Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku joka on ollut Uudessa-Seelannissa? Mitä pidit maasta? Liikuitko luonnossa?

Vierailija
05.05.2026 |

Aloin haaveilla Uuden-Seelannin matkasta ensi vuodelle. Osittain kaupunkilomaa ja osittain luonnossa vaeltamista. Ajankohdaksi mietin syys-lokakuun vaihdetta, jos vain esihenkilö suostuu siihen, että aloitan lomani myöhemmin niin, että pari viikkoa syyskuussa ja pari viikkoa lokakuussa. Syyskuu kun olisin lomakuukauteni ensi vuonna. 

Vinkkejä ja suosituksia? Mietin auton vuokraamista, että pääsee paremmin kulkemaan luontoon ja omien aikataulujen mukaan. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olisi. Lensin joskus Singaporeen ja sekin oli pitkä lento. Eräs mummu lapsenlapsensa kanssa jatkoi siitä vielä uuteen-seelantiin ja sinnekin taisi olla yli 10h lento. Huh. 

Vierailija
2/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa olisi. Lensin joskus Singaporeen ja sekin oli pitkä lento. Eräs mummu lapsenlapsensa kanssa jatkoi siitä vielä uuteen-seelantiin ja sinnekin taisi olla yli 10h lento. Huh. 

Joo lennot on pitkät eikä sinne kannata vain viikoksi lähteä. Varmaan 2-3 viikkoa olisi parempi. Olen matkustellut vain Euroopassa, mutta haluaisin muuallekin ja Uusi-Seelanti kyllä kiehtoo paljon.

Ap

Vierailija
4/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roturuassa vaeltelimme (mätä kananmuna haisi) ja Aucklandin edustalla purjehdimme. Muuten kaupunkilomailimme Aucklandissa.

Yhdistimme matkamme Australiaan ja olimme reissussa vähän yli 3 viikkoa.

Vierailija
7/33 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikaa on niin mene ihmeessä Christchurchiin ja siitä vuorille eteläsaarella. Siellä on huikea luonto mutta myös astetta pahempia elukoita. Ainakin myrkyllisiä tuhatjalkaisia ja hämähäkkejä yms. mutta myös kiwejä.

Vierailija
8/33 |
12.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aucladin satama-alue on viihtyisä, kannattaa käydä merimuseoon tutustumassa,kierrellä pikku putiikeissa ostaa sieltä vaikka opossumin villisia tuliaisia.

Auclandin Sky Toverissa voi käydä tutustumassa koko kaupungin näköaloihin ja hypätä benji hypyn jos uskaltaa, siellä on myös ravintola,itse näköalahissi on kyllä huimaava kokemus.

Auclandissa on paljon muutakin nähtävää.Kiiltomato luola Rototualla oli kyllä hieno kokemus.

Pohjois-saari jäi näkemättä, mutta ehkä seuraavalla kerralla.

Vierailija
9/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikaa on niin mene ihmeessä Christchurchiin ja siitä vuorille eteläsaarella. Siellä on huikea luonto mutta myös astetta pahempia elukoita. Ainakin myrkyllisiä tuhatjalkaisia ja hämähäkkejä yms. mutta myös kiwejä.

Mua pelottaa kaikki tuollaiset pahemmat elukat. :D Toki se eteläkin kiinnostaa. Aloin nyt miettiä sitäkin, että jos olisi kolme yötä Hong Kongissa menomatkalla. Sitten kaksi viikkoa Uudessa-Seelannissa.

Ap

Vierailija
10/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän ole. Uusi-Seelanti tunnetaan nimenomaan siitä ettei siellä ole mitään vaarallisia eläimiä. 

Olin itse vuoden vaihdossa Uudessa-Seelannissa ja sen jälkeen olen ollut parikin kertaa 2-3 viikon reissulla. Eteläsaari on todella upea vuorineen, itse tykkäsin varsinkin länsirannikon sademetsistä mutta siellä tosiaan myös ei ehkä niin yllättäen sataa paljon. Jos vaellus kiinnostaa ja haluat vaeltaa tunnetumpia reittejä niin varaudu siihen että ne pitää varata todella ajoissa ja siellä on sitten muitakin samalla reitillä. 

Olen matkustanut paljon ja Uusi-Seelanti on kyllä yksi suosikeistani, varsinkin jos luontomatkailu kiinnostaa. 

Vierailija
11/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva suositus! Olin reissussa siellä melkein viisi viikkoa ja kiertelin sekä luonnossa että vierailin monissa kaupungeissa. Eteläsaaren vuorimaisemat ovat todella hienoja, pohjoissaarella taas on ihania viinitiloja ja maorikulttuuria. Lensin Shanghain kautta, matka kyllä kesti 36 tuntia. Ehken vain viikoksi lähtisi aikaeron takia, mutta ehdottomasti kannattaa mennä! Syys-lokakuu on hyvä aika, kun siellä on kevät.

Vierailija
12/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pelottaa kaikki tuollaiset pahemmat elukat. :D Toki se eteläkin kiinnostaa. Aloin nyt miettiä sitäkin, että jos olisi kolme yötä Hong Kongissa menomatkalla. Sitten kaksi viikkoa Uudessa-Seelannissa.

Ap

Minä en noin kauas lähtisi alle kuukauden ajaksi. Muutama päivä menee aikaerosta toipumiseen, ja loppupäästä muutama päivä tuliaisostoksiin ja matkajärjestelyihin.  Eli efektiivistä loma-aikaa jää siinä 3 viikkoa. Viikko Aucklandissa ja ympäristössä, toiset kaksi vaikka road tripilla saaren päästä päähän + tähän luontoretkiä päiväohjelmaksi.

Kävin itse Uudessa Seelannissa freesaamassa Australian-viisumini. Ausseissa vietin kaikkiaan vuoden, 6 kk kertaviisumilla.

Vierailija
13/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu opiskeli siellä vuoden joskus 15 vuotta sitten ja tykkäsi mahdottomasti. Juuri sateisuudesta sanoi, mutta sehän on se vehreyden hinta. Ei voi olla vihreää ja kuivaa. Huikeat maisemat, upea luonto. Oli kovin hänen makuunsa. 

Vierailija
14/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata vähintään kolme viikkoa. Auckland on vähän kuin Helsinki. Lautalla pääsee kivoille pikkusaarille. Muuten Pohjois-saarella eli ole oikein nähtävää. No joo, pohjoisessa dyynit ehkä. Joku Saimaakin on hienompi kuin Lake Taupo. Laittaisin paukut Etelä-saareen. Siellä sitten onkin turisti jos toinenkin. Hiljaisemman luontokokemuksen saa Suomessa.

Vierailija
15/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kolme kertaa. Viimeksi lennot olivat Dohan kautta. Qatarin välilaskuton lento Doha-Auckland kestää 17 tuntia.

Hienoimpia paikkoja ovat saaret kuten Stewart Island, Kapiti Island ja Tiritiri Matangi. Myös Milford Sound on hieno kohde vaikkakin aika sateinen.

Vierailija
16/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä tuhlaa energiaasi Hong Kong, tai jos haluat niin vasta paluumatkalla. Mä reissasin uudessa seelannissa 8vkoa tammi-helmikuun yli 10v sitten. Todella huikea paikka. Mä kiersin kummatkin saaret Stray Travelin hop-on-hop-off reissulla. Olen matkaillu paljon maailmalla mutta haluan vielä uudemman kerran NZ koska luonto on aivan järisyttävä. Yhdellä kertaa ei sitä edes vielä oikein pysty sisäistämään. Siis siellä on ihan kaikkea ja koettavaa ja nähtävää riittää ja etäisyydet on lyhyitä paikkojen välillä. Koska sulla kovin lyhyt reissu niin suunnittele se hyvin. Tutea Falls on tosi mahtava kokemus, maailmankuulu 7-metronen putous, joka on maailman korkein kaupallisesti laskettava putous. En ollut koskaan laskenut putouksia aikaisemmin mutta tämä jäi kyllä muistoihin upeana. 

Myöhemmin asuin lyhyen hetken Australiassa ja kävin vk.loppureissulla Aucklandissa tällöin oli toukokuun loppu ja silloin siellä satoi joka päivä sen verran että se kasteli ikävästi, enkä todellakaan voi suositella heidän talvea matkailuun. Jos Turkkareita ja Fazun sinistä tulee ikävä niin Aucklandissa on erityinen kauppa joka myy näitä. Tai ainakin aikoinaan oli. Nimeä en hatusta muista.

Vierailija
17/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Asuin siellä ennen. Ei tarvitse pelätä myrkyllisiä eläimiä. 

Vierailija
18/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Uudessa-Seelannissa kolme vuotta ja sydän jäi sinne pysyvästi. Kertakaikkisen upea aikaa oli tuo elämässäni. Toki siellä on omat ongelmansa ja hinnat on varmaati nousseet hurjasti... mutta täysin ainutlaatuinen paikka se on. Eikä siellä tosiaan ole mitään eläimiä joita pitäisi erityisesti pelätä, muutama ruma öttiäinen mutta eivät ole vaarallisia samalla tavalla kuin Australiassa.

Vierailija
19/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pahemmat elukat ? ? Ei nuo pahoja  ole.  Ausseista löytyy ne supermyrkylliset  käärmeet

Vierailija
20/33 |
14.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä en noin kauas lähtisi alle kuukauden ajaksi. Muutama päivä menee aikaerosta toipumiseen, ja loppupäästä muutama päivä tuliaisostoksiin ja matkajärjestelyihin.  Eli efektiivistä loma-aikaa jää siinä 3 viikkoa. Viikko Aucklandissa ja ympäristössä, toiset kaksi vaikka road tripilla saaren päästä päähän + tähän luontoretkiä päiväohjelmaksi.

Kävin itse Uudessa Seelannissa freesaamassa Australian-viisumini. Ausseissa vietin kaikkiaan vuoden, 6 kk kertaviisumilla.

Niin no meillä joillakin on sellainen asia kuin työ jossa pitää olla paikalla. Neljä viikkoa saa lomaa pitää yhteen putkeen. 

Ap