Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö rapauttaa yritysten kilpailukykyä

Vierailija
04.05.2026 |

Työtiloja kehittävän Workspace-yhtiön toimitusjohtaja Ilkka Kaakinen kielsi etätyöt alaisiltaan vapusta alkaen, uutisoi Helsingin Sanomat. Kaakisen mielestä etätyöstä on tullut Suomessa "saavutettu etu", joka rapauttaa yritysten kilpailukykyä.

- Johtajakin arvostaa sitä, että makaronilaatikko on valmiina kun lapset tulevat koulusta. Mutta juuri se oma etu pitäisi nyt unohtaa, hän kuvailee HS:n haastattelussa.

Kaakinen uskoo, että etätyön ongelmia on vaikea ratkaista, koska työn joustavuus hyödyttää kaikkia – myös johtajia. Hän itse ajattelee, että paras tapa lähestyä asiaa on täysi etätyökielto, eikä asteittainen lähityön lisääminen.

- Se ärsyttää kuukauden. Mutta siihen tottuu.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011983180.html

Selvä hommahan se on miten työläinen rupeaa lorvailemaan jos ei valvota.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti etätyö rajoittaa toimistohelvettejä kauppaavan yrityksen kilpailukykyä. Pitikö tuosta ihan uutinen tehdä?

Vierailija
22/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille valmistui juuri uudet toimitilat ja työpisteitä on noin 60 %:lle työntekijöistä, eli etätyöt ovat vahvasti läsnä edelleen.

Ja ainakin minulla on tietyt työt tehtävänä ja ne on tehtävä.  En minä ehdi etäpäivinäkään mitään kotitöitä tekemään. Minulla on myös työaika, jolloin on oltava tavoitettavissa, eli koneen ääressä. En voi tästä kesken päivän lähteä mihinkään muualla liehumaan etäpäivinäkään. Ihmettelen siis näitä puheita, että etätöissä ei tarvitse tehdä töitä. Ihan samat työt minun on tehtävä, olin sitten etänä tai toimistolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset myös unohtaa, että etätöissäkin on tauot. Nojoo taas alkoi tämä etätyön demonisointi ja täällä etätyön laiskottelua on huutelemassa ne, jotka eivät etänä ole koskaan työskennelleet. Konttorilla on helpompi laiskotella, kun puuhastellaan kaikkea ja häiritään avokonttorissa muita. Onhan se yksinäistä, jos ei saa jakaa tarinoita lapsenlapsista ja turista takapihan istutuksista. Käytän nämä hetket ennemmin työntekoon, rauhassa ja etänä. Toimistolla harvemmin lounaallakaan saa olla rauhassa vaan pitäisi työasioista jutella. Sitten loukkaannnutaan kun pyytää taukorauhaa. Ja liekkö hesarin toimittaja tuon konttorimiehen kaveri vai mikä oli jutun tarkoitus, mutta paistoi pahasti läpi. Jännä et aika usein nämä hesarin jutut on tällaisia.

Vierailija
24/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kirjoittaa tarjous muutaman risteilyaluksen ja jäänmurtajan rakentamiseta mutta en taida jaksaa tänään. Katsotaan jos huomenna olisin tuottavampi. Nyt on niin hyviä keskusteluja täällä. 

Vierailija
25/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketä tiedän tekevän etä töitä tekee kaikkea muuta työpäivän aikana kuin töitä. Kun vertaa etätyön tekijöiden tulosta ja lähityöntekijöiden tulosta niin se joka tekee lähitöitä tekee huomattavasti enemmän tulosta

No sepä oli älykäs analyysi. Oletko koskaan edes ollut toimistotyössä? Siinä voit olla päivän toimistolla saamatta mitään aikaan ihan siinä missä kotonakin etätöissä.

En ole koskaan työskennellyt julkishallinnossa vaan olen aina työskennellyt yksityisillä aloilla jossa on tulosvelvoite ja pakko tehdä töitä

En minäkään ole julkishallinnossa, vaan pörssiyhtiössä. Mitä iloa mun on mennä konttorille, kun joudun puolet päivästä olemaan huonosti ilmastoidussa pienessä lasikopperossa pitämässä palaveria? Kopperossa olevalle pöydälle mahtuu hädin tuskin läppäri ja ergonomia muutenkin ihan hanurista. Avokonttorissa en voi näytä palavereita pitää häiriöiden ja luottamuksellisten tietojen läpikäynnin vuoksi. Kuka siitä hyötyy? Ei edes lounasravintola, kun useinmiten on eväät mukana.

