Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Passikuvat itseotto kielletään

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö kuvaamon omistajankin mennä ottamaan passikuva kilpailevaan liikkeeseen?

Saa ottaa itsestäänkin kuvan jos on y-tunnus. Itsellä metsänomistajana on y-tunnus joten otan passikuvan itsestäni ja viranomaisten on pakko hyväksyä se.

Vierailija
22/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki keinot joilla köyhäksi ryöstetty ihminen Suomessa voisi säästää rahaa, kielletään! Miten tässä maassa voi elää enää mitenkään??!!

Mä en oo uusinut passia tai henkilökorttia 15 vuoteen. Laitan rahat mielummin ruokaan.

Sitten varmaan joku kaunis päivä pankki keksii että laitetaan tilit jäihin ja avataan vasta kun käy henkilökortin kanssa näyttäytymässä. Tämä pienenä pelkona persiissä näin kans pape rittomana suomalaisena jolla pelkkä ajokortti.

Onneksi mulla kävi vanha passi viimeksi kun joutui ottamaan kopiot siitä pankille. Tuskin niitä kovin usein tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ja hyväksyn! Passikuva on kuitenkin tarkkaan säädelty ja niiden "selfie-räpellysten" läpikäyminen vaatii TYÖTÄ ammattitaitoisilta ihmisiltä. ..eikä se kuvaamossa käynti kuitenkaan omaisuuksia maksa

Paljon todennäköisemmin saan kriteerit täyttävän kuvan, kun puoliso ottaa sen kuin jos menen kuvaamoon. Eri asia sitten, jos pitäisi itse kaukolaukaisimella yrittää saada oikeanlainen kuva.

Vierailija
24/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ottanut passikuvat tähän saakka ja laatu on hyvää. Siihen vaatimuksiin täsmäyttämiseen on olemassa useitakin softia/nettisivuja. En yllättyiso jos Rantasen tai Orpon lähipiiristä löytyisi valokuvausliikeketjun omistaja

Nykyset kännykät on kameraltaan ihan hyviä. En ymmärrä mihin tällä tähdätään. Hakemuksen vastaanottaja osaa arvioida kuvan.

Voihan se olla, että saadaan näin yös luotettavuutta siihen, kenen nimissä ja kuvalla passi haetaan. Ei millään pahalla, muttaitselleni ainakin on hyvin haastavaa erottaa ulkonäön perusteella tiettyjen alueiden asukkeja toisistaan. Näyttävät kaikki samalta. Kannatan uudistusta.

Vierailija
25/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin? Sulla jotain mielipidettä asiaan? 

Mikä oli oma mielipiteesi? Etkö osaa kommentoida, jos ei ole mielipidettä, jota apinoida tai pilkata? Tällä palstalla on yleensä tapana jakaa uutisia.

Vierailija
26/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki keinot joilla köyhäksi ryöstetty ihminen Suomessa voisi säästää rahaa, kielletään! Miten tässä maassa voi elää enää mitenkään??!!

Mä en oo uusinut passia tai henkilökorttia 15 vuoteen. Laitan rahat mielummin ruokaan.

Sitten varmaan joku kaunis päivä pankki keksii että laitetaan tilit jäihin ja avataan vasta kun käy henkilökortin kanssa näyttäytymässä. Tämä pienenä pelkona persiissä näin kans pape rittomana suomalaisena jolla pelkkä ajokortti.

Niinpä. Eikä uutta passia tai henkilökorttia saa ilman rahaa, joten siinä kohtaa loppuu aika moni asia, ellei satu olemaan hyväntahtoista kaveria, joka lainaa rahat ja tekee tilauksen puolestasi.

Vierailija
27/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noita konttoreitakaan enää pahemmin ole joten missähän sitä käy sitten näyttäytymässä.

Vierailija
28/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö kuvaamon omistajankin mennä ottamaan passikuva kilpailevaan liikkeeseen?

Luuletko omistajan olevan firmansa ainoa työntekijä?

Vierailija
29/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voitaisi tämän rävellyksen tilalle keksiä jo jotain modernimpaa. Vaikka dna-näyte korttiin joka luetaan niin ei tarvi edes kuvaa ja se olisi ikuinen.

Haluat että valtio perustaa kansalaisistaan dna-pankin? Mieti nyt vähän mihin tuo voi johtaa

Vierailija
30/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Eikä uutta passia tai henkilökorttia saa ilman rahaa, joten siinä kohtaa loppuu aika moni asia, ellei satu olemaan hyväntahtoista kaveria, joka lainaa rahat ja tekee tilauksen puolestasi.

Tilanne on siitä hullunkurinen että minulla on tililleni kaikki oikeudet ja varmennukset puhelimen sovelluksessa yms. yms. jotka alunperin henkilöllisyydelläni varmennettu ja luotu mutta koska ei moista läpyskää ole niin tällä millään ei yhtäkkiä ole mitään merkitystä. Maassa voi olla aika monta ihmistä jotka pyörittävät pankkiasioitaan täysin laittomasti vailla henkilökorttia, eivätkä ole "tunnistettavissa".

Vierailija
31/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voitaisi tämän rävellyksen tilalle keksiä jo jotain modernimpaa. Vaikka dna-näyte korttiin joka luetaan niin ei tarvi edes kuvaa ja se olisi ikuinen.

Haluat että valtio perustaa kansalaisistaan dna-pankin? Mieti nyt vähän mihin tuo voi johtaa

Siihen dystooppiseen valvontayhteiskuntaan joka tapauksessa mennään joten väliäkö sillä meneekö ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
32/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän ja hyväksyn! Passikuva on kuitenkin tarkkaan säädelty ja niiden "selfie-räpellysten" läpikäyminen vaatii TYÖTÄ ammattitaitoisilta ihmisiltä. ..eikä se kuvaamossa käynti kuitenkaan omaisuuksia maksa

Paljon todennäköisemmin saan kriteerit täyttävän kuvan, kun puoliso ottaa sen kuin jos menen kuvaamoon. Eri asia sitten, jos pitäisi itse kaukolaukaisimella yrittää saada oikeanlainen kuva.

Ehkä, jos puolisosi on ammattivalokuvaaja. Valokuvan pitää täyttää tiettyjä kriteerejä mm hiusten, ilmeen, kulman, taustan ja vaatteiden osalta.

Lisäksi, poliisin sivuilta:

Kuvassa ei saa olla kasvojen todellisten mittasuhteiden optisia tai muita vääristymiä, jotka vaikeuttavat kuvassa olevan silmämääräistä tai koneellista tunnistamista

Matkapuhelimen ja tabletin kamerassa on tyypillisesti laajakulmaobjektiivi ja kuvat otetaan lyhyeltä etäisyydeltä. Tästä seuraa optinen vääristymä, jossa nenä ja muut kasvojen keskellä olevat piirteet näyttävät passikuvassa liian suurilta suhteessa muihin kasvonpiirteisiin

Vierailija
33/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä olisi, että poliisi ottaisi itse kamerallaan juuri sellaisen kuvan kuin haluaa. Tämä kuuluisi tietenkin jo nyt ylihintaisen passin hintaan. Ulkomailla viranomainen on tehnyt tätä jo vuosikymmeniä, nettikameralla kuva otetaan tiskiä vastapäätä asetettua valkoista taustaa vasten muutamassa sekunnissa.

Vierailija
34/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen dystooppiseen valvontayhteiskuntaan joka tapauksessa mennään joten väliäkö sillä meneekö ennemmin tai myöhemmin.

Onhan sillä väliä. Jos mennään nyt, minä ja sinä joudumme elämään siinä. Jos mennään vasta myöhemmin, me ei välttämättä jouduta elämään siinä.

Vierailija
35/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ottanut passikuvat tähän saakka ja laatu on hyvää. Siihen vaatimuksiin täsmäyttämiseen on olemassa useitakin softia/nettisivuja. En yllättyiso jos Rantasen tai Orpon lähipiiristä löytyisi valokuvausliikeketjun omistaja

Nykyset kännykät on kameraltaan ihan hyviä. En ymmärrä mihin tällä tähdätään. Hakemuksen vastaanottaja osaa arvioida kuvan.

Kännykän linssi pyöristää kasvoja.

Vierailija
36/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä, jos puolisosi on ammattivalokuvaaja. Valokuvan pitää täyttää tiettyjä kriteerejä mm hiusten, ilmeen, kulman, taustan ja vaatteiden osalta.

Lisäksi, poliisin sivuilta:

Kuvassa ei saa olla kasvojen todellisten mittasuhteiden optisia tai muita vääristymiä, jotka vaikeuttavat kuvassa olevan silmämääräistä tai koneellista tunnistamista

Matkapuhelimen ja tabletin kamerassa on tyypillisesti laajakulmaobjektiivi ja kuvat otetaan lyhyeltä etäisyydeltä. Tästä seuraa optinen vääristymä, jossa nenä ja muut kasvojen keskellä olevat piirteet näyttävät passikuvassa liian suurilta suhteessa muihin kasvonpiirteisiin

Riittää, että osaa lukea ja on vähän kärsivällisyyttä.

Vierailija
37/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Passikuva ei nykyisellä maksa juuri mitään, kitinä tulisi kohdistaa passin ja henkilökortin hintaan.

Jos otat molemmat samalla kertaa niin hinta kipuaa reilusti yli satasen.

Huom. sama kuva käy molempiin samalla kertaa.

Joten kohdistetaan kritiikki sinne missä kustannukset!

Vierailija
38/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, meidänkin tuppukylän kuvaamon tuotos kokonaiset 10 € ja kuva täytyy uusia joka toinen kerta eli 10 vuotta saa mennä samalla kuvalla kuin entinen. Mulla on jopa ajokortissakin sama kuva kuin 2 eri passissa. Kaikki poliisin tietokannasta.

Taitaa vaan sinne sinun tuppukylään olla pitkä matka kun täällä tuppukylissä ei kyllä 20€ riitä.

Vierailija
39/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko omistajan olevan firmansa ainoa työntekijä?

En luule vaan tiedän, useammassakin.

Vierailija
40/62 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, meidänkin tuppukylän kuvaamon tuotos kokonaiset 10 € ja kuva täytyy uusia joka toinen kerta eli 10 vuotta saa mennä samalla kuvalla kuin entinen. Mulla on jopa ajokortissakin sama kuva kuin 2 eri passissa. Kaikki poliisin tietokannasta.

Onko tähän eri säännöt toisille? Poliisin sivuilla sanotaan, että kuva saa olla max. 6kk vanha

Silloin kun kuva pyydetään niin tuo 6kk sääntö.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän