Ylimääräinen saatu raha tilille vaikuttaa toimeentulotukeen
Kuinka pitkäksi aikaa se vaikuttaa? Löysin tämmösen kohdan Kelan sivuilta: "Yksittäiset suuret tulot voivat vaikuttaa toimeentulotukeesi usean kuukauden ajan. Tällaisia tuloja voivat olla esimerkiksi suuri veronpalautus, perintö tai vahingonkorvaus. Jos saat yksittäisiä suuria tuloja, sinun täytyy varautua maksamaan arjen menosi niillä pidemmän aikaa".
Muutimme ja tililleni palautettiin vuokratakuu. Tuosta rahasta olisi nyt mahdollista ostaa itselleni ja lapselle tarvittavia juttuja joihinka ei ole ollut varaa. En hae tältä ky. kuukaudelta ollenkaan toimeentulotukea koska sain tuon rahan. Ylimääräistä rahaa olisi käytettävissä nyt muutama satanen. Uskallanko niitä käyttää vai pitääkö niillä kustantaa myös seuraavan kuukauden menoja? Mistään turhista hankinnoista ei nyt todellakaan ole kyse. Olemme sairastumiseni ja eron jälkeen eläneet lapsen kanssa hyvin vähäisillä varoilla.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy itseltäsi, miksi saat toimeentulotukea.
Henkilö tarvinnee rahaa ja on oikeutettu toimeentulotukeen. Ei siinä muuta.
Siinä muitten rahoilla elävän laiskan kusipään mielipide
Jos tilille tulee vaikka 600 ylimääräistä niin sillä pitää maksaa 2-3 kuukauden kuluja jos saa normaalisti 200 euroa toimeentulotukea. Jos ei saa työttömyysrahaa ollenkaan ja saa vain toimeentulotukea sen vajaa 600 euroa kk niin ylimääräiset tulot vähennetään seuraavan kuun tuesta. Jos siis saa 600 euroa vaikka sitä vuokratakuuta takas niin ei saa seuraavassa kuussa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Kysy itseltäsi, miksi saat toimeentulotukea.
Saan siksi kun en muuten pärjäisi. Ei minun tarvitse sitä itseltäni kysyä. En valinnut tätä nykyistä elämääni. En voinut vaikuttaa mitenkään siihen että vakava sairaus iski päälle. Tämän myötä pitkä avioliitto kariutui. Mies jätti kun ei kestänyt sairasta vaimoaan. Jätti samalla myös lapsemme, minulle huolehdittavaksi. Aloitti uuden elämän itsekseen ja jätti maksamatta sovittuja rahoja. Myös minun työt loppuivat kun en kyennyt enää liikkumaan kuin avustettuna pyörätuolilla jne. Aina elämä ei vaan mene niinku haluaa. Ja siinä kohtaa on hyvä jos ja kun yhteiskunta auttaa. ap
Olette silti hengissä ja se on toimeentulotuen tarkoitus. Turvaverkko, joka pelastaa ennen hengenlähtöä.
Henkilö tarvinnee rahaa ja on oikeutettu toimeentulotukeen. Ei siinä muuta.