Vierailija
26/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa juuri kyseiseen keissiin, vaan yleisesti:

Toiset on tuotteliaampia etänä kuin toiset, toiset taas saa aikaan enemmän toimistolla.
Toisilla ei pää kestä kotona oloa yksin ja henkinen hyvinvointi vaatii sosiaalisia kanssakäymisiä.
Toiset ei kykene työskentelemään esim. lapsien huudon keskellä keittiön pöydällä, koska ei ole mahdollisuutta järjestää rauhaista etätyöpistettä.
Toiset tykkää käydä toimistolla, toisten päivittäinen työ vaatii toimistolla läsnäoloa, mutta ei läheskään kaikkien.

En ymmärrä jatkuvaa etätyö vs lähityö asettelua.
Miten olisi hybridi?

Jokaisen aikuisen pitäisi itse osata päätellä minkälainen työrytmi sopii tai on vaatimuksena juuri itselleen. Vastavuoroin pitäisi myös firman suunnalta olla luotto työntekijään, että hän tekee työnsä hyvin, sijainnista riippumatta. Jos on esittää näytöt siitä, että yksittäisen työntekijän tuottavuus laskee, niin silloin se käydään hänen kanssaan läpi mitä pitäisi tapahtua että tilanne paranisi.

Toimitusjohtaja voi olla itse sitä mieltä että hän tykkää tehdä toimistolla, ja sillä on oikeus linjata muutkin paikalle omassa firmassaan. Työntekijöillä on yhtälailla oikeus vaihtaa firmaa kilpailijalle, joka arvostaa työntekijöitään enemmän kuin omaa mielipidettään.

Vierailija
27/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo toimari puhuu.

Vierailija
28/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset on tuotteliaampia etänä kuin toiset, toiset taas saa aikaan enemmän toimistolla.
Toisilla ei pää kestä kotona oloa yksin ja henkinen hyvinvointi vaatii sosiaalisia kanssakäymisiä.
Toiset ei kykene työskentelemään esim. lapsien huudon keskellä keittiön pöydällä, koska ei ole mahdollisuutta järjestää rauhaista etätyöpistettä.
Toiset tykkää käydä toimistolla, toisten päivittäinen työ vaatii toimistolla läsnäoloa, mutta ei läheskään kaikkien.

Miten olisi hybridi?

Jokaisen aikuisen pitäisi itse osata päätellä minkälainen työrytmi sopii tai on vaatimuksena juuri itselleen. Vastavuoroin pitäisi myös firman suunnalta olla luotto työntekijään, että hän tekee työnsä hyvin, sijainnista riippumatta. Jos on esittää näytöt siitä, että yksittäisen työntekijän tuottavuus laskee, niin silloin se käydään hänen kanssaan läpi mitä pitäisi tapahtua että tilanne paranisi.

Toimitusjohtaja voi olla itse sitä mieltä että hän tykkää tehdä toimistolla, ja sillä on oikeus linjata muutkin paikalle omassa firmassaan. Työntekijöillä on yhtälailla oikeus vaihtaa firmaa kilpailijalle, joka arvostaa työntekijöitään enemmän kuin omaa mielipidettään.

Jotkut kokee haastavaksi etätyössä sen, että on vaikeuksia erottaa työaika ja vapaa-aika toisistaan. Tämä lisää burn out riskiä.

Toiset taas kokevat etätyön helpommaksi juuri samasta syystä. Eli työt voi jakaa lyhyisiin jaksoihin pitkin päivää, ja niiden välissä viettää vapaa-aikaa.

Eli kumpikaan ei ole absoluuttisesti ja universaalisti parempi vaihtoehto.

Vierailija
29/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoous luvannut jonkun suojatyön mistään yksityiseltä ei saisi töitä tällä ulostulolla.

Vierailija
30/53 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ystäväni hehkutti somessa kuinka etätyö on hyvä juttu kun kerkiää siivoamaan koko asunnon, linkittämään koiraa oikein kunnolla ja syömään oikein pitkänkaavan kautta työpäivän aikana. Pari kuukautta myöhemmin se itki kuinka sai lopputilin kun ei tehnyt työnantajan mielestä riittävästi tulosta ja kaikissa projekteissa aikataulut petti ja pahasti

Tämä

Vierailija
31/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin niin paljon töitä ettei kyllä mitään ylimääräistä tehdä työpäivien aikana oli etänä tai konttorilla. Hyvä että lakisääteiset tauot ehtii pitää. Työtehtäviäni ei tee kukaan muu joten kyllä ne on etänåkin vain hoidettava eikä voi muuta tehdä. Näitä kommentoi varmaan ihmiset jotka ei ikinä ole etänä olleetkaan.

Vierailija
32/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikissa lyödään jarrua tällekin kehitykselle, kun tajuttiin, että tämähän tappaa ne asiakasyritykset sieltä toimistoista ja aiheuttaa massa työttömyyttä.

Typerää vääjämättömän kehityksen jarrutusta, etätyö on vain yksi kehitysaskel tässä kasvavassa tekoäly-robotiikka-automaatio vaiheessa.

Vierailija
33/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketä tiedän tekevän etä töitä tekee kaikkea muuta työpäivän aikana kuin töitä. Kun vertaa etätyön tekijöiden tulosta ja lähityöntekijöiden tulosta niin se joka tekee lähitöitä tekee huomattavasti enemmän tulosta

No sepä oli älykäs analyysi. Oletko koskaan edes ollut toimistotyössä? Siinä voit olla päivän toimistolla saamatta mitään aikaan ihan siinä missä kotonakin etätöissä.

En ole koskaan työskennellyt julkishallinnossa vaan olen aina työskennellyt yksityisillä aloilla jossa on tulosvelvoite ja pakko tehdä töitä

En usko että olet tiskaamista monimutkaisempaa työtä tehnyt koskaan. Ei tuolla älykkyyden määrällä. 

Vierailija
34/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi hybridi?

Jotkut kokee haastavaksi etätyössä sen, että on vaikeuksia erottaa työaika ja vapaa-aika toisistaan. Tämä lisää burn out riskiä.

Toiset taas kokevat etätyön helpommaksi juuri samasta syystä. Eli työt voi jakaa lyhyisiin jaksoihin pitkin päivää, ja niiden välissä viettää vapaa-aikaa.

Eli kumpikaan ei ole absoluuttisesti ja universaalisti parempi vaihtoehto.

Tämä vaatii itsensä johtamisen taitoja. Ei mulla veny päivät ja pidän tauot, vaikka kotona työni teen. Tuottavuus ja tyytyväisyys paremmat kuin konttorilla, kun keskeytyksiä ja hälinää on vähemmän eikä aikaa kulu matkustamiseen kodin ja toimiston välillä.

Vierailija
35/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtiloja kehittävän yhtiön toimitusjohtaja on huolissaan omista bisneksistään. 

Eikä osaa kehittää ja innovoida bisnestään muuttuvan ajan mukaan.

Vierailija
36/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen päättäjätaho nauttii sairaalloisesti toisten kyykyttämisestä ja käskyttämisestä.

Aivan kuten täsä toimistotyöntekijöiden etätyövihassa ja -vastustamisessa, missä noin 70-80-vuotiaat vanhat johtajat haluaa alistaa alaisiaan ylimielisesti, aivan kuten armeijassa.

Vierailija
37/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen mieluummin minulle kuuluvat työtehtävät rauhassa kotitoimistollani, kun menen toimistolle kuuntelemaan kovaäänisten narsistien juttuja lapsistaan ja lastensa sairauksista, miten nopeasti vaihtoivat viime kuussa kesärenkaat alle, ja kuinka paljon tekemistä kesämökillä on ennen lomia.

Paheni vaan tuo mökä, kun toimistoamme pienennettiin n. 70 istumapaikan toimistosta 32 istumapaikan toimistoon. Tosin lähityöpakkoa ei ole, moderni yritys kun olemme pätevine toimitusjohtajinemme kaikkinemme, mutta keskittyminen käy raskaaksi kun 4-5 henkilöä kokee että toimisto on heidän sosiaalitilansa, vaikka siellä haluaisi käydä joskus. Tuollaisen melupäivän jälkeen ollut raskasta palautua töihin.

Toimiston vuokra pieneni, joten kyseinen säästö jaettiin toimitusjohtajan toimesta meille työntekijöille viime vuodelta ylimääräisenä bonuksena. :))) Mielestäni reilua ja motivaatiota kohottava teko. Näin tehtiin eräällä meidän ulkomaan toimistollakin, missä suositaan etätyötä.

Vierailija
38/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtiloja kehittävän yhtiön toimitusjohtaja on huolissaan omista bisneksistään. 

Suomi nousuun seiniä rakentamalla. Kyllä Suomen yritysjohtajilla on ideat vähissä, kun tällaisella pääsee julkisuuteen.

Taitaa workspace mennä kohta konkkaan.

Vierailija
39/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan mielenkiinnosta tietää, miten nämä lähityötä jatkuvasti penäävät henkilöt (jutun toimitilafirman kohdalla ymmärrän taustalla olevan intressien) ymmärtävät nykyaikaisen työelämän. 

Näin kv-firmassa työskentelevänä haluaisin tietää, pitäisikö mun käydä meidän pääkonttorilla (USA), lähitiimin kanssa samoilla toimistolla (Rovaniemi-Helsinkivälillä seitsemän eri paikkakuntaa, joista kaikilla paikkakunnilla on tiimiläisiä), kulloisenkin asiakasyrityksen tiloissa (no, käytännössä missä vain..) vai missä tämän lähityön käytännössä pitäisi tapahtua tällaisessa todellisuudessa? 

Vierailija
40/53 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokoous luvannut jonkun suojatyön mistään yksityiseltä ei saisi töitä tällä ulostulolla.

No just yksityisellähän toi kaakinen on toimitusjohtajana. Vai tarkoititko ettei toimitusjohtajan pesti ole työtä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi