Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautiskierron "temppuilu" 40-55v iässä, kokemuksia?

Vierailija
04.05.2026 |

Kaikki kokemukset tervetulleita ja onko ketään jolla kuukautiset loppuneet vähän kuin "seinään" eli tuosta noin vain?

Entäpä sellainen "kiva" kokemus, että jäääneet kuukausiksi tai puoleksi vuodeksi/ylikin, pois ja sitten ilmestynyt oireita kuten vatsan nippailua, turvotusta, selkäkipuja tms, mutta ei vuotoa vaan pyyhkiessä paperiin hieman punaista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se nyt on. Ihan arkea, tavallista...

Vierailija
2/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vaihdevuosilta. Tuossa iässä ihan normaalia.

Jos kuukautiset ovat vuoden poissa, voidaan olettaa, että enää ei tule, vaan menopaussi on tapahtunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä mitään muutosta kuukautiskierrossa. Täytän loppuvuodesta 48. Menkat alkaneet 13-v:na.

En tiedä vaikuttaako se, että en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi olen saanut kolme lasta nelikymppisenä. Raskauksia ollut yhteensä 6 (kolme keskenmenoa).

Vierailija
4/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuukautiset ovat vuoden poissa, voidaan olettaa, että enää ei tule, vaan menopaussi on tapahtunut.

Minulla tätä on ollut nyt n.1+v ajan ja edelliset oli viime elokuussa🤔 Ärsyttävästi nyt tuota selkäkipuilua (särkylääkettä voisin ottaa, koska sen verran tuntuu) ja aavistus punertavaa pyyhkiessä, alkaakohan tässä lähipäivinä jokin tulva vai onko tällaista ja kestääköhän kauankin..

Että minä inhoan tätä 🤯😡

Ap

Vierailija
5/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vielä mitään muutosta kuukautiskierrossa. Täytän loppuvuodesta 48. Menkat alkaneet 13-v:na.

En tiedä vaikuttaako se, että en ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Lisäksi olen saanut kolme lasta nelikymppisenä. Raskauksia ollut yhteensä 6 (kolme keskenmenoa).

Hormoneitta ollut itsekin aina ja täytin viimevuoden lopulla 50v.

Ennen tätä aikaa kiertoni oli aina säännöllinen 26-28vrk ja se palautui jo 4vkoa synnytyksien jälkeen vaikka täysimetysvaihe ollut täysillä päällä.

Ap

Vierailija
6/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä, tee nyt kuitenkin varoiksi raskaustesti, kun oireet ovat osittain samoja molemmissa tiloissa.

Vierailija
7/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tutulta kuulostaa, ja Gyne sanoi että on ihan normaalia. Muutamat tuollaiset kuukautiset on ollut ja nyt edelliset oli elokuussa, joten josko ne nyt olis kokonaan loppuneet. Ja ikää 56 v.

Vierailija
8/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tutulta kuulostaa, ja Gyne sanoi että on ihan normaalia. Muutamat tuollaiset kuukautiset on ollut ja nyt edelliset oli elokuussa, joten josko ne nyt olis kokonaan loppuneet. Ja ikää 56 v.

Tarkoitatko, ettå muutamat joissa vuototauko ollut tyyliin puolivuotta tai ylikin? 

Itseäni hirvittää, jos tulee jotain megalomaanisia vuotoja, koska se hankaloittaisi työssäni olemista radikaalisti 🤔

Ap

Vierailija
9/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
10/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt mitään, mutta odotas niitä kuumia aaltoja. Ne on ihan omaa luokkaansa. Muuten kuulostaa ihan normaalilta kun munasarjat alkavat piiputtaa.

Vierailija
11/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt mitään, mutta odotas niitä kuumia aaltoja. Ne on ihan omaa luokkaansa. Muuten kuulostaa ihan normaalilta kun munasarjat alkavat piiputtaa.

Minulla oli niitä joskus viimevuonna ehkä 2kk ajan lähes joka yö ja välillä päivisin, sitten ne loppui, sen jälkeen ollut vain muutamia kertoja, ed kertaa en edes muista. Ei ne mielestäni mitenkään pahoja ollut, kesti ehkä 15-20s/kerta.

Ap

Vierailija
12/25 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli niitä joskus viimevuonna ehkä 2kk ajan lähes joka yö ja välillä päivisin, sitten ne loppui, sen jälkeen ollut vain muutamia kertoja, ed kertaa en edes muista. Ei ne mielestäni mitenkään pahoja ollut, kesti ehkä 15-20s/kerta.

Ap

Ok, sekin on yksilöllistä tietenkin että kuinka pahoina tulevat, jos tulevat.

Vierailija
13/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Ap

Vierailija
14/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla (51 v.) on Zoely-pillerit ja Estrena-geeli, ja pillerit tekevät sen, että jos vuoto tulee, se tulee odotettuna aikana. Mutta sellainen muutos on, että on alkanut tulla hyytymiä, vaikka vuoto ei olisi runsasta. Menkat ovat juuri vaikuttaneet loppuvan, kun plop - tulee hyytymää toisen perään ja olo on kipeä. Tasainen runsas vuotokin olisi jotenkin hallittavissa, mutta nuo hyytymät sotkevat kaiken.

Vierailija
15/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin kuimat aallot kuin ikåänkuin kraanasta valuva verimassa+hyytymät, rajoittaa hyvin tehokkaasti esim.työssä käymisen.

Vierailija
16/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

53v. alkoi kierto heitellä. Ja joskus jäi kokonaan tulematta. Vajaan vuoden kesti ja sitten menkat vaan jäi kokonaan pois. Olen nyt 57v ja on vaihdevuosioireita. Nukun huonosti, kipuja, kuivat ja ohuet hiukset ja kuiva nahka. Ja olen oikeasti vanhentunut. Ja en voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Kroppa huutaa estrogeeniä...

Vierailija
17/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä? Onhan se hiukka eri juttu olla 40 v kuin 50 v.   Tiedät kun olet elänyt molemmat iät! 

Vierailija
18/25 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

53v. alkoi kierto heitellä. Ja joskus jäi kokonaan tulematta. Vajaan vuoden kesti ja sitten menkat vaan jäi kokonaan pois. Olen nyt 57v ja on vaihdevuosioireita. Nukun huonosti, kipuja, kuivat ja ohuet hiukset ja kuiva nahka. Ja olen oikeasti vanhentunut. Ja en voi käyttää hormonikorvaushoitoa. Kroppa huutaa estrogeeniä...

Johan tuo kierron heittely oli vaihdevuosioireita.

Vierailija
19/25 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
20/25 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kokemusta on. Onneksi tuo muutti takaisin äitinsä luokse asumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme