Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkkärin työllistysmissuunnitelmassa "HAKEUDUN työkokeiluun.." ?

Vierailija
05.05.2026 |

Työkkärin kanssa laaditussa työllistymissuunnitelmassa on neljän per kk haettavan työpaikan lisäksi tiettyyn päivämäärään mennessä kuitattava/ilmoitettava kohta:

"Hakeudun työkokeiluun työpaikalla ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojeni selvittämiseksi tai työmarkkinoille paluun tukemiseksi"

Tarkoittaako tämä että jokin työkokeilupaikka on oltava/löydettävä tuohon päivämäärään mennessä, vai että tuohon riittää kun ilmoittaa että on hakenut työkokeiluun jonnekin, vaikka ei päässyt tai ei tietoa vielä pääsystä?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa tilanteessa ja ainakin minulla riitti, että neuvottelin hyvinvointialueen työntekijän kanssa työkokeiluun menosta. Selvisi, että haluamaani paikkaan ei voinut päästä työkokeiluun (koska heiltä oli jonkin ajan sisällä lomautettu työntekijöitä) ja asia jäi siihen, koska muutakaan sopivaa paikkaa ei löytynyt. Laitoin silti rastin ruutuun eikä siitä kukaan nillittänyt.

Ethän voi noin vain omatoimisesti mennä työkokeiluun, vaan siihen pitää löytyä työnantaja ja sitten työvoimahallinnon pitää vielä hyväksyä se paikka. Koko tuo prosessi on sitä "hakeutumista".

Kiitos vastauksesta. Mietin vielä sellaista, jos satut tietämään tai jos joku muu tietää? Jos haen työkokeiluun ammattiani vastaavaan firmaan, eikä niillä ole tarjota työkokeilua, niin voiko työkkäristä silti tulla johonkin ties mihin (eri alalta mihin on koulutus) työkokeiluun velvoittava osoitus, jos kerran työllistysmisssuunnitelmassa on maininta että hakeudun työkokeiluun.

Miksi haluat kokeilla ilmaiseksi koulutustasi ja ammattiasi vastaavaa työtä? Palkkatuki olisi ehkä järkevämpi tuossa kohtaa, saisit sentään palkan. 

Mielelläni menisin jonnekin palkkatuella (jota myös puolletaan) jos pääsisin, olen hakenut. Virkailija kai meinasi, että pitää mennä työkokeiluun jos sitä kautta saisi tyyliin "jalan oven väliin". Työttömyyttä takana useampi vuosi, en mitenkään sairas tai mitenkään muutenkaan kuntoutusta tarvitseva. Mutta mitä tuossa tilanteessa voi tehdä kun tuolleen pakotetaan, jos virkalija sanoo että on "työnhaun laiminlyöntiä" mikäli en suostu, joka taas tarkoittaisi karenssia.

Työkokeilun kautta palkkatukityöhön on hyvä vaihtoehto. Muistaa vaan kysyä palkkatukityö mahdollisuudesta ennen työkokeilusopimuksen allekirjoittamista. Työkokeilu kannattaa myös sopia mahdollisimman lyhyeksi, mutta joka arkipäiväksi ja reiluilla tunneilla ja sitten hoitaa se kokeilu ihan tosissaan, eikä vain istuksia kahviossa kädet ristissä, saati silmät älyluurissa.

Ja juu, vaikka "työkkärissä" mitä puhuttaisiin, niin paikka kannattaa hakea ihan itse.

Työkokeilussa ei olla palkattomalla koeajalla! Palkkatukieuroja ei ole enää kuin nuorille.

Vierailija
42/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lupauduit hakemaa työkokeiluun, jollet ymmärtänyt mitä se tarkoittaa?

Jos kieltäytyy työkkärin virkailijan ehdotuksista niin hyvin usein jo pelkästään se on karenssin paikka. Täällä moni haaveilija väittää, että niin ei olisi, mutta meidän todellisuudessamme asia on juuri niin kuin kerroin.

Laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä työllistymissuunnitelman määritelmä on "työvoimaviranomaisen yhdessä työnhakijan kanssa laatima suunnitelma" ei työvoimaviranomaisen sanelema tai pakottama. Näköjään käytäntö on sitten eri..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se voi tarkoittaa että sinulla on pakko olla paikka. Paikan saannista päättää työnantaja. Mutta haettava on, luulisin. Laita viestiä sinne työkkärin sivujen ota yhteyttä kautta ja pyydä että selventävät. Heidän pitää sanoa selvästi.

Vierailija
44/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuisi joutumaan työkokeiluun tai työkkärin pakottamalle kurssille, niin voiko sen lopettaa heti, jos saa mielekkäämmän työn, vai velvoittaako tuo lusimaan sen loppuun ilman mahdollisuutta parempaan? 

Itse pelkään juuri sitä, että minulle nakitetaan joku tuollainen, vaikka on oikeasti kiinnostavia työpaikkoja, joihin olen hakenut ja joiden suhteen odotan vastausta - jokunen on jopa sellainen, mihin minulla voisi olla ihan hyvä mahdollisuus päästä. Ei todellakaan kiinnosta mennä hyllyttäjäksi, jos tarjolla on asiantuntijatason työtä.

t. Eri

Vierailija
45/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentti. Kysehän on työkkärin sanamuodossa. Vähä-älyisetkö täällä kommentoi. Sivusta

Vierailija
46/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yritti tuputtaa työkokeilua, mutta sanoin, että minua kiinnostaa vain palkkatyö ja että yleensä on koeaika, jossa selviää sopiiko työhön. Niin oli kirjoittanut minun suunnitelmaan, että "ei ole kiinnostunut hakeutumaan työkokeiluun".

Minusta tuo jo oli outo, miksi erikseen mainita, ja tosiaan tuo hakeutuminen on aika kapulakielistä, kun jos kiinnostamattomuus pitää ilmaista, voi kirjoittaa vain "ei ole kiinnostunut työkokeilusta".

Vierailija
47/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sattuisi joutumaan työkokeiluun tai työkkärin pakottamalle kurssille, niin voiko sen lopettaa heti, jos saa mielekkäämmän työn, vai velvoittaako tuo lusimaan sen loppuun ilman mahdollisuutta parempaan? 

Itse pelkään juuri sitä, että minulle nakitetaan joku tuollainen, vaikka on oikeasti kiinnostavia työpaikkoja, joihin olen hakenut ja joiden suhteen odotan vastausta - jokunen on jopa sellainen, mihin minulla voisi olla ihan hyvä mahdollisuus päästä. Ei todellakaan kiinnosta mennä hyllyttäjäksi, jos tarjolla on asiantuntijatason työtä.

t. Eri

Jos sä saat kokopäivätyön niin silloin et ole enää työtön eikä sun tarvitse osallistua mihinkään työkkärin toimintoihin. Tietysti on ystävällistä kokeilupaikkaan ilmoittaa että sait töitä etkä enää tule sinne sen sijaan että katoaa vaan kuin pieru Saharaan.

Vierailija
48/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Eri

Tottakai voit ottaa työtä vastaan. Jos saat koko päivätyön niin et ole enää työtön työnhakija etkä työkkärin asiakas.

Vierailija
49/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Eri

Jos saa oikean työpaikan, saa lopettaa heti. Työkokeilun esimies suorastaan toivoi, että kokeilija löytäisi oikean työpaikan, ennen kokeilun päättymistä.

Ehdoton ei työkokeiluille joissa et ole tutustumassa uuteen alaan tai oman alasi töissä, varsinkin jollet harkitse vakavasti alalle vaihtoa. Mitenkään mitään töitä väheksymättä, älköön kukaan suostuko työkokeiluun hyllyttäjäksi, jollei se oikeasti kiinnosta. Omat työkokeilut oli sairaalan teknisellä osastolla ja ICT-lähituessa kaupungilla, ja jos paikka avautuisi kummassa tahansa lähtisin juosten, toki jos vain tulisin valituksi.

Vierailija
50/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme kommentti. Kysehän on työkkärin sanamuodossa. Vähä-älyisetkö täällä kommentoi. Sivusta

Mikä siinä sanamuodossa mättää? 

Vierailija
51/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet kyseisen suunnitelman hyväksynyt allekirjoituksella. Nyt vain sopivia paikkoja kyselemään. Kesällä voi olla helpompi tehtävä päästä niin on hyvä aika hakea. Mieti itsellesi mielenkiintoinen ala mikä voisi myöhemmin työllistää. Esim hyllyttäjäksi pääsee aika helposti kokeiluun, ja sitten kokemuksen kertymisen jälkeen paikallisiin töihin. Työkokeilun jos teet hyvin, voit saada jalkaa oven väliin. 

Senkin trolli. 

Vierailija
52/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kenelle vastasit, mutta epäselvyytenä oli työllistymissuunnitelmassa määräpäivään suoritettava tehtävä "Hakeudun työkokeiluun työpaikalla ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojeni selvittämiseksi tai työmarkkinoille paluun tukemiseksi", missään ei tietoa tarkoittaako tämän olemassaolo työllistymissuunnitelma sivulla, että sitoituu yleensäkin ottamaan vastaan mitä tahansa työkokeilua mistä tahansa työkkäri tarjoaa vai pelkästään oman alan vai onko tämä käytännössä vain oman haun raportointi.

Vierailija
53/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tosiaan, pitääkö olla tuohon päivämäärään mennessä joku työkokeilupaikka olemassa, muuten karenssi kun et ole toteuttanut suunnitelmaa.

Vierailija
54/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinäkin jatkossa tallenna kaikki työkkärin kanssa käymäsi keskustelut. Omavirkailijasi näyttää tekevän mitä tahtoo. Olet heikoilla, jos sinulla ei ole todistusaineistoa hänen virheistään. Toisekseen kysy tätä asiaa työmarkkinatorin kautta kirjautumalla tai puhelimitse siltä omalta virkailijalta. Jos et toteuta tehtävää, kuten se on hänen mielestä nyt tarkoitettu, hän lätkäisee sinulle karenssin heti, kuten uuden lainsäädännön mukaan voi tehdä.

Vierailija
55/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kenelle vastasit, mutta epäselvyytenä oli työllistymissuunnitelmassa määräpäivään suoritettava tehtävä "Hakeudun työkokeiluun työpaikalla ammatinvalinta- ja uravaihtoehtojeni selvittämiseksi tai työmarkkinoille paluun tukemiseksi", missään ei tietoa tarkoittaako tämän olemassaolo työllistymissuunnitelma sivulla, että sitoituu yleensäkin ottamaan vastaan mitä tahansa työkokeilua mistä tahansa työkkäri tarjoaa vai pelkästään oman alan vai onko tämä käytännössä vain oman haun raportointi.

Kannattaa hakea paikkaa itse. Työkkäri tuskin tulee ehdottamaan mitään paikkaa, saati tarjoamaan, ja jos tarjoaakin, se on silloin mentävä. 

Kuten aiemmassa viestissäni kerroin, jäin kuvitelmaan, että työkkäri lähettäisi listaa haettavista paikoista, listaa ei koskaan tullut. Työsuunnitelmaan oli kirjattu vain hakeminen, ei työvoimaviranomaisen tarjoamasta listasta, ja vain hakeminen merkitsi.

Jollei työnhakija ole itse hakenut työkokeilupaikkaa kuten työllistymissuunnitelmaan on kirjattu, ollaan jo karenssin äärellä. 

Ollaan tarkkoina ihan itse siellä työkkärissä jatkossa kaikki. Tarkistetaan jatkossa se työllistymissuunnitelma ihan ajatuksella. Työkkäri ei hae mitään kenenkään puolesta. Kaikki mitä työllistymissuunnitelmaan on kirjattu ja allekirjoitettu on vain ja ainoastaan työnhakijan tehtävä. 

T: 35 ja menetetty kymmenen minuuttia CV kurssilla, jonne vahingossa lupauduin, ohjaaja vilkaisi CV:täni noin kahdeksan minuuttia kurssin alusta ja totesi, ettei heillä ole siihen mitään paranneltavaa ja niin pääsin lähtemään, mutta unohdin kirjata käyneeni siellä ja siitä tuli sanomista.

Vierailija
56/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut samassa tilanteessa ja ainakin minulla riitti, että neuvottelin hyvinvointialueen työntekijän kanssa työkokeiluun menosta. Selvisi, että haluamaani paikkaan ei voinut päästä työkokeiluun (koska heiltä oli jonkin ajan sisällä lomautettu työntekijöitä) ja asia jäi siihen, koska muutakaan sopivaa paikkaa ei löytynyt. Laitoin silti rastin ruutuun eikä siitä kukaan nillittänyt.

Ethän voi noin vain omatoimisesti mennä työkokeiluun, vaan siihen pitää löytyä työnantaja ja sitten työvoimahallinnon pitää vielä hyväksyä se paikka. Koko tuo prosessi on sitä "hakeutumista".

Kiitos vastauksesta. Mietin vielä sellaista, jos satut tietämään tai jos joku muu tietää? Jos haen työkokeiluun ammattiani vastaavaan firmaan, eikä niillä ole tarjota työkokeilua, niin voiko työkkäristä silti tulla johonkin ties mihin (eri alalta mihin on koulutus) työkokeiluun velvoittava osoitus, jos kerran työllistysmisssuunnitelmassa on maininta että hakeudun työkokeiluun.

Miksi haluat kokeilla ilmaiseksi koulutustasi ja ammattiasi vastaavaa työtä? Palkkatuki olisi ehkä järkevämpi tuossa kohtaa, saisit sentään palkan. 

Palkkatukea ei myönnetä automaattisesti.

Vierailija
57/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olet kyseisen suunnitelman hyväksynyt allekirjoituksella. Nyt vain sopivia paikkoja kyselemään. Kesällä voi olla helpompi tehtävä päästä niin on hyvä aika hakea. Mieti itsellesi mielenkiintoinen ala mikä voisi myöhemmin työllistää. Esim hyllyttäjäksi pääsee aika helposti kokeiluun, ja sitten kokemuksen kertymisen jälkeen paikallisiin töihin. Työkokeilun jos teet hyvin, voit saada jalkaa oven väliin. 

Ei niistä työkokeiluista työpaikkaa saa. Työnantajat sanovat jo heti alkuun, etteivät voi palkata, mutta ilmaiseksi ottavat. Toiset sanovat jopa, etteivät ota, jos et ole ammatti-ihminen, koska heillä ei ole aikaa neuvoa.

Vierailija
58/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kieltäytyy työkkärin virkailijan ehdotuksista niin hyvin usein jo pelkästään se on karenssin paikka. Täällä moni haaveilija väittää, että niin ei olisi, mutta meidän todellisuudessamme asia on juuri niin kuin kerroin.

Laissa työvoimapalveluiden järjestämisestä työllistymissuunnitelman määritelmä on "työvoimaviranomaisen yhdessä työnhakijan kanssa laatima suunnitelma" ei työvoimaviranomaisen sanelema tai pakottama. Näköjään käytäntö on sitten eri..

Kyllä, käytäntö on eri. Jos asiakas kieltäytyy työkkärin ehdotuksista niin silloin katsotaan, että asiakas ei ole edistänyt omaa työllistymistään vaan on menetellyt "työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla" ja asiakkaalle lätkäistään karenssi.

Vierailija
59/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ai, karenssia pukkaa.

Vierailija
60/66 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, käytäntö on eri. Jos asiakas kieltäytyy työkkärin ehdotuksista niin silloin katsotaan, että asiakas ei ole edistänyt omaa työllistymistään vaan on menetellyt "työvoimapoliittisesti moitittavalla tavalla" ja asiakkaalle lätkäistään karenssi.

Olen itse kieltäytynyt muutamista jutuista, ja perustellut sen. Epämääräinen mutina tulkitaan helposti hyväksymiseksi.

Kaikista kieltäytymisistä huolimatta, tuli ilmoitus käydä tapahtumassa, missä paikalla olo tarkistettiin henkilötodistuksesta, ja aihe oli kuntoutus ja kuntouttava työtoimintaja tämä selvisi vasta paikanpäällä, ihan turhia aiheita vasta muutama kuukausi palkkatukityön päätyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän