Työkkärin työllistysmissuunnitelmassa "HAKEUDUN työkokeiluun.." ?
Työkkärin kanssa laaditussa työllistymissuunnitelmassa on neljän per kk haettavan työpaikan lisäksi tiettyyn päivämäärään mennessä kuitattava/ilmoitettava kohta:
"Hakeudun työkokeiluun työpaikalla ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojeni selvittämiseksi tai työmarkkinoille paluun tukemiseksi"
Tarkoittaako tämä että jokin työkokeilupaikka on oltava/löydettävä tuohon päivämäärään mennessä, vai että tuohon riittää kun ilmoittaa että on hakenut työkokeiluun jonnekin, vaikka ei päässyt tai ei tietoa vielä pääsystä?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lupauduit hakemaa työkokeiluun, jollet ymmärtänyt mitä se tarkoittaa?
Puhelussa sanoi että laitetaan että haettava työkokeilupaikkaa. joka kuitattava tehtävänä suunnitelmassa. Uhkasi myös että on työnhaun laiminlyönti ellen suostu että laitetaan työllistysmissuunnitelmaan.
Ei mulla ole ongelmaa lähettää hakemusta johonkin firmaan että pääsiskö työkokeiluun, lähinnä tuo työmarkkinatorin sanamuoto ja epäselvyys, että onko tuohon mennessä oltava joku paikka tiedossa.
Aika outoa, että uhkaili työnhaun laiminlyönnillä, koska työkokeiluun meneminen ei pitäisi olla mitenkään pakollista.
Mä tekisin valituksen tosta uhkailusta. Ihan asiatonta käytöstä ollut. Paat ap valituksen kyseisen puljun johtajalle, että sua uhkailtiin noin.
Se tehtävä tarkoittaa, että haet, ethän sä voi olla vastuussa siitä että myös saat paikan.
Mulla oli samanlainen tilanne. Ei tullut karenssia vaikka työkokeilupaikkaa ei löytynyt. Itselläni oli tuolloin fiksu virkailija ja ymmärsi ettei asia ole pelkästään minusta kiinni. Työkokeiluun/harjoitteluun hakeutuvia on nykyään niin paljon etteivät kaikki pääse.
spr kontti, kaupat jne paikat voi kysyä kokeilu paikkaa vaikka 3päivää tms. spr kontti jos on paikkakunnalla niiden nettisivuilla hakuohje.
jos tiedät työpaikan ,joka kiinnostaa laita sinne sähköpostia ja kysy esim.muutaman päivän työkokeilu paikkaa. vastauspostin voit tallentaa joihinkin paikkoihin kuukausine jono ja kaikki työpaikat ei ota edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lupauduit hakemaa työkokeiluun, jollet ymmärtänyt mitä se tarkoittaa?
Jos kieltäytyy työkkärin virkailijan ehdotuksista niin hyvin usein jo pelkästään se on karenssin paikka. Täällä moni haaveilija väittää, että niin ei olisi, mutta meidän todellisuudessamme asia on juuri niin kuin kerroin.
Laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä työllistymissuunnitelman määritelmä on "työvoimaviranomaisen yhdessä työnhakijan kanssa laatima suunnitelma" ei työvoimaviranomaisen sanelema tai pakottama. Näköjään käytäntö on sitten eri..
Kyllä, käytäntö on eri. Jos asiakas kieltäytyy työkkärin ehdotuksista niin silloin katsotaan, että asiakas ei ole edistänyt omaa työllistymistään vaan on menetellyt "työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla" ja asiakkaalle lätkäistään karenssi.
Olen itse kieltäytynyt muutamista jutuista, ja perustellut sen. Epämääräinen mutina tulkitaan helposti hyväksymiseksi.
Kaikista kieltäytymisistä huolimatta, tuli ilmoitus käydä tapahtumassa, missä paikalla olo tarkistettiin henkilötodistuksesta, ja aihe oli kuntoutus ja kuntouttava työtoimintaja tämä selvisi vasta paikanpäällä, ihan turhia aiheita vasta muutama kuukausi palkkatukityön päätyttyä.
Kyllä. Kieltäytymisistä ei aina tule suoraan karenssi, mutta kyllä sieltä aina jotain kuitenkin keksitään jolla työtön saadaan johonkin toimenpiteeseen karenssin uhalla.
Työkokeilusta saa silti työkokemusta. Jollei työkokemusta ole ollenkaan, työkokeilu on kuitenkin jotain.
Ja jos tarkkoja ollaan ei työkokeilun tarkoitus olekaan työpaikka, vaan kokeilija pääsee kokeilemaan soveltuuko alalle, haluaako opiskella alalle tai kykeneekö yhä alan töihin.
Sama työharjoittelun kanssa, ei harjoittelupaikka lupaa työpaikkaa, vain sen harjoittelupaikan.