Nyt se on varmaa: Koirien ja kissojen omistajille tulee uusi laki
Uusi asetus velvoittaa kaikki omistajat varustamaan kissan tai koiran mikrosirulla ja rekisteröimään sen kansalliseen tietokantaan, josta tietoja voidaan vaihtaa maiden välillä. Velvoite mikrosirutuksesta on tiukempi kissojen ja koirien myyjille, kasvattajille sekä löytöeläinsuojille. Heillä on neljä vuotta aikaa varautua uusiin sääntöihin.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be5dfb17-40d0-434d-9995-264973915…
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs uutta mikrosirussa on? Sehän on jo nyt kaikilla vastuullisilla kasvattajalta hankituilla koirilla.
Sirutettuja ovat myös meidän vapaasti ulkoilevat kissat.
Järjestyslaissa ei ole säädetty koirien kanssa vastaavaa velvoitetta pitää kissaa kytkettynä taajama-alueella. Kissan pitäminen kytkemättömänä on siten sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Entäs noi koirat jotka istuu aina häkeissään. Mikä laki niitä suojelee, että omistaja käyttäis edes lenkillä.
Moni näistä omistajista käy lenkillä ilman koiraa. Siinä on melkosia perheenjäseniä nämä sessukat.
eläisuojelulaki. Jos näet jossain häkkiin suljetun koiran, joka näyttää olevan siellä liia pitkiä aikoja, niin sinä tietenkin teet siitä ilmoituksen vastaavalle viranomaiselle, joka käy katsomassa tilanteen paikan päällä
itse näin kerran miten joku akka hakkasi koiraansa irtohihnalla ja karjui sille viereen! istu! koira oli ihan alistuneen oloinen. menin sinne akan luo ja sanoin ettei koiria kohdella noin,olisiko sinusta kivaa, jos alkaisin hakkamaan sinua samalla lailla. akka selitti kouluttavansa koiraa ja minä sanoin, että paskapuhetta. lyö sitä vielä kerran, niin soitan heti eläinsuojeluun. kerroin hälle myös, että tiedän missä asut, joten sana koiran jatkopahoinpitelyistä tulee taatusti minulle. koko tuon ajan, kun olin akan luona, niin koira itse oli siirtynyt selkäni taakse turvaan. Tunsin tuon akan naapurin ja pyysin häntä pistämään viestiä jos se akka näyttää vielä pahoinpoitelevän koiraansa. Naapuri kerto joskus myöhemmin, että akka hankki koiralleen uuden kodin ja selitti sitten naapuriin, että hällä todettiin allergia.
Mulla on useampi löytökissa. Ihan järkyttäviä niiden taustat, kiitos julmien ihmisten.
Mun mielestä kaikkien lemmikkien omistajille pitäis olla jonkinlainen "ajokortti".
Ja ihmiset lampaina suostuvat tähän.
Nytkö tällaista vasta informoidaan, meidän koira siutettiin jo v. 2009.
Saatana jankuti jankuti jankuti..............
85 desipeliä koko ajan mahdoton ilman korvatulppia
Koirankakan puolustajat voisi yrittää ymmärtää, että "ihmistihentymissä" myös koirien määrä lisääntyy ja koska suuri osa ympäristöä on rakennettua ympäristöä, kakkaa tulee paljon ja se myös näkyy ja haisee. Jos ei sitä korjata pois. Myös tautivaara kasvaa.
Aika riekkujia ihmiset täällä, puolesta ja vastaan. Pääasian eli sirutuksen lisäksi myös näihin oheisasioihin kantaa ottaessaan. Hävettää, jollei kiukuttaisi ja surettaisi ihmisen typeryys, lapsellisuus ja vihamielisyys eriäviä mielipiteitä kohtaan. Kirjoitusten perusteella myös mielipiteen omaavaa kohtaan. Voiko aggressiivinen lemmikin omistaja olla rakastava edes lemmikilleen, en oikein jaksa uskoa.
Että tämänkin aiheen puitteissa näkyy suomalaisen mentaliteetti kaikessa kauheudessaan. Voi vain miettiä, että hyökkäävän ja uhkailevan kirjoittajan täytyy voida todella huonosti ja ehkä sen lisäksi olla huonosti kasvatettu ja persoonallisuushäiriöinen yms. kivaa.
Niin ja asiallisiakin kirjoittajia on. Kiitos heille.
Sirutettuja ovat myös meidän vapaasti ulkoilevat kissat.