Miksi opettajat vastustavat kesäloman aloituksen siirtämistä myöhemmäksi?
Miten muutos vaikuttaisi opettajien lomiin? Eikö tarkoitus ole jatkaa vastaavasti kesälomaa pidemmälle elokuussa? Miksi tämä on huono asia?
Jos huhtikuulle lisätään ylimääräinen loma, miten nuo koulupäivät korvataan opetussuunnitelmassa? Ja tarkoittaisiko huhtikuun ylimääräinen loma (1vko?), että opettajien vuosittainen lomapäivien määrä lisääntyisi entisestään?
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku vielä perustella miksi muutos on tarpeellinen. En vain ymmärrä.
Turismuksen vuoksi eniten. Suomi menee kiinni liian aikaisin.Menetämme ne turistit, jotka lomailee elokuussa.
Mutta eihän tuo ole selitys, kun sitten käy niin että kesäkuussa ei ole turisteja. Kesäkuussa ei lomailisi kukaan? Ei tässä ole kyse vain opettajien lomista, vaan kaikkien suomalaisten lomakulttuurista. Kesäkuussa ei sitten lomailtaisi.
Moni paikka pysyy kotimaassa pystyssä lomailevien opettajattajien avulla. Kuka matkustaa kotimaassa kesäkuussa? Opet. Ketkä tulevat Suomeen elokuussa: japanilaiset, ranskalaiset, jenkit, espanjalaiset ja saksalaiset.
Täällä on nyt jo paljon ulkomaalaisia turisteja, vaikka on vasta toukokuu. Millos niiden lomat on?
Ei pidä paikkaansa. Joku satunnainen nuori reppureissaaja voi tulla ja ei kyllä rahaa käytä juurikaan.
Oppilaat ovat koko toukokuun lentoon lähdössä. Varsinkin kauniina päivinä. Pari viikkoa lisää oppilaiden väkisin koulussa pitämistä ei paranna kenenkään oppimistuloksia.
Koulujen lomat kesäkuun alusta elokuun loppuun. Näin oli joskus ja hyvin olikin. Joululoma lyhyemmäksi ja syysloma kokonaan pois. Syysloma on jäänne ajalta jolloin kaikki nostivat perunoita pellosta. Perunalomana tuota viikkoa nimitettiin pitkään. Kesä on koululaiselle parasta loma-loma-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä opettajana en nyt mitenkään henkeen ja vereen vastusta, mutta ihmettelen. Kahden viikon takia tehtäisiin joku massiivinen muutos, mikä vaikuttaisi koko suomalaiseen koulujärjestelmään eskarista yliopistoihin saakka. Kun ne peruskoululaiset eivät kuitenkaan lomakyliä elokuussa voi pyörittää, niin ihmettelen, eikö tästä työttömyyden maasta löydy muutamaksi viikoksi työntekijöitä ilman näitä muutoksia. Omassakin perheessä on opiskelijoita, jotka tulevat heti töihin elokuussa, jos tarvitaan, kun töitä ei heille meinaa löytyä millään.
Sitten kun ajattelen ihan koululaisia (eikös tällaisissa muutoksissa pitäisi ajatella nimenomaan heitä, eikä yrityselämää), niin jotenkin toivoisi, että he saisivat olla lomalla kesällä, eikö elokuun syksyisissä säissä ja pimeinä iltoina. Olemme täällä niin pohjolassa, että säät eivät muutu, vaikka eteläisempi Eurooppa lomailisikin, meillä on silloin jo syksyistä.
Kun minä olin koululainen, kesälomat kesti 3kk, eli kesäkuusta elokuun loppuun. Ei niissä elokuun lomapäivissä ollut mitään ongelmaa. Tuskin tulisi sitä nytkään olemaan.
Samat sanat. Ei ollut ongelma olla elokuussa lomalla, vaan päin vatoin, elokuut oli parasta lomaa. Kun aloitin kansakoulun, oli lomaa elokuun loppuun. Sitten jossain vaiheessa se muuttui. Tuntui tosi omituiselta, kun piti mennä kouluun "kesken kesäloman" jo elokuussa, se oli pitkään se 18.8. kun koulut alkoi. Nyt sitäkin on aikaistettu. Opettajat nyt aina vastustaa kaikkea muutosta, en kuuntelisi heitä tässä asiassa. Kyllä ne opettajatkin sitten tykkää, kun huomaavat, miten mukavaa se on kun saa olla koko elokuun lomalla.
Etkö käsitä, ettei elokuun loma ole ongelma, vaan se, että sitten loma lyhenee sieltä alkupäästä? Ja osaa siitä kaavaillaan jonnekin järjettömään huhtikuuhun? Kyllä opettajille varmasti kelpaa 3 kk kesäloma, miksei kelpaisi.
Jos kerran on mahdollista järjestää viikko ylimääräistä lomaa, niin miksi sitä ei laiteta elokuuhun, nykyisen loman jatkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran on mahdollista järjestää viikko ylimääräistä lomaa, niin miksi sitä ei laiteta elokuuhun, nykyisen loman jatkeeksi.
Ei, kun ne suunnittelee, että kesäkuu käydään koulua ja lomat ovat huhtikuussa ja elokuun lopussa. Itse en halua lomailla lasten kanssa huhtikuussa. Mieluummin vähennetään koulupäiviå ja poistetaan vaikka syysloma.
Ei kaikki opettajat vastusta, minä en ainakaan. Mulle sopii kumpi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, kun ne suunnittelee, että kesäkuu käydään koulua ja lomat ovat huhtikuussa ja elokuun lopussa. Itse en halua lomailla lasten kanssa huhtikuussa. Mieluummin vähennetään koulupäiviå ja poistetaan vaikka syysloma.
Ja haluan myös, että lapset saavat lomailla kesäkuussa. Ei kesäkuuta pidä käydä koulua. Lasten rääkkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Haluatko opettaa kesäkuun? Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Ja ansku mä arvaan. Opetat työväenopistolla ja kurssit loppuvat joka tapauksessa jo huhtikuussa. Sulle sopii vallan mainiosti, että peruskoululaiset käy koulua vaikka koko armaan suven.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen ylimääräinen loma se on, jos kesäloman alkupäästä vastaavasti leikataan kaksi viikkoa? Joista toinen viikko sijoitettaisiin järjettömään huhtikuuhun. Käytännössä kesäloma pikemminkin siis lyhenisi viikolla, koska huhtikuun loma on täysi turhake.
Ekaluokkalaisen huhtikuun loma olisi paha juttu järjestää. Kesäloma voisi todellakin jatkua elokuun loppuun ( vastaavasti alkaisi myöhemmin).
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat vastahankaan heti kun joku muutos olisi tulossa.Se on aina näin.
Nyt on aika yhteiskunnan tehdä muutos ja mennään euroopan malliin.
Lapset jaksaa kevätkauden kun lomaa huhtikuussa.
Vanhat ajat nyt unholaan ja uutta kohti.
Nuorten poikien kevätkiima ei katoa täältä pohjolasta yhtään mihinkään. Toukokuun alusta lähtien he ovat aivan päästään sekaisin, uhoavat, pullistelevat, iskevät naisia itselleen. Ei siinä tule opiskeluista yhtään mitään.
t. yläkoulun opettaja
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat ovat koko toukokuun lentoon lähdössä. Varsinkin kauniina päivinä. Pari viikkoa lisää oppilaiden väkisin koulussa pitämistä ei paranna kenenkään oppimistuloksia.
Ei kai tässä parempia oppimistuloksia haeta ollenkaan, vaan rahaa yrityksille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat vastahankaan heti kun joku muutos olisi tulossa.Se on aina näin.
Nyt on aika yhteiskunnan tehdä muutos ja mennään euroopan malliin.
Lapset jaksaa kevätkauden kun lomaa huhtikuussa.
Vanhat ajat nyt unholaan ja uutta kohti.
Nuorten poikien kevätkiima ei katoa täältä pohjolasta yhtään mihinkään. Toukokuun alusta lähtien he ovat aivan päästään sekaisin, uhoavat, pullistelevat, iskevät naisia itselleen. Ei siinä tule opiskeluista yhtään mitään.
t. yläkoulun opettaja
Tämä. Millä hitolla ne moporällääjät pidät kurissa? Luuletteko, että ne istuvat oppitunneilla, vai karkaavat uimarannalle hellepäivänä?
En myöskään halua lomaa huhtikuulle. Silloin on huonot ilmat ja vaikea järjestää hoitoa eka-tokaluokkalaisille. Haluan, että loma-alkaa kesäkuussa. En halua olla kesäkuuta töissä.
Syyloman voitte poistaa ja siirtää sillä tavoin koulun aloitusta myöhäisemmäksi. Edellinenkin syysloma meni töitä tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turismuksen vuoksi eniten. Suomi menee kiinni liian aikaisin.Menetämme ne turistit, jotka lomailee elokuussa.
Tuskin menetetään.
Sinäkö lähtisit lastesi kanssa maahan, jossa on kaikki huvipuistot yms kiinni?
No ei ne elokuun alussa kiinni mene. Esimerkiksi Linnanmäen aukiolo jatkuu pitkälle syksyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin menetetään.
Sinäkö lähtisit lastesi kanssa maahan, jossa on kaikki huvipuistot yms kiinni?
No ei ne elokuun alussa kiinni mene. Esimerkiksi Linnanmäen aukiolo jatkuu pitkälle syksyyn.
Yliopisto-opiskelijoiden koulu alkaa vasta syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on myös opettajana ihan sama, milloin lomat on. Kunhan ne on mietitty koulu ja oppilaiden oppiminen ja hyvinvointi edellä. Ei jonkun muun alan ihmisen vaatimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän tuo ole selitys, kun sitten käy niin että kesäkuussa ei ole turisteja. Kesäkuussa ei lomailisi kukaan? Ei tässä ole kyse vain opettajien lomista, vaan kaikkien suomalaisten lomakulttuurista. Kesäkuussa ei sitten lomailtaisi.
Epäilen että edelleen lomat työpaikoilla jaettaisiin kuten nytkin, eli osa lomailee kesäkuussa, osa heinäkuussa ja osa elokuussa. Lapset vaan on koulussa silloin kun se kesäkuu napsahtaa kohdalle, näinhän se menee nykyään elokuun kanssa.
Juuri niin. Valoisaan kesäkuun alkuun pitää koululaisten loman alkaminen ajoittaa. Juhannuksesta alkaa päivä jo lyhentyä. Elokuussa lomailee terassiväki viinilaseineen kynttilöiden tunnelmallisessa hämyssä.