Yle: Kela-korttia ei juuri enää tarvitse.
Siis TÄH?!! Jos sulla on esimerkiksi poliklinikka-aika sairaalaan, miten ihmeessä ilmoittaudut, jos sulla ei ole Kela-korttia ja vastassa on ihmisen sijasta automaatti?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
EU,ssa voi matkustaa ilman passia ID-kortti riittää.
Tarkennus, Schengen-alueella, ei ole sama kuin EU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näppäilemällä henkilötunnuksen käsin siihen masiinaan.
Kuka vaan voi varastaa hetun, ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaanotolla ei olekaan oikea henkilö.
Mitä tälläiselöä toiminnalla tavoitellaan? Pelkälöä hetulla et tee mitään ja henkilökohtainen lääkärikäynti on ajanhukkaa kun et saa lisätietoa myöhemmin ... ja sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.Voi ja henkilökortilla ja ajokortilla
Itsellä ei ole henkilökorttia, ajokortti ei käy henkilökortista. Laboratorioon ajan varannutta aiemmin huudeltiin sukunimellä. Yksityisyyden suojan vuoksi on siirrytty automaatin käyttöön, saat numerolapun, sen ilmestyessä näytölle saat tiedon mihin huoneeseen. Näin ainakin Kalasatamassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
En ole tarvinnut yhdelläkään kertaa. Mä oon joka kerta labrassa käydessä ja lääkkeitä hakiessa vilauttanut ajokorttia ja ihan on saman asian ajanut kun se täysin turha kelakortti.
Vierailija kirjoitti:
Tuon muinaisjäänteen voisi poistaa ja tarjota kansalaisille ilmaisen tai edes edullisen henkilökortin. Sitä tarvitaan todella monessa paikassa, toisin kuin kela-korttia.
Kerrankin hyvä idea.
Tarvitsin Kela-korttiani viimeksi tänään Syöpäkeskuksessa, kun Lääkäri tarkisti Kela-korttini takapuolelta päiväyksen, johon saakka syöpälääkkeeni erityiskorvattavuus on voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Tänään kävin labrassa, ei kysytty kelakorttia. Nimen ja henkilötunnuksen kyllä kysyi, mutta ihan suullisesti.
Mutta eikö tämä hidasta henkilökunnan työtä?
Käyn säännöllisesti labrassa ja minulla on Kela-kortti valmiina, josta luetaan viivakoodi ja tietoni välähtää hoitajalle tietokoneen ruudulle, tekemättä mitään, jos sanoisin nimen ja henk.tunnuksen hoitaja joutuisi ne näpyttelemään koneelle, joka vie ylimääräistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näppäilemällä henkilötunnuksen käsin siihen masiinaan.
Kuka vaan voi varastaa hetun, ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaanotolla ei olekaan oikea henkilö.
Niin. Kela-kortissa ei siinäkään ole kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon muinaisjäänteen voisi poistaa ja tarjota kansalaisille ilmaisen tai edes edullisen henkilökortin. Sitä tarvitaan todella monessa paikassa, toisin kuin kela-korttia.
Kerrankin hyvä idea.
Meillä on jo saatavilla edullinen henkilökortti, kulut alle 20 e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä apteekissa on helpompi näyttää kelakorttia kun käydä ensin kirjastossa tulostamassa maksullisesti se sähköinen resepti ja näyttää sitä.
Apteekissa saat maksutta ulkomaanmatkaa varten tulosteet reseptilääkkeistäsi, saatat turvatarkastuksissa joutua antamaan selonteon.
En ole käyttänyt kelakorttia 20 vuoteen. Olen käynyt terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, labrassa ja apteekissa, ja aina on ajokortti riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin laboratoriokokeiden yhteydessä Kela-korttia kysytään AINA.
Henkkarit käy yhtä hyvin. Viivakoodin ne vaan lukee ja se sama tulee myös vaikka ajokortista
Mun ajokortissa ei ole viivakoodia:
Vierailija kirjoitti:
Mä ilmoittauduin ajokortilla sillä koneella, kukaan ei tarkastanut oliko oma kortti.
Olisin voinut olla kuka tahansa ja lasku terveelle.
Sama mutta olis ollut muutenkin ilmainen käynti.
Loistava tietoturva ja potilasturvallisuusuudistus🤣
Kuka tän keksi?
Uusin juuri henkkarin ja siinä ei ole viivakoodia niin kuin edellisessä henkkarissa vaan qr-koodi. Jos terveydenhoidossa olevat laitteet eivät lue qr-koodia, niin sitten täytyisi olla mukana se kela- kortti. Vuosi sitten en saanut kela- korvausta silmälääkäriltä suoraan ilman kela-korttia. Piti tehdä hakemus kelaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Nykyään virallisia henkilötodistuksia kysellään melkein aina kun joutuu asoimaan virastoissa.
Viimeksi kohdallani kysyttiin, näytin passia, kun olin tilaamassa silmälasit ja samoin kun olin vastaanottamassa silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on aina riittänyt noihin. Ei niissä sillä kortilla ole mitään muuta merkitystä, kuin että se jollain tapaa todistaa henkilöllisyyden, edes kevyesti.
Perimmäinen tarkoitus on ollut todistaa oikeus Kela-korvaukseen. Sitähän ei välttämättä ole, vaikka olisi Suomessa myönnetty ajokortti, mutta nykyisin tieto löytyy henkilötunnuksen perusteella. Lääkkeitä on voinut hakea myös toisen puolesta kyseisen henkilön Kela-korttia näyttämällä, ei siis ole kyse henkilöllisyyden todistamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan auta huutaa kovalla äänellä että täällä ollaan?
Ei mulla kelakortti ole yhtään turha. En usko että passilla voi ilmoittautua automaatilla.
Ajokortti kelpaa oikein hyvin. Itse ilmoittaudun sillä kortilla, mikä ensimmäisenä sattuu käteen lompsasta. Sama juttu apteekeissa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt joka kerta labraan mennessä ja apteekissa reseptilääkkeitä hakiessa.
Tietääkö joku, lukevatko kaikki apteekin kassakoneet, labrojen varausjärjestelmät jne. henkilökorttien ja passien viivakoodeja vain tarvitaanko ihmistyövoimaa avuksi?
Luulen, oman passini perusteella, ettei ole suoraan lukumahdollisuutta, vaan siitä joudutaan siurtämään tietoni ihmistyövoimin, toisin kuin Kelakortin viivakoodilla.
En ole käyttänyt 20 vuoteen. Monesti ei ole kysytty henkkareita ollenkaan tai sitten ajokortista otettu viivakoodi Siihen koneeseen voi näpäyttää ihan kuka vasn hetun jos nyt haluaa esiintyä jonain toisena el varata ajan väärällä nimellä.
en ole kertaakaan käyttänyt noissa kelakorttia.