Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiään hoivakotiin katsomaan mennyt – vastassa oli järkyttävä näky

Vierailija
06.05.2026 |

Hoivakodista kuuluu taas kummia. Vanhus oli jälleen tippunut lattialle ja saanut ikäviä ruhjeita, hoitaja oli soittanut omiaisille ja naureskellut, että "äidistänne otetut kuvat saattavan näyttää vähän hassuilta", kieltämättä kun koko kasvot olivat ruhjeiden peitossa ja silmät muurautuneet umpeen. Mitähän hauskaa hoitajan mielestä siinä oli. Asianmukaista hoitoa ei kuitenkaan ryhdytty antamaan. Hoitokodissa oli taas päätetty tunaroida ja päätellä talon sisällä mitäpäs tehdään, siis ilman lääkärikäyntiä tai muuta tarkistusta. Pilleri poskeen ja omaan sänkyyn vaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitakaa itse vanhuksenne, niin ei tarvitse märistä huonosta hoidosta.

Vierailija
2/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan varmaan hoitaa vanhukseni kotona yhtä huonosti kuin hoitajat, jotka sentään kehtaavat saada palkkaa kelvottomasta hoitamisesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsi on hoitokodissa kouvolassa. Käyn sielä kerran viikossa, eikä mulla ole mitään pahaa sanottavaa. Päinvastoin. 

Vierailija
4/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitokotien peruspalveluihin kuuluu nykyään mm. retuuttaminen, tuoliin sitominen, turpaan vetäminen ja tappo.

Vierailija
5/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me hoitajat mielellään sängyn laitaa nostettaisiin ja estettäisiin putoaminen. Mutta kun ilman lääkärin lupaa sitäkään ei saa tehdä potilaalle. ( Laitalupa tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollossa, erityisesti vanhustyössä ja sairaaloissa, lupaa nostaa sängyn laidat ylös potilaan tai asukkaan turvallisuuden takaamiseksi. Koska laitojen nostaminen rajoittaa henkilön vapaata liikkumista, se katsotaan rajoitustoimenpiteeksi, joka vaatii perustelut.) 

Vierailija
6/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidatko sinä?

Vierailija
7/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oli ulkomaalainen hoitsu joka luuli että hassu tarkoittaa samaa kuin funny (tarkoittaa hassun lisäksi mm. outoa, erikoista). 

Vierailija
8/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri otti anoppinsa kotiinsa asumaan ennemmin kuin olis mennyt tonne hulluuteen. Saa arvoisensa lopun elåmälle. Lapsenlapset on iloisia, kun mummi asuu heillä jne jne. Kysdin häneltä, että miten tulitte tohon päätökseen, niin kaveri sanoi, että luetko lehtiä yhtään. Ymmärsin kyllä. 

Vierailija
9/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menimme hakemaan appiukkoa kotiin yhden päivän ja yön kestäneeltä tutkimusjaksolta ja vastassa oli kasvoista ja toisesta olkapäästä ruhjeilla oleva vanhus, joka ei kyennyt nousemaan vuoteesta. Hoitaja selitti, että ei ole tapahtunut mitään, hän näytti tuolta jo tullessaan osastolle, mutta ei suostunut kertomaan, mistä ruhjeet olivat tulleet. Kyseessä kun oli salassapidettävä asia, jonka vain potilas itse voisi kertoa.

Veimme hoitajan sinne vuoteen vierelle ja kysyimme, että ihanko varmasti potilas on kotituskelpoinen, hän on selkeästi kovissa kivuissa, käden asento on omituinen eivätkä jalat kanna. Hoitajan mielestä kyseessä oli enemmän meidän asenteemme kuin kotiinlähtijän vointi.

Puettiin appi ja vietiin hänet päivystykseen. Siellä meitä tentattiin, olemmeko pahoinpidelleet hänet ja ilman tuoreita sairaalapapereita olisi kutsuttu poliisi paikalle. Vieläkään emme tiedä, mitä oli tapahtunut, mutta kolmen kuukauden hoitojakson jälkeen appi pystyi palaamaan  kotiin.

Vierailija
10/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me menimme hakemaan appiukkoa kotiin yhden päivän ja yön kestäneeltä tutkimusjaksolta ja vastassa oli kasvoista ja toisesta olkapäästä ruhjeilla oleva vanhus, joka ei kyennyt nousemaan vuoteesta. Hoitaja selitti, että ei ole tapahtunut mitään, hän näytti tuolta jo tullessaan osastolle, mutta ei suostunut kertomaan, mistä ruhjeet olivat tulleet. Kyseessä kun oli salassapidettävä asia, jonka vain potilas itse voisi kertoa.

Veimme hoitajan sinne vuoteen vierelle ja kysyimme, että ihanko varmasti potilas on kotituskelpoinen, hän on selkeästi kovissa kivuissa, käden asento on omituinen eivätkä jalat kanna. Hoitajan mielestä kyseessä oli enemmän meidän asenteemme kuin kotiinlähtijän vointi.

Puettiin appi ja vietiin hänet päivystykseen. Siellä meitä tentattiin, olemmeko pahoinpidelleet hänet ja ilman tuoreita sairaalapapereita olisi kutsuttu poliisi paikalle. Vieläkään emme tiedä, mitä oli tapahtunut, mutta kolmen kuukauden hoitojakson jälkeen appi pystyi palaamaan  kotiin.

Teittekö rikosilmoituksen? 

Vierailija
11/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri otti anoppinsa kotiinsa asumaan ennemmin kuin olis mennyt tonne hulluuteen. Saa arvoisensa lopun elåmälle. Lapsenlapset on iloisia, kun mummi asuu heillä jne jne. Kysdin häneltä, että miten tulitte tohon päätökseen, niin kaveri sanoi, että luetko lehtiä yhtään. Ymmärsin kyllä. 

Lehdistähän sen neutraalin totuuden kuulee 😅

On niitä asiallisiakin paikkoja, itse en anoppini piiaksi ryhtyisi. Eikä mieskään halua esimerkiksi äitinsä alapäätä pyyhkiä. 

Vierailija
12/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä appivanhemmat on enemmän tai vähemmän dementoituneita ja levottomia, lapset lukiossa. Ei todellakaan voida ottaa tänne, jos arvostaa sitä että lapsilla on opiskelurauha ja mukava olla kotonaan viimeiset lapsuusvuotensa. 

Vierailija
13/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siis lopettaa työnteko ilmeisesti? Ja muuttaa muuttotappiopaikkakunnalle 400 km päähän. Ja sitten kun vanhemmat jossain vaiheessa kuolevat, niin siinäpä olet sitten päälle viisikymppisenä työnhakijana, jolla ehkä vuosien tauko työelämästä. Ei ole kyllä oikein mukava tulevaisuudennäkymä tämä. 

Vierailija
14/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me hoitajat mielellään sängyn laitaa nostettaisiin ja estettäisiin putoaminen. Mutta kun ilman lääkärin lupaa sitäkään ei saa tehdä potilaalle. ( Laitalupa tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollossa, erityisesti vanhustyössä ja sairaaloissa, lupaa nostaa sängyn laidat ylös potilaan tai asukkaan turvallisuuden takaamiseksi. Koska laitojen nostaminen rajoittaa henkilön vapaata liikkumista, se katsotaan rajoitustoimenpiteeksi, joka vaatii perustelut.) 

Joten asiakkaan pudottua ainoa hoito on Panadol ja takaisin sänkyyn?  Sinulta meni jutun pointti ohi että humahti.

Vierailija
15/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa ei tule laskuakaan hoidosta. Positiivista.

Vierailija
16/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se anoppi tuskin on muistisairas. 😨

Vierailija
17/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten asiakkaan pudottua ainoa hoito on Panadol ja takaisin sänkyyn?  Sinulta meni jutun pointti ohi että humahti.

Yli 90 v sukulainen kaatui lähdettyään hoivapaikassa sängystä. Lonkka murtui. Pääsi seuraavan päivänä leikkaukseen ja sitä seuraavana kävelyharjoitukset.

Oliko ihan kamalaa?🤔

Vierailija
18/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 90 v sukulainen kaatui lähdettyään hoivapaikassa sängystä. Lonkka murtui. Pääsi seuraavan päivänä leikkaukseen ja sitä seuraavana kävelyharjoitukset.

Oliko ihan kamalaa?🤔

Minä niin toivoisin että ihmiset joilla on hyviä kokemuksia pitäisivät isoa ääntä myös, siitä kuinka hyvin vanhus hoidetaan. Jopa kun Orpo kiitti äitinsä hoidosta palvelukotia, niin hirveä huuto myrsky joo hyvä se on kun rahaa jne. Minun tädin mies joutui laitokseen, mutta yllättäen piristyi ja alkoi pyörätuolilla itse liikkumaan, kotona tätini kanssa ei saanut mennä edes parvekkeelle sohvalla vain sai istua tai sängyssä, mutta vapaus siis koitti kun pääsi laitokseen 

Vierailija
19/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan varmaan hoitaa vanhukseni kotona yhtä huonosti kuin hoitajat, jotka sentään kehtaavat saada palkkaa kelvottomasta hoitamisesta!

No hoida, Katso sitten ettei sängystä karkaa eikä tipu. Yks vanhus sai itsensä sängystä lattialle vaikka oli kaiteet, aamupalan just syönyt ja astioita oli hoitaja viemässä pois. Onneksi ei omaiset olleet vielä tuohon aikaan noin 30 vuotta sitten niin herkkiä kuin nykyään, ymmärsivät hyvin, kun isänsä oli jo niin dementoitunut ja muut sairaudet päällä, että oli jossain poterossa sota aikaa, oli siis veteraani 

Vierailija
20/37 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä pitäisi ? Menetkö itse heti sairaalaan kun kaadut ? Mustelmia tulee helposti kun kaatuu tai tipahtaa, pitääkö siihen lääkäri kutsua katsomaan että kato mustelma ? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän