Vinted - millainen käytös ärsyttää? Peukutusketju
Millainen käytös myyjiltä tai ostajilta saa sinut ärsyyntymään Vintedissä tai vastaavilla käytetyn tavaran myyntialustoilla. Ja en siis niinkään hae selkeitä sääntörikkomuksia ym. vaan käytöstä, joka on sallittua, mutta ärsyttävää. Yksi asia per viesti ja peukku ylös: sapettaa minuakin - peukku alas: mitäs tuosta, ihan normaalia käytöstä.
Minä aloitan: suostun usein tarjouksiin, mutta jostain syystä juuri maksimitinkaus (-40%) saa minut ärsyyntymään, jos tuote on vastikää julkaistu.
Kommentit (78)
Itse en jaksa antaa yleensä koskaan palautetta. Luotan siihen automaattipalautteeseen. Pari kertaa sattunut aivan kuraa, mutta en ole jaksanut alkaa muutaman euron tuotteesta alkaa nillittämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa antaa yleensä koskaan palautetta. Luotan siihen automaattipalautteeseen. Pari kertaa sattunut aivan kuraa, mutta en ole jaksanut alkaa muutaman euron tuotteesta alkaa nillittämään.
Ja tietenkään ei tarvitse. Mutta koska meistä moni ajattelee, ettei viitsi parin euron tuotteesta nillittää, voi pelkkää kuraa myymällä saada viiden tähden keskiarvon ja juuri siksi suuri määrä on toisille meistä yksi varoittava tekijä, selvästi toisille ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Heh. Ei ole ihme, jos negatiivista palautetta ei uskalleta jättää, kun täälläkin mennään heti henkilöloukkauksiin.
Se kuinka monta kauppaa Vintedissä tehdään päivittäin ei kyllä mitenkään vaikuta yksittäisen ostajan mahdollisuuteen vilkaista myyjän saamia palautteita ennen ostoa.
Kun myyjiin mahtuu niitä jotka postittavat tuotteet pesemättömissä maitopurkeissa niin onhan noista palautteista nillittäminen nyt aika nysväämistä. Sait tuotteen ja se suunnilleen vastasi kuntoa, that's it. Mitä siitä mitään romaania kirjoittelemaan. Ihmiset ostaa silti.
Ja kaiken huipuksi, jos tulee joku ristiriitatilanne, palvelusta saa asiakas todella helposti rahansa takaisin eli ei sillä ole lopulta minkään valtakunnan väliä vaikkei myyjällä olisi yhtä ainoatakaan palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää,jos myyjä laittaa ilmoitukseen emotionaalisen taakan. Tarkoitan tällä siis sitä, että ilmoituksessa voivotellaan, kuinka vaikeaa ja ahdistavaa on luopua itselle mieluisasta tuotteesta tai kuvaillaan, miltä tuote myyjästä tuntuu ja miltä tuotteen pitäisi tuntua myös ostajalle. Tämä mekko on tyylitietoisen trendisetterin luottovaate! Tässä puupalikassa on sympaattista ajan tuomaa patinaa, joka sopii lämminhenkiseen lapsiperheeseen. Tätä takkia coolimpaa et löydä, vieläkin arveluttaa, viitsinkö myydä. Ollut lempipaitani, en raaskisi luopua, annetaan vain hyvään kotiin.
Kuinka yleistä tuo sitten on? Itse kun en osta mitään niin en ole tietoinen.
Aika usein tulee vastaan. Ehkä ajattelevat, että se on hyvä myyntikikka ja nostaa tuotteen arvoa myös ostajan silmissä, jos myyjä tuo ilmi, kuinka vaikea siitä on luopua? Itse pidän kuitenkin ilmoituksista, joissa kerrotaan neutraalisti tuotteen ominaisuudet ja kunto. (Vintedin kuntoluokitusten mukaisesti, eli vaikka tuote olisi ollut kuinka rakas itselle, niin omat tunteet eivät tee tuotteesta erittäin hyvää, jos siinä on puutteita.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa antaa yleensä koskaan palautetta. Luotan siihen automaattipalautteeseen. Pari kertaa sattunut aivan kuraa, mutta en ole jaksanut alkaa muutaman euron tuotteesta alkaa nillittämään.
Ja tietenkään ei tarvitse. Mutta koska meistä moni ajattelee, ettei viitsi parin euron tuotteesta nillittää, voi pelkkää kuraa myymällä saada viiden tähden keskiarvon ja juuri siksi suuri määrä on toisille meistä yksi varoittava tekijä, selvästi toisille ei
No ei kai ne automaattipalautteet mitään varoittavia tekijöitä ole?? Itsekin olen myynyt paljon ja siellä on automaattisia palautteita ja tiedän, että myyn vain hyväkuntoisia vaatteita. Yleensä myyn ne vaatteet kaapista pois, mitä ei ole edes pidetty. Ja postitan seuraavana päivänä. Eli nytkö pitäisi sitten ajatella, että ne automaattiset palautteet on jotain kurapalautteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varausten pyytelijät. Jos pyytää varaamaan juuri julkaistun tuotteen seuraavaan viikkoon, on myyjä menettänyt parhaan mahdollisuuden myyntiin. Useimmat näistä ei kuitenkaan osta ja sitten ilmoitus onkin jo hautautunut uudempien alle
Minullekin joku laittoi kysymyksen voinko varata hänelle. Miten tuo käytännössä sitten toimii? Ostaja ostaa mutta en lähetä? Mitään varausnappia sovelluksessa en näe. Miten estää muita ostamasta kun ei yksittäistä ilmoitusta voi piilottaa?
Vähän myöhässä vastaus, mutta jos ostaja on lähettänyt pyynnön, niin siellä keskusteluikkunan oikeassa yläkulmassa on "i" jota klikkaamalla avautuu valikko, josta löytyy "varaa"
Yksittäisen tuotteen voi piilottaa menemällä profiilissaan tuotteen sivulle ja klikkaamalla oikean yläkulman kolmea pistettä ja valitsemalla "piilota".
Mutta tosiaan oman kokemukseni mukaan suurin osa varailijoista ei sitten kuitenkaan lopulta osta, eli kannattaa punnita itselle tuleva hyöty varsinkin uusien ilmoitusten kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en jaksa antaa yleensä koskaan palautetta. Luotan siihen automaattipalautteeseen. Pari kertaa sattunut aivan kuraa, mutta en ole jaksanut alkaa muutaman euron tuotteesta alkaa nillittämään.
Ja tietenkään ei tarvitse. Mutta koska meistä moni ajattelee, ettei viitsi parin euron tuotteesta nillittää, voi pelkkää kuraa myymällä saada viiden tähden keskiarvon ja juuri siksi suuri määrä on toisille meistä yksi varoittava tekijä, selvästi toisille ei
Antamaton palaute kertoo enemmän ostajasta, ei myyjästä eli osa on todella laiskoja antamaan minkäänlaista palautetta, kun tuotteen ovat saaneet. Pitäisikö siis myydä vain niille, jotka antavat palautteita, jotta ei sinun silmissäsi olisi epäluotettava.
Ja tietty sama päinvastoin, myyjät ei välttämättä anna palautetta lainkaan, jotenko onko paljon automaattipalautteita saanut ostaja petollinen? Vai ostanut alle 25v ikäisiltä, joille palautekulttuuri on tuntematon, heillä on vain reklamointikulttuuri.
Nyt on jotkut keksineet nokkelan keinon kiertää tuotakin rajaa: Ostajalta tuli kysymys voiko saada alennusta ja sanoin, että -20% sopii. Hän pyysi minua lähettämään tarjouksen, ja vastasi siihen sitten pyytämällä -40% jo alennetusta hinnasta. No, ei syntynyt kauppoja. Toimiikohan tuo useinkin?
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihan viime aikoina on useamman kerran käynyt näin:
Laitan tuotteen myyntiin ja nopeasti tulee kymmeniä "sydämiä", mutta menee ainakin pari päivää ennen kuin kukaan ostaa. Sitten kun tuote on myyty, alkaa tulla kommentteja tyyliin "Olisin niiiiin halunnut sen. Onko sulla toista?" Ja nämä voivat jatkaa monen kysymyksen verran ("Onko tulevaisuudessa tulossa lisää? Laita viesti, jos ostaja ei hae pakettia. Jne). Jos niin kovasti halusi ostaa, niin miksi ei vain ostanut? Ja kuinka monella on useita kappaleita samaa vanhaa tavaraa? En erityisesti rakasta viesteihin vastaamista ennen toteutunutta myyntiä, mutta sen jälkeen se on täyttä ajanhukkaa.
Ja jos tajuatte, mistä noissa kyselyissä on kyse, niin valaiskaa kiltit tyhmempäänne.
Sain yhdeksän (!) viestiä joltain myytyäni yhden tuotteen. Se meni jo aivan absurdiksi, yritti saada minut kirjoittamaan ostajalle, että nyt olisi ostajaehdokas jonossa (tuote siis juuri saapunut toiseen maahan ostajalle, joka hyväksyi sen). En nyt todellakaan rupea häiritsemään ostajaa, kyllä hän osaa sen itse laittaa myyntiin, jos ei myöhemmin halua pitää, enkä ymmärrä miksi minun täytyisi olla päivystävä asiakaspalvelija ja/tai psykologi, kun myytävää tuotettakaan ei enää ollut.
Kengät, mitkä myydään kuntoluokituksella, "uusi ilman hintalappua" niin luulisi että saisi uudet kengät, vain sovitetut. Mutta sainkin käytetyt kengät... Noh, opin että en osta muualta enää kuin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Kengät, mitkä myydään kuntoluokituksella, "uusi ilman hintalappua" niin luulisi että saisi uudet kengät, vain sovitetut. Mutta sainkin käytetyt kengät... Noh, opin että en osta muualta enää kuin Suomesta.
Puolalaisilla tuntuu olevan paljon tuota, että huijataan kuntoluokituksessa.
”Erittäin hyvä” on yleensä ihan kulunut.
Monesti näkee myös ”Uusi, jossa hintalappu” , mutta todellisuudessa niitä tageja ei näy missään.
Ja jos näistä valittaa, niin puolalaiset suuttuu. Eivät välttämättä edes vastaa mitään, jos jäävät valheesta kiinni.
Kun lisää tuotteen suosikiksi, alkaa myyjä pommittamaan viesteillä. "Voisin alentaa hintaa, jos ostat heti" tai "saat tän kaupan päälle, kun ostat xxx arvoisen tuotteen".
Myyjänä ärsyttää, kun pari minuuttia oston jälkeen alkaa kyselyt joko on viety postiin, mikä kestää yms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät, mitkä myydään kuntoluokituksella, "uusi ilman hintalappua" niin luulisi että saisi uudet kengät, vain sovitetut. Mutta sainkin käytetyt kengät... Noh, opin että en osta muualta enää kuin Suomesta.
Puolalaisilla tuntuu olevan paljon tuota, että huijataan kuntoluokituksessa.
”Erittäin hyvä” on yleensä ihan kulunut.
Monesti näkee myös ”Uusi, jossa hintalappu” , mutta todellisuudessa niitä tageja ei näy missään.Ja jos näistä valittaa, niin puolalaiset suuttuu. Eivät välttämättä edes vastaa mitään, jos jäävät valheesta kiinni.
Mä luulen, että ihan oikeasti ne saattaa vaan ymmärtää kuntoluokitukset eri lailla. Jos lukee Vintedin ohjeita, niin "uusi ilman lappuja" voi olla käytetty. Itselle käyttöönottopesty mutta käyttämätön on "erinomainen", mutta joillekin muutaman kerran käytetty ja pesty on "uusi". Nämä ei ole niin selviä Vintedillä, ja meidän systeemiin tottunutta kyllä ärsyttää, itsellekin tullut monta roskiskuntoista hutia "erinomaisista" ostoksista.
Kunnon sijaan esim "meille uutena tullut ja yhden lapsen yhden kauden käyttämä". Sehän voi tarkoittaa mitä tahansa ja ikävä kyllä usein tarkoittaakin. Kyllä selvät isot puutteet pitäisi aina mainita, se parin euron tuote on ostajansuojineen ja postikuluineen kuitenkin enemmän, ja roskiskaman lähettely postissa ei ole ympäristöteko.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon sijaan esim "meille uutena tullut ja yhden lapsen yhden kauden käyttämä". Sehän voi tarkoittaa mitä tahansa ja ikävä kyllä usein tarkoittaakin. Kyllä selvät isot puutteet pitäisi aina mainita, se parin euron tuote on ostajansuojineen ja postikuluineen kuitenkin enemmän, ja roskiskaman lähettely postissa ei ole ympäristöteko.
Ja klassinen kerran juhlissa käytetty. Itse naiivina kuvittelen sen tarkoittavan erinomaista, mutta kyllähän ruoat ja juomat voivat juhlissa kaatua, oksennus lentää, ja juhlakalu ryömiä metsässä piikkilanka-aidan ali... Aina välillä vannon, että ostan vain livenä nähtyä, vaikka suuri osa myyjistä on rehellisiä ja tarkistavat myymänsä vaatteet.
Minua ärsyttää kysymys onko tuote vielä myynnissä, kun 5 minuuttia siten juuri on laitettu myyntiin.
Toinen mikä ärsyttää on tinkiminen, kun tuote on jo valmiiksi hinnoiteltu alakanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää kysymys onko tuote vielä myynnissä, kun 5 minuuttia siten juuri on laitettu myyntiin.
Toinen mikä ärsyttää on tinkiminen, kun tuote on jo valmiiksi hinnoiteltu alakanttiin.
Varsinkin, kun Vintedissä kuitenkin ilmoitus katoaa automaattisesti, jos joku sen ostaa. Tietysti joskus myyjällä voi olla sama tuote monessa paikassa myynnissä tai ilmoitus voi unohtua vaikka olisi lahjoittanut tuotteen pois, mutta lähtökohtaisesti varsinkin juuri julkaistu ilmoitus on ostettavissa. Ärsyttävää vastailla turhiin kysymyksiin.
Heh. Ei ole ihme, jos negatiivista palautetta ei uskalleta jättää, kun täälläkin mennään heti henkilöloukkauksiin.
Se kuinka monta kauppaa Vintedissä tehdään päivittäin ei kyllä mitenkään vaikuta yksittäisen ostajan mahdollisuuteen vilkaista myyjän saamia palautteita ennen ostoa.