteista. 

Vierailija
25/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jauhojengi

Mitä teet työksesi?

Vierailija
26/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan Stubbin perheessä.

Vierailija
27/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ohut- ja paksunahkaisia narsisteja. Koskeeko molempia tuo geneettinen periytyvyys?

Vierailija
28/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin on. Miehen suvussa on kolmessa polvessa skitsofreniaa. Ei kai sairaudelle mitään voi.

Vierailija
29/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin on. Miehen suvussa on kolmessa polvessa skitsofreniaa. Ei kai sairaudelle mitään voi.

Hoitoon pitää hakeutua ja lääkkeet otettava lääkärin ohjeiden mukaan 

Vierailija
30/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin sanoen narsistin uhriksi joutunut saa vielä kaupan päälle narsistiset lapset.

Vierailija
31/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen narsistin uhriksi joutunut saa vielä kaupan päälle narsistiset lapset.

Lapsista tulee ainakin vähemmän narsistista jos narsistivanhemmalle ei anneta huoltovastuuta millään tavalla.

Vierailija
32/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kurja juttu, että vielä lapsetkin... 

Mutta onneksi voivat tulla siihen terveeseen vanhempaan. Eivätkä kaikki sairastu.

Vierailija
33/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on henkilö, jolla on pakkomielteinen tarve ihailla itseään, heikko empatiakyky ja taipumus manipuloida muita. Narsistinen persoonallisuus on röyhkeä, ylimielinen ja itsekäs, ja hän käyttää muita ihmisiä hyväkseen omien tavoitteidensa saavuttamiseksi. Käytös on usein kulissien rakentamista, ja taustalla on usein suuri hylkäämisen pelko. 

Vierailija
34/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain hyvät geenit: ajattelen oikein ja viisaasti  Näytän paremmalta kuin 99%  ikäisistäni miehistä. Pankinjohtaja tervehtii kadulla .Ja sijoitusneuvojani rukoilee aina tekstarllla ylityölupaa purkaakseen karttuneiden varojen kirjanpitosumat. Ja sitten jo1ku vielä väittää, että olen itsekäs. Tottahalvatussa olen, mutta se on ylpeyttä menestyksestä. Narsismi on mt-sairaus, pärjääminen viisautta. Ei mulla muuta🐸heissankvaak!

Vierailija
35/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eronneet helposti julistavat ex-puolisonsa narsistiksi.

Vierailija
36/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnneksi narsismista puhutaan nykyään paljon enemmän ja kovemmalla äänellä.

Murros kohti lähes narsistivapaata yhteiskuntaa on käynnissä. Ja hyvä niin.

Vierailija
37/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eronneet helposti julistavat ex-puolisonsa narsistiksi.

Ainakin Vihreiden pj Sofia Virta tekee niin.

Vierailija
38/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos geenit vaikuttavat puolella, niin mikä toisella puolella vaikuttaa?

Jos kerran kasvatusympäristö ei.

Vierailija
39/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistilla on aivan varmasti mittava rahallinen omaisuus koska hyvin itsekkäänä henkilönä ei ole mitään rajoituksia ja pidikkeitä

Mutta löytyykö kykyjä?

Vierailija
40/166 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on sellainen virheoletus, että tutkimuksessa ajateltiin saman perheen lapsilla olevan sama kasvuympäristö perheessä. Narsistisella vanhemmalla on kuitenkin tyylillisesti suosikkilapsi ja inhokkilapsi, ja näillä on ihan erilainen lapsuus, vaikka samassa perheessä kasvavatkin.

Identtiset kaksoset muistuttavat toisiaan narsistisuuden määrän suhteen ehkä myös siksi, että heidän välillään voisi kuvitella suosikin ja inhokin aseman vaihtelevan tasapuolisemmin kuin esimerkiksi tyttö-poikakaksosparilla tai epäidenttisillä kaksosilla, jotka eivät muistuta kovin paljoa toisiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän