Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tosiaan niin... asiaa Kelasta(ov)

Vierailija
11.05.2007 |

että saan äitiysrahani vuoden 2005 vuoden verotulojen mukaan vaikka tuloni ovat kasvaneet reilusti yli 20% sitten vuoden 2005. Jopa alkuvuoden 2007 tuloni ovat olleet paremmat kuin vuoden 2005 tulot yhteensä.

Vaikuttaako tähän se että olen vajaa 5 kuukautta hoitovapaalla ennen äityislomalle siirtymistä. Tätä ennen olen siis ollut vakituisessa työsuhteessa.

Kelan sivuilla kuitenkin sanotaan näin:

" Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

Eli enkö tuon perusteella kuuluisi saada äitiysrahaa 6 kuukauden työtulojeni perusteella?

Oon niin sekaisin näistä kelan kiemuroista että ihan päätä särkee. Eli selittäkääpäs joku viisaampi miten homma siis menee?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä se menee niin, että haet siltä kuudelta kuukaudelta kun olit töissä ennen hoitovapaata. Eli niillä suuremmilla tuloilla näin ollen.

Vierailija
2/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin hänelle useamman kerran sanoa että tuloni ovat kasvaneet reilusti yli sen 20% mutta sillä ei kuulemma ole mitään väliä.

Kysyin häneltä myös kelan sivuilta löytämästäni tekstistä mutta hän ei kommentoinut sitä millään lailla.

Outoa että puhelinasiakaspalvelussa sanotaan ihan eri asioita kuin mitä heidän nettisivuillaan sanotaan. Täytyy näköjään lähteä käymään paikan päällä kelalla ja selvittää asia.

Ja puhelinpalvelun neuvojan nimi on kyllä ylhäällä:)

Edelleen ihmettelevä Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimita sinne se 6 kk tulotodistus, niin ne laskee paremman mukaan. niin ainakin mulle sanottiin.

Vierailija
4/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin samoin, mutta laitoin hakemukseen viimeisen 6kk työtulot sekä perusteluina heidän nettitiedot, lakipykälät yms.

Sain hyvät äitiysrahat, vaikka muka toimiston johtaja oli aluksi eri mieltä.

Vierailija
5/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on että eri virkailijoilta saa eri päätöksen.

Vierailija
6/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansa, kun kerran se on Kelan sivuille nettiin laitettu. Minullakin kyllä on ollut sellainen käsitys, että tulojen noustessa radikaalisti juuri ennen äitiysvapaata, voi äitiyspäivärahaa hakea viimeisimpien 6kk:n palkkatulojen perusteella.

Muista myös mainita tästä puhelinkeskustelusta, sillä eihän asiakaspalvelussa oleva henkilö SAA olla niin tiedoton hoitamistaan asioista, että antaa ihmisille väärää tietoa (ja toisaalta netissäkään ei sitä saa olla). Kuvitella, jos nyt kiltisti hakisit päivärahaa vuoden 2005 tulojen perusteella, ja menettäisitkin näin pitkän pennin, vain koska asioit jonkun epäpätevän virkailijan kanssa...

Mars sinne Kelaan nyt paikan päälle!

Vierailija
7/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli valitset ne parhaat 6kk, jos olet kotihoidontuella, et saa valita niitä 6kk.

Näin kävi minulle viime kuussa, olin kotihoidontuella, mutta kävin samalla töissä välillä tämän talvea, tuloni niiltä ajoilta olisi olleet huomattavasti paremmat kuin 2005 vuoden verotus, mutta tosiaan kun en ollut työttömänä enkä ainoastaan töissä, vaan kotihoidon tuella niitä rahoja tienatessani, en saa kuin minimin äitiyspäivärahaa.

Vierailija
8/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se yli 20% kuten kelan sivuillakin sanotaan..

" Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.

Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

Noin siis sanotaan kelan sivuilla ja kun tuosta kysyin puhelinpalvelun neuvojalta eihän vastannut siihen mitään.

Ja kuten olen jo aiemmin sanonut niin työtuloni ovat kasvaneet reilusti yli sen 20%.

Taidan laittaa hakemuksen niiden 6 kuukauden työtulojen perusteella, sittenhän sen näkee että hyväksyyvätkö ne vai eivät.

Ap

Vierailija
9/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt olet ollut töissä ja jäämässä hoitovapaalle 5kk:ksi ja sieltä suoraan äitiyslomalle.

Sekä vauva syntyy tämän vuoden puolella niin saat 2005 verotuksen mukaan rahan.

ethän sä ole ollut viimeisen 6kk:n aikana töissä vaan hoitovapaalla!

Vierailija
10/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan 2005 verotuksen mukaan.

tossahan lukee selvästi että JUURI ENNEN ÄITIYLOMAN ALKUA PITÄÄ OLLA NE SUUREMMAT TULOT JONKA MUKAAN HAETAAN tai sitten kahden vuoden verotuksen takaa.

Vierailija
11/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse on nyt siitä että miksi en voi hakea äitiysrahaa kasvaneiden työtulojen mukaan, jotka ovat yli sen 20% enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Kuten jo tuossa aiemmin laitoin, kelan sivuilla siis sanotaan näin.

Samassa tekstissä sanotaan myös että " Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta"

ja olen nyt siis hoitovapaalla huhtikuun alusta lähtien, sitä ennen olin siis vakituisessa työsuhteessa.

Ymmärsikö joku nyt pointtini?

Ap

Vierailija
12/12 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

vaan 2005 verotuksen mukaan.

tossahan lukee selvästi että JUURI ENNEN ÄITIYLOMAN ALKUA PITÄÄ OLLA NE SUUREMMAT TULOT JONKA MUKAAN HAETAAN tai sitten kahden vuoden verotuksen takaa.

Mitäs tämä sitten tarkoittaa:

" Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta." "

Eli ilman työtuloja hoitovapaan takia, jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi