Vinted - millainen käytös ärsyttää? Peukutusketju
Millainen käytös myyjiltä tai ostajilta saa sinut ärsyyntymään Vintedissä tai vastaavilla käytetyn tavaran myyntialustoilla. Ja en siis niinkään hae selkeitä sääntörikkomuksia ym. vaan käytöstä, joka on sallittua, mutta ärsyttävää. Yksi asia per viesti ja peukku ylös: sapettaa minuakin - peukku alas: mitäs tuosta, ihan normaalia käytöstä.
Minä aloitan: suostun usein tarjouksiin, mutta jostain syystä juuri maksimitinkaus (-40%) saa minut ärsyyntymään, jos tuote on vastikää julkaistu.
Kommentit (78)
Minulla ei ole tullut mieleenkään tulkita automaattista palautetta huonoksi palautteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajat, jotka ei jätä mitään palautetta. Ikävä kyllä vintedin automaattipalaute tulkitaan usein negatiiviseksi. Esim itse lähetin juuri vielä muoveissaan olevan pelin (saatiin tuplana lahjaksi) kuplamuoviin käärittynä siistissä paketissa ostopäivänä. Ostaja ei jättänyt mitään palautetta, vaikka pelin on täytynyt olla täysin moitteeton.
Missä tällainen sääntö on että automaattinen palaute olisi negatiivinen? Keksit täysin omasta päästäni tuon. Eihän kukaan edes käyttää toisten yksittäisiä palautteita varsinkaan jos niitä alkaa olla useampi sata. Ihan outo mielipide tällä kirjoittajalla, täysin omasi
Ei se tietenkään ole sääntö, mutta monet eivät uskalla laittaa huonoa arvostelua sillä pelkäävät kostoksi itselleen negatiivista palautetta, jolloin on muodostunut outo systeemi, jossa suuri määrä automaattipalautteita on monen mielestä huono merkki 🤷
Höpö löpö. Et edelleenkään kerro keneillä muilla mielestäsi tällainen sääntö on kuin sinulla itselläsi. Kauppoja täällä takana useampi sata niin ehkä on enemmän kokemusta kuin sellaisella joka itkee yhden pelin palautteen perään.
Höpölöpö itsellesi. Kaikki eivät tietenkään ole sitä mieltä tai tulkitse niin, mutta voit vaikka googlata ja lukea keskusteluita.
Satoja kauppoja on meistä varmasti monella, joten ihan turha yrittää painaa toisia alas.
Itse olen tehnyt useita kauppoja, en nyt satoja, mutta useita. Kuulun useampaan Facebookin Vinted-ryhmään eikä kyllä kukaan ole mistään tuollaisesta kirjoittanut. Anteeksi nyt vain, mutta kuulostaa todella typerältä ajatella automaattisen palautteen olevan huono asia. Kannattaisi vähän tarkastella omaa ajattelutapaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajat, jotka ei jätä mitään palautetta. Ikävä kyllä vintedin automaattipalaute tulkitaan usein negatiiviseksi. Esim itse lähetin juuri vielä muoveissaan olevan pelin (saatiin tuplana lahjaksi) kuplamuoviin käärittynä siistissä paketissa ostopäivänä. Ostaja ei jättänyt mitään palautetta, vaikka pelin on täytynyt olla täysin moitteeton.
Jos en ole ollut myyjän kanssa missään tekemisissä, en siis laita viestiä tai kysy mitään eikä hänkään laita viestiä, ja maksan suoraan sen pyydetyn hinnan, niin en yleensä jätä mitään palautetta. En koe sellaiseen tarvetta tai syytä.
Jos jollain on jotain negatiivista kokemusta, niin ajattelen, että kyllä sellaisesta varmaan laittaisi palautteen/vähemmän kuin 5 tähteä. Esim itse laitoin kerran 4 tähteä, kun villapaidassa oli voimakas huuhteluaineen tuoksu, josta ei ollut mainintaa. Eli sinänsä ajattelen, että automaattiset palautteet tarkoittaa, että kaikki on mennyt niin kuin pitääkin.
Minä taas ajattelen niin päin, että jos kaupat tapahtuvat helposti ilman mitään viestittelyjä ja viiveitä, niin sellaiselle haluan antaa hyvän palautteen, sillä olihan kaupankäynti todella helppoa.
Jos minä jätän antamatta palautteen (ja toinen saa siksi automaattipalautteen), niin se kertoo vain siitä, että vinted ehdotti palautteen antamista hetkenä, jolloin minulla oli kiirettä, ja pyyhkäisin ehdotuksen sivuun. Ja sitten palautteen antaminen jäi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on osunut kohdalle monta sellaista ostajaa, jotka ostavat ja peruvat muutaman minuutin kuluttua. Ei mitään etukäteiskyselyjä tms., pelkkä osto ja peruminen. Mikä järki näissä on? Tuotteet maksaneet 2 -10 euroa, pääosin asusteita tai vaatteita.
Voisiko olla henkilötietojen kalastelijoita? Vaikuttiko ostajat miehiltä?
Miehet ainakin seuraa naiskäyttäjiä vintedissä.
En nyt tarkkaan muista, mutta tuleeko postin seurantaan automaattisesti lähetystunnus, kun ostos on tehty, vai pitääkö myyjän hakea tarra ensin?
Eli postin seurannassa näkyy lähettäjän nimi vaikka kauppa ei toteutuisikaan?
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Varausten pyytelijät. Jos pyytää varaamaan juuri julkaistun tuotteen seuraavaan viikkoon, on myyjä menettänyt parhaan mahdollisuuden myyntiin. Useimmat näistä ei kuitenkaan osta ja sitten ilmoitus onkin jo hautautunut uudempien alle
Mä ehdotan et maksan osan etukäteen varatessa ja maksan loput noutaessa. Teen työtä, mistä ei pääse niin vaan joka päivä notkeasti noutamaan ja aina järjestely on sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostajat, jotka ei jätä mitään palautetta. Ikävä kyllä vintedin automaattipalaute tulkitaan usein negatiiviseksi. Esim itse lähetin juuri vielä muoveissaan olevan pelin (saatiin tuplana lahjaksi) kuplamuoviin käärittynä siistissä paketissa ostopäivänä. Ostaja ei jättänyt mitään palautetta, vaikka pelin on täytynyt olla täysin moitteeton.
Jos en ole ollut myyjän kanssa missään tekemisissä, en siis laita viestiä tai kysy mitään eikä hänkään laita viestiä, ja maksan suoraan sen pyydetyn hinnan, niin en yleensä jätä mitään palautetta. En koe sellaiseen tarvetta tai syytä.
Jos jollain on jotain negatiivista kokemusta, niin ajattelen, että kyllä sellaisesta varmaan laittaisi palautteen/vähemmän kuin 5 tähteä. Esim itse laitoin kerran 4 tähteä, kun villapaidassa oli voimakas huuhteluaineen tuoksu, josta ei ollut mainintaa. Eli sinänsä ajattelen, että automaattiset palautteet tarkoittaa, että kaikki on mennyt niin kuin pitääkin.
Minä taas ajattelen niin päin, että jos kaupat tapahtuvat helposti ilman mitään viestittelyjä ja viiveitä, niin sellaiselle haluan antaa hyvän palautteen, sillä olihan kaupankäynti todella helppoa.
Niin me ollaan erilaisia. Minä taas haluan, että saan jotain palvelua, jotain "ekstraa", jotta näkisin tarpeelliseksi tai sen vaivan, että annan henkilökohtaisesti palautetta. En vaadi mitään, mutta hyvästä palvelusta tulee hyvä mieli, josta haluaa palkita. Kauppa ilman kontakteja on tiett sujuvaa, mutta aika kasvotonta, sellaista liukuhihna hommaa. Samalla kaavalla sitten loppuun asti, eli liukuhihnalta kasvoton automaattipalaute. Joka siis ei ole huono juttu!
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Ei varmaan monikaan jätä kauppoja tekemättä autom.palautteen takia.
Mutta samaa mieltä, että positiivinen automaattipalaute ei aina tarkoita, että kaupat olisi olleet sujuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Ei varmaan monikaan jätä kauppoja tekemättä autom.palautteen takia.
Mutta samaa mieltä, että positiivinen automaattipalaute ei aina tarkoita, että kaupat olisi olleet sujuvat.
Kukaan normaali Vintedin käyttäjä ei syynää niitä palautteita lainkaan joten täysin irrelevantti väite.
Vierailija kirjoitti:
Varausten pyytelijät. Jos pyytää varaamaan juuri julkaistun tuotteen seuraavaan viikkoon, on myyjä menettänyt parhaan mahdollisuuden myyntiin. Useimmat näistä ei kuitenkaan osta ja sitten ilmoitus onkin jo hautautunut uudempien alle
Minullekin joku laittoi kysymyksen voinko varata hänelle. Miten tuo käytännössä sitten toimii? Ostaja ostaa mutta en lähetä? Mitään varausnappia sovelluksessa en näe. Miten estää muita ostamasta kun ei yksittäistä ilmoitusta voi piilottaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 2 euron tuote, josta tarjottiim 1,23e. Hylkäsin tarjouksen. Seuraava tarjous samalta ostajalta oli 1,65e. Hylkäsin tämänkin. Vielä kolmannen kerran tarjosi, nyt 1,79e. En periaatteesta kahden euron tuotteesta anna alennusta joten hylkäsin tämänkin. Joitain voi ärsyttää minun toiminta, minua ärsyttää tuollaiset tarjoajat.
Laita hintaan se 0,50€ ekstraa niin voit sen antaa alennusta köyhälle tinkaajalle. Moni on tyytyväinen tuohonkin.
Asiakas osti tuotteen ja laitoin sen matkaan jo tunnin päästä. Kuitenkin Suomen Posti sekoili ja paketin perille pääsyssä kesti 1,5 vko. Paketti lähti täältä Tampereelta ja kävi mm. Vantaalla, Oulussa, välillä uudestaan Tampereella ja sitten vielä Loimaalla… Ostaja oli siis Itä-Suomessa.
Sain palautteeksi 2 tähteä syynä ”liian hidas toimitus, ihana paita”… Ei nämä tiktok-sukupolven ihmiset paljoa aivosolujaan käytä, hänkin olisi pystynyt seuraamaan toimituksen kulkua itse.
Vierailija kirjoitti:
Ostajat, jotka ei jätä mitään palautetta. Ikävä kyllä vintedin automaattipalaute tulkitaan usein negatiiviseksi. Esim itse lähetin juuri vielä muoveissaan olevan pelin (saatiin tuplana lahjaksi) kuplamuoviin käärittynä siistissä paketissa ostopäivänä. Ostaja ei jättänyt mitään palautetta, vaikka pelin on täytynyt olla täysin moitteeton.
Ei tulkita ainakaan ostajan näkökulmasta. Ostajallehan tulee Vintediltä erillinen ilmoitus, että myyjä on saanut automaattisen viiden tähden arvostelun, jos et ole samaa mieltä, voit vielä muuttaa sen. Eli jos ostajalla olisi ollut huono kokemus, hän voisi vielä tuossa vaiheessa vaihtaa palautteen huonommaksi. Jos ei niin tee, niin eiköhän kaupat ole olleet vähintäänkin neutraalit tai sitten positiiviset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Ei varmaan monikaan jätä kauppoja tekemättä autom.palautteen takia.
Mutta samaa mieltä, että positiivinen automaattipalaute ei aina tarkoita, että kaupat olisi olleet sujuvat.Kukaan normaali Vintedin käyttäjä ei syynää niitä palautteita lainkaan joten täysin irrelevantti väite.
Kyllä mä oon katsonut, ja ihan normaaliksi itseni miellän. Ehkä enemmän nuo vaikuttaa siinä vaiheessa, jos ilmoitus on tosi lyhyt, vaan muutama sana ja myyjällä ei ole paljoa myyntejä takana eli niitä palautteita ei juurikaan ole. Yleensä noilla on vielä tosi vähän kuviakin tuotteesta. Usein oon tällaisilta jättänyt ostamatta.
Näin ostajana ärsyttää myös tuo, että myyjä on laittanut tuotteen varaukseen. Käytän itse vain osta heti -toimintoa. Ensi alkuun odotin ja katsoin, meneekö tuote oikeasti, mutta nyt vain jätän kyseiset tuotteet huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vintedissä tehdään satoja kauppoja päivässä, ei siellä kukaan jätä ostamatta mieleistä tuotetta jonkun myyjän automaattipalautteiden vuoksi! Miettimään nyt itsekin voi hyvää päivää! Ei kukaan muu ole yhtä anteeksi nyt vaan mutta yksinkertainen kuin tuo yksi pelimyyjä... Taitaa olla sama kun täällä jatkuvasti valittaa että ihmiset ei osta vaikka merkkaavat suosikiksi. Voi äly hoi.
Ei varmaan monikaan jätä kauppoja tekemättä autom.palautteen takia.
Mutta samaa mieltä, että positiivinen automaattipalaute ei aina tarkoita, että kaupat olisi olleet sujuvat.Kukaan normaali Vintedin käyttäjä ei syynää niitä palautteita lainkaan joten täysin irrelevantti väite.
Kyllä mä oon katsonut, ja ihan normaaliksi itseni miellän. Ehkä enemmän nuo vaikuttaa siinä vaiheessa, jos ilmoitus on tosi lyhyt, vaan muutama sana ja myyjällä ei ole paljoa myyntejä takana eli niitä palautteita ei juurikaan ole. Yleensä noilla on vielä tosi vähän kuviakin tuotteesta. Usein oon tällaisilta jättänyt ostamatta.
Sinähän siinä ilman tuotetta silloin jäät, äly hoi
Minua ärsyttää,jos myyjä laittaa ilmoitukseen emotionaalisen taakan. Tarkoitan tällä siis sitä, että ilmoituksessa voivotellaan, kuinka vaikeaa ja ahdistavaa on luopua itselle mieluisasta tuotteesta tai kuvaillaan, miltä tuote myyjästä tuntuu ja miltä tuotteen pitäisi tuntua myös ostajalle. Tämä mekko on tyylitietoisen trendisetterin luottovaate! Tässä puupalikassa on sympaattista ajan tuomaa patinaa, joka sopii lämminhenkiseen lapsiperheeseen. Tätä takkia coolimpaa et löydä, vieläkin arveluttaa, viitsinkö myydä. Ollut lempipaitani, en raaskisi luopua, annetaan vain hyvään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää,jos myyjä laittaa ilmoitukseen emotionaalisen taakan. Tarkoitan tällä siis sitä, että ilmoituksessa voivotellaan, kuinka vaikeaa ja ahdistavaa on luopua itselle mieluisasta tuotteesta tai kuvaillaan, miltä tuote myyjästä tuntuu ja miltä tuotteen pitäisi tuntua myös ostajalle. Tämä mekko on tyylitietoisen trendisetterin luottovaate! Tässä puupalikassa on sympaattista ajan tuomaa patinaa, joka sopii lämminhenkiseen lapsiperheeseen. Tätä takkia coolimpaa et löydä, vieläkin arveluttaa, viitsinkö myydä. Ollut lempipaitani, en raaskisi luopua, annetaan vain hyvään kotiin.
Kuinka yleistä tuo sitten on? Itse kun en osta mitään niin en ole tietoinen.
Tämä on ihan totta. Kaikki ei viitsi valittaa jostain pikkujutusta ja antavat automaattisen palautteen mennä.
Jos lähetyksen toimitus on nopea ja tuote vastaa kuvausta, niin silloin mielellään kirjoittaa myyjälle palautteen. Ja varsinkin silloin jos myyjä on itse ollut aktiivinen ja kontaktissa ostajaan.
Myyjäkin voi jättää ostajalle palautteen, ja se voi kannustaa ostajaa antamaan hyvän arvostelun